Gå til innhold

Er piratkopiering galt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Musikerne selger musikken sin med et forbehold: at du ikke kopierer den og legger den ut på nettet.
Hvor står dette? Hvem er enige om dette? Hvor er "jeg godtar"-delen på dette?

Det ligger jo i Norsk lov. Du trenger ikke godta den, men slik er det nå likevel.

Hvis du vil, står du helt fritt til å prøve å endre denne loven. Men frem til du klarer dette det er fortsatt ulovlig å kopiere andre sitt åndsverk...

Lenke til kommentar

For instance, a farmer may sell his property with the condition that the old farmhouse shall be maintained and preserved. This is a lien on the property. The condition is built into the property and a claim on a nameless owner, so that if the buyer sells the farm to a hitherto unknown third party, then that condition still applies to the third party. He, the third owner must also maintain and preserve the old farmhouse as a precondition for buying the property. Liens are part of the property. They are transferred with the property.

SF er kanskje mot at man skal kunne selge krav til kjøperen?

Lenke til kommentar

ENDELIG!

Ja, dette er maaten man gjoer ting paa det frie markedet!

Det er en måte å gjøre det på.

Ja det FRIE MARKEDET er EN maate aa gjoere ting paa. Dog du er kanskje mot det frie markedet? Ville markedskrefter og allt det der.

Den ANDRE maaten aa gjoere ting paa er den som Staten som oftest tar ibruk for seg selv (og sine venner): MONOPOL

Si meg hva foretrekker du?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hvor står dette? Hvem er enige om dette? Hvor er "jeg godtar"-delen på dette?

Det ligger jo i Norsk lov. Du trenger ikke godta den, men slik er det nå likevel.

Hvis du vil, står du helt fritt til å prøve å endre denne loven. Men frem til du klarer dette det er fortsatt ulovlig å kopiere andre sitt åndsverk...

Tror de fleste er klar over at Staten anser dette som ulovlig, spoersmaalet her er vel om det er illegitimt (eller om det er loven som er illegitim). Mao er det Rett eller Galt.

Lenke til kommentar

SF er kanskje mot at man skal kunne selge krav til kjøperen?

Hvorfor skulle jeg vaere imot det om handelen er frivillig?

Handelen er frivillig. Artisten har et krav til deg: Kjøper du musikken min så legger du den ikke ut på nettet. Hvis du ikke er enig i kravet så kjøper du ikke musikken. Veldig enkelt.

Lenke til kommentar

Er det ikke fri handel av musikk da?

Hvis artisten ikke vil ha penger for musikken sin (finnes mange slike), og som er mer opptatt av at folk skal høre musikken eller komme på konserter så er det helt opp til artisten selv. Det er absolutt ingen som hindrer artisten å gjøre dette.

Lenke til kommentar

Skatteflyktning:

Hvem mener du har MONOPOL på musikken når det ikke er artisten/bandet selv som har det?

Jeg mener artisten eier musikken intil han selger den. Videre kan han selge den med alle de betingelser han oensker ved salget.

Monopol er noe man faar tildelt av Staten.

Det er jo opp til artistene/bandet selv å selge sine rettigheter til sin egen musikk til et plateselskap, hvis det er det du mener.

Ja, og plateselskapet kan selge videre

Lenke til kommentar

Handelen er frivillig. Artisten har et krav til deg: Kjøper du musikken min så legger du den ikke ut på nettet. Hvis du ikke er enig i kravet så kjøper du ikke musikken. Veldig enkelt.

Helt greit! Du valgte det Frie Markedet, gratulerer.

Saa da kan vi kvitte oss med det illegitime Statsbevilgede Monopolet som beskrives i aandsverksloven!?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

[quote name='ape i båt' timestamp='1296550640' Hvor står dette? Hvem er enige om dette? Hvor er "jeg godtar"-delen på dette?

Les om deklaratoriske lover.

Tror han referer til at det staar i aandsverksloven at du har godtatt dette.

Om du lurer paa naar du godtok aandsverksloven skjedde det visstnok som foelge av at du godtok grunnloven.

Om du lurer paa naar du godtok grunnloven, vel da er vi to som lurer paa det. Si fra om du finner ut av det.

Lenke til kommentar

Ja, og plateselskapet kan selge videre

Det er hele poenget med plateselskap. Det står i kontrakten artisten skriver under. Det er ikke slik at med en gang en artist kommer opp med en sang, så eier et random plateselskap sangen...

Det går også fint an å kjøpe 200 CD-er med et plateselskap for din egen musikk. Du betaler for innspilling og trykking av CD-er, samt trykking av cover osv.. UTEN at plateselskapet får retten til å selge det videre selv.

Lenke til kommentar

Du valgte det Frie Markedet, gratulerer.

Jeg begynner å forstå hva dere blåanarkister mener med "fritt" market. Dere vil ha frihet til å stjele andres produksjon.

[quote name='ape i båt' timestamp='1296550640' Hvor står dette? Hvem er enige om dette? Hvor er "jeg godtar"-delen på dette?

Les om deklaratoriske lover.

Tror han referer til at det staar i aandsverksloven at du har godtatt dette.

Om du lurer paa naar du godtok aandsverksloven skjedde det visstnok som foelge av at du godtok grunnloven.

Om du lurer paa naar du godtok grunnloven, vel da er vi to som lurer paa det. Si fra om du finner ut av det.

Når har jeg godtatt at jeg ikke skal stjele bilen din, SF?

Geez.

Lenke til kommentar

Er det da tyveri dersom produktet deles? Da jeg kjøper en bok, kopierer den for å la kompisen min lese det; er jeg da en tyv?

Du stjeler IKKE materialet som boktrykkeriet lager. Du stjeler INNHOLDET i boken. Og det er DET forfatteren vil leve av. Hva bryr det forfatteren om boktrykkeriet taper penger?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...