Uruloki Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Trenger litt tips og hjelp til innkjøp av ny laptop. Flytter utenlands til høsten for å studere, og kommer dermed til å droppe å ta med meg min gamle stasjonære, som uansett begynner å bli relativt sliten. Laptopen min har vært halvdød i en evighet nå. Grunnet plassmangel og tight student-budsjett har jeg planer om å gjøre laptopen til min hovedmaskin. Jeg skal begynne på en filmproduksjonslinje, og selv om jeg selvsagt har tilgang på skolens datamaskiner, kommer nok pcen til å brukes mye til diverse video- og lydredigering, Photoshop, og så videre og så videre. Dette er første prioritet. Spill kommer i andre rekke; det er ikke nødvendig for meg å kjøre alt på fullt, så lenge jeg i det minste kan kjøre småtunge spill uten problemer er jeg fornøyd. God batterilevetid er også et pluss, ettersom jeg sikkert kommer til å bruke den på skolen i tillegg. 17" skjerm hadde vært fint, 15.4" blir litt for smått. Evt. kan jeg jo bare kjøpe en separat monitor. Hva er best? Har selvsagt vurdert Mac - og jeg tipper at det kommer en del "kjøp mac"-kommentarer - ettersom det er et naturlig valg når det kommer til medieproduksjon av diverse slag. Jeg har dog alltid vært en Windows-mann og trives best der. Men jeg har åpne ører og åpent sinn, dual boot er jo alltids en løsning. 15000 er absolutt maksgrense, om jeg klarer å komme meg nedover mot 10000 er det strålende. Lenke til kommentar
Mikkis2k Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) anbelafer en av disse 3 på det sterkeste:) 1: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602031 koster desverre over 15000kr MEN ER VERT DET! 2: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602030 koster bare 11000kr! den er valgt som nr 2 pga skjermkortet har gddr5 og ikke gddr3 som nr 3 har! 3: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=603764 har dårligere skjermkort end de 2 første! men har full-HD og er lav i prisen ^^, 14,500kr EDIT: hm var redigering du var helst ute etter:P da betyr det du må vell bære den rundt hele tida... ok da er vell kanskje disse litt heavy Endret 5. august 2010 av Mikkis2k Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Hvis du vil ha en god skjerm så er Dell Studio XPS 16 den suverene vinneren da den kan leveres med RGBLED skjerm, pris fra 12000kr. Lenke til kommentar
Uruloki Skrevet 5. august 2010 Forfatter Del Skrevet 5. august 2010 Takker for tips! Jeg er ikke ute etter en lettvekter-pc som jeg kan balansere på én finger nødvendigvis, men 4 kg er kanskje bittelitt i overkant, hehe. Men om det er den vekta jeg må opp i for å få en laptop som passer til bruken min får jeg heller stå i det. Dell altså? De har blitt kvitt ryktet sitt og er ikke like overpriset som mac lenger altså? Begynner å bli noen år siden jeg fulgte med på hva som bevegde seg i hardware-verdenen. Glemte å nevne det, men firewire-tilkobling er et must, enten innebygd (kanskje litt vanskelig å finne?) eller via ExpressCard eller noe slikt. Er dette mer eller mindre standardutrustning på laptoper nå til dags? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Dell er bra. Og firewire er helt ut så det kan du ikke sette som kriterie, da er et tilleggskort veien å gå. Lenke til kommentar
Zero- Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Jeg vil anbefale Asus G73JH serien. Det har forholdsvis god ytelse for prisen, og har i tilleg veldig god kjøling, og over middels materiakvalitet. Ulempen er batteritiden... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå