Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det straffbart å være nedlaster, en fildeler eller begge deler?

MelonSmasher

Anbefalte innlegg

Hei !

Leste idag på VGnett at "Max Manus-piraten" har tilstått. Han var den som startet å dele denne storfilmen med andre "pirater"

Det jeg lurer på er om det er straffbart dersom man bare laster ned ulike ting (torrents) på nettet, eller om man må være med på å "seede" for at det skal bli straffbart. Isåfall, hvor stor er sannsynligheten for å bli tatt, i og med at de nevner i artikkelen at fildere burde være bekymret? Hvordan vil man definere en fildeler?

Jeg håper spørsmålet mitt kom frem, og jeg beklager dersom jeg har plassert emnet i feil del av forumet. Isåfall hadde det vært fint om mod kunne flyttet det :)

På forhånd takk !

EDIT: Her er forresten linken til artikkelen på vg.

Endret av MelonSmasher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden problemstillingen i åpningsinnlegget er av juridisk art, flyttet jeg denne til juss-forumet. Om noen ønsker å debattere hvorvidt det bør være straffbart å være nedlaster, fildeler eller begge deler hører dette hjemme i politikk-forumet der denne tråden ble startet, men spørsmål rundt hva som faktisk er lov hører hjemme her.

Lenke til kommentar

Alt materiale som er beskyttet av åndsverksloven er straffbart å laste ned eller dele ut. Det er alltid en reell fare for at man kan bli tatt for dette hvis man er aktiv.

Et annet aspekt ved slike ting er at det er så mange gratis versjoner av det meste at å bryte loven for slike ting i mange tilfeller er helt unødvendig da man kan finne freeware som fungerer like bra.

Lenke til kommentar

Nå er det vel stort sett filmer og spill som er utsatt, og det finnes ikke så veldig mange gratis alternativer til såpass dyre ting.

Om man ser på de som har blitt tatt, så har det vært ganske voldsomme delinger, enten så har de startet noe (som max manus) ellers så har de hatt egne servere i gang.

Lenke til kommentar

Alt materiale som er beskyttet av åndsverksloven er straffbart å laste ned eller dele ut. Det er alltid en reell fare for at man kan bli tatt for dette hvis man er aktiv.

Et annet aspekt ved slike ting er at det er så mange gratis versjoner av det meste at å bryte loven for slike ting i mange tilfeller er helt unødvendig da man kan finne freeware som fungerer like bra.

Tror nesten den reelle faren pr dags dato er nærmest er like stor som å gå ut på gata for å så bli truffet av en meteoritt i hodet :roll:

Lenke til kommentar

Man bør også tenke på lovforslag som ligger til høring, både i Norge og spesielt i USA.

Film og underholdningsbransjen prøver å få tilbakevirkende kraft på nye lover som kommer, og Dere har sikkert hørt om MaxManusListen. (norsk liste over alle ip-adresser som har lastet ned filmen + andre norske produkter.)

Hvem tror at film og spillbransjen ikke vil kreve privatpersjoner for nedlastet/stjålet matereale hvis det blir tilbakevirkende? De vil jo tjene enormt med penger.

Og spør du meg så syntes jeg bare folk som laster ned uhemmet skal ha det.

Problemstillingen vil være å bevise hvem på den bestemte routeren som laset ned og hvem som satt på PCn. Men de vil nok prøve å holde eier av routeren ansvarlig.

Lenke til kommentar

Minimale ja men ikke noen umulighet. 1 sjanse på en milliard er fremdeles en sjanse.

Haha joa, men jeg tror at man først og fremst bør heller bekymre seg over hendelser av større sannsynligheter. Til og med politiet har gått ut og sagt at de ikke har kapasitet til å ta slike saker, med andre ord gir de faen.

Lenke til kommentar

Nå har det jo vært slik at nettleverandører som Altibox har nektet å fortelle hva deres brukere gjør på nettet, men dersom de begynner å dele ut IP adressene vil det jo være en reel fare for å bli tatt, dersom myndighetene virkelig vil prøve å stoppe piratene.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri skjønt hva som er så liv om å gjøre med å stjele beskyttet programvare og medier. Det er reint tyveri og moralsk forkastelig.

Hvis man snur litt på flisa og sier at hvis noen er dyktige nok til å hacke bankkontoen din og stjeler alle penga dine, hadde du syntes det var en fin ting å gjøre? Og atpåtil at de som gjorde det ikke skulle bli straffet eller være nødt til å betale tilbake dette?

Jeg tror nok pipa hadde fått en helt annen lyd da.

Lenke til kommentar

Vell.. hadde noen hacket min bankkonto, ville jeg lagt skylden på banken og krevd pengene tilbake av dem.

Når det gjelder slike ting, er jeg meget forsiktig, faktisk på grensen til paranoid. Passordet til nettbanken til eksempel består av 64 tegn i en god blanding av små, store, tall og spesialtegn. Passordet blir også byttet minst en gang i uken. Jeg tar også å sletter all nettleserhistorikk og temp/skrotfiler fra min PC hver gang jeg har vært i nettbanken. Det blir også utført et søk på min PC hver kveld, slik at jeg er om ikke 100% men temmelig sikker på at PCen er fri for spyware og annen malware. Så om noen hadde hacket min bankkonto, er det banken selv som har elendig sikkerhet og ikke jeg som er uforsiktig.

Dessuten er det egentlig ikke noen her som tar noe som helst. Vi blir tilbudt filmen/spillet/programmet av en felles nettbruker. Vi andre her sier bare takk som byr.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri skjønt hva som er så liv om å gjøre med å stjele beskyttet programvare og medier. Det er reint tyveri og moralsk forkastelig.

Hvis man snur litt på flisa og sier at hvis noen er dyktige nok til å hacke bankkontoen din og stjeler alle penga dine, hadde du syntes det var en fin ting å gjøre? Og atpåtil at de som gjorde det ikke skulle bli straffet eller være nødt til å betale tilbake dette?

Jeg tror nok pipa hadde fått en helt annen lyd da.

Fordi det ikke hadde vært det samme.

Kopiering, ikke stjeling, er det så vanskelig å skjønne?

Om du sitter å lager programvare, så selger du en kopi, og han som kjøpte den velger å legge det ut på nett. Da er det det samme, men søkte sammenligninger har ingen virkning.

Lenke til kommentar

Dere kan vri og vende på dette i det uendelige men at det er tyveri og umoralsk kommer dere ikke unna.

Ikke vår feil at du ikke skjønner konseptet.

For min del, så laster jeg ned det jeg synes ser spennende, og så kjøper jeg det jeg ikke synes er fullstendig dritt. (sjansen for å kjøpe en film usett for 150kr er rimelig stor, det kommer mye søppel ut fra hollywood) Jeg har ikke råd til å ta den sjansen med hver nye film.

Film og spillsamlingen min begynner å bli rimelig grei, og jeg har ikke dårlig samvittighet for mine metoder.

EDIT: Kan jo nevne at de fleste filmene fortsatt står i plasten, da jeg foretrekker å bare ha det digitalt, og bruke ps3 sin media senter til å spille rett fra serveren.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...