Skroll Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Jeg skal inn i sjøforsvaret nå, og lurer på hvordan dette er. Hvordan er en dag i sjøforsvaret? Jeg er ikke noe båt-livs elsker egentlig, men regner med det ikke har noe å si. Jeg skal på rekruttskolen på Madla, som alle andre. Noen som har tips her? Skal selvfølgelig gjøre mitt best her. Hvordan er de fysiske testene? Noen som har tips, og erfaringer? Jeg vet ikke hva jeg skal prøve å komme inn på etter rekruttskolen. Mitt egentlig ønske var mp, men det ble jeg dessverre ikke kalt inn til. Har tro på at jeg kommer til å trives under førstegangstjenesten. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) Hei, ble sendt ut av legekontoret i går kl 08:50 med dimmisjonspapirer fra KMN HH, helvettes kyssesyken gjorde at jeg måtte levere inn alt utstyr å søke meg inn til September. Det jeg ikke mister er erfaringen jeg har fått på 9 dager. Du spør hvordan dagene er, vel på de 9 dagene på rekruttskolen (som varer i 2 måneder) kan man vel si at hver dag er lik, men hver dag er ulik. Det gikk ut på det samme hele tiden, altså være punktlig og proper, men vi gjorde hele tiden forskjellige ting. Vi spiste f.eks ikke det samme til middag 2 ganger på 9 dager, og maten smakte generelt sett jævlig bra, sett bort i fra en gang så fikk vi sprø, underkokt grøtris til kyllingen og gulleroten var også underkokt noe jævlig en dag, ellers er ikke maten ille i det hele tatt. Først ble det 3 dager med venting til oss, så var det utleverig av utstyr og leksjoner i hvrodan man kledde på seg og brukte det. Jeg rakk å bruke så si alt sommertøy utenom regnbukse, skyte med AG-3 og vernemaske. Du lærer noe hele tiden om du holder ørene åpne, og jeg rakk aldri å slappe skikkelig av, det var mye å gjøre hele tiden, og vi hadde inspeksjon 4 ganger på 9 dager, og da må man tenke på at man ikke hadde inspeksjon de første 3 morgnene, do the math. Min troppsjef Fenrik Relling var veldig klar på at 1.5 (1. Kompani, 5. Tropp) skulle være best og Perfekt, og slikt er veldig gøy for da jobber man hele tiden mot å være best og man pusher seg. Ulempen er at ingen noen gang vil kunne få godkjent en inspeksjon fordi han finner masse støv der det 5 min tidligere var støvfritt. Men gled deg, dere får raskt et kameratbånd og det blir veldig lett å snakke med en vilt fremmed om mye rart. Edit: Ang testene så er dte f.eks 3km på 15 min som ikke burde være noe problem for noen som er i ok/grei form fra før. Det største problemet for mange var å få nok hvile og søvn, til meg var snitte på 5 timer i døgnet og når du ikke sov gjorde du alltid noe og du stresset ofte rundt omkring. Så du gleder deg til søndagene når du skal roe ned å ikke stresse rundt omkring. Endret 5. august 2010 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Når er ikke jeg fra sjø. Men kan sikkert fortelle deg litt. En ting er sikkert. Du trenger ikke å være en båt kar for å drives i sjøforsvaret. De fleste stillingene sjøforsvaret har er på land. Bare de "beste" får komme på båt. Vet ikke helt om det er sant. Men det er det sjøforsvaret sier. Testene er helt vanlig militær rekrutt testene + svømming mener jeg. Det er push ups, heng ups, sit ups, 3000m og 200m svømming (tar kanskje feil på den:/). De er ikke noe stress i det hele tatt. Du vil gjøre det så bra som mulig på dem for det øker sjansen for at får førstevalget ditt Du kan glede deg til du skal skyte med AG3 (selvom det er et elendig våpen hvis du aldri har skutt før) og til dere skal prøve gassboden. Bare tenk at du er ikke alene. Det er flere som kommer inn uten noen de kjenner og alle er i samme situasjon. Det største problemet for mange var å få nok hvile og søvn, til meg var snitte på 5 timer i døgnet og når du ikke sov gjorde du alltid noe og du stresset ofte rundt omkring. Så du gleder deg til søndagene når du skal roe ned å ikke stresse rundt omkring Og dette var på rekrutt skolen? Hmm skjønner ikke hvordan sjø kan ha det så mye verre en luft. For oss var dagen slutt 15:30. Var noen dager vi hadde lang dag. Men det var maks til klokken 20:00. Så du trenger ikke å være redd for å få lite søvn. Rekrutten er cake walk. Er ikke noe stress i det hele tatt. Den første uken kan du forvente MYE venting. Man føler ikke at man setter igang før 2, kanskje tilogmed 3 uke av rekrutten. Maten på Madla er ok. Ikke forvent mye. Er/var ofte rester fra middagen dagen før til lunsj etc. Maten på neste tjeneste sted pleier som regel å være mye bedre (men kommer ann på sted til sted). Ønsker deg lykke til med førstegangstjenesten. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Det største problemet for mange var å få nok hvile og søvn, til meg var snitte på 5 timer i døgnet og når du ikke sov gjorde du alltid noe og du stresset ofte rundt omkring. Så du gleder deg til søndagene når du skal roe ned å ikke stresse rundt omkring Og dette var på rekrutt skolen? Hmm skjønner ikke hvordan sjø kan ha det så mye verre en luft. For oss var dagen slutt 15:30. Var noen dager vi hadde lang dag. Men det var maks til klokken 20:00. Så du trenger ikke å være redd for å få lite søvn. Rekrutten er cake walk. Er ikke noe stress i det hele tatt. Ja dette var mitt tilfelle de 9 første dagene på rekruttskolen. Jeg ble valgt til Troppsrepresentant så det var mye jeg måtte gjøre på kveldene, og fikk derfor ikke tid til å pusse sko og vaske før 9-10 og da blir det fort veldig sent. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Husk at Sjøforsvaret er som et stort arbeidsplass. De daglige oppgavene går oftest på å holde basen i drift. Vil du ha en heftig tjeneste på båt, så er Kystvakten noe for deg. Ellers er det mange landtjenester som vakttjenester, sanitet, idrettsassistent, operasjonsassistent, brannvern, sjåfør mm. Søk deg inn på SSS, "trippel S". Det virker som en knall tjeneste der man får opplevd en del gøye brann og sikkerhetsøvelser og sånt. Kanskje ikke akkurat sånn som mange tror det er ift "vanlig militærtjeneste". Eneste gutta som løper rundt med AG-3 og skyter er vaktgutta. Men den tjenesten er det litt delte meninger om.. Mye travle perioder og lite fri.. Men det er det nærmeste du kommer felt, våpen og hating etter rekrutten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå