Gå til innhold

Anmeldelse: Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies


Anbefalte innlegg

Prøvde å lage en tråd om dette under Generelt, men folk driter visst i det fordi det er DS, av en eller annen grunn. Lager heller en anmeldelse her, så kanskje begynner å bry seg. Nuvel.

 

 

 

Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies

 

Spør man noen her i Europa hva kongen av JRPGs er vil de aller fleste si Final Fantasy. I Japan, derimot... kort sagt ble det forbudt å gi ut et Dragon Quest-spill på en vanlig ukedag, fordi folk bare sykemeldte seg og ble hjemme. Sykefraværet den dagen skjøt i været, og ble faktisk så ille at det ble et problem. Final Fantasy? Pft, bra når man ikke har Dragon Quest. ;) Nå er nr ni i Dragon Quest-serien her, og til en håndholdt konsoll. Kan det måle seg med resten av serien? Helt klart ja!

 

Jeg gidder ikke si så mye om historien, da den er ganske fraværende. Du er en engel som har fått som oppgave å vokte en liten by, men selvsagt går ting til helvete og du ender opp uten vinger, glorie eller en vei tilbake til himmelen. Nå er du redusert til en vanlig dødelig. Stakkars deg... :p Hele poenget med spillet er å finne ut hvorfor du og flere andre ble dødelige, komme deg tilbake til himmelen og sannsynligvis stoppe verdens undnergang. (sannsynligvis; etter førti timer har jeg ennå til gode å gjøre annet enn å, øh, lete etter frukt.) :blush: Men drit i historien. I stedet for en lang, kjedelig historie har du drøssevis av små historier av varierende kvalitet. De er som regel langt bedre enn hovedhistorien.

 

Men det er ikke derfor man blir så hektet av dette spillet. I et "normalt" JRPG får vi spille en ungdom med rart hår som redder verden. Denne gangen spiller du en engel, men resten er opp til deg selv. I starten av spillet får du lage karakteren dn selv (skjønt h*n må være Minstrel) og surrer rundt og gjør mye tull som ikke nødvendigvis har med historien å gjøre. Men når du i følge historien kommer til neste by vil du finne et vertshus hvor du vil tilbringe en del tid. Her kan du lage flere folk du kan ha på laget eller i reserve, bruke en gryte for å lage nye saker (alt fra healingpotions til rustning), spille sammen med folk over Wi-Fi eller bruke en butikk på nettet. Denne vil oppdatere seg daglig kl 08:00 GMT, eller ca kl ni om morgenen norsk tid. Her kan du kjøpe mye rart du ikke finner i de vanlige butikkene, og smart nok bruker de penger du tjener i selve spillet. De har et begrenset utvalg, men som sagt oppdateres det hver dag. I tillegg kan du få nye sideoppdrag her hver uke i ca ett år, etter plannen. I det vanlige spillet er det 120 sideoppdrag, og du kan få 60 til om du går på nettet. Etter førti timer har jeg gjort tretten sideoppdrag og har fem uløste, så det vil nok ta litt tid å gjøre alle. :p

 

 

 

Jeg sa i sted at hovedpersonen måtte være Minstrel, men det er ikke helt rett. Etter en del timer ute i historien vil du komme til en fyr som lar deg bytte klasse, og det er nå moroa begynner. Av en eller annen grunn beholder du ikke ting du har lært (spells og abilities) via klassen som i f.eks Final Fantasy 5, men du vil beholde alle skills du har lært. Om du trener opp en del ting til sverdet vil du beholde det om du bruker sverd med en annen klasse. Men hvorfor bruke sverd? Jeg bruker vifter, spyd, pisk og klør. Sverd er så... vanlige. :p (skjønt byttet nylig viftene med øks.) Med litt innsats kan du derfor trene opp ganske mange skills og spesialisere klassen din ganske bra. I starten har du bare seks klasser, men flere klasser kan åpnes opp etterhvert.

 

Selvsagt vil det bli mye slossing i et slikt spill, men selv der er Dragon Quest IX på topp. Ulikt de fleste Final Fantasy ser du fiendene på kartet, så det er ofte lett nok å løpe forbi fiender om man har det travelt. Noen vil riktignok løpe etter deg, men mange kan unngås selv da. Kampene er svært bra, i hovesak fordi kameraet er så levende. Glem å stille deg på rekke som i Final Fantasy. Her løper folkene og fiendene for å stille seg i posisjon, og kameraet har ADHD. Det høres banalt ut, men det funker. I tillegg er fiendene veldig bra laget, og den engelske oversettelsen er legendarisk.l Hva sier du til fiender som Cruelcumber, Badboon, Sacksquatch, Meowgician Lunatstick eller Teeny Sanguini? laugh.gif (skjønt forsto du ikke de ordspillene vil du jo selvsagt ha mye mindre moro her...)

