TheCatIsALie Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Jeg orker ikke engang bruke tid på å svare slike tåpelige innlegg. Gå å troll andre plasser. Tror ikke han er troll, men dum av natur. Mye smartere enn deg, skal jeg si deg. Hva mener du om saken? At piratkopiering er positivt. Men å forklare hvorfor til deg, er et prosjekt jeg ikke orker å begynne på. Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Piratkopiering er voldtekt av hjernen og skaperevnen til artistene. Da mener du kanskje også at voldtekt av kroppen til jenter er positivt? Endret 30. januar 2011 av ape i båt Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Hvis artistene tjener penger på piratkopiering vil de legge musikken sin ut gratis på internett. Dette er vanlig å gjøre for nybegynnere i bransjen, som på MySpace eller lignende. Når de da blir mer kjente og får platekontrakt, fjernes sangene fra gratis nedlastning. Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Hvis artistene tjener penger på piratkopiering vil de legge musikken sin ut gratis på internett. Dette er vanlig å gjøre for nybegynnere i bransjen, som på MySpace eller lignende. Når de da blir mer kjente og får platekontrakt, fjernes sangene fra gratis nedlastning. Enig. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Piratkopiering er voldtekt av hjernen og skaperevnen til artistene. Da mener du kanskje også at voldtekt av kroppen til jenter er positivt? Argumenter Onar Åm-stil som du kommer med her er drap på hjernene til oppegående individer, da mener du kanskje at drap av jenter er positivt? AtW Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 AtW, den var ikke til deg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 AtW, den var ikke til deg. Gjør ikke måten å argumentere på mindre tullete. AtW Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Jeg satte det på spissen. Hvorfor er piratkopiering positivt? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Jeg satte det på spissen. Hvorfor er piratkopiering positivt? Er det i sum positivt? Det vet jeg ikke. En positiv effekt er at flere folk for tilgang til mer kultur. AtW Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Hvorfor er piratkopiering positivt? Du deler musikken du liker med folk du kjenner, som igjen kanskje ender opp med å like musikken. Resultatet er at flere persroner hører på musikken og markedet som kjøper musikken er bredere. Ikke alle artister har penger til tid på TV-en. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Er det i sum positivt? Det vet jeg ikke. En positiv effekt er at flere folk for tilgang til mer kultur. Forutsatt at det skapes mer kultur. Jeg vet ikke sikkert, men en bekymring er jo at det ikke produseres mer i samtiden, og at det flere folk får tilgang til er et historisk arkiv. (Merk jeg sier produseres, ikke skapes. Jeg lager fortsatt musikk, men jeg tar meg ikke bryet med å produsere det ferdig for "konsum" av andre.) Geir Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Er det i sum positivt? Det vet jeg ikke. En positiv effekt er at flere folk for tilgang til mer kultur. Forutsatt at det skapes mer kultur. Jeg vet ikke sikkert, men en bekymring er jo at det ikke produseres mer i samtiden, og at det flere folk får tilgang til er et historisk arkiv. (Merk jeg sier produseres, ikke skapes. Jeg lager fortsatt musikk, men jeg tar meg ikke bryet med å produsere det ferdig for "konsum" av andre.) Geir Det er en bekymring, men jeg er usikker på hvor stor en slik effekt vil være, foreløpig så produsere det veldig mye. Som du er inne på, musikk vil nok alltid lages, det er en viktig del av vår kultur, produksjon og distribusjon blir også stadig billigere og lettere. Per i dag synes jeg kulturproduksjonen i verden er veldig dynamisk og spennende. AtW Lenke til kommentar
Hanemann Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Poenget er at uansett om kopiering var lovlig, så kunne man forsøkt å ta betalt for produktene sine da også. Du forfekter en ytterligere lovbeskyttelse utover det å kunne selge produktet sitt, fordi du mener de har en moralsk rett til å tjene penger(?). Det er to ekstreme synspunkter her 1. Etter man har publisert noe kan alle kopiere fritt 2. Når man pbuliserer noe har man evig og absolutt kontroll på alt informasjone brukes til. Reglene i dag ligger mellom disse to ytterpunktene. Hva gjør at de er passe i dag? Du mener sannsynligvis ikke at 2. er rikitg, hvor mye kontroll mener du da er riktig, og hvorfor? AtW Om musikken kunne deles fritt, hadde artister kun tjent penger på konserter o.l. Ikke noe galt med det i utgangspunktet, men nå er nå verden slik at penger tar mye fokus. Om musikkbransjen ser at det er mer penger å tjene med copyright, så gjør de naturligvis det. Slik er det i alle bransjer og yrker. Hvorfor skal plateselskapene være noe annerledes enn andre selskaper? Fordi de går under din definisjon av kulturproduksjon? Man skal ikke tjene penger på en hobby? Om alle hadde tenkt slik er jeg ikke sikker på hva som hadde skjedd. Kanskje det hadde vært bra, kanskje ikke. Det blir uansett ønsketenkning. Penger vil alltid være i fokus. Samma om det er musikk eller interiør. Derfor gir jeg tommelen opp til plateselskapene. Fordi jeg ikke forstår hvorfor de skal måtte ha et annet fokus enn andre. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Plateselskapene får mene hva de vil, men som befolkning er ikke plateselskapene alt vi har å tenke på, jeg er opptatt av hva som er best for samfunent, ikke hva som er best for plateselskapene. Jeg mener ikke å diktere hva plateselskaper mener, men jeg forsøker å å vite hvorfor du mener hva du gjør. AtW Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Jeg har selv vært på foredrag med en av fyrene fra thepiratebay og de har så klart noen gode poenger, men når alt kommer til stykke så er det galt. Kanskje ikke svart på hvite galt, men definitivt i gråsonen. Den dere reklamen "You woulden't download a car", dum som den er, så er det jo faktisk et budskap i den. Hvis alle slags redskaper var nedlastbare eller mulig å få tak i gratis så hadde ikke folk betalt for dem. Virker som folk generelt tror at bare siden filmer, spill, musikk, software osv. er virtuelle medier så er det "ok" og laste dem ned. Føler veldig mange "pirater" missbruker ord som ytringsfrihet, demokrati osv.Det er jo mye positivt også da som at artister blir lettere kjent, man har tilgang til mye mer forskjellige medier osv. Jeg er heller ikke fan av den store kapitalistiske million bomben f.eks. film bransjen har blitt, men de må jo tjene penger. Alt, i alt så ender jeg vel litt opp midt på treet. Jeg liker ikke de store feit sjefene som sitter på milliarder og roper etter mer, men heller ikke de spinkle nerdene som roper ut ord de ikke forstår engang. Laster likevel ned selv, så jeg er jo like skyldig som alle andre Hvis jeg MÅTTE velge en side hadde jeg nok falt hos piratene, rett og slett fordi det er enklest for MEG. Så egoistisk er jeg altså, og det tror jeg også mange andre pirater er som prøve å finne på unnskyldinger om at piratkopiering er det flotteste i verden. Det var min mening, sikkert blitt sagt noe lignende tusen ganger før i tråden. jaja.. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Jeg vet heller ikke, men jeg finner det verd litt ettertanke at folk så lett svelger at kultur skal være prisgitt "prøve og se"-tankegangen. Kunne vi gjort det samme i innvandrings-politikken? (Noen mener vi har, men det er en annen sak.) Geir Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Er det i sum positivt? Det vet jeg ikke. En positiv effekt er at flere folk for tilgang til mer kultur. Forutsatt at det skapes mer kultur. Jeg vet ikke sikkert, men en bekymring er jo at det ikke produseres mer i samtiden, og at det flere folk får tilgang til er et historisk arkiv. (Merk jeg sier produseres, ikke skapes. Jeg lager fortsatt musikk, men jeg tar meg ikke bryet med å produsere det ferdig for "konsum" av andre.) Geir Hmmm. Dere ser ut til aa anse at "kultur" er ett gode. Dette er ikke noedvendigvis riktig. Jeg anser at mye av det som kalles "kultur" er ett "onde", og har intet oenske aa bli utsatt for dette. Videre er det vel da klart at oekning av kulturen derved ikke automatisk kan sies aa vaere en "positiv effekt", for meg vil en drastisk reduksjon av produksjonen av kultur vaere en positiv effekt, ettersom risikoen for aa blit utsatt for den da minskes. Hvorvidt dette er i sum positivt eller negativt kommer da ann paa hvorvidt mitt "onde" er stoerre enn deres "gode". Vennligst forklar hvordan dere har tenkt aa maale dette? (Bare si det at, a priori, for meg saa foeles det som om mitt "onde" er mye stoerre en deres "gode") Videre bare observer at Geir ikke kan lage musikk uten Kopibeskyttelse, ettersom (ifoelge IP-forsvarerne) all musikkskapning vil forsvinne om man fjerner copyright. Endret 30. januar 2011 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Videre bare observer at Geir ikke kan lage musikk uten Kopibeskyttelse, ettersom (ifoelge IP-forsvarerne) all musikkskapning vil forsvinne om man fjerner copyright. Nei, jeg kan fortsatt lage musikk, det jeg ikke kan er offentliggjøre den, dersom jeg ikke vil gi fra meg kontrollen med verket. Det var derfor jeg påpekte forskjellen mellom å skape og å produsere. Dette er heller ikke sort/hvitt, kopiering har alltid pågått, det er bare teknologien nå som har gjort det så lettvint at det etterhvert er en brukbar distribusjonsmetode. Geir Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Jeg vet heller ikke, men jeg finner det verd litt ettertanke at folk så lett svelger at kultur skal være prisgitt "prøve og se"-tankegangen. Kunne vi gjort det samme i innvandrings-politikken? (Noen mener vi har, men det er en annen sak.) Geir Jeg tror den teknologiske framgangen har tvunget fram en rask overgang til andre løsninger. Lover er jo en ting, men mulgihetene til å følge opp lovene har i praksis blitt relativt små på endel fronter. Dette har forandret verden, og man er nødt til å forholde seg til det på ett eller annet vis. AtW Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Nei, jeg kan fortsatt lage musikk, det jeg ikke kan er offentliggjøre den, dersom jeg ikke vil gi fra meg kontrollen med verket. Det var derfor jeg påpekte forskjellen mellom å skape og å produsere. Dette er heller ikke sort/hvitt, kopiering har alltid pågått, det er bare teknologien nå som har gjort det så lettvint at det etterhvert er en brukbar distribusjonsmetode. Geir Hmm, Saa musikk vil fortsatt skapes? Copyright forsvarerne vil bli overrasket. Mon tro om musikk ogsaa fortsatt vil selges? Kanskje vil musikk selges av musikere som "vil gi fra seg kontrollen med verket", paa linje med bilselgere som gir fra seg kontrollen over bilen naar de selger den? Endret 30. januar 2011 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå