Kent Touch This Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Ikke noe dumt forslag, har forkjærlighet for BMW. Men hvordan er de på glatta? Hytte på fjellet og en oppkjørsel tidlig Soviet verdig krever sitt! Kjørt E39 i flere år og hadde aldri noen problemer på glatt føre. Så lenge du har ok dekk er det ikke vanskelig å komme seg frem. Endret 16. august 2010 av Sluquet Lenke til kommentar
Mr_Borgen Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Ikke noe dumt forslag, har forkjærlighet for BMW. Men hvordan er de på glatta? Hytte på fjellet og en oppkjørsel tidlig Soviet verdig krever sitt! Kjørt E39 i flere år og hadde aldri noen problemer på glatt føre. Så lenge du har ok dekk er det ikke vanskelig å komme seg frem. Jeg er ekstremt lettpåvirkelig, merker jeg. Sikler på en E39 as we speak. Leste en gammel test av den, journalisten skrev at den var god på vinterføre, med ESP og god vektfordeling. Men den er ganske stor! Hva syntes folk om 3-serie?? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Ikke noe dumt forslag, har forkjærlighet for BMW. Men hvordan er de på glatta? Hytte på fjellet og en oppkjørsel tidlig Soviet verdig krever sitt! Kjørt E39 i flere år og hadde aldri noen problemer på glatt føre. Så lenge du har ok dekk er det ikke vanskelig å komme seg frem. Jeg er ekstremt lettpåvirkelig, merker jeg. Sikler på en E39 as we speak. Leste en gammel test av den, journalisten skrev at den var god på vinterføre, med ESP og god vektfordeling. Men den er ganske stor! Hva syntes folk om 3-serie?? Nå kjenner ikke jeg til forkortelsene "E39" E"36" etc... men skjønner jo at det er en slags versjonsbetegnelse av forskjellige modeller til BMW... Nok om det... Jeg ville valgt en 5-serie fremfor en 3-serie... ene og alene fordi jeg synes 3-serien er liksom litt for vanlig og de eldre 3-seriene kryr det jo av blandt unge der ute og mange av dem ser ut som romskip. En 5-serie føler jeg er mer klassisk og vertfall LITT mer uvanlig, selv om det sef. også finnes en drøss av disse. Jeg tror faktisk ikke jeg ville kjøpt meg en 3-serie. Man betaler litt ekstra for merket, og da ville jeg heller gått for noe annet når vi snakker om bruktbil. Nye 3-serien synes jeg faktisk er veldig kjedelig (utvendig). Å man skal draopp en del tusenlapper ekstra for å få en ny 3-serie til å ikke gjøre skam av merket. Dro opp en del tusenlapper ekstra jeg også, men jeg mener bare at en bil som feks. Audi er tøffere å se på rett ut av boksen enn en BMW. Men her er det jo smak og behag. Skulle jeg hatt en BMW i dag, så måtte det blitt en splitter ny bil, men da en 5-serie. 520 er vel den minste modellen(?) men denne har så vidt meg bekjent rundt 170HK'er og det bør duge i denne bilen, selv om den er litt tung. Men legg alltid på rundt 50.000,- i tillegg til kjøpesummen. Vertfall hvis man ikke vil gjøre skam av merket Men... dette er bare min mening Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Jeg blir litt skeptisk når biler er hellakkerte samt tydelig undsomskjørte jeg da... Hva får deg til å si det? Hva er det vi ungdommer gjør liksom!? Lenke til kommentar
Mr_Borgen Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Ikke noe dumt forslag, har forkjærlighet for BMW. Men hvordan er de på glatta? Hytte på fjellet og en oppkjørsel tidlig Soviet verdig krever sitt! Kjørt E39 i flere år og hadde aldri noen problemer på glatt føre. Så lenge du har ok dekk er det ikke vanskelig å komme seg frem. Jeg er ekstremt lettpåvirkelig, merker jeg. Sikler på en E39 as we speak. Leste en gammel test av den, journalisten skrev at den var god på vinterføre, med ESP og god vektfordeling. Men den er ganske stor! Hva syntes folk om 3-serie?? Nå kjenner ikke jeg til forkortelsene "E39" E"36" etc... men skjønner jo at det er en slags versjonsbetegnelse av forskjellige modeller til BMW... Nok om det... Jeg ville valgt en 5-serie fremfor en 3-serie... ene og alene fordi jeg synes 3-serien er liksom litt for vanlig og de eldre 3-seriene kryr det jo av blandt unge der ute og mange av dem ser ut som romskip. En 5-serie føler jeg er mer klassisk og vertfall LITT mer uvanlig, selv om det sef. også finnes en drøss av disse. Jeg tror faktisk ikke jeg ville kjøpt meg en 3-serie. Man betaler litt ekstra for merket, og da ville jeg heller gått for noe annet når vi snakker om bruktbil. Nye 3-serien synes jeg faktisk er veldig kjedelig (utvendig). Å man skal draopp en del tusenlapper ekstra for å få en ny 3-serie til å ikke gjøre skam av merket. Dro opp en del tusenlapper ekstra jeg også, men jeg mener bare at en bil som feks. Audi er tøffere å se på rett ut av boksen enn en BMW. Men her er det jo smak og behag. Skulle jeg hatt en BMW i dag, så måtte det blitt en splitter ny bil, men da en 5-serie. 520 er vel den minste modellen(?) men denne har så vidt meg bekjent rundt 170HK'er og det bør duge i denne bilen, selv om den er litt tung. Men legg alltid på rundt 50.000,- i tillegg til kjøpesummen. Vertfall hvis man ikke vil gjøre skam av merket Men... dette er bare min mening Ja, du har rett. Kan uansett ikke kjøpe en senka bil med lav fanger, da hadde den faenmeg brøyta seg ned i snøen... Har registrert at 3-seriene koster stort sett det samme som 5-serie (årsmodell, motorlikheter, etc) så det er egentlig en "nobrainer". Jeg blir litt skeptisk når biler er hellakkerte samt tydelig undsomskjørte jeg da... Hva får deg til å si det? Hva er det vi ungdommer gjør liksom!? Mannen har rett, Carisma Jeg drar som regel helt ut på gira sjøl... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Jeg blir litt skeptisk når biler er hellakkerte samt tydelig undsomskjørte jeg da... Hva får deg til å si det? Hva er det vi ungdommer gjør liksom!? Jeg vet ikke hvor gammel du er... men jeg har selv vært ungdom og man kjører vesentlig hardere eller vertfall annerledes når maner undom enn når man er litt eldre. Jeg kan fortsatt dra på litt jeg også, men før hva det liksom mer snakk om "hvor mya har du hatt bilen din i" og "hvor mye får du dratt den ut før sperra slår inn" eller "klarer du og burne like lenge som meg" og slike ting. Når bilen attpåtill er hellakert så er det gjerne en grunn til dette, og en ungdom gjør stort sett ikke slikt bare for å prøve en ny farge. Når en ungdom hellakkerer bilen sin, så vil jeg tro det med stor sannsynlighet er en forsikringssak, og når en kolisjon krever hellakkering, så skal sammenstøtet ha ødelagt ganske mye. Ikke nødvendighvis at dette er tillfelle, og jeg sier heller ikke at alle ungdommer er slik, men sannsynligheten er desverre stor for det. Såsant ikke jeg kjente personen som solgte bilen, så ville jeg ikke kjøpt den tror jeg. Å vertfall ikek uten en grundig NAF test. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Mannen har rett, Carisma Jeg drar som regel helt ut på gira sjøl... Ok da, drar den ut på gira selv - til MAKS 6500 rpm (der det røde begynner). MEN da blir den hvertfall ikke "daukjørt", og jeg har begynt å vente til motoren er ordentlig varm først, såeh.... Jeg vet ikke hvor gammel du er... men jeg har selv vært ungdom og man kjører vesentlig hardere eller vertfall annerledes når maner undom enn når man er litt eldre. Jeg kan fortsatt dra på litt jeg også, men før hva det liksom mer snakk om "hvor mya har du hatt bilen din i" og "hvor mye får du dratt den ut før sperra slår inn" eller "klarer du og burne like lenge som meg" og slike ting. Når bilen attpåtill er hellakert så er det gjerne en grunn til dette, og en ungdom gjør stort sett ikke slikt bare for å prøve en ny farge. Når en ungdom hellakkerer bilen sin, så vil jeg tro det med stor sannsynlighet er en forsikringssak, og når en kolisjon krever hellakkering, så skal sammenstøtet ha ødelagt ganske mye. Ikke nødvendighvis at dette er tillfelle, og jeg sier heller ikke at alle ungdommer er slik, men sannsynligheten er desverre stor for det. Såsant ikke jeg kjente personen som solgte bilen, så ville jeg ikke kjøpt den tror jeg. Å vertfall ikek uten en grundig NAF test. Jeg er 20, og ja jeg skjønner godt hva du mener - desverre er det så mange ungdommer som "trekker oss ned" på sånt. En ting er å kjøre ut osv. - men ungdomsstyling er ofte meget stygt. Og apropos omlakkering, min har nylig blitt lakkert om på nytt på hele høyresiden, etter krasj, men det var faren min som krasja'n!! Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Nå kjenner ikke jeg til forkortelsene "E39" E"36" etc... men skjønner jo at det er en slags versjonsbetegnelse av forskjellige modeller til BMW... E36, E39 osv. er som du sier modellbetegnelsene til BMW, eller karroseribetegnelsen. Du kan sammenligne det med Audi A4 B5, B6, B7 osv. E36 er 3-serie fra 91-00 og E39 er 5-serie fra 97-04. Etter disse modellene har BMW begynt å bruke forskjellige karroseribetegnelser på biler i samme serie. Eksempel er nåværende 3-serie som heter E90 i sedanvariant, E91 i touring, E92 i coupe og E93 i cabriolet. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Nå kjenner ikke jeg til forkortelsene "E39" E"36" etc... men skjønner jo at det er en slags versjonsbetegnelse av forskjellige modeller til BMW... E36, E39 osv. er som du sier modellbetegnelsene til BMW, eller karroseribetegnelsen. Du kan sammenligne det med Audi A4 B5, B6, B7 osv. E36 er 3-serie fra 91-00 og E39 er 5-serie fra 97-04. Etter disse modellene har BMW begynt å bruke forskjellige karroseribetegnelser på biler i samme serie. Eksempel er nåværende 3-serie som heter E90 i sedanvariant, E91 i touring, E92 i coupe og E93 i cabriolet. Gud bedre meg... Dette var mye innformasjon jeg i utgangspunktet ikke trengte... hehe Er nok ikke noe jeg kommer til å pugge detta, men er jo greit å få en forklaring vertfall Lenke til kommentar
Mr_Borgen Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 Nå kjenner ikke jeg til forkortelsene "E39" E"36" etc... men skjønner jo at det er en slags versjonsbetegnelse av forskjellige modeller til BMW... E36, E39 osv. er som du sier modellbetegnelsene til BMW, eller karroseribetegnelsen. Du kan sammenligne det med Audi A4 B5, B6, B7 osv. E36 er 3-serie fra 91-00 og E39 er 5-serie fra 97-04. Etter disse modellene har BMW begynt å bruke forskjellige karroseribetegnelser på biler i samme serie. Eksempel er nåværende 3-serie som heter E90 i sedanvariant, E91 i touring, E92 i coupe og E93 i cabriolet. Bra å vite Har du erfaring med 1994-2000 BMW? Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Bra å vite Har du erfaring med 1994-2000 BMW? Nei, ingen personlig erfaring med 3-serie fra den tiden. Har derimot veldig god erfaring med 5-serie E39. Lenke til kommentar
Mr_Borgen Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 Bra å vite Har du erfaring med 1994-2000 BMW? Nei, ingen personlig erfaring med 3-serie fra den tiden. Har derimot veldig god erfaring med 5-serie E39. Kjørte en kamerat sin Golf 4 her om dagen, han var ikke fornøyd, og hadde hatt en masse trøbbel. Syntes også den var ganske "dævv" (1.6 bensin). Nå er E39 et seriøst alternativ. Kunne du utdypt litt? Spesielt med tanke på vinteregenskaper, ESP-system osv. Takk! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 (endret) Når man snakker om biler fra 1990-tallet, er det mange som mangler både ABS og ESP, og de få som har dette, har tidlige (og dårlige) versjoner av dette. ABS ble først vanlig da den kom på Golf III fra 1995-modell (akkurat som airbag ble vanlig da den kom på Golf III fra 1993-modell). ESP begynte å komme i "vanlige" biler utover 2000-tallet, men de første var til begrenset nytte (bl.a. bremset de bare et hjul om gangen, mot inntil 3 i dagens systemer). Dersom du skal ha såpass gammel bil, legg mer vekt på hvordan bilen er holdt, hvordan den ser ut og hvor god stand den er i, enn at den har ABS, ESP etc. En bil fra før midten av 90-tallet kunne (måtte) du kunne kjøre selv, det er ingen elektronikk til å hjelpe deg. De fleste av mine biler har vært fra før 2000, og jeg har heller aldri savnet det (bare ABS av og til på glatt vinterføre), ESP har jeg kun hatt "gleden" av de siste par årene. Endret 18. august 2010 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Kunne du utdypt litt? Spesielt med tanke på vinteregenskaper, ESP-system osv. Takk! Kjørte en 1998 520 stasjonsvogn med automat i tre år omtrent, av kostnader på denne hadde jeg bare en episode utenom vanlig service, det var et