A_R_I Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Hvorfor skal jeg bli litt fattigere, for å gi til de som allerede svømmer i penger? Vi kommer nok ingen vei, nei. Kanskje du kan få hjelp her, hvis du spør: http://dlf.info Trykk på "Forum". Endret 25. oktober 2010 av A_R_I Lenke til kommentar
Shablagoy Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Hehe, whatever.. Du kan jo velge å kjempe mot det uungåelige, eller bare nyte det. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Det er feil å sammenligne gratis tilgang til spotify med piratkopiering. Spotify har reklamespor kjørende ca hver tredje sang, og de som har reklame der betaler Spotify for å få den der, som igjen betaler platekompaniene som igjen betaler artistene sine. Penger får de, men ikke veldig mye. 3 Lenke til kommentar
Shablagoy Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Med andre ord er du enig i at musikk er alt for dyrt? Lenke til kommentar
A_R_I Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Du har rett til å mene at et produkt er for dyrt, men det vil ikke dermed si at du har rett til å forsyne deg uten å betale. Endret 25. oktober 2010 av A_R_I 1 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Du har rett til å mene at et produkt er for dyrt, men det vil ikke dermed si at du har rett til å forsyne deg uten å betale. Nei det er tyveri. Men å få sangen av noen, er derimot ikke tyveri. Om jeg finner ut hvordan Audi lager sine biler, og jeg lager en eksakt kopi, og gir den til en kompis av meg, er det heller ikke tyveri. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Tyveri er noe helt annet enn brudd på åndsverksloven. Når du begår tyveri så tar du noe fra noen andre, og så sitter de igjen uten det du tok. Når du bryter åndsverksloven så bruker du noe, uten at du tar noe fra noen slik at de sitter igjen uten. 1 Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Tyveri er tyveri. Kopiering er kopiering. To forskjellige ting. Akkurat som hjemmebrenning ikke er smugling. Ikke spesiellt vanskelig å forstå. 1 Lenke til kommentar
A_R_I Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Du har rett til å mene at et produkt er for dyrt, men det vil ikke dermed si at du har rett til å forsyne deg uten å betale. Nei det er tyveri. Men å få sangen av noen, er derimot ikke tyveri. Om jeg finner ut hvordan Audi lager sine biler, og jeg lager en eksakt kopi, og gir den til en kompis av meg, er det heller ikke tyveri. Materialist? Lenke til kommentar
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Som andre sier... dette blir man neppe enige om. Selv sitter jeg litt på gjerdet. Jeg både laster ned ulovlig, samtidig som jeg er villig til å betale noe, og også gjør det når jeg kjøper ting eller går ut osv. Jeg har en liste over fire-fem punkter jeg annser må "fikses" før man kan komme noen vei mot et logisk kompromiss. 1. Monopolvirksomheten til underholdningsindustrien må opphøre. Det vil si at det per i dag er makten som rår både i film, TV, musikk og spillindustriene. Små utgivere har nesten ingen sjans til å konkurrere med de store selskapene, og er også nødt til å overprise produktene sine noe grusomt for å få innpass på markedsplassen. 2. Monopolistene må betale de som faktisk lager disse produktene anstendige lønninger, og slutte med ting som tvungen overtid, og annen tvang og å gi folk fyken så fort deres rolle i et prosjekt nærmer seg slutten. I alle disse industriene er det et lite fåtall som tjener seg søkkrike. 3. Vi må ha rettferdige og anstendige priser. Det må bli slutt på det industrien selv kaller betalingsviljebasert prisdiskriminering. Selvfølgelig laster folk ned gratis og tar seg bryet og tiden med å cracke osv. og spille en 'gimpet' versjon når alternativet er å kjøpe en svindyr spillisens. 4. Produktene må tilby bedre funksjonalitet enn piratproduktene... hvilket de i dag ikke gjør. Piratprodukter særlig når det kommer til spill er BEDRE enn originalene. 2 Lenke til kommentar
Lange Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 (endret) Av 5 spill jeg ahr kjøpt det forrigje året hadde jeg problemer med alle sammen. Av de 3 spillene jeg pirat kopierte, hadde jeg ingen problemer Lasted faktisk ned en torrent fra piratebay i dag fordi den jeg betalte for og lasted ned via steam ikke fungerte. Endret 26. januar 2011 av Lange Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Hvis du har problemer med alle spill du har kjøpt, ville jeg sjekket PC-en din. Har kjøpt en haug av spill på Steam i det siste, og eneste problemet mitt er mangelen av tid til å spille. 2 Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Av 5 spill jeg ahr kjøpt det forrigje året hadde jeg problemer med alle sammen. Av de 3 spillene jeg pirat kopierte, hadde jeg ingen problemer Lasted faktisk ned en torrent fra piratebay i dag fordi den jeg betalte for og lasted ned via steam ikke fungerte. Har du lastet ned de spillene du har kjøpt? Lenke til kommentar
