Gå til innhold

Er piratkopiering galt?

Anbefalte innlegg

Jeg tror piratkopiering er kommet for å bli. Det er hvertfall teknisk umulig å stoppe det. Jeg tror artister må belage seg på å tjene penger på andre måter enn platesalg. Det betyr enda mer konserter, reklame, merchendise osv. Når det gjelder film så må kinoene kraftig moderniseres. En av grunnene til jeg ikke går på kino er pga lyd og bilde er bedre hjemme. Filmer som er på kino kan man få tak i 1080p uka etterpå. Eller samme uke om man ikke er så kresen på bildekvalitet. Jeg tror også artistene selv må gå i seg selv og innse at de inntektetene de har hatt/har nå er alt for høye. Jeg synes artister nå til dags bør se på artister som lager elektronisk musikk. Eks Deadmau5 og Swedish House Mafia. Hvor mange plater har de solgt? Likevel har de råd til privatjetfly og reise verden rundt hver uke og spille musikk. Tror ikke enhver artist skal forvente seg at en kun trenger å spy ut en sang ala "p-p-p-pokerface" og forvente å bli milliardær over natta. Fildeling åpner for at artister i mye større grad blir oppdaget. Ikke minst har det en ekstrem effekt på teknologiutvikling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg finner det ganske morsomt hvordan enkelte kan mene at det å tilegne seg opphavsbeskyttet materiale på ulovlig vis skal være en menneskerett.

Så lovlig anskaffelse gir deg følgende:

- Mye arbeid med å finne butikk som selger ønsket vare

- Ikke helt riktig format utfra mine sære ønsker

- Kopisikring som installerer mugg på pcen

- Ingen mulighet til å "skikkelig" teste produktet på forhånd

- Altfor høy pris

- Usikkerheten med å bli misfornøyd med kjøpet

Som min far alltid sa, verden er ikke rettferdig. Synd for deg. Hvem i all verden har sagt at det er fritt frem så lenge ikke alle produkt oppfyller forbrukernes dikterte krav ? Hvis man synest er produkt ikke er tilstrekkelig, så kan man alltids skaffe seg en annen hobby..

Min teori er at ingen har skrupler mot å være kriminell, så lenge sjangsene for å bli tatt er små nok.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Bør vi ikke tenke på artisten da? ettersom at artisten skal ha dette som et levebrød?

skal ha?

Hva slags menneskerett er det å ha musikk som levebrød?

Er du ikke god nok musiker til at folk kjøper platene dine og drar på konsertene dine, hvorfor skal du tjene penger på det?

Lenke til kommentar

Bør vi ikke tenke på artisten da? ettersom at artisten skal ha dette som et levebrød?

skal ha?

Hva slags menneskerett er det å ha musikk som levebrød?

Er du ikke god nok musiker til at folk kjøper platene dine og drar på konsertene dine, hvorfor skal du tjene penger på det?

Og produsentene, skal vi ikke tenke på dem? (er selv pro-piratvirksomhet, men liker å ha litt kritisk tankegang)

Lenke til kommentar

Jeg finner det ganske morsomt hvordan enkelte kan mene at det å tilegne seg opphavsbeskyttet materiale på ulovlig vis skal være en menneskerett.

Jeg finner det ganske morsomt hvordan enkelte drar inn menneskerettigheter i en debatt uansett om det er relevant eller nevnt av noen, ene og alene for å score et billig poeng. Det er ikke en menneskerett at folk ikke kopierer materialet du har produsert heller. Kort sagt, menneskerettigheter er irrelevant her. Det som bør telle er hva som gavner samfunnet.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor akkurat så mye vokaler? Dette er nok litt off-topic, men det finnes næmlig bra musikk der ute uten en eneste vokal som er verdt respekt, ikke-elektronisk og elektronisk musikk.

Men litt on-topic. Musikeryrket er ingen utgift, du tjener bra hvis du lager bra musikk. Likte kommentaren ovenfor med Justin Bieber. Andre eksempler er Lil Wayne og annen musikk som har ubegripelig mye, og stygg autotune.

Lenke til kommentar

Uansett hva man tror om piratkopiering, så dreper det store deler av økonomien, og ihvertfall på lang sikt.

Ikke bare mediafirmaene som lager selve filmene, spillene og musikken, men også mange relaterte industrier som f eks 3d programmer, lydprogrammer, lydproduksjons utstyr, high end film kameraer, high end grafikk kort, og en lang liste av software of hardware.

På lang sikt så vil firmaene som lager f eks filmer, stoppe, og dermed vil industriene rundt filmlaging også dø som f eks filmkameraer, filmredigerings programmer, mikrofoner, stunt og pyro fx firmaer og en lang liste av forskjellige typer produksjonsfirmaer som ekslusivt arbeider med film.

I spillseksjonen vil produskjon av programmer som 3dstudio max og maya bli stoppet pga verken spillfirmaer eller filmkompanier kjøper dem og dermed ikke privatpersoner fordi de piratkopierer.

Samme regla kan sies om musikk og.

Kapitalismen og de store pengeverdiene som har blitt tjent av korporasjonene er nettop det som har skapt muligheten for så stor produksjon av både film og spillutstyr men også all produksjonen av selve filmene og spillene.

Dreper man korporasjonene dreper man hele økonomien som har skapt produktene til dette.

De som tror at man bare kan fortsette å piratkopiere og ting vil fortsette som de er og har vært er veldig naive.

Allerede har film og spill firmaene kuttet ned på all kreativitet. De fleste storbudsjettsfilmene og spillene tar ingen kreative sjangser og er laget som en "done deal" for å tjene penger. Alt som er for uvanlig har ingen sjanse til å bli laget siden korporasjonene tør ikke investere i dem.

Det virker kanskje dramatisk, men i dette økonomiske klimaet så kan ikke korporasjonene ta noen sjanser, og over lengre tid så vil de til slutt ikke ha muligheten til å skape noe som helst. Det kommer ikke til å fortsette i dette halvdøende moduset for alltid, en dag så sier det stopp, og da vil det bare være "crappy art" igjen.

Lenke til kommentar

Som sagt: trenger ikke masse penger for å lage bra spill.

Bare se på minecraft.

Og.. tror du overdriver. Nekter å tro at piratkopiering er så ødeleggende du vil ha det til. Om de som lager crappy spill dør ut, driter jeg i, de som lager det som er verdt å spille kommer til å leve lenge. Musikk bryr jeg meg lite om, da jeg bruker spotify gratis. Film.. 2 timer.. 200kr? aldri.

Programmer er for dyrt, så kommer aldri til å kjøpe, med unntak av kanskje fraps og sony vegas pro 9, da jeg er helt avhengig av de to.

Lenke til kommentar

Wow for et innlegg.. Du forsto ikke noen av poengene mine, må sies.

Som sagt: trenger ikke masse penger for å lage bra spill.

Bare se på minecraft.

Okej, hvis alle er fornøyd med å spille Minecraft 1 2 3 4 5 20010 resten av livet dems så er jo det ok for dem. Det finnes mange som ikke har lyst til det dog, og når man skal lage et spill med 3d grafikk, orkestermusikk, lydeffekter, programmering etc så trengs det ikke bare et team til å lage spillet men også utstyret som man bruker til å lage dem.

Og.. tror du overdriver. Nekter å tro at piratkopiering er så ødeleggende du vil ha det til. Om de som lager crappy spill dør ut, driter jeg i, de som lager det som er verdt å spille kommer til å leve lenge. Musikk bryr jeg meg lite om, da jeg bruker spotify gratis. Film.. 2 timer.. 200kr? aldri.

Programmer er for dyrt, så kommer aldri til å kjøpe, med unntak av kanskje fraps og sony vegas pro 9, da jeg er helt avhengig av de to.

Det er ikke så ødeleggend akkurat nå, men i fremtiden blir det slik. Øknomien rundt media og film drukner sakte men sikkert og det kan ikke pågå for alltid.

Hvis du tror spillfirmaer som lager det som er verdt kommer til å "leve lenge" hadde det vært fint om du forklarte grunnlaget for ditt resonnement.

Det finnes ingen som lager ordentlig kreative og nye spill nåtildags. Man lager det som man håper selger, og ikke noe mer.

Fint at du ikke bryr deg om musikk, men er det et argument for piratkopiering egentlig?

Hvis de hadde tjent mer penger og de fleste kjøpte produktene deres, så hadde de tatt mye flere sjanser, prisene hadde gått ned og innovasjon hadde gått opp.

Under dette systemet så knerker man all innovasjon samt prisene.

Lenke til kommentar

Uansett hva man tror om piratkopiering, så dreper det store deler av økonomien, og ihvertfall på lang sikt.

Jasså. I dag er det mer piratkopiering enn noen gang og større underholdningsøkonomi enn noen gang. Dette er selvsagt en påstand du ønsker å bevise teoretisk, problemet ditt er at teorien ikke stemmer med virkeligheten.

Ikke bare mediafirmaene som lager selve filmene, spillene og musikken, men også mange relaterte industrier som f eks 3d programmer, lydprogrammer, lydproduksjons utstyr, high end film kameraer, high end grafikk kort, og en lang liste av software of hardware.

Sludder. Disse bransjene selger mer i dag, enn noen gang før.

På lang sikt så vil firmaene som lager f eks filmer, stoppe, og dermed vil industriene rundt filmlaging også dø som f eks filmkameraer, filmredigerings programmer, mikrofoner, stunt og pyro fx firmaer og en lang liste av forskjellige typer produksjonsfirmaer som ekslusivt arbeider med film.

Om et par store studioer går dukken, så popper det opp tusen små og erstatter tomrommet.

I spillseksjonen vil produskjon av programmer som 3dstudio max og maya bli stoppet pga verken spillfirmaer eller filmkompanier kjøper dem og dermed ikke privatpersoner fordi de piratkopierer.

Du tar feil, fordi premisset for disse konsekvensene ikke er til stede.

Samme regla kan sies om musikk og.

Regla kan gjentas oppattatt og oppattatt, men blir ikke sannere av den grunn. Det produseres i dag mye mer musikk enn noengang før.

Kapitalismen og de store pengeverdiene som har blitt tjent av korporasjonene er nettop det som har skapt muligheten for så stor produksjon av både film og spillutstyr men også all produksjonen av selve filmene og spillene.Dreper man korporasjonene dreper man hele økonomien som har skapt produktene til dette.

Øhh, dreper korporasjonene... Nevn en korporasjon som sliter og jeg skal si deg 10 som tjener bedre enn noen gang.

Allerede har film og spill firmaene kuttet ned på all kreativitet. De fleste storbudsjettsfilmene og spillene tar ingen kreative sjangser og er laget som en "done deal" for å tjene penger. Alt som er for uvanlig har ingen sjanse til å bli laget siden korporasjonene tør ikke investere i dem.

Idiotisk å gi piratkopiering skylda for kapitalistisk underholdningsindustri. Vet du ikke at en kapitalist alltid klager på for lav inntjening?

Det virker kanskje dramatisk, men i dette økonomiske klimaet så kan ikke korporasjonene ta noen sjanser, og over lengre tid så vil de til slutt ikke ha muligheten til å skape noe som helst. Det kommer ikke til å fortsette i dette halvdøende moduset for alltid, en dag så sier det stopp, og da vil det bare være "crappy art" igjen.

Jasså og i et fantasiscenario, hvor alle kjøper alt de forbruker, så vil selskaper ønske å tape penger? Dette er nonsens. Dersom man ønsker kreativ film, kan man faktisk bare taste seg inn på nærmeste filmtorrentside. Den er langt mer tilgjengelig der enn på de store selskapenes kanaler. Og slik vil det alltid være.

Piratkopiering og underholdningsindustrien er begge resultater av en revolusjon innen datateknologi. Det samme er den store strømmen av film og musikk fra ikke-vestlige land, som man en dag vil møte overalt.

George Ziemann sier det bedre enn jeg kan håpe på en søndag morgen

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Det er rett og slett ikke riktig Avien.. Hvis du prøver å si at industrien har det "bra" så tar du rett og slett feil.

Jeg har snakket med flere personer som har arbeidet både i film og musikk industrien, og de er alle enige om at ting har forandret seg veldig.

Filmstudioer tør ikke lenger investere i mye annet enn sequels mens mange brilliante scripts aldri blir laget fordi man kan ikke oppholde en flop.

Filmer som Inception er veldig "exception to the rule" siden Nolan hadde masse pull etter Dark Knight, men nesten ingen andre regissører ville fått en slik deal.

Du sier for eksempel at "premisset ikke er til stede" men forklarer ikke grunnlaget for denne påstanden?

Det var en projeksjon inn i fremtiden, noe som er ganske åpenbart.

Allerede så er det mange mindre jobber innenfor film, musikk og spillbransjene.. Snakk med hvem som helst som er i bransjen og du kan se at de fleste har kuttet ned på nye folk, samt man bruker bare de man vet om og som har et rykte.

Sjekk denne lista: http://boxofficemojo.com/alltime/adjusted.htm

Det er bare 11 filmer utgitt etter 2000 som er på den lista.

Inflasjon er mye av grunnen til at de tjener mer mens de selger faktisk mye mindre i antall men til mye høyere pris.

Skjønner nesten ikke at folk som deg finnes.. Er jo helt latterlig å prøve å påstå at media bransjen har det ok og at ting er helt fint. Se på effektene i alle bransjene så ser man det lett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...