Gå til innhold

Ny laptop til film, foto og spill - maks 15000

Anbefalte innlegg

Trenger litt tips og hjelp til innkjøp av ny laptop.

Flytter utenlands til høsten for å studere, og kommer dermed til å droppe å ta med meg min gamle stasjonære, som uansett begynner å bli relativt sliten. Laptopen min har vært halvdød i en evighet nå. Grunnet plassmangel og tight student-budsjett har jeg planer om å gjøre laptopen til min hovedmaskin.

Jeg skal begynne på en filmproduksjonslinje, og selv om jeg selvsagt har tilgang på skolens datamaskiner, kommer nok pcen til å brukes mye til diverse video- og lydredigering, Photoshop, og så videre og så videre. Dette er første prioritet.

Spill kommer i andre rekke; det er ikke nødvendig for meg å kjøre alt på fullt, så lenge jeg i det minste kan kjøre småtunge spill uten problemer er jeg fornøyd.

God batterilevetid er også et pluss, ettersom jeg sikkert kommer til å bruke den på skolen i tillegg. 17" skjerm hadde vært fint, 15.4" blir litt for smått. Evt. kan jeg jo bare kjøpe en separat monitor. Hva er best?

Har selvsagt vurdert Mac - og jeg tipper at det kommer en del "kjøp mac"-kommentarer - ettersom det er et naturlig valg når det kommer til medieproduksjon av diverse slag. Jeg har dog alltid vært en Windows-mann og trives best der. Men jeg har åpne ører og åpent sinn, dual boot er jo alltids en løsning.

15000 er absolutt maksgrense, om jeg klarer å komme meg nedover mot 10000 er det strålende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

anbelafer en av disse 3 på det sterkeste:)

1: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602031 koster desverre over 15000kr MEN ER VERT DET!

2: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602030 koster bare 11000kr! den er valgt som nr 2 pga skjermkortet har gddr5 og ikke gddr3 som nr 3 har!

3: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=603764 har dårligere skjermkort end de 2 første! men har full-HD og er lav i prisen ^^, 14,500kr

EDIT: hm var redigering du var helst ute etter:P da betyr det du må vell bære den rundt hele tida... ok da er vell kanskje disse litt heavy ;)

Endret av Mikkis2k
Lenke til kommentar

Takker for tips! Jeg er ikke ute etter en lettvekter-pc som jeg kan balansere på én finger nødvendigvis, men 4 kg er kanskje bittelitt i overkant, hehe. Men om det er den vekta jeg må opp i for å få en laptop som passer til bruken min får jeg heller stå i det.

Dell altså? De har blitt kvitt ryktet sitt og er ikke like overpriset som mac lenger altså? Begynner å bli noen år siden jeg fulgte med på hva som bevegde seg i hardware-verdenen.

Glemte å nevne det, men firewire-tilkobling er et must, enten innebygd (kanskje litt vanskelig å finne?) eller via ExpressCard eller noe slikt. Er dette mer eller mindre standardutrustning på laptoper nå til dags?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...