 

Men nok prat. Nå vil jeg spille. Har ennå litt XP igjen før jeg får neste skill i Thief. :p

 

Vurdering: 9.7/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

final fantasy er bra spill, uten tvil. men dragon quest er uten tvil mye bedre. er level 13/12/12/12, begynte i går - og det er lenge siden jeg har vært så hekta på et spill :love:

 

fin annmeldelse :yes:

 

siden du har spilt rundt 40 timer, vet du sikkert litt om spillet.

 

min minstrel har jeg brukt alle skill pointsa til i shield skill - noe jeg angrer sinnsykt på. går det ann å bytte det?? ser du skrev det går ann å bytte class, men gjelder det skill points også?

 

takker på forhånd :)

Endret av ZtriCk-T
Lenke til kommentar

13/12/12/12? Haha, n00b! :p Bare kødda. Er faktisk ikke sikker på hvilket level mine folk er, siden jeg har byttet en god del frem og tilbake. Nå ligger de på alt fra lvl 23 Minstrel til lvl 12 Thief. Legger man sammen alle klassene de har snakker vi rundt lvl 30 - 40 for hele gjengen. ;) (hovedpersonen min har f.eks 76 skillpoints bare i Sword.)

 

Skillpoints er litt merkelig i dette spillet. Du kan ikke angre skillpoints du har valgt, så den karakteren din vil nok ha en del poeng i shield for alltid. Bytter du ham/henne til en klasse som ikke har shield i listen sin er de nok tapt. Men bytter du derimot til en som kan sette points i shield vil du få beholde alle poengene dine - så fremt karakteren faktisk holder et skjold. Men tenk taktisk. La oss si du vil bruke sverd i stedet. Du kan ikke slette skillpoints du har satt i shield, men det du kan gjøre er å bytte til en klasse som har sword, gå opp noen level, sette skillpoints i sword og så bytte tilbake til minstrel. Da vil du beholde alle skillpointsene du hadde i shield pluss alle du satte i sword med warrior.

 

Dette gjør at selve nivået til klassen ikke er så viktig. Det er mye viktigere å tenke på hva du har brukt skillpoints til. En warrior lvl 1 med 100 skillpoints i sword kan fint sloss side om side med en warrior på lvl 10 uten skillpoints i sword, så fremt begge to bruker det samme sverdet. Det eneste problemet er at du svært ofte faller drastisk ned i hitpoints når du skifter til en ny klasse, men setter du karakteren i bakerste rekke (via Tactics) vil han/hun sjelden bli angrepet. Om karakteren i verste fall blir drept i kamp har det heller ikke så mye å si. Han/hun vil fortsatt få experience, men kan selvsagt ikke gå opp i level får han/hun vinner en kamp.

 

To små tips for å gå noenlunde raskt opp i level i starten:

 

 

1. La hele gjengen få Metal Slash. Det gjør det mye enklere å skade metall-fiender med sverd. Deretter går du til Quarantomb og leter etter Metal Slime. De er grå slimklumper som bare har 3 hitpoints, men er ganske vanskelige å skade og stikker ofte av. Men har minst to av folkene dine Metal Slash har du en mye større sjanse. Can Opener (med klør) er også fin til å denge løs på metallfiender, men har ikke prøvd den på Metal Slimes. Jeg tar ofte Metal Slime på en runde og får i gjennomsnikk ca tusen XP til hver karakter pr kamp. :)

 

2. Om du bytter klasse bør du alltid beholde minst en som tåler en del. Den som bytter klasse vil naturligvis være svak en stund, men går raskt opp i level. (tre av mine krever 3.000 XP for å gå opp i level. Den siste krever 15... :p Finn den største, farligste fienden du klarer og deng løs. Har du uflaks blir den nye karakteren raskt drept, men overlever han/hun kan han/hun gå opp minst ett eller to level på den første kampen. :)

 

Lenke til kommentar

som jeg sa, jeg starta i går. rekker ikke lvle så mye på den tiden desverre, når jeg aldri har spilt DQ før, mye nytt å titte på rundt på i byene :thumbup:

 

tror nok jeg kommer til å starte ny, for så og ta opp i noe annet enn shield. dret meg litt ut der ja :)

Endret av ZtriCk-T
Lenke til kommentar

Å starte om igjen er selvsagt ikke et problem. Jeg spilte i litt over trettitre timer før jeg restarta. Men er det nødvendig? Shield er ganske bra for å beskytte deg, så du kan jo skifte til en klasse som har shield og satse på noe annet? Da vil du få "gratispoeng" i Shield. ;)

 

Btw, navnene på fiendene er ofte ganske morsomme, men jeg fant noen kalt Bewarewolf. Jeg skjemmes. :p

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

hvilken level er du, og hvor langt har du kommet nå? :)

 

er nære level 50 på meg. helt sykt rå storyline, og bosser :) mange morsomme bosser, men synes det var litt for lett jeg da. gikk jo suverent på første forsøk med:

 

warrior: 41

 

ranger: 37

 

priest: 40

 

martial artist: 41

Endret av ZtriCk-T
Lenke til kommentar

Levels?

 

 

Nr 1: Minstrel 27 / Warrior 13 / Ranger 3 /Glaqdiator 1

 

Nr 2: Mange 23 / Armamentalist 14 / Warrior 14

 

Nr 3: Priest 24 / Martial Artist 20

 

Nr 4: Gladiator 24 / Thief 24 / Warrior 7

 

Jeg slettes saven etter ca 34 timer, så jeg har bare ca 30 timer på denns saven. Men jeg er ikke så interessert i å suse gjennom historien eller grinde opp til høyt level så snart som mulig. I stedet tar jeg meg tid til å utforske, gjøre sideoppdrag, leke med Alchemy, lete etter oppskrifter til den og så videre. Hovedhistorien er flappin' bra, men alle sidehistoriene er flappin' mye bedre. :p

 

Edit: Som i de fleste rollespill har det mye å si hva slags klasse® du spiller. Du har warrior, martial artist og ranger, og alle tre er bra krigere. At de i tillegg blir hjulpet av en prest skader jo heller ikke. Vil du ha litt høyere vanskelighetsgrad kan du prøve andre klasser. Hva med Mage, Armamentalist, Ranger og Minstrel? Eller ha mindre enn fire på laget? Det er mulig å gå solo. ;) Og har du gjort alle sideoppdragene?

 

I tillegg er det veldig mange detaljer som ikke er så enkle å få øye på med det første. Jeg fant f.eks et sideoppdrag der Julia ville pynte seg for typen sin. I seg selv er det jo ikke så spesielt. Men når fyren heter Romeo? Og vi har et annet oppdrag der en viss Romeo klager over at dama fokuserer seg for mye på å pynte seg? Hm... :p

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Hvis man liker å grinde går de fleste JRPG's ganske lett. Jeg har en tendens til å fly på alt jeg ser av monstre ute i bushen, bare fordi det går så fort å drepe dem anyway.

 

Husker den fantastiske spenningen hver gang jeg fant en Metal slime i DQ5, ble sånn "ojojojoj rekker jeg drepe den før den stikker av?? YESSS! 1350xp og alle opp 3-4 levels",

også sprang jeg i ring en halvtime og håpet på å finne flere i samme område. Er greit å se alle monstrene nå, ja.

 

Eller den plassen i DQ5 der jeg fant Gold Golems, får 800G pr kill men de popper jo sjelden opp flere ganger på samme plass. Så jeg sprang opp og ned samme strekningen ørten ganger for å grinde penger til våpen og gear, og da går man naturligvis opp noen levels også og blir overpowered ift area man er i. Men DQ-spillene har jo alltid vært veldig gear dependant, sånn at du nesten MÅ ut og grinde cash til alle de nyeste våpnene i butikkene i en ny by, ellers er du undergeared for bossfight og vanlige fights. Er 9'rn også slik?

 

Det er en uting som henger igjen helt fra Final Fantasy 1 tror jeg, der grindet du ikke for å få XP, men for å få nok penger til å kjøpe nye spells og våpen og armor til hele partyet ditt HVER gang du fant en ny by. XP bare kommer på kjøpet.

 

 

Har ikke spilt mere enn noen få timer på DQ9 da jeg ikke har hatt mye tid til DS'n denne uka (besøk av søster).

Men jeg digger alt jeg har sett, og håper jeg kan finne noen metal slimes så folk flyr opp i level her også.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

jeg har ikke grindet etter gold for å kjøpe gear. det gullet jeg får fra random mobs jeg møter, pluss det crap gearet jeg selger holder i massevis til å kjøpe nytt gear. trenger egentlig ikke grinde så mye EXP heller egentlig... litt ut i spillet ble jeg ille slækk, så jeg skippa så mye mobs som mulig - så jeg hang litt etter noen steder - men da var det jo bare å gå og farme metal slimes i quarantomb eller LMS i bowhole :)

 

det med at man må grinde for å få penger har jeg ikke merket noe av i det hele tatt. jeg har brukt de pengene jeg har hatt, til det jeg trenger - og fremdeles hatt en god sum stående igjen. (skal sies at jeg var flink til å putte pengene i banken, så hvis jeg dør så forsvinner ingenting.)

 

vet ikke om du allerede vet hvor metal slime stedet er men, kan jo si det allikavel:

 

følg veien til venstre for byen Coffinwell (North/west) og så følg videre rett nord. der vil du komme inn i noen ruiner som heter Quarantomb. (du vil også få oppdrag der etterhvert.)

 

 

det er ihvertfall, uten tvil - mitt favoritt spill på DS akkurat nå. koste meg igjennom siste del av spillet i går kveld/natt, og ble helt oppslukt. Når jeg greide siste boss, og credits kom frem, så jeg at klokka var halv fem på morgenen alt :roll:

Endret av ZtriCk-T
Lenke til kommentar

Helst ha spoilere i en spoilertag. Nå er ikke quarantomb den verste spoileren akkurat, men vennligst ha det i tankene. Selv har jeg kommet et godt stykke ut i spillet:

 

 

Jeg har fått skipet og surrer for tiden rundt i en ørken.

 

 

Man trenger ikke grinde så mye, og vil du bare gå gjennom historien burde det vel ikke ta så lang tid. Selv prøver jeg å få spillet 100% ferdig. Men det tar tid. :p På denne saven har jeg spilt i 31 timer og 34 minutter. Så langt har jeg 15 Accolades, 7% Alchenomicon Completion, 12% Wardrobe Completion, 32% Item List Completion og 34% Defeated Monster List Completion.

 

Som regel har jeg hatt nok penger itl å kjøpe det jeg vil ha, og man kan lage mye selv i Alchenomicon. Men ikke glem DQVC. I går var jeg nesten blakk når jeg sjekket butikken og endte opp med å grinde over 20.000 for å få råd til tre ting. :p

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

driver og gjør om teamet mitt nå :D

 

lvl 14 gladiator

 

lvl 25 thief

 

lvl 47 priest (byttes med SAGE når jeg har tatt questen.)

 

lvl 49 martial artist

 

tror martial artisten skal byttes ut med mage :p

 

 

vikingkylling, jeg ser du skrev at "på denne saven.." går det ann å ha flere saves? eller har du flere spill? :)

 

edit: du mente sikkert saven etter du sletta det, stupid me.

Endret av ZtriCk-T
Lenke til kommentar

Hehe, mente jeg sletta saven etter 30+ timer, så dette er den andre.

 

Ser du har tenkt å la priest bli martial artist? Selv gikk jeg for det motsatte. Fyren ble Marital Artist, satset veldig mye på Staff og byttet tilbake til priest. Det gjorde at han hadde en god del skillpoints i Staff da han startet som priest, så han kunne fokusere på andre ting. :)

 

Men har et lite spørsmål, om du har gått gjennom spillet. Kan man starte på ny med alle klassene åpnet? Og beholder man oppskrifter til Alchemion, listen over ting man har drept osv?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Samboer kjøpte dette spillet i dag, og jeg må si jeg storkoser meg allerede. Jeg har bare kommet til level åtte, og er i den første dungeonen. Men det er veldig morsomt - og jeg kan ikke huske å ha gått så fort opp i level i noen annet JRPG. Foreløbig har jeg tatt skill points i Shield for å få den første abilitien der, og resten har jeg plassert i Sword. Noe annet som anbefales?

Lenke til kommentar

Når det gjelder skillpoi8nts anbefaler jeg å finne ut hvilket våpen du vil satse på, velge en klasse som har det og sette i skillpoints der helt opp til lvl 100. Da kan du bruke våpnet i hvilken som helst klasse, så du kan begynne å satse på klassen du er mest interessert i. Selv gikk jeg med Mage med sverd. :)

 

Alle klassene har også en unik skilltree (den nederste), og den får du kun om du er rett klasse. En martial artist kan ikke ha spellcraft, for eksempel.

 

Ellers er det bare å prøve deg frem. Gjør du noe "feil" kan du ganske enkelt bytte klasse og starte på nytt, og i verste fall kan du bytte ut alle tre du har på laget. (unntatt hovedpersonen, selvsagt.)

Lenke til kommentar

Jeg tror også det er smartest å spesialisere seg på ett våpen, istedet for å spre det for mye utover. Du trenger MANGE points for å komme langt ned i skilltrærne, og der er jo de beste angrepene / healing / magic skillene. Så kan du heller blande når du endrer vocation senere, du beholder nemlig alle skillpoints men havner på lvl 1 igjen og kan levele en annen ting. F.eks. hvis minstrelen din hadde bare sverd-skills, og du bytter til Warrior, kan du fortsette å pumpe opp sverd-skillene eller levele shield på den nye.

 

Er såklart litt kjipt å måtte levele opp en baby, men det går greit hvis du grinder endel i tidligere areas.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Slik det er nå så er min hovedkarakter en Warrior (byttet vocation fra default Minstrel) som fokuserer på sverd, skjold og klasseskills. Ellers har jeg tre i partyet mitt, som er en Mage, en Priest og en Thief. Tror jeg vil holde dem slik, så jeg ikke har "kastet bort" for mange skillpoints og må begynne på ny med levels. Min Warrior har nesten tatt igjen de andre nå, da, de ligger rundt lvl 24 alle sammen nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...