Gå til innhold

Har fått fagprøven og sitter helt fast!

Anbefalte innlegg

Jeg fikk fagprøven i går, men må si jeg sitter ganske fast, kunne trenge litt veiledning eller en lede tråd for hvor jeg skal starte på oppgaven!

Har satt opp en 2003 server til nå.

Beskrivelse av prøven

Fiskeforedlingsbedriften Slogen skal investere i nytt It-utstyr. Alt av gammelt utstyr skal kasseres og det eneste av fysisk utstyr som evt kan benyttes er kabelnettet som er av typen Kat5. Internettløsningen har i dag en kapasitet på 20 Mbps.

Bedriften har 7 ansatte. En daglig leder, en kontoransatt, en salgssjef, en produksjonsleder og 3 i produksjon og mottak. Det er ønske om bærbar pc til lederene, og stasjonær pc til kontoret, og en felles pc i produksjonslokale. Det er også et ønske å ha en enkel server for lagring av dokumenter og for å kjøre et produksjonsprogram og fakturering. Alle skal ha eget lagringsområde på serveren. Det skal være et fellesområde for alle ansatte hvor bla HMS og Kvalitetssystemet finnes, og ett område bare for lederne.

Det stilles krav til at løsningen må være sikker med hensyn på tap av data, samt evt skadelige programmer etc. Bedriften har alt av programmer selv, men ønsker et tilbud på en Office-løsning.

Daglig leder er usikker på valg av nettverk. Det er behov for trådløs nettverk, men han er usikker på om de skal kutte ut alt av nettverkskabel. Gi han råd om dette. Det vil også være aktuelt at besøkende skal kunne benytte egne bærbare pc-er å komme på Internettløsningen på en enkel måte.

Lederen er bekymret for sikkerheten generelt og spesielt på Internettløsningen. I tillegg ønsker han at filene under Mine dokumenter skal synkroniseres med serveren, og at systemet på de bærbare maskinene skal hurtig kunne gjenopprettes.

Det er også behov for en felles skriver.

Følgende skal gjennomføres:

Sett opp et pristilbud på den dataløsningen du mener bedriften er best tjent med. Valgene du tar må begrunnes i dokumentasjonen.

Installer en enkel server og 2 arbeidsstasjoner med nødvendig programvare. Minimum en av arbeidsstasjonene må være en bærbar pc. Installer også en nettverksskriver.

Sett opp sikkerhetspolicy for datasystemet (passordregler og annet) og begrunn dine valg.

Sett opp ett trådløst Access punkt med den sikkerheten du syns er best. Begrunn og forklar dette skriftlig.

Lag et lite kurs for lederen som tar for seg sikkerheten for det trådløse nettverket i bedriften.

Har jo laget en liten plan selv om hvordan den skal gjennomføres, men ville bare spørre her for jeg vet det sitter mange kjempesmarte personer her som kanskje har lyst og gi en hjelpe hånd til en lærling i nød!

MVH Beloric

Endret av Beloric
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bare at jeg er ikke alt for god med server, for vi har bare hatt om det i teori, for det har aldri blitt tid til å gjøre de fysisk, så egentlig bare med og veilede meg litt med "en enkel server" hadde vært superstor hjelp for meg.

Lenke til kommentar

Vel, eg foreslår at du konkretiserer spørsmålet ditt. Ut i fra det du sier her så virker det mer som om du vil ha det endelige svaret på oppgaven :)

Et tips. Om du går for Microsoft Windows Server 2003 så bør du argumentere for hvorfor 2003 ble valgt og ikke en nyere utgave(for eks 2008). I svaret kan du jo for eks forklare at du helst ville ha gått for 2008, men pga mangel på tilgang på lisens for oppgaven så valgte du 2003. Så kan du vise til hva som evnt er forskjellen for å vise at du forstår forskjellene og kan sette deg inn i kundens behov(eller ikke-behov).

Lenke til kommentar

Vel, eg foreslår at du konkretiserer spørsmålet ditt. Ut i fra det du sier her så virker det mer som om du vil ha det endelige svaret på oppgaven :)

Et tips. Om du går for Microsoft Windows Server 2003 så bør du argumentere for hvorfor 2003 ble valgt og ikke en nyere utgave(for eks 2008). I svaret kan du jo for eks forklare at du helst ville ha gått for 2008, men pga mangel på tilgang på lisens for oppgaven så valgte du 2003. Så kan du vise til hva som evnt er forskjellen for å vise at du forstår forskjellene og kan sette deg inn i kundens behov(eller ikke-behov).

Dette høres ut som et bra forslag fra Nomore

husk og få med det som er viktig for "Kunden"

og ha en fin og fyldig presangtasjon så går dette bra får vi håpe:)

Lenke til kommentar

Ok, har fått opp en server nå, jeg har installert, AD.

Men er litt usikker nå, fordi jeg skal sette opp en egen IP og slikt, om jeg bare skal bruke 192.168.-.- IP? Og det er vel slik jeg husker at man ikke kan ha 2 DHCP på samme nettverk? (teller det for DNS også?)

Skal jo som sakt ha inn skriver også, da er det bare og add role som e print server ja?

Unnskyld for jeg plager dere med spørsmål :p Faglæreren min er på ferie og jeg sitter igjen med siste oppgave en uke før jeg skal i forsvaret

MVH Belo

Lenke til kommentar

De spørsmålene du kommer med der er definitivt ting dere har gått igjennom i løpet av pensum. Vi snakker om basiskunnskap her. Og, om du faktisk ikke har fått det med deg så er det relativt greie ting å søke etter på google. For eks kan du søke etter private ip range, multiple dhcp servers og print server role.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...