TheCatIsALie Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Ikke fôr meg teite analogier. Hvis jeg kan spare 5-10 000,- i året på å laste ned, gjør jeg det - i alle fall inntil illegaliteten blir håndhevet. Å spe på egoismen med litt falsk uselviskhet er ikke meg. Om du liker ett spill, laster du det ned, greit det. Men, om du har spilt det flere timer, og elsker det, kan du heller kjøpe, da får utgiverne penger (men desverre butikken mye mer) og de kan lage flere spill som du kanskje liker. Men, ser greia. Det er mulig, du blir kanskje ikke tatt, og det er gratis. Du får samme opplevelse, flere ganger bedre (minus MP på noen spill). Å si at "det er bare meg" er ikke så galt som alle tror, etter som vi ser selv her, mange er veeldig imot piratkopiering. Er nok et lite flertall som gjør det men. Lenke til kommentar
d'Anconia Skrevet 27. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) Å spe på egoismen med litt falsk uselviskhet er ikke meg. Det er rasjonelt - ikke uselvisk - å betale for å benytte deg av andres verdiskapning. Alle rasjonelle egoister forstår at de ikke er tjent med å leve i et samfunn hvor parasittene belønnes og skaperne straffes. Derfor er det bare parasittene blant oss som ikke forstår at piratkopiering er galt. Endret 27. juli 2010 av tannborste Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Dobbeltmoralister. Alle laster ned. Lenke til kommentar
jubb Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Spørs... Om man bare sitter og piratkopierer er det etter min mening dumt. MEN om en tenker på å kjøpe noe (lovlig) og er usikker på om det egentlig er verdt det, så vil jeg ikke si at det er uetisk å laste ned først. Om alle lovlige handlere piratkopierer i tilegg, er jo dette bare positivt etter som at folk får en gratis mulighet til å skjekke ut produktet først, slik at de slipper å være redd for å angre på sine kjøp, noe som igjen fører til flere kjøp. Men desverre er det for mange som gir faen, og bare laster ned uten å bidra til en dritt annet enn å støtte piratkopiering. (NEI, det er ikke godt nok!) Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Å spe på egoismen med litt falsk uselviskhet er ikke meg. Det er rasjonelt - ikke uselvisk - å betale for å benytte deg av andres verdiskapning. Alle rasjonelle egoister forstår at de ikke er tjent med å leve i et samfunn hvor parasittene belønnes og skaperne straffes. Derfor er det bare parasittene blant oss som ikke forstår at piratkopiering er galt. Hva om jeg kjøper det jeg laster ned også? Da har plutselig de som lagde det fått penger også. Fremdeles galt? Stjeler ingenting, er bare KOPIER av materialet som er tilgjengelig for alle. En film koster ca halve av et spill (ny iallefall), og gir det underholdning i 2-3 timer, så er det over. Ikke snakk om at jeg gir 200kr for 2-3 timers underholdning når jeg kan se den 4 uker før gratis lastet ned. Han dusten i videoen må være mentalt syk, "skulle gjerne betalt mye mer", ja, 4000kr for et program er jo altfor billigt.. de som lager det tjener inn pengere etterhvert, iallefall med de ekstreme prisene. Det Liberale Folkepartiet suger. Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Så lenge dere kjøper i stedet for meg går dette flott. Keep up the good work. Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Så lenge dere kjøper i stedet for meg går dette flott. Keep up the good work. Hahaha, du får ikke alltid multiplayer, og ikke tilgang til live-funksjonen i noen spill. Da jeg laster ned, laster jeg BARE ned, laster IKKE opp. Gjør det meg til noen bedre person? Det gjelder selvsagt bare public trackere men.. på de gode private seeder jeg mest mulig da spill kommer dit kjempetidlig og kan lastes ned fooort. Mens loclydige folk må vente opptill flere uker. Lenke til kommentar
Dellers Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) Å sjekke ut et produkt i seg selv er jo ikke så galt, det blir jo omtrent det samme som å prøvelytte en CD hos Platekompaniet. Problemet er at veien er veldig kort (for folk som gir beng og ikke vil ha fullkvalitet) til å beholde mp3-ene, og drite i å kjøpe plata. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg laster ned en sjelden gang for å høre (dersom jeg ikke finner noen klipp på nettet vel å merke, typisk musikk fra 70-tallet), men bestiller musikken tvert dersom den er god. Er den dårlig sletter jeg den. Endret 27. juli 2010 av Dellers 1 Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Jeg må si at piratkopiering ofte fremstår som langt mer fristende enn å betale for seg. For eksempel har jeg kjøpt StarCraft II, men får ikke engang spilt singleplayer fordi det må aktiveres online, og aktiveringen fungerer ikke. Samtidig ser jeg at piratene spiller i vei uten disse problemene. 2 Lenke til kommentar
jubb Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Det er slike som deg musikkindustrien trenger, Dellers! Lenke til kommentar
d'Anconia Skrevet 27. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) om en tenker på å kjøpe noe (lovlig) og er usikker på om det egentlig er verdt det, så vil jeg ikke si at det er uetisk å laste ned først. Jo, dersom det er i strid med det opphavsmannens har bestemt. Frihet betyr at man har rett til fullt ut å disponere det man eier, og at man ikke har rett til å disponere det andre eier. Hvis man støtter legalisering av nedlasting, støtter man legalisering av tyveri (man tar noe andre har skapt og derved eier uten opphavsmannens samtykke), og dette er ikke forenlig med frihet. Og igjen: Loven må være lik for alle. Den kan ikke si at det er greit å laste ned så lenge du kjøper senere om du er fornøyd med produktet. Endret 27. juli 2010 av tannborste 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) Nei det er ikke galt å laste ned musikk når det koster mer for en CD med musikk enn det koster for en DVD med film eller et spill. Man må sette fornuftige priser på produkter. Og det er ikke fornuftig at musikk skal koste mer enn en tillvarende eller større mengde film, eller et spill som har masser av timer underholdningsverdi. Så hvis ikke atistene klarer å få nokk penger på salg av CD'er til fornuftige priser så får de heller begynne å holde flere konserter. Og kommer det ikke nokk folk på konsertene deres så har de ikke livets rett alikevel så da er det bare å legge ned. Men nå har det jo heldigvis kommet tjenester med fornuftige priser på musikk i de siste årene da slik som spotify. Endret 27. juli 2010 av flesvik Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) om en tenker på å kjøpe noe (lovlig) og er usikker på om det egentlig er verdt det, så vil jeg ikke si at det er uetisk å laste ned først. Jo, dersom det er i strid med det opphavsmannens har bestemt. Frihet betyr at man har rett til fullt ut å disponere det man eier, og at man ikke har rett til å disponere det andre eier. Tenk selv, drit i loven akuratt nå.. @Dellers: Er ikke så vanskelig å finne 320 kbps musikk på nettet, selv flac kan man finne. Er mer enn god kvalitet det. Endret 27. juli 2010 av Jevrio Lenke til kommentar
d'Anconia Skrevet 27. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2010 En film koster ca halve av et spill (ny iallefall), og gir det underholdning i 2-3 timer, så er det over. Ikke snakk om at jeg gir 200kr for 2-3 timers underholdning når jeg kan se den 4 uker før gratis lastet ned. Ikke snakk om at jegbetaler 800 kr for et par jeans når jeg kan få den gratis ved å ta den med inn på prøverommet, klippe av brikken og ta den med meg ut av lokalene i sekken min. 1 Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 En film koster ca halve av et spill (ny iallefall), og gir det underholdning i 2-3 timer, så er det over. Ikke snakk om at jeg gir 200kr for 2-3 timers underholdning når jeg kan se den 4 uker før gratis lastet ned. Ikke snakk om at jegbetaler 800 kr for et par jeans når jeg kan få den gratis ved å ta den med inn på prøverommet, klippe av brikken og ta den med meg ut av lokalene i sekken min. Ta billigere jeans da? Spill kommer til en pris, riktiknok forskjellig ettersom vi har konsoll og PC, men får ikke noe billigere om du feks. bare vil ha plata. Dårlig eksempel sier jeg. Og det er STJELING, butikken MISTER ikke bare pengene de ikke får, men også buksa. 1 Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Det er ikke noe som heter rett eller galt. Det eneste som eksisterer er motsatt rettede viljer. Tror du det er onde eller gode mennesker som tjener på at slike holdninger blir utbredt i samfunnet? Godt og ondt er også et kunstig skille som bare egner seg til å forlede befolkningen. Det er de sterkeste som vil tjene på innsikten om motsatt rettede viljer. De svake vil bukke under. Konflikt er stimulerende. Merkelig at du som selverklært liberalist driver og støtter dogmer om rett/galt og godt/ondt. På samme måte vil de sterkeste vinne konflikten om piratkopiering, og jeg tror ikke det blir plateselskapene, for å si det slik. Lenke til kommentar
d'Anconia Skrevet 27. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2010 Så lenge dere kjøper i stedet for meg går dette flott. Keep up the good work. Hahaha, du får ikke alltid multiplayer, og ikke tilgang til live-funksjonen i noen spill. Da jeg laster ned, laster jeg BARE ned, laster IKKE opp. Gjør det meg til noen bedre person? Det gjelder selvsagt bare public trackere men.. på de gode private seeder jeg mest mulig da spill kommer dit kjempetidlig og kan lastes ned fooort. Mens loclydige folk må vente opptill flere uker. dftt 1 Lenke til kommentar
d'Anconia Skrevet 27. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2010 Å sjekke ut et produkt i seg selv er jo ikke så galt, det blir jo omtrent det samme som å prøvelytte en CD hos Platekompaniet. Nei, det du gjør er å ta med deg musikken hjem for å prøve den. Dette er greit dersom opphavsmannen tillater det. Hvis ikke er det galt. 1 Lenke til kommentar
jubb Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 Så hvis ikke atistene klarer å få nokk penger på salg av CD'er til fornuftige priser så får de heller begynne å holde flere konserter. Det er vel lett å si det. Forsåvidt enig i det du sier med prissenking. Får legge til at en større del pengene fra platesalg bør gå til artistene. Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 I utgangspunktet er ingenting hverken galt eller riktig. Indoktrinerte paradigmer pålagt oss av "the powers that be" rundt moral, etikk og normer er kanskje viktig, men så lenge det ikke finnes håndhevelse på dette området er det lite som kan gjøres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå