G Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Kom til å se denne artikkelen hos Aftenposten.no Ville dyr spises til utryddelse Aper, elefanter, antiloper og villsvin forsvinner raskt fra den afrikanske villmarken. Mye ender opp som ulovlig importert kjøtt i Europa. I en liten grønn og gul butikk i Chateau Rouge-nabolaget i Paris sørger Madame Toukine for at kundene får det de måtte ønske av viltkjøtt fra Afrika. Problemet er at mye av kjøttet stammer fra dyr som er fanget ulovlig på det afrikanske kontinent. Mens snegler og frosker er kjente franske delikatesser, er det i tillegg mulig å finne kjøtt fra aper, krokodiller, pinnsvin og andre eksotiske dyr i den franske hovedstaden. Så mye som fem tonn såkalt «bushmeat» – kjøtt fra ville dyr som er fanget på ulovlig vis – ankommer Charles de Gaulle-flyplassen i Paris hver eneste måned, ifølge en ny rapport publisert i fagbladet Conservation Letters, skriver nyhetsbyrået AP. Truet av utryddelse - Vi visste at dette skjedde, men det er overraskende å se hvor mye som kmomer inn, sier forskeren Marcus Rowcliffe ved the Zoological Society of London. Rowcliffe, som var med på å skrive rapporten, sier at Paris trolig ikke er unikt blant europeiske storbyer. Over hele Europa strømmer det dermed trolig inn enorme mengder ulovlig kjøtt. Mye av det stammer fra dyrearter som er truet av utryddelse. Jakten på og salget av «bushmeat» er nå «den viktigste trusselen mot ville dyrs fremtid i Afrika», hevder organisasjonen Bushmeat Crisis Task Force, som har spesialisert seg på å skape oppmerksomhet rundt problemet. 2,5 millioner tonn årlig Handelen er i dag verdt flere titalls milliarder kroner, og involverer hundrevis av dyrearter som lever vilt i Afrika. Og selv om mye av det eksporteres til utlandet, er det på det afrikanske kontinentet at mesteparten spises. I de sentralafrikanske landene alene spises det mer enn 2,5 millioner tonn «bushmeat» hvert år, skriver Mark Jones fra den britiske organisasjonen Care for the Wild International på nettsidene til BBC News. Jones skriver at jakten på «bushmeat» tidligere kun ble gjort at jegere som skulle brødfø seg selv og sine familier, men at den globale etterspørselen nå har blitt så stor at rovjakten er blitt en enorm industri. Dette kan få store konsekvenser, mener han. - Jakten fører til lokal utryddelse av mange arter, men det har også mange større potensielle følger, skriver Jones. Mangler ressurser Han peker blant annet på hvordan økosystemet kan påvirkes av at enkelte arter forsvinner, hvordan lokalbefolkningen i enktelte områder kan få problemer med å finne seg mat og hvordan enkelte typer «bushmeat» kan være smittebærere av sykdommer som Ebola og miltbrann. Foreløpig får rovjeverne relativt fritt leide. Mange av landene der den ulovlige jakten foregår er fattige og korrupte, og myndighetene mangler ressursene til å bekjempe problemet. I land der kjøttet importeres ulovlig anses smuglingen ofte som mindre viktig enn den av våpen og narkotika, skriver Jones. Disse røkte apene ble beslaglagt på flyplassen i Paris tidligere i år. Spørsmål står i emnetittel. ADVARSEL: Sterke bilder gjemmer seg i spoiler. Ihvertfall kan enkelte synes det er vondt å se sånt. Men, utarming av Afrika ser ut å være ett faktum vi må forholde oss til. Kan vi gjøre noe, her oppe fra det kalde nord? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Slutte å spise røkte aper 4 ganger i uka er jo et bra sted å begynne. Lenke til kommentar
G Skrevet 5. august 2010 Forfatter Del Skrevet 5. august 2010 Jo det var en god ide. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Det jeg har sett av slike ting er at det er oftest asiatere som er forbrukere av eksotiske produkter av dyr. Jeg kan ikke si jeg ser så mange røkte aper eller marinerte hvite neshorn på Mega'n når jeg er å handler. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Jeg fant antilopekjøtt på ica her for en stund siden. Så lenge det er marked for det, blir det vel å fortsette. Marked=Profitt Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Må huske at vi ikke kan stoppe helt å drepe dyr visse plasser. Hvis ikke så spiser dem alle ressursene og dør selv. Men så klart, sier meg enig at å drepe til dem dør også er galt. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Må huske at vi ikke kan stoppe helt å drepe dyr visse plasser. Hvis ikke så spiser dem alle ressursene og dør selv. Men så klart, sier meg enig at å drepe til dem dør også er galt. Uhm er det noen annen måte å drepe noe på? Nå er det jo langt ifra alle dyr som er utrydningstruet og antilopekjøtt, krokodille etc er nok ikke usunt at reguleres, det blir liksom litt som med elg og reinsdyr her hjemme. Jeg spiser gjerne kjøtt fra antilope etc jeg så lenge arten ikke står i fare for å bli utryddet. Uhm.. nå er det jo ikke sikkert at antilope er så stas egentlig, må jo væra seigt kjøtt på de speedmonstra der. Lenke til kommentar
G Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Hvordan man får mørt antilopekjøttet kan man sikkert finne svar på i Biff-tråden. Regner nesten med at det ikke er så veldig forskjell på tilberedelse av antilopekjøtt og storfekjøtt. Smakte antilopekjøtt en gang her i Norge. Var tilberedt av kokk, så det var mørt og fint det. Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Må huske at vi ikke kan stoppe helt å drepe dyr visse plasser. Hvis ikke så spiser dem alle ressursene og dør selv. Men så klart, sier meg enig at å drepe til dem dør også er galt. Uhm er det noen annen måte å drepe noe på? Drepe dem til dem dør er kanskje normale måten av å ta livet på noe ja Mente til de blir utryddet. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Så en film om en psykopat som drepte folk og vekket dem igjen 5-6 ganger. Jeg skal innrømme at tanken gjorde meg litt ubekvem. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Det husker jeg ikke, det var strengt tatt en b film men akkurat det aspektet var i overkant guffent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå