Gå til innhold

Er piratkopiering galt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

 

Jeg ser heller ikke problemet med at folk ikke nødvendigvis tjener godt på hobbyen sin.

 

 

 

Er all kunst/kultur hobby? Bare lurer siden den sektoren er langt fra den eneste i samfunnet som er ubrukelig i forhold til overlevelse/praktisk nytte. Skjønner ikke hvorfor en nesten universal gode som musikk er plutselig det man IKKE skal ta betalt for eller som er en "hobby"

Lenke til kommentar

Jeg ser heller ikke problemet med at folk ikke nødvendigvis tjener godt på hobbyen sin.

Er all kunst/kultur hobby? Bare lurer siden den sektoren er langt fra den eneste i samfunnet som er ubrukelig i forhold til overlevelse/praktisk nytte. Skjønner ikke hvorfor en nesten universal gode som musikk er plutselig det man IKKE skal ta betalt for eller som er en "hobby"

Hvis man ikke kan leve av det, er det jo en hobby. Hvis man vil leve av det, får man jaggu jobbe for det også. Konserter, osv.

Lenke til kommentar

Jeg ser heller ikke problemet med at folk ikke nødvendigvis tjener godt på hobbyen sin.

Er all kunst/kultur hobby? Bare lurer siden den sektoren er langt fra den eneste i samfunnet som er ubrukelig i forhold til overlevelse/praktisk nytte. Skjønner ikke hvorfor en nesten universal gode som musikk er plutselig det man IKKE skal ta betalt for eller som er en "hobby"

Hvis man ikke kan leve av det, er det jo en hobby. Hvis man vil leve av det, får man jaggu jobbe for det også. Konserter, osv.

 

Jau, men du sa at du ikke hadde problemer med at folk ikke tjener godt på hobbyen sin, som da indirekte sier at det er en hobby og dermed skal man ikke tjene på det (ikke mye ihvertfall)

 

Hvis man da ikke gidder å støtte artister fordi det er en hobby og det arbeidet de legger i en utgivelse og selve komponeringen av musikken så taper jo artisten uansett. Det er jo så enkelt at om man liker en utgivelse så fortjener artisten pengenge for den. Om man da nedlaster musikken men ikke betaler (men fortsatt liker og "bruker" musikken ofte) så har man tatt en opplevelse fra en annen uten kompensasjon. Hvorfor er ikke musikken og skapelsen av den nok for å fortjene prisen av CD/mp3/vinylen?

Lenke til kommentar

Om man er for eiendomsrett er man mot piratkopiering.

Å kopiere ett åndsverk er tyveri ifølge loven.

 

Vil legge til at fremgangsmåten til plateselskapene er gal da

de ofte går fram på måter som skader uskyldige og misbruker rettsystemet.

De går inn for å lage restriksjoner som ødelegger for alle for å beskytte seg selv,

noe jeg mener er galt.

Lenke til kommentar

Om man er for eiendomsrett er man mot piratkopiering.

Tvert imot! Fordi jeg forsvarer privat eiendom er jeg imot "intellectual property"!

 

Da vet du ikke hva roten til eiendom er :) Roten til eiendom er man's mind.

Tja, muligheten av at du ikke forstår konseptet (eller rettere sagt at Ayn Rand ikke forsto konseptet) er selvfølgelig ikke innenfor praktiske muligheter. :)

 

Om du mot formodning er interessert i temaet anbefales å lese igjennom tråden "Bekjempelse av piratkopiering" på DLFs forum hvor jeg påpeker en rekke logiske problemer (feil) ved DLFs )objektivistenes) standpunkt mht dette temaet.

 

Tviler på at du endrer standpunkt, men muligens vil du forstå at der er endel å fundere på med hensyn til "intellektuell eiendom".

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Gerridae: Det er du synes roten til eiendom er :p Eiendomsrett er en mennesklig ide som mange mener er positivt, men det er ikke naturlov som definerer hva eindomsrett eller eiendom er.

 

Gerridae: Det er du synes roten til eiendom er :p Eiendomsrett er en mennesklig ide som mange mener er positivt, men det er ikke naturlov som definerer hva eindomsrett eller eiendom er.

Lenke til kommentar

Meh... jeg har egentlig ikke dårlig samvittighet for å laste ned filmer ihvertfall.

Jeg er en av dem som går på kino en del mer enn gjennomsnittet, så det teller vel en del. Jeg hadde ikke sett så mange filmer hvis jeg måtte kjøpe dem, og ville heller ikke interresert meg nok, eller fulgt med nok til å vite hva som går på kino.

Musikk bruker jeg egentlig bare spotify. At musikkbransjen tror at de fortsatt kan selge CDer er for min del et mysterium, ingen jeg kjenner eier en cd-spiller lengre. Alt er digitalt eller på LP :p

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Ja, jeg synes piratkopiering er galt, så lenge man har et samfunn som rettslig annerkjenner intellektuell eiendom, bør hele samfunnet forholde seg til disse lovene inntil de ev. endres.

 

Men jeg synes måten man skal bekjempe det på ikke hovedsaklig bør være via rettslige skritt, men heller ved å tilby alternative produkter som er gode nok til å lokke kundene tilbake.

 

Spotify/Wimp er gode eksempler på dette, jeg har i løpet av de siste årene betalt mere penger til musikkbransjen enn jeg ville gjort uten disse tjenestene.

 

Jeg ser heller ingen stor verdi i at bransjen på død og liv må opprettholde sin nåværende størrelse eller forretningsmodellen med oppkonstruerte, talentløse pengesluk av noen "superstjerner" som f.eks. Britney Spears, hvor man spytter inn hundretalls millioner i reklame, promotering og lønn. Ingen vil lide noen nød av at man heller slipper frem flere smalere og rimeligere konsept.

Lenke til kommentar

Ja, jeg synes piratkopiering er galt, så lenge man har et samfunn som rettslig annerkjenner intellektuell eiendom, bør hele samfunnet forholde seg til disse lovene inntil de ev. endres.

 

Så om man hadde "ett samfunn som rettslig annerkjenner" Slaveri, "bør hele samfunnet forholde seg til disse lovene inntil de ev. endres"?

 

Du kan sette inn andre alternatives du kan mene er galt!

Lenke til kommentar

Skatteflyktning: Natural Law er spennende om en et litt sært konsept. Siden det ikke finnes noen moralsk autoritet til å bestemme hva som er natural law vil det være vanskelig å komme til en enighet der blant alle. Demokratisk bestemte grunnlover er det nermeste jeg ser at man kommer en Natural Law.

Lenke til kommentar

Ja, jeg synes piratkopiering er galt, så lenge man har et samfunn som rettslig annerkjenner intellektuell eiendom, bør hele samfunnet forholde seg til disse lovene inntil de ev. endres.

 

Så om man hadde "ett samfunn som rettslig annerkjenner" Slaveri, "bør hele samfunnet forholde seg til disse lovene inntil de ev. endres"?

 

Du kan sette inn andre alternatives du kan mene er galt!

Jeg regner med du er kjent med hvordan et demokrati fungerer, hvis alle innbyggerne selv skal kunne velge og vrake hvilke lover de trenger å følge blir lovene poengløse, og man lever da ikke lenger i et demokrati men i et anarki. I et sivilisert samfunn endrer man lover gjennom demokratiske prosesser, ikke gjennom å bryte de.

 

Du putter for øvrig ord i munnen på meg når du fremstiller det som at jeg ville forsvart lovlig slaveri på lik linje med intellektuell eiendom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...