Gå til innhold

Er piratkopiering galt?

Anbefalte innlegg

Så lenge noe ikke får konsekvenser for enkeltindividet som laster ned, samtidig som det er gratis, vil ingen bry seg om det moralske spørsmålet.

Ingen umoralske og samvittighetsløse mennesker, nei (og uttalelsen din tyder på at du er blant disse). Men vi liberalister vet at moralske spørsmål er de viktigste spørsmålene i samfunnet.

Hvilken side du tar i piratkopieringsspørsmålet, sier en hel del om dine moralske grunnverdier: er du på skapernes eller parasittenes side?

Endret av tannborste
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men nå ble jeg samtidig litt nysgjerrig på hvorfor du, Tabris, mener det er galt å piratkopiere. For du har jo ikke akkurat vært negativ til å konfiskere andres verdiskapning i andre tråder...

Det er din verden som er svart/hvitt, tannbørste, ikke min.

Lenke til kommentar

Jeg tar jeg for meg så lenge forholdene er lagt til rette for dette.

Ville du også tatt med deg varer fra butikkhyllene uten å betale for dem, dersom forholdene lå til rette for det? Ville du også voldtatt pene damer dersom forholdene lå til rette for det?

Det er ikke galt i ressursbasertøkonomi, men er veldig galt i dagens papirpenger-baserte økonomien.

Åndsverk er ressurser. Man må være en marxistisk materialist for å benekte dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men nå ble jeg samtidig litt nysgjerrig på hvorfor du, Tabris, mener det er galt å piratkopiere. For du har jo ikke akkurat vært negativ til å konfiskere andres verdiskapning i andre tråder...

Det er din verden som er svart/hvitt, tannbørste, ikke min.

Jaha?

Det er galt å piratkopiere, og de fleste såkalte argumenter som kommer fra de som laster ned ulovlig høres mer ut som rasjonalisering enn noe annet.

Dette var da en svært svart/hvit påstand!

Et slikt svada-svar kan kun komme fra en som ikke er i stand til å komme med et rasjonelt forsvar av synspunktene sine.

Endret av tannborste
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er på min side - dvs. tar jeg for meg så lenge forholdene er lagt til rette for dette. Bare tanken på at jeg i flere år fremover vil spare tusener på nedlasting fremfor kjøp er berusende.

Arbeidsgiveren din vil sikkert sette pris på at forholdene ligger til rette for å ikke gidde å utbetale deg lønn, tenk så mye h*n sparer ved å la deg jobbe ulønna! Jeg skjønner at du er Onkel Skrue, men jeg tviler på at du hadde likt om alle andre var det...Ting koster penger, og man har råd til det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tar jeg for meg så lenge forholdene er lagt til rette for dette.

Ville du også tatt med deg varer fra butikkhyllene uten å betale for dem, dersom forholdene lå til rette for det? Ville du også voldtatt pene damer dersom forholdene lå til rette for det?

Det er ikke galt i ressursbasertøkonomi, men er veldig galt i dagens papirpenger-baserte økonomien.

Åndsverk er ressurser. Man må være en marxistisk materialist for å benekte dette.

Selvsagt utnytter jeg situasjoner hvor jeg ikke må stilles til ansvar for å ta for meg av varer eller tjenester uten å måtte utføre motytelser. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke bedre at folk laster noe ned, enn at de raner en bank for å få råd?

Ser du virkelig ingen andre alternativer?

Selvsagt utnytter jeg situasjoner hvor jeg ikke må stilles til ansvar for å ta for meg av varer eller tjenester uten å måtte utføre motytelser. :)

Dont-feed-the-troll.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, men å laste noe ned er enkelt, går fort (om man vet hvordan), og er gratis.

Kjøper du ett spill, trenger du enten internet 24/7, eller en disk i hele tida.

Kjøper du en film, er det 30min reklame for filmen starter, og da er iallefall min popcorn tom.

Musikk hører jeg så sjeldent på, og det er så dyrt, at kommer aldri til å kjøpe. Men, kunne gjerne ha donert til folk som lager bra musikk av hobby, og ikke krever penger for det som flere andre gjør, og alt du hører i de fleste sanger i dag, er ordet "babe" elns gjentatt 100 ganger over ett musikkspor som borrer seg inni huet ditt.

Liker feks. Joel Nielsen, som lager gratis musikk, og gjerne tar imot gaver (i pengeform).

Kjøpte Fallout 3 GOTY Edition her om dagen, siden jeg elsker spillet. Samme med BFBC2, men det var riktignok pga beta key, men har ikke angret. Lasta ned Alpha Protocol, men likte ikke, så vil ikke bruke penger på det (spilte vel ca 1 time, så lei).

Vet, og inrømmer at det er ulovelig, men at det er galt, niks, ikke i alle tilfeller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Musikk hører jeg så sjeldent på, og det er så dyrt, at kommer aldri til å kjøpe. Men, kunne gjerne ha donert til folk som lager bra musikk av hobby, og ikke krever penger for det som flere andre gjør, og alt du hører i de fleste sanger i dag, er ordet "babe" elns gjentatt 100 ganger over ett musikkspor som borrer seg inni huet ditt.

100 kroner for en CD er ikke veldig dyrt, det er typisk 10 kroner låta eller mindre. Da kan man høre på dem så mye man vil. 100 kroner er det verdt å gi for noe som har tatt måneder å sette i stand, og som kan glede folk i flere år. Man skal kjøpe utrolig mye musikk før det går ut over økonomien.

Den "babe"-greia du sikter til tipper jeg gjelder The Voice og VG-lista anno 2010. Tro meg, det finnes så uendelig mye fantastisk musikk der ute, bare man er villig til å oppsøke den.

Hvorfor mener du jeg er et troll? Hvis man har sjansen til å oppdrive media gratis, tar man den. "De smarte sparer tusener".

Det er smart å rane en bank også, dersom man ikke blir tatt...Det er mye som er smart, sett gjennom forskjellige briller.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

100 kroner for en CD er ikke veldig dyrt, det er typisk 10 kroner låta eller mindre. Da kan man høre på det i åresvis. 100 kroner er det verdt å gi for noe som har tatt måneder å sette i stand, og som kan glede folk i flere år. Man skal kjøpe utrolig mye musikk før det går ut over økonomien.

Den "babe"-greia du sikter til tipper jeg gjelder The Voice og VG-lista anno 2010. Tro meg, det finnes så uendelig mye fantastisk musikk der ute, bare man er villig til å oppsøke den.

*

*

100kr er mye mer enn jeg gidder å gi for musikk. Hører på det da jeg er på buss ol. og en sjelden gang på spotify. Jeg leter ikke etter musikk. Finner random da jeg hører noe jeg liker i trailere ol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...