Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Intelligens er alltid knyttet til et sinn. Vi sier for eksempel at vi tenker et eller annet «i vårt stille sinn». Og vi vet at der hvor det finnes et sinn, finnes det også en hjerne i et legeme med en bestemt form. Det store sinn som står bak hele skaperverket, tilhører derfor en stor Person, den allmektige Gud. Han har riktignok ikke noe materielt legeme, men han har et åndelig legeme. Har en ånd et legeme? Ja, Bibelen sier: «Så visst som det gis et naturlig legeme, gis det òg et åndelig legeme.» — 1. Korinter 15: 44, Johannes 4: 24.

Ok, så hvis Gud har dette åndelige legeme, og vi har ett åndelig legeme hver. Det hadde vel ikke kostet Gud særlig mye energi, og kommet på en snarvisit og sagt i hvertfall "hei jeg er glad i deg", eller noe sånn? Sånn fra en ånd til en annen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mennesket er 'gud' fordi mennesket egentlig har evner til å endre fysisk masse, men vi har bare ikke lært det enda. Det er denne evnen Jesus hadde, derfor ble han kalt en gud.

Disse spekulasjonene er vel litt OT? Hvis du spekulerer i at mennesket egentlig har "magiske" evner som vi enda ikke har lært å beherske. Ønsker ikke å dra de eventuelle spekulasjonene dine videre, da jeg håper på noen oppriktige svar på hva Gud er. :)

Sier bare les The Lost Symbol, stappfull av fakta rundt dette temaet

du vil presentere fakta, og så henviser du han til skjønnlitteratur?

Du burde kanskje gjøre litt research først, fordi selv om handligen i boka er skjønnlitterær, så er alt det andre fakta.

Det er som alle andre konspirasjonsteorier..men denne tror jeg på, og står for det. Trådstarter spurte om hva jeg definerer som gud, og jeg svarte.

Hva er problemet?

Lenke til kommentar

Intelligens er alltid knyttet til et sinn. Vi sier for eksempel at vi tenker et eller annet «i vårt stille sinn». Og vi vet at der hvor det finnes et sinn, finnes det også en hjerne i et legeme med en bestemt form. Det store sinn som står bak hele skaperverket, tilhører derfor en stor Person, den allmektige Gud. Han har riktignok ikke noe materielt legeme, men han har et åndelig legeme. Har en ånd et legeme? Ja, Bibelen sier: «Så visst som det gis et naturlig legeme, gis det òg et åndelig legeme.» — 1. Korinter 15: 44, Johannes 4: 24.

så du mener at gud er et stort åndelig legeme som har skapt hele universet, og at alle mennesker også har åndelige legemer?

tør jeg spørre akkuratt når i vår utvikling vi fikk dette åndelige legemet, og hvilken grunn vi har til å tro at dette åndelige legemet overhode eksisterer?

Jeg mener at Gud HAR et åndelig legeme, jeg mener ikke at mennesker har et åndelig legeme

Ok, så hvis Gud har dette åndelige legeme, og vi har ett åndelig legeme hver. Det hadde vel ikke kostet Gud særlig mye energi, og kommet på en snarvisit og sagt i hvertfall "hei jeg er glad i deg", eller noe sånn? Sånn fra en ånd til en annen.

Gud har et åndelig legeme, ikke vi

Lenke til kommentar

Mennesket er 'gud' fordi mennesket egentlig har evner til å endre fysisk masse, men vi har bare ikke lært det enda. Det er denne evnen Jesus hadde, derfor ble han kalt en gud.

Disse spekulasjonene er vel litt OT? Hvis du spekulerer i at mennesket egentlig har "magiske" evner som vi enda ikke har lært å beherske. Ønsker ikke å dra de eventuelle spekulasjonene dine videre, da jeg håper på noen oppriktige svar på hva Gud er. :)

Sier bare les The Lost Symbol, stappfull av fakta rundt dette temaet

du vil presentere fakta, og så henviser du han til skjønnlitteratur?

Du burde kanskje gjøre litt research først, fordi selv om handligen i boka er skjønnlitterær, så er alt det andre fakta.

Det er som alle andre konspirasjonsteorier..men denne tror jeg på, og står for det. Trådstarter spurte om hva jeg definerer som gud, og jeg svarte.

Hva er problemet?

like mye "fakta" som da vinci koden? hehe

så du hevder altså at Dan Brown i den skjønnlitterære boka "the lost symbol" vitenskaplig beviser at vi tror jesus var gud, men han var bare et menneske med overnaturlige evner?

jeg har aldri lest boka, men det høres fullstendig høl i hue ut, ettersom vitenskapsmenn ikke kan bevise at jesus eksisterte engang, langt mindre at han gjorde noe overnaturlig.

bruker han kildehenvisninger i denne boka? såfall må det være vitenskapsmenn som har laget det han baserer seg på. kan du linke til noen av disse dokumentene, eller fortelle meg hvilke vitenskaplige tidsskrifter som har publisert de? (jeg anntar at han ikke har gravd rundt i en ørken på egen hånd i 30 år og funnet masse "beviser" som ingen andre har hørt om, såfall ville de heller ikke være troverdige før de har gått gjennom den vitenskaplige metode)

Lenke til kommentar

Så vi har ikke ett åndelig legeme inne i eller tilknyttet det fysiske legemet vårt?

nei, men vi har et åndelig behov

hehe, jeg synes det er så festlig at alle troende har sin egen versjon av ting som dette. ikke frekt ment, men jeg lurer på hvordan i all verden du har kommet over denne informasjonen, og hvorfor du tror det er sant?

Endret av Krutt-kim
Lenke til kommentar

Så vi har ikke ett åndelig legeme inne i eller tilknyttet det fysiske legemet vårt?

Bibelen sier: «Det er himmelske legemer og jordiske legemer; men de himmelske legemers herlighet er av ett slag, og de jordiske legemers er av et annet slag.» (1. Korinter 15: 40, 44)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvor du kommer fra. Da jeg har hørt andre kristne snakke om Den Hellige Ånd. At den er inne i oss alle.

Hva med sjelen:

Men, du mener at sjelen ikke er ett åndelig legeme? Hva er sjelen, og er det noe vi mennesker har?

For bare å oppsummere forskjellige uttrykk vi mennesker benytter oss av:

1. Sjel

2. Åndelig

3. Legeme

4. Den Hellige Ånd

5. Gud

6. Jesus Kristus

(mulig en kan spe på med flere)

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvor du kommer fra. Da jeg har hørt andre kristne snakke om Den Hellige Ånd. At den er inne i oss alle.

Hva med sjelen:

Men, du mener at sjelen ikke er ett åndelig legeme? Hva er sjelen, og er det noe vi mennesker har?

For bare å oppsummere forskjellige uttrykk vi mennesker benytter oss av:

1. Sjel

2. Åndelig

3. Legeme

4. Den Hellige Ånd

5. Gud

6. Jesus Kristus

(mulig en kan spe på med flere)

Den hellige Ånd er Guds virksomme kraft som han bl.annet brukte når han skapte alle ting.

I Bibelen er ordet «sjel» oversatt fra det hebraiske ordet nẹfesj og det greske ordet psykhẹ. Den måten Bibelen bruker ordet «sjel» på, viser at sjelen kan være et menneske eller et dyr eller livet til et menneske eller et dyr, og slik er det hebraiske og det greske ordet også gjengitt i mange bibeloversettelser. Mange oppfatter imidlertid «sjelen» som en immateriell eller åndelig del av mennesket som lever videre når det fysiske legeme dør. Andre oppfatter sjelen som livsprinsippet. Men disse sistnevnte oppfatningene er ikke i samsvar med Bibelen.

Hva sier Bibelen som hjelper oss til å forstå hva sjelen er?

1. Mos. 2: 7: «Gud dannet mennesket av jordens muld og blåste livets ånde i hans nese; og mennesket ble til en levende sjel.» (Legg merke til at det ikke står at mennesket fikk en sjel, men at det ble en sjel, en levende person.) (Den delen av det hebraiske ordet som her er gjengitt med «sjel», er nẹfesj. Den norske oversettelsen av 1978 sier «skapning».)

1. Kor. 15: 44, 45: «For slik står det skrevet: Det første menneske, Adam, ble en levende sjel. Den siste Adam ble en ånd som gir liv.» (De kristne greske skrifter gir således uttrykk for den samme oppfatning som de hebraiske skrifter når det gjelder hva sjelen er.) (Det greske ordet som her er oversatt med «sjel», er akkusativ av psykhẹ.)

1. Pet. 3: 20: «På Noahs tid . . . ble noen få mennesker [sjeler, ] — i alt åtte — frelst ved vann.» (Det greske ordet som her er oversatt med «mennesker» eller «sjeler», er psykhai, flertallsformen av psykhẹ.)

1. Mos. 9: 5 «Blodet av deres sjeler [eller «liv»; hebraisk: fra nẹfesj] skal jeg kreve tilbake.» (Her sies det at sjelen har blod.)

Jos. 11: 11: «Hver skapning [hebraisk: nẹfesj; sjel] som fantes der, hogg Josva ned med sverd.» (Når disse sjelene ble hogd ned med sverd, kan de ikke ha vært ånder.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bibelen sier: «Det er himmelske legemer og jordiske legemer; men de himmelske legemers herlighet er av ett slag, og de jordiske legemers er av et annet slag.» (1. Korinter 15: 40, 44)

det nytter vel neppe å påpeke enda en gang at den gamle eventyrboka di er blandt de minst pålitelige skriftsamlinger i verden, ettersom hverken du eller IHS kom med noen saklige argumenter til bake i jesus-tråden

det hadde vært spennende om du kort og enkelt definerte ditt syn på bibelen og fortalte hvorfor du tror på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...