kesse Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Starter på master i økonomi, trenger derfor en ny PC som kan erstatte en gammel og sliten mac. Jeg ønsker en bærbar laptop på 13", budsjettet er lavt og bør ikke overskride 6000.- Dette er viktig for meg: - God batterilevetid - Lavt støynivå - Tastaturet bør være godt da det blir mye oppgaveskrivning - Så lav vekt som mulig - Bør helst fungere godt til lettere bilderedigering Har ikke brukt PC på flere år, så trenger hjelp til å navigere meg frem til det beste valget. Takk for evt hjelp! Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 ASUS UL30A QX165V - Core 2 Duo SU7300 1.3 GHz - 13.3" TFT, pris 5799kr. En av de desidert beste maskinene i denne klassen. Batteritid opp mot 12timer, grei ytelse og stillegående. Lenke til kommentar
kesse Skrevet 5. august 2010 Forfatter Del Skrevet 5. august 2010 Den har jeg sett litt på, har egentlig lyst på den. Men det virker som den er på vei ut av markedet? Ingen som har den på lager lenger hvertfall.. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) Det har kommet en serie som skal overta for den men det er ikke samme spec. ei heller samme egenskaper som denne så jeg er litt i tvil på om de blir borte eller ikke. At ingen har dem på lager er egentlig ikke så rart heller da det antagelig er den mest populære modellen på markedet i denne prisklassen. Hvis du vil kikke etter alternativer så er antagelig Samsung det merket som kommer nærmest i egenskaper på ymse modeller. Denne kan være et alternativ, Samsung Q330-JS02 , pris 6495. Den er også betraktelig bedre utstyrt med i3-350 cpu og dedikert grafikkløsning. Batteritiden skal også være bra på rundt 5timer. Endret 5. august 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
Oreokjeks Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Asus UL30VT er en av de litt nyere modellene i UL serien til Asus. Den har mange av de samme egenskapene som UL30A, men den er laget for også å kunne brukes til spilling. Selv om du ikke skal bruke laptoppen til spilling kan dette være et bra alternativ. Maskinen forsvant forresten fra MPX og Komplett i går, vet ikke om de er utsolgt eller hva som er årsaken, men den ligger inne hos dustinhome. Tror dette er en litt nyere versjon, med en annen farge (svart). http://www.dustinhome.no/pd_5010464633.aspx?csref=Pricecompare_prisguide_1007 Her er den eldre versjonen (ikke på lager) http://www.netonnet.no/art/data/laptop/laptop-13---14-tom/asus-ul30vt-qx008v/013658.5055/ Lenke til kommentar
DandyAndy Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Asus UL30VT er en av de litt nyere modellene i UL serien til Asus. Den har mange av de samme egenskapene som UL30A, men den er laget for også å kunne brukes til spilling. Selv om du ikke skal bruke laptoppen til spilling kan dette være et bra alternativ. Maskinen forsvant forresten fra MPX og Komplett i går, vet ikke om de er utsolgt eller hva som er årsaken, men den ligger inne hos dustinhome. Tror dette er en litt nyere versjon, med en annen farge (svart). http://www.dustinhome.no/pd_5010464633.aspx?csref=Pricecompare_prisguide_1007 Her er den eldre versjonen (ikke på lager) http://www.netonnet.no/art/data/laptop/laptop-13---14-tom/asus-ul30vt-qx008v/013658.5055/ Er også på jakt etter ny maskin, med stort sett samme krav som trådstarter. Slik jeg ser det nå står det mellom 2 modeller; Asus UL30VT til kr 6000,- (eks. hos Dustin.no) - ikke optisk drev - glossy over det hele ++ batt.tid (opppgitt ca. 10 t) + relativt tynn og lett for å være 13.3" (kun 1.7 kg) OG Samsung Q330-JS02 til kr 6500,- (eks. hos Elkjop.no) + har optisk drev + bedre prosessor (mindre HDD, men har liten betydning for meg) + hakket bedre grafikkort - ok, men dårligere batt.tid (oppgitt ca. 5 t) - noe tyngre (tett opp under 2 kg - fortsatt tynn, men noe tykkere enn ovennevnte modell) Hva angår støy og varme vet jeg ikke. Har foreløpig kun lest én test av sistnevnte model, Q330. Fikk 9/10 på trustedreviews.com - mao helt i toppsjiktet. Jeg har vanskeligheter med å peke ut hvilken jeg bør gå for her... Det som nok trekker mest ned for meg på begge disse to er byggekvaliteten, eller snarere sagt materialvalg. Skulle ønske de hadde brukt litt aluminium, og mindre plast... Virker dog forholdsvis solide begge to. Hva tror folket? (Ikke meningen å kapre tråden her trådstarter - regner uansett med disse modellene er i din interesse også) Lenke til kommentar
DandyAndy Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Er også på jakt etter ny maskin med stort sett samme krav som trådstarter. Slik jeg ser det står det nå (oppdatert idag) mellom 3 modeller; HP Pavilion DM3-1070EO til kr 5800,- (pris Amentio.no) - ikke optisk drev - rykte for å bli noe varm - svak touchpad (noe glatt) ? + batt.tid (oppgitt ca. 7 t - antakelig rundt 5-6 t reellt) ++ solid chassis i børstet alu. (dog noe tykkere) Asus UL30VT-QX008V til kr 5800,- (pris SIBA) - ikke optisk drev - glossy rundt skjermen + tynn og lett for å være 13.3" (1.5 - 1.7 kg) ++ batt.tid (opppgitt ca. 10 t - rundt 8 t reellt) Samsung Q330-JS02 til kr 6600,- (pris Elkjøp) - dårligere batt.tid (oppgitt ca. 5 t - 4.5 t reellt) - noe tyngre (tett opp under 2 kg) + raskere prosessor ++ har optisk drev Alle de ovennevnte modeller har kommet godt ut av det i de fleste tester. Hva tror folket? Om jeg ser vekk i fra optisk drev - som jeg enda ikke har klart å bestemme meg for om jeg ønsker (vet ikke om jeg egentlig trenger det?) - må det bli en av de to øverste modellene. HPen virker mer solid, men batt.tiden er mye bedre på ASUSen - samt at det også er den letteste / tynneste av alle 3. De har samme prosessor (Intel CULV 7300), like mye minne (4GB). 500GB HDD 5400RPM på ASUSen kontra 320 GH HDD 7200RPM på HPen. Like forskjell grafikkmessig; HPen med noe svakere GeForce 105M kontra ASUSen med GeForce 210M. Rent ytelsesmessig er det mao lite og ingenting som skille dem fra hverandre. Synes forøvrig IKKE nye UL30JT ser noe bedre ut totalt sett kontra UL30VT - snarere tvert imot. Nå skal det sies at den jo har en bedre i5 prosessor, men den har hakket dårligere batt.tid, blir mye varmere, og støyer mer. I tillegg er den glossy over det hele. I tillegg koster den ca. 1000 lappen mer. Har derfor ikke tatt den med som aktuell modell. (Ikke meningen å kapre tråden her trådstarter - regner uansett med disse modellene er i din interesse også) Innspill og brukererfaringer mottas med takk! Endret 7. august 2010 av DandyAndy Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Ser at det har kommet en rimeligere acer 13" versjon også: https://www.abbo.no/abbo/default.asp?page=vare&ProdusentID=LX.PTB02.073 Står feil hos abbo.no, er en 3820TG, ikke 3810TG - modellnummer LX.PTB02.073 er korrekt for en 3820TG. +core i5-430m +ATI HD5470 +640Gb HDD +8 timer +/- batteritid. -ikke optisk drev Eventuelt så er det en versjon her også til omtrent samme pris: http://www.bestbuy.no/product.asp?sku=88051 *Core i3-330m +ATI HD5470 *500Gb HDD + 8 timers batteri -ikke optisk drev Har selv en 3820TG (dog av den kraftigste varianten) og er meget fornøyd med min. Lavt støynivå og varmenivå og god batteritid. Endret 6. august 2010 av OC-Freak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå