care1337 Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) tommen: Nei, skolen stilte selvfølgelig ikke krav til det. Men sier seg selv at det er gunstig å ha samme fasiliteter hjemme som på skolen, når man ønsker å studere også etter skoletid, i helger og ferier. Dessuten har jeg aldri sagt at "jeg erkjenner meg uskyldig" - det ER jo ulovlig. Jeg har ikke sagt noe annet. Men risikoen er latterlig lav, gevinsten HØY iform av at det ER vanskelig, omtrent umulig å kjøpte lisensen legalt til mitt forbruk. Ergo; så er det ikke rart at 100%, inkludert lærerne på skolen lastet ned en crack. Du må jo se dette selv. Eller tror du jeg glatt kunne hoste opp 40k å gi til disse grådige software-utviklerne som presser opp prisene i himmels fordi de har monopol i bransjen? De har gjerne ikke monopol - det blir litt feil å si. Men nevn programvare som kan konkurrere med Autodesk og Adobe Master pakken? Det er det ingen som kan! Gir dette da rett til Adobe og Autodesk å presse det maksimale ut av hver eneste lille bruker? Fakta er at bransjen ikke bryr seg så mye om "småfiskene", ergo - skoleelever, hobbydesignere og privatpersoner. Prisene er tilpasset de store gutta som driver kommersiell virksomhet, slik som film, reklame og tilsvarende. Der MÅ de ha lisenser hvis de skal bruke Autodesk sine verktøy til å tjene penger via film etc. Bare et eksempel for å synliggjøre hva jeg mener: 1000 brukere betaler 500 kroner hver i lisens, noe som er en OK pris for en student. Dette gir en halv million i inntekt. Men istedenfor koster lisensene 40 000. Noe som gjør at 12 stk gir samme inntekt som 1000 brukere som gir 500 hver. Resultatet blir jo bare at det er kun de 12 som betaler for seg, store filmaktører, reklamefolk, musikkvideo-produsenter etc. De andre laster selvfølgelig ned pirat fordi de rett å slett ikke har råd. ERGO; SOM JEG NEVNTE I FØRSTE POST. SÅ TILRETTELEGGER IKKE PROGRAMUTVIKLERNE SINE PRODUKTER FOR ALLE DE SOM HAR NYTTE AV DERES VERKTØY OG PROGRAMVARE! Sånn er det med den saken. Edit: Og til opplysning, har jeg ikke disse programmene på min søte lille laptop lengre. Jeg brukte de kun en periode. Det hadde vært latterlig om jeg skulle betalt så mye penger for noe jeg uansett kun skulle brukt et års tid. Skal jeg liksom betale 5000 kr pr måned KUN i lisenser da? Det er faktisk mer enn hva jeg betaler i husleie. Latterlig. Endret 5. august 2010 av care1337 Lenke til kommentar
tommen Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Care1337: Jeg hører hva du sier og jeg skjønner hva du mener. Men til tross for en utfyllende og redgjørende post så koker det ned til det samme; Jeg gjør det fordi lærerne gjør det / Programmvaren er for dyr. Ditt arbeidsvertøy er pc'en og programmvaren til den. Vil du jobbe med 3D så punger bedriften din ut for lisens på lik linje med en snekker som blir sponset med vertøy av firmaet sitt. Derimot skal du drive for deg selv så må du forvente å betale for dette vertøyet selv. Eller finne billigere 'made in china' verktøy. Dette er ditt rettmessige valg som forbruker. Å rappe arbeidsvertøyet ditt er ulovlig men så lenge du er innstilt på å møte konsekvensene av dette valget så er jo det en individuell sak a avgjøre... Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Som student så brukte jeg en cracket versjon - ja! Men om jeg skulle drevet kommersielt eller som freelancer så ville jeg nok vurdert å kjøpe lisensene - for da er situasjonen en annen. Det sier nesten seg selv det også. En lokalkino som viser filmer som er lastet ned fra TPB f.eks. - kan ikke forvente å få like stor respekt, da folk faktisk betaler for å se filmen på kino, man betaler i den tro at man gir noe tilbake til de som har produsert og laget filmen. Dette argumentet blir allikevel ikke like moralsk når man sitter hjemme i sofaen og ser film der; da piratkopiering av musikk, film og spill har blitt allment akseptert. Jeg er ikke HELFRELST pirat som veldig mange liker å profilere seg som. På private trackere finner mange som kjøper dyre dedikerte servere og som bygger seg opp en livsstil å være "pirat" fordi det for mange er kult og kontroversielt - og for mange føler de at de gjør et "oppgjør" mot den materialistiske verden vi lever i og så videre. Det er dessverre den type pirater som sitter på gutterommet med 10 eksterne harddisker med tomme energibokser, snusbokser over alt og et mørkt rom. Gjerne med hettegenser over hodet som mange av anti-pirat kampanjene som har blitt kjørt i USA viser. Jeg har kjøpt mye musikk, mye filmer, mange serier. Jeg har også lastet ned mange filmer, mange serier og mye musikk for å sjekke ut om jeg liker det. Liker jeg det, kjøper jeg det. Men det betyr ikke at jeg "snylter" på de som produserer og lager filmer og serier. Jeg er en forbruker som kjøper bluray, cd-plater og dvd-bokser langt over hva gjennomsnittet er for en på min alder er. Så det at bransjen skulle saksøkt meg for millionbeløp blir jo som å jage sine egne kunder og forbrukere med kjepp. For å ta et eksempel: En gutt besøker en tegneseriesjappe nesten hver dag etter skolen, han leser og blar i mange blader og er i butikken i opptil en time hver dag. Han er også en storforbruker av tegneserier og kjøper minst 10 forskjellige hefter hver uke. Skal da innehaveren av sjappa jage ham ut fordi han er i butikken og blar og leser i bladene hans? Uten å betale for det? Eller skal innehaveren ta hensyn til at det er en av hans viktigste kundegrupper - de som er over middels interesserte i tegneserier? Lenke til kommentar
Dellers Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Samfunnet taper på at vi kaster mat, og de andre tingene jeg nevnte, ved at vi bruker mer enn vi trenger. Men det er små ting som vi ikke legger merke til i det daglige. Akkurat som piratkopiering. Det er ikke omfattende nok til å være et alvorlig problem. Det er et alvorlig problem for de det gjelder. Piratene forsøker så godt de kan å ta livsgrunnlaget fra mange mennesker, og det vil jeg kalle et problem. Forhåpentligvis roer piratene seg litt ned med tida, slik at man fortsatt har råd til å produsere gode album. For meg er det ihvertfall LIVSNØDVENDIG med god musikk, så jeg vil gjøre det jeg kan for å sørge for at god musikk fortsatt har en sjanse. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) Hei! Varsler om at denne og en tråd med nærmest identisk problemstilling opprettet av Tommen er flettet sammen. Veiledning skal som vanlig ikke kommenteres her i tråden, dette taes via PM. Endret 5. august 2010 av LucarioX Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Hvis det er så galt og ulovlig, hvorfor lar man en side som Pirate bay bare fortsette å være der? Og hvorfor blir ingen av de som laster opp og ned tatt? Kan man ikke bare oppspore og gå rett inn å ta dem? Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) Hvis det er så galt og ulovlig, hvorfor lar man en side som Pirate bay bare fortsette å være der? Og hvorfor blir ingen av de som laster opp og ned tatt? Kan man ikke bare oppspore og gå rett inn å ta dem? Nei. Man kan få enkelte IP'er, men ikke navnene bak alltid. Og, det har blitt gjort mange forsøk på å fjerne TPB, men de har alltid overlevd, da det iallefall var bare en søkemotor. Men, ingen vits å ta de 100000k som laster ned. Heller de som laster opp. Uten dem er det ingenting å ta. Men personlig foretrekker jeg det om ingen blir tatt. Og, krever resurrser å ta folk, politiet er vel mer opptatt av å klage på lønna enn å jobbe. EDIT: Og, er ikke nødvendigvis galt, bare mange som mener det. Ikke en fasit. Endret 5. august 2010 av Jevrio Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 TPB suger uansett.... private trackere. Lenke til kommentar
tommen Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) Bare av interesse; Tidligere har tråder som dette blitt diskutert opp og ned med det legale aspektet. Dvs det fantes grupperinger som annså piratkopiering som legalt. Er det sånn å forstå at det er bred konsept om at Piratkopiering er ulovlig (uansett hvilke grunner en måtte ha for å gjøre det)? edit: leif (og ja det er sikkert flere) Endret 5. august 2010 av tommen Lenke til kommentar
tommen Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Som student så brukte jeg en cracket versjon - ja! Men om jeg skulle drevet kommersielt eller som freelancer så ville jeg nok vurdert å kjøpe lisensene - for da er situasjonen en annen. Det sier nesten seg selv det også. En lokalkino som viser filmer som er lastet ned fra TPB f.eks. - kan ikke forvente å få like stor respekt, da folk faktisk betaler for å se filmen på kino, man betaler i den tro at man gir noe tilbake til de som har produsert og laget filmen. Dette argumentet blir allikevel ikke like moralsk når man sitter hjemme i sofaen og ser film der; da piratkopiering av musikk, film og spill har blitt allment akseptert. Jeg er ikke HELFRELST pirat som veldig mange liker å profilere seg som. På private trackere finner mange som kjøper dyre dedikerte servere og som bygger seg opp en livsstil å være "pirat" fordi det for mange er kult og kontroversielt - og for mange føler de at de gjør et "oppgjør" mot den materialistiske verden vi lever i og så videre. Det er dessverre den type pirater som sitter på gutterommet med 10 eksterne harddisker med tomme energibokser, snusbokser over alt og et mørkt rom. Gjerne med hettegenser over hodet som mange av anti-pirat kampanjene som har blitt kjørt i USA viser. Jeg har kjøpt mye musikk, mye filmer, mange serier. Jeg har også lastet ned mange filmer, mange serier og mye musikk for å sjekke ut om jeg liker det. Liker jeg det, kjøper jeg det. Men det betyr ikke at jeg "snylter" på de som produserer og lager filmer og serier. Jeg er en forbruker som kjøper bluray, cd-plater og dvd-bokser langt over hva gjennomsnittet er for en på min alder er. Så det at bransjen skulle saksøkt meg for millionbeløp blir jo som å jage sine egne kunder og forbrukere med kjepp. For å ta et eksempel: En gutt besøker en tegneseriesjappe nesten hver dag etter skolen, han leser og blar i mange blader og er i butikken i opptil en time hver dag. Han er også en storforbruker av tegneserier og kjøper minst 10 forskjellige hefter hver uke. Skal da innehaveren av sjappa jage ham ut fordi han er i butikken og blar og leser i bladene hans? Uten å betale for det? Eller skal innehaveren ta hensyn til at det er en av hans viktigste kundegrupper - de som er over middels interesserte i tegneserier? Vil vel sammenligne den gutten som en som ser på film-trailers. Derimot hvis gutten tar med seg bladet på bakrommet og slenger det i scannern og lagrer på stick så blir saken en annen Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 TPB suger uansett.... private trackere. TPB er bra på eldre ting, slepper å få dårlig ratio:), nye ting er bra på private trackere. Får det før det kommer på TPB, og får ca 1MB/s:D Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 tommen: en filmtrailer gir ingen svar på om filmen er god eller dårlig, der kun ment som en "trigger" til å se filmen. Anyway. Det er sant. Folk som piratkopierer i stor stil, brenner ut og til og med printer ut cover og putter den brente filmen i hylla som om det var en original film, ehhh... det blir for dumt, å bygge opp en "samling" på denne måten. Personlig tar jeg aldri vare på det jeg laster ned. Jeg ser gjennom det og sletter det etter bruk. Ser absolutt ingen hensikt i å ha 10TB med filmer man uansett aldri ser mer enn en gang. Så kjøper jeg filmene jeg liker. =) Lenke til kommentar
MrL Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) Synes det er morsomt at trådstarter spør om det er galt å piratekopiere, for å så si at svaret ligger i en spoiler, akkurat som du kan bestemme hva som er rett og galt. Akkurat når det kommer til musikk er jeg for piratkopiering, det får meg til å høre og oppdage flere artister jeg ellers aldri hadde hørt på. Artistene tjener mer enn nok penger deretter på konsertene, så det er overhodet ikke noe synd på dem. Når det kommer til alt annet som film og spill kan man vell si at det er galt, akkurat som det er vell galt å bryte fartsgrensen også: Det er care, man gidder ikke å bry seg om det.(eller jo bryte fartsgrensen bryr meg da jeg faktisk kan få straff, men man gjør det jo likevel) Endret 5. august 2010 av MrLG Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Personlig har jeg drevet piratkopiering i mange, mange år. I alle år jeg har hatt internett, har jeg piratkopiert. Hvorfor? Flere grunner egentlig. Men i grunn og bunn ligger det i to grunner. 1: Jeg har ikke penger. Som student, hadde ikke jeg penger, og ikke hadde jeg jobb. Så inntekten min var på 0. Ikke fikk jeg ukepenger av foreldrene heller, for jeg gjorde aldri noe hjemme. Så nedlastning av musikk/spill/filmer var hvordan jeg fikk med meg hva som skjedde. 2: Tilgjengelighet. Har Platekompaniet siste skive av XXX-bandet i hylla si? Nei. Har noen andre butikker det? Nei. Kanskje en skjult butikk i en mørk bakgate, men der går jeg ikke. Så da laster jeg ned. Penger har jo jeg ikke heller. Men slik gikk jo det. Nå har jeg jobb og tjener penger. Men jeg piratkopierer fortsatt, men når jeg finner noe jeg liker eller er billig, så kjøper jeg det. Spill-tjenesten Steam har jo opptil flere ganger kjørt billig-salg på spill, og de har selv sagt at de har tjent inn mer enn hva de har gjort tidligere med vanlig pris. Men er piratkopiering feil? Ja, i grunn og bunn. Men det er bransjens feil for å ikke følge med fremskrittene samfunnet gjør, og dermed ende opp bakerst. Piratkopiering hadde ikke vært like populært, om vi hadde hatt Spotify for 10 år siden. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Alle gjør det så derfor er det helt greit Ja man kan faktisk si det. Å kriminallisere den vanlige borger i et demokrati er ikke akkurat veldig demokratisk.... Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) student får jo progammer til ofte 10% av prisen http://studentlisens.no/ 5692.10 NOK for adobe master suit CS5 mot NOK 34,162.50 på adobe.no... Det er ikke bare studenter av ikke-komersielle som ikke har råd til lisenser på programmvare. Det finnes også mange hobbyister på begge sider av studietillværelsen. Og hadde bransjen vært litt smart kunne de ha tjent en del penger på disse også hvis de hadde tillbudt disse software til en fornuftig pris og ikke en slik vanvittig "industripris". Dessuten hadde f.eks jeg og flere andre i klassen min brukt for f.eks Autodesk AutoCAD og Inventor i noen prosjekt vi hadde i tillegg til programmer som matlab LabView, ol. uten at vi fikk utlevert dette gratis eller til en lav pris og det er heller ikke på siden du linket til så da måtte vi ty til piratkopier (vi hadde også tillgang på en annen side med gratis programmvare, men ingen av de ovenfor nevnte var tilgjengelig der, da det stort sett var microsoft programmer på denne siden). Og med et slikt tilbud ville de også ha skaffet fremmtidige kunder til komersiell utgaven av softwaren sin gjennom rekrutering til rellaterte studier (også senere jobb i bransjen) og rekruttering av ferdig studerte hobbyister til å lage egene firma, ol. innen feltet og dermed at de må skaffe en komersiell lisens på softwaren. Endret 5. august 2010 av flesvik Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 5700 kroner for et enkelt program som student? Rimelig stiv pris, må jeg si. Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) - Endret 5. august 2010 av care1337 Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) Det er kun firmamoralen som tilsier at piratkopiering er galt. Nei, piratkopiering er ikke galt, for det finnes ikke noe rett og galt. Det er alt for mange forskjellige moraler her i verden til å definere hva som er rett eller galt. Piratkopiering foregår fordi markedsmodellen i dag ikke passer sammen med internettet. Etter det jeg har hørt så skal kapitalismen forfremme innovasjon pga. konkurranse, men skjer dette? Nei, ikke når det gjelder markedsmodeller. Det de gjør istedenfor er å TVINGE markedet til å tilpasse seg dem, istedenfor å tilpasse seg markedet, med å innføre ACTA osv. Jeg følger min egen moral, er det ett firma som oppfører seg som en stor bølle, og skal kødde med brukerene, legge inn DRM som gjør at jeg må være online 24/7 (EA Games, Ubisoft er de største her), kreve å kunne legge spyware på maskinen min for å finne ut om jeg kjører lovlig versjon (MS Windows og Genuine Advantage) osv. så nekter jeg å kjøpe produktet (unntatt StarCraft II, stor fan). Hvis det er ett firma som har en OK DRM eller ingen DRM, der jeg kan kjøpe produktet, sette i CDen og starte programmet eller spillet, har jeg ikke noe imot å støtte dem i det. Film er litt verre, ofte kan ikke Open Source kjøre feks, en DVD fordi filmen inneholder DRM som gjør at du kan bruke en spesiell player som kun støttet Windows. Dere som har en politisk mening som andre ikke er enig i: Ikke se på dere selv som bedrevitene, det får dere til å se ut som en useriøst idiot. http://www.youtube.com/watch?v=GGHWVaVzlzw&feature=player_embedded Denne videoen kom aldri tilbake til åpningsargumentet, den forklarte hvordan produksjon fungerer. Firma sier at piratkopiering er galt, samtidig som de mishandler kundene med spionering og kravstilling til dem? Jeg hører ikke på slikt tull. TS: Hvorfor starter du en tråd med ett spørsmål, hvis du bare skal føye alle av banen og kalle de navn? Endret 5. august 2010 av Kaymeerah 1 Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) Woops, skulle edite. Tryktre feil knapp. Endret 5. august 2010 av Kaymeerah Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå