Gå til innhold

Pentax objektiver til Nikon?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pentax har (litt) kortere registeravstand og større fatningsdiameter enn Nikon. Objektivene kommer dermed for langt unna sensoren, og derfor inneholder slike adaptere ett optisk element (en linse) for å gjøre det mulig å fokusere til uendelig. Det vil gå utover bildekvaliteten, samtidig koster det jo ikke mye for adapteren, så det er jo bare å prøve om man har lyst.

Lenke til kommentar

Med Pentax K-fatning vil det ikke fungere. K-fatningen har kortere registeravstand (avstanden fra fatningen til sensor) enn Nikon og vil dermed ikke passe. Om det finnes en adapter så vil det endre fokusområdet. Nærgrensen vil bli mye lengre og fokus på uendelig vil ikke lengre ligge i enden av fokusskalaen. I tillegg vil en rekke optiske feil korrigeres på gal måte slik at bildekvaliteten blir dårlig. I tillegg må du nok regne med at ikke blenderautomatikken fungerer. Det vil si at du må enten bruke største blenderåpning eller kompensere manuelt for hvor mye du øker blendertallet.

Det er er teoretisk mulig med Pentax 645 (mellomformat) til Nikon kamera, hvis det finnes en adapter, men jeg regner ikke med at onkelen din har en kasse full av mellomformatoptikk. I så fall kan det være meget verdifullt nå som digitale Pentax 645D er lansert.

Kort sagt er det nok bedre at man selger utstyret og kjøper noe som passer til Nikon, eller rett og slett selger Nikon-kameraet og kjøper et fra Pentax i stedet for. Dagens Pentax-kamera gir kompatibilitet med K-fatningen over 30 år tilbake i tid. Jeg har selv et par Pentax-objektiver som fyller 31 år i år. De er fra før autofokusens tid, men blenderautomatikken fungerer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nærgrensen vil bli mye lengre og fokus på uendelig vil ikke lengre ligge i enden av fokusskalaen.

Det er vel strengt tatt omvendt - nærgrensen blir kortere og man kan ikke fokusere til uendelig, akkurat som med en mellomring :) Dette bildet tok jeg med en Pentax 135mm på mitt Nikon D70, ser ikke ut til at lang nærgrense er problemet:

946919920_nJm9E-500x500.jpg

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...