Gå til innhold

Er piratkopiering galt?

Anbefalte innlegg

Å sjekke ut et produkt i seg selv er jo ikke så galt, det blir jo omtrent det samme som å prøvelytte en CD hos Platekompaniet.

Nei, det du gjør er å ta med deg musikken hjem for å prøve den. Dette er greit dersom opphavsmannen tillater det. Hvis ikke er det galt.

*ulovlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er ikke galt å laste ned musikk når det koster mer for en CD med musikk enn det koster for en DVD med film eller et spill.

Merkelig logikk.

Ville det vært greit å stjele et par jeans-bukser om de kostet 10 000 kr?

Man må sette fornuftige priser på produkter.

Man bør det, men eventuell overprising legitimerer ikke tyveri.

hvis ikke atistene klarer å få nokk penger på salg av CD'er til fornuftige priser så får de heller begynne å holde flere konserter.

Det er typisk for avskummet blant oss å skylde på de produktive menneskene i samfunnet for å legitimere sin egen parasittvirksomhet.

Endret av tannborste
  • Liker 2
Lenke til kommentar

det er ikke galt å laste ned musikk når det koster mer for en CD med musikk enn det koster for en DVD med film eller et spill.

Merkelig logikk.

Ville det vært greit å stjele et par jeans-bukser om de kostet 10 000 kr?

Man må sette fornuftige priser på produkter.

Man bør det, men eventuell overprising legitimerer ikke tyveri.

hvis ikke atistene klarer å få nokk penger på salg av CD'er til fornuftige priser så får de heller begynne å holde flere konserter.

Det er typisk for avskummet blant oss å skylde på de produktive menneskene i samfunnet for å legitimere sin egen parasittvirksomhet.

Betal for tingene du. Ingen nekter deg. "parasittvirksomhet" kaller du det, for oss andre, går det under fornuft.

Lenke til kommentar

Og det er STJELING, butikken MISTER ikke bare pengene de ikke får, men også buksa.

Buksene har ingen verdi for butikken annet enn at de gir den mulighet til å tjene penger. Hvis de kunne solgt digitale bukser og tjent like mye penger, ville den gjort det.

Tilsvarende for artistene: Når det er lovlig å laste ned musikk, taper artistene inntekt, og dermed mulighten til å tjene penger på det arbeid som er nedlagt i noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det vel mainstream-musikken som lider mest under piratkopiering (dette gjelder da MUSIKK), så da synes jeg det bare er fint. Platekompaniet legger vel ned mesteparten av cd-salg nå for å fokusere på dvd, spill og blu-ray, og det kommer til å gjøre cd-salg vanskeligere for de som ikke handler over nett. Hail.

Lenke til kommentar

Det er de sterkeste som vil tjene på innsikten om motsatt rettede viljer. De svake vil bukke under. Konflikt er stimulerende. Merkelig at du som selverklært liberalist driver og støtter dogmer om rett/galt og godt/ondt.

Du bør plukke opp denne boka før du drar med ditt eget liv i dragsuget av destruktive tanker.

Endret av tannborste
  • Liker 1
Lenke til kommentar

forresten, hva synes dere om bandet selv mekker torrents av skiva og legger den ut for nedlasting, rett og slett fordi de vil at folk skal HØRE musikken, og ikke bryr seg om folk kjøper eller ikke. Jeg kjenner til endel av dem, både små og mellomstore band. alle har merket økt salg i tillegg til en økt fanbase etter dette.

Lenke til kommentar

Å sjekke ut et produkt i seg selv er jo ikke så galt, det blir jo omtrent det samme som å prøvelytte en CD hos Platekompaniet.

Nei, det du gjør er å ta med deg musikken hjem for å prøve den. Dette er greit dersom opphavsmannen tillater det. Hvis ikke er det galt.

*ulovlig.

Denne tråden handler om hva som er rett og galt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil støtte skaperne og nye distribusjonsmodeller. Jeg laster knapt ned noe etter å ha blitt betalende kunde hos Spotify, Steam, Voddler og Android Market.

Nå savner jeg kun en god tjeneste for TV-serier.

Så hvis for eksempel Spotify mister en artist velger jeg heller å laste ned den manglende artisten enn å kjøpe sangene i form av CD. Da støtter jeg heller artisten ved å besøke en konsert eller to

I bunn og grunn vil jeg ha det jeg har betalt for hvor som helst i verden, når som helst. Såpass bør jeg kunne kreve.

Endret av khaffner
Lenke til kommentar

Jeg tviler dessuten på at det er særlig mange artister som har noe i mot at du piratkopierer for så og kjøpe produktet deres.

Det er fortsatt galt med mindre du har fått deres samtykke.

Betal for tingene du. Ingen nekter deg. "parasittvirksomhet" kaller du det, for oss andre, går det under fornuft.

Det flotte med troll som deg, er at dere avslører dere selv så lett.

Endret av tannborste
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler dessuten på at det er særlig mange artister som har noe i mot at du piratkopierer for så og kjøpe produktet deres.

Det er fortsatt galt med mindre du har fått deres samtykke.

Hva om artisten gir sitt samtykke men ikke platekompaniet.

De som lager musikken burde bestemme mer enn et penge-glad platekompani..

Lenke til kommentar

Føler behov for å utdype litt mer, ser at det jeg skreiv hørtes litt feil ut. Jeg hører på masse 70-tallsmusikk (funk blant annet) som jeg ikke finner lydklipp av på iTunes eller på nettet generelt. Ikke i verden at de norske butikkene har det inne heller, og skal jeg ha noen som helst mulighet til å vite hva slags låter som befinner seg på en av disse skivene er eneste måte, dessverre, å laste ned mp3-er. Som sagt kjøper jeg etterpå (laster KUN ned hvis jeg ikke har hørt noe fra en skive, og ikke finner klipp), eller sletter. Hører bare 10-20 sek på hver låt for å sjekke om de groover. Liker jeg det jeg hører, kjøper jeg albumet, og hører ikke låtene i sin helhet før jeg har CD-en i hånda :) Jeg er, som deg, i utgangspunktet 100% imot piratkopiering, men kjøper ikke en CD før jeg har hørt minst hva én eller to av låtene inneholder.

Nei det er ikke galt å laste ned musikk når det koster mer for en CD med musikk enn det koster for en DVD med film eller et spill. Man må sette fornuftige priser på produkter. Og det er ikke fornuftig at musikk skal koste mer enn en tillvarende eller større mengde film, eller et spill som har masser av timer underholdningsverdi. Så hvis ikke atistene klarer å få nokk penger på salg av CD'er til fornuftige priser så får de heller begynne å holde flere konserter. Og kommer det ikke nokk folk på konsertene deres så har de ikke livets rett alikevel så da er det bare å legge ned.

Men nå har det jo heldigvis kommet tjenester med fornuftige priser på musikk i de siste årene da slik som spotify.

Prisen settes i forhold til kostnadene. Dette er omtrentlig hvor pengene til en CD går, sett at en CD i utgangspunktet koster 110 kroner inn til platebutikk:

Distribusjon: 20% av netto, altså 22 kroner

Snittrabatt: 20% av ordinær pris til butikk --> 22 kroner (vanlig rabatt hvis butikken kjøper inn mange, altså koster hver CD i praksis 88 for butikk)

NCB: 9,01% av ordinær butikkpris --> 9,91 kroner

Fabrikasjon: 7,95% av netto --> 7 kroner

Artistroyalty: 12% av netto --> 10,56 kroner

Produsentroyalty: 4% av netto --> 3,52 kroner

Markedsføring: 15% av netto --> 13,20 kroner

Plateselskap: 21,03% av netto --> 18,51 kroner. Dette er som oftest de pengene man bruker til innspilling, miks, mastering, foto, design osv, i tillegg til at plateselskapet gjerne vil sitte igjen med litt.

Lenke til kommentar

Hva om artisten gir sitt samtykke men ikke platekompaniet.

Det er da galt dersom artisten har solgt rettighetene til distribusjon av musikken sin til plateselskapet.

De som lager musikken burde bestemme mer enn et penge-glad platekompani..

Dersom artisten ønsker å bestemme over musikken sin selv, unnlater de å selge rettighetene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

jeg vil ha det jeg har betalt for hvor som helst i verden, når som helst. Såpass bør jeg kunne kreve.

Du har ingen rett til å kreve noe som helst av andre, annet enn at de lar deg leve i fred.

Når man har BETALT for noe, så burde man kunne kreve det anytime, jo. "Du har betalt, men kan kun høre på sangen hver tirsdag fra klokka 2-4".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...