Thorbjørn_lien Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Det er galt å forsyne seg av andres åndsverk, men det er også galt av åndsverkinnehaverne å gjøre som de gjør. Slik de spiller kortene er galt. Jeg bruker kun spotify, laster sjeldent ned annet en TV-serier og noen gamle spill til LAN som jeg uansett har et par rettigheter på fra gamledager. Det er feil å binde åndsverk til CD, alle som eier musikk burde bare hatt en side der du kjøpte rettigheter på bruk og evt salg av deres åndsverk. Det går imot min logikk å binde disse rettighetene til et fysisk medium. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Uten at jeg har lest gjennom hele tråden, så vil jeg legge til noe til abcde...s forslag. Aksess. Vi må få tilgang til dette, enkelt, og billig. Her er et eksempel: Hver tirsdag morgen laster jeg ned siste episode av "Chuck". Jeg skulle gjerne ha betalt, men det er ikke mulig. Jeg laster ned litt TV-serier som jeg følger med på. Jeg gidder ikke å vente til 2014 for å se episodene som går i USA nå. (Da har jo verden gått under uansett ) Så hvis jeg kunne få laste ned mine favorittprogrammer når de faktisk kom ut, og beholde kopien, så ville jeg gjerne betale for det. Jeg har dog ikke funnet noen erstatning for piratkopiering. Jeg tror nemlig at svært mange som laster ned kunne tenke seg å betale, men betalingstilbudene er så latterlig dårlige at vi heller bruker det gigantiske piratmarkedet. For å bruke en analogi som er brukt tidligere i tråden. Jeg ville gjerne betale for en ny Audi, men når jeg må betale tredobbel pris av hva den er verdt, og i tilegg er bilen to generasjoner gammel, da ville jeg heller lastet ned siste generasjon. Ikke fordi jeg ikke vil betale for bilen, men fordi varen er bedre. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Det er mer eller mindre det som er problemet. Folk vil ha den enkleste tilgangen uten problemer. Når jeg kjøper spill på Steam, er det fordi det er så latterlig enkelt. Når jeg laster ned musikkalbum, er det fordi det er så latterlig enkelt. Når jeg skrur på Spotify, er det fordi det er så latterlig enkelt. 1 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg syntes Spotify er et genialt eksempel på hvordan vi kan gjeninnføre betaling for film og musikk. Jeg betaler 49,- kr måneden for Unlimited. Da har jeg all musikk tilgjengelig, for en så lav sum. Jeg får ingen fysisk kopi, jeg eier ingenting, men det bryr meg ikke. Jeg får høre musikken jeg vil høre, og artistene får betalt. Spotify må også få kreditt for markedføringsteknikk. Akkurat som dop. Første gang er gratis, en sykt bra tjenste, gratis. Så lanseres tidsbegrensingen. Du får litt musikk, men ikke nok hver uke. Det fikk meg til å betale for tjenesten. Voddler er inne på noe, men streaming av video funker ikke helt. Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg syntes Spotify er et genialt eksempel på hvordan vi kan gjeninnføre betaling for film og musikk. Jeg betaler 49,- kr måneden for Unlimited. Da har jeg all musikk tilgjengelig, for en så lav sum. Jeg får ingen fysisk kopi, jeg eier ingenting, men det bryr meg ikke. Jeg får høre musikken jeg vil høre, og artistene får betalt. Spotify må også få kreditt for markedføringsteknikk. Akkurat som dop. Første gang er gratis, en sykt bra tjenste, gratis. Så lanseres tidsbegrensingen. Du får litt musikk, men ikke nok hver uke. Det fikk meg til å betale for tjenesten. Voddler er inne på noe, men streaming av video funker ikke helt. Det eneste som får meg til å ha lyst til å kjøpe Unlimited/premium er pga alle reklamene. Jeg kan høre på musikk så mye jeg vil, men reklamene irriterer rævva av meg. Men jeg er FOR piratkopiering fram til det kommer en bra løsning. Siden jeg fikk Spotify har jeg ikke lastet ned like mye som før. Men noe musikk "må" jeg laste ned, for jeg må ha no musikk å mobilen og iPoden. Jeg har ikke penger til å kjøpe cd'er for 180 kr stk. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg har for vane å reise mye over kort tid. Så de månendene jeg reiste mye, kjøpte jeg premium, og hadde spillelistene tilgjengelig offline. Jeg har faktisk ikke lastet ned en eneste sang siden jeg fikk Spotify. Premium koster 1200,- kr i året, det er én dag på en middels lavt betalt jobb. Det syntes jeg at folk kan ta seg råd til fremfor å laste ned. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 (endret) Er piratkopiering galt? Tror spoersmaalet burde vaere "Er Statsbevilgede Monopoler Galt?" Like tendensioest spoersmaal, men passer bedre med mitt svar. Endret 28. januar 2011 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå