Gå til innhold

Er piratkopiering galt?

Anbefalte innlegg

SF er informasjonssosialist. Musikk, litteratur, spill osv eies i fellesskap, mener SF.

Langt ifra. Skaperen eier utvilsomt det han lager, dette har jeg aldri bestridt.

PS. Om du spoer meg foerst om hva jeg mener foer du gir uttrykk for det vil du kjoere mindre feil.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva synes du om de som laster ned på pirate bay?

absolutt ikke illegitimt.

Og her har dere grunnen til at SF er informasjonssosialist: han ønsker å fjerne all intellektuell eiendom og gjøre den til felleseie. En forfatter skal ikke kunne beskytte sine bøker under åndsverksloven. Hvem som helst skal kunne piratkopiere innholdet og legge det fritt ut på internett.

Endret av ape i båt
Lenke til kommentar

Og her har dere grunnen til at SF er informasjonssosialist: han ønsker å fjerne all intellektuell eiendom og gjøre den til felleseie. En forfatter skal ikke kunne beskytte sine bøker under åndsverksloven. Hvem som helst skal kunne piratkopiere innholdet og legge det fritt ut på internett.

Mener kun at Intellektuelle MONOPOL (åndsverksloven) er illegitime, ikke Intellektuel eiendom. Kan gjenta det saa mange ganger du oensker.

Forfatter/oppfinner staar fritt til aa selge sine varer paa det frie marked som alle endre selger sine varer og tjenester. Selv selger jeg noe som utvilsomt best beskrives som intellektuel eiendom (uten noe som helst MONOPOL)

Lenke til kommentar

SF mener altså at thepiratebay.com er legitim. Sett nå at det eksisterte en nettside som het thekidnapperbay.com, hvor alle verdens kidnappere anonymt og trygt kunne dele informasjon om gatenavn og parker hvor det er blitt observert at barn går mye alene, hvordan man best for tak i sine neste ofre osv.

Hva ville SF sagt om denne siden? Absolutt ikke illegitimt?

Endret av ape i båt
Lenke til kommentar

Du har monopol på huset ditt. Hvorfor skal du ikke ha monopol på musikken din?

Jeg har monopol paa huset mitt helt til jeg selger det, deretter er det noen andre som har monopol paa det (ie det er ikke lenger mitt hus).

PS. Dine kidnappere har intet med Intellektuelle monopol aa gjoere, mendmindre du oensker aa gi dem monopol paa slike tjenester. Aapne en annen traad om du oensker aa diskutere kidnapping.

Lenke til kommentar

Du har monopol på huset ditt. Hvorfor skal du ikke ha monopol på musikken din?

Jeg har monopol paa huset mitt helt til jeg selger det, deretter er det noen andre som har monopol paa det (ie det er ikke lenger mitt hus).

Dette argumentet er motbevist. Det er like før jeg setter deg på ignore nå, SF. Musikerne selger musikken sin med et forbehold: at du ikke kopierer den og legger den ut på nettet.

Så du mener at intellektuelt (ikke-fysisk) arbeid (musikk, ideer osv) både skal kunne selges OG være gratis samtidig?

Jeg mener at de som skaper dette arbeidet eier det, og har rett til å bestemme over det.

Lenke til kommentar

Dine kidnappere har intet med Intellektuelle monopol aa gjoere, mendmindre du oensker aa gi dem monopol paa slike tjenester. Aapne en annen traad om du oensker aa diskutere kidnapping.

Jo, dette er informasjon. Du som informasjonssosialist burde støtte kidnappernes rett til å spre slik informasjon på thekidnapperbay.org.

Lenke til kommentar
Musikerne selger musikken sin med et forbehold: at du ikke kopierer den og legger den ut på nettet.
Hvor står dette? Hvem er enige om dette? Hvor er "jeg godtar"-delen på dette?

At det KAN gjoeres slik betyr IKKE at det er slik det gjoeres. Det er mye lettere aa soeke Staten om Monopolbeskyttelse. (For ikke aa nevne at monopoler er mer loennsomme)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...