Skatteflyktning Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Hva om jeg fant opp hjulet og tok evig patent på det? Hele verden ville da blitt slaver av familien min som eide dette patentet. For sent, hjulet er allerede patentert: http://www.ipmenu.com/archive/AUI_2001100012.pdf Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Hørt om utrykket "tid er penger"? Du har brukt mye av din tid på produsere denne musikken. Det koster penger (innkjøp av utstyr osv) å produsere dette. Dette er jo noe en artist gjerne må dekke på en eller annen måte. Vil du da, at alle artister skal måtte ha fulltidsstillinger og "vanlige" jobber for å dekke alt dette? Det går, for de små artistene som ikke satser på å bli store. Men ikke for de store artistene som bruker mye avansert utstyr, spiller inn nye sanger og reiser rundt på turné. 1 Lenke til kommentar
bögfisk Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) SF er informasjonssosialist. Musikk, litteratur, spill osv eies i fellesskap, mener SF. Isåfall er jeg også en "informasjonssosialist". Jeg synes kultur bør være gratis/billig slik at det er lett tilgjengelig for alle. Internett fungerer som et massivt, virtuelt bibliotek (der man ikke trenger å levere tilbake bøkene, verden går fremover wop wop). Men grunntanken til biblioteket er der fortsatt, og jeg synes den er utelukkende positiv. Endret 1. februar 2011 av bögfisk 1 Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Kultur er jo ikke akkurat så veldig dyrt da... De som utvikler og driver kultur (ansatte i museer, kunstutstillinger osv), skal de også jobbe gratis? Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 SF er informasjonssosialist. Musikk, litteratur, spill osv eies i fellesskap, mener SF. Isåfall er jeg også en "informasjonssosialist". Det er ikke noe å være stolt av. Jeg synes kultur bør være gratis/billig slik at det er lett tilgjengelig for alle. Da er musikere slaver. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Hørt om utrykket "tid er penger"? Du har brukt mye av din tid på produsere denne musikken. Det koster penger (innkjøp av utstyr osv) å produsere dette. Dette er jo noe en artist gjerne må dekke på en eller annen måte. Vil du da, at alle artister skal måtte ha fulltidsstillinger og "vanlige" jobber for å dekke alt dette? Det går, for de små artistene som ikke satser på å bli store. Men ikke for de store artistene som bruker mye avansert utstyr, spiller inn nye sanger og reiser rundt på turné. Artistene lever ikke av platesalget, det er det plateselskapene som gjør. 1 Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Artistene lever ikke av platesalget, det er det plateselskapene som gjør. Det er fordi artistene lar plateselskapene leve av musikken deres. Dagens teknologi (internett, facebook, twitter osv) gjør det veldig lett for en uavhengig artist å promotere sin egen musikk selv. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) Musikk og filmindustrien har i lang tid vært SINNSYKT store bedrifter med masse kapital. De håver inn penger i bøtter og lass hver bidige dag, og slik har det vært i lang tid bakover. Det piratkopiering egenltlig er til musikk og filmindustrien, er en konkurrent. En konkurrent som er til for å bli, i lang tid fremover. Så det beste musikk og filmindustrien kan gjøre, er rett og slett å utkonkurrere piratkopieringen. Fremme fordelene ved å kjøpe fremfor å laste ned ulovlig. De må slutte med å svartmale piratkopieringen, men heller begynne i andre enden. Endret 1. februar 2011 av AnaXyd Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Det er fordi artistene lar plateselskapene leve av musikken deres. Dagens teknologi (internett, facebook, twitter osv) gjør det veldig lett for en uavhengig artist å promotere sin egen musikk selv. Noe som gjør plateselskapene overflødig. Til tross for dette, har de presset igjennom et lovverk som fungerer som kunstig åndedrett på sin egen bransje: Den er hjernedød, men holdes i live med surstoff som forbrukerne betaler. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Og det over her er rett og slett essensen i hele debatten. Plateselskapene er overflødige. 1 Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Da skulle jeg gjerne ha sett over det lovverket som krever at enhver artist må signere kontrakt for å kunne spre, og ta betalt for, musikken sin. For det har gått meg hus forbi. 1 Lenke til kommentar
Turtlefence Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Da skulle jeg gjerne ha sett over det lovverket som krever at enhver artist må signere kontrakt for å kunne spre, og ta betalt for, musikken sin. For det har gått meg hus forbi. http://www.ba.no/puls/article5473833.ece (Er ikke ment som et motargument eller noen ting som helst, bare for å vise en artists syn på dette.) Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Jeg har noen veldig gode venner som spiller i et band i Bergen. De driver nå og spiller inn låtene sine i et studio (vet ikke hvor, og vet ikke hva de betaler), men de har ikke noe plateselskap bak seg som låner de penger. Dette er penger de har spart opp selv, og som hele bandet spleiser på å få spilt det inn med skikkelig studio, og få det mastret av en som skal kunne dette. De får såklart ikke trykt opp en million CD-er som de kan selge. De får kun filene digitalt, slik at de endten kan brenne det ut selv, eller distribuere låtene via nett. De skal etterhvert velge sistnevnte. Så det er altså absolutt ikke umulig. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Umulig er det ikke. Men jeg lurer på hvor mange av de som påstår det er relativt enkelt som faktisk har prøvet å leve av egendistribuert musikk. Jeg har både hjemmestudio og webside, så å legge ut låtene mine ville være enkelt. Men om jeg vil tjene noe på det er ikke like sikkert. Du får poste om et år og fortelle om kompisene dine har tjent inn investeringen (studiokostnader pluss renter), og em et eventuelt underskudd dekket noe mer enn en runde på puben. Geir 1 Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Du får poste om et år og fortelle om kompisene dine har tjent inn investeringen (studiokostnader pluss renter), og em et eventuelt underskudd dekket noe mer enn en runde på puben. Skal holde deg oppdatert! Ble faktisk litt ekstra interessert i å finne ut av det selv. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Hallo! Du likte ikke at noen hadde kommet deg i forkjoepet ved aa patentere hjulet? Vel mer "Intellektual Monopoly" in action: http://www.ipwatchdog.com/patents/US_6360693.pdf Tenk paa den neste gang du gaar tur med bikkja! Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) Umulig er det ikke. Men jeg lurer på hvor mange av de som påstår det er relativt enkelt som faktisk har prøvet å leve av egendistribuert musikk. Jeg har både hjemmestudio og webside, så å legge ut låtene mine ville være enkelt. Men om jeg vil tjene noe på det er ikke like sikkert. Tror det er mulig aa faa inn litt (selvfoelgelig mye mindre en artistene mener seg fortjent til) ved bruk av DRM (iTunes etc), dog hovedinntektene er paa vei tilbake til "live" konserter. Endret 1. februar 2011 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) Om man skal diskutere Intellektuell eiendom (Copyrigts/Patents) boer man ta for seg to mulige forsvar (om noen ser andre forsvar si fra) og undersoeke om paastandene som fremmes i hver av dem stemmer med virkeligheten: 1. Cost-benefit to society 2. Ideologisk grunnlag i "Natural Law" eller paa norsk: hva som er rett og galt. Personlig tror jeg at IP faller paa begge, dvs der er en net cost to society og der fins ikke noe etisk grunnlag som kan forby andre i aa gjoere hva de maatte oenske med sin eiendom Alternativt kan vi fortsette med synsingen? Endret 1. februar 2011 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Hallo! Du likte ikke at noen hadde kommet deg i forkjoepet ved aa patentere hjulet? Vel mer "Intellektual Monopoly" in action: http://www.ipwatchdog.com/patents/US_6360693.pdf Tenk paa den neste gang du gaar tur med bikkja! Hjulet kan ikke patenteres, det er for enkelt. Hvis man skal patentere noe må det være noe som krever arbeid å utvikle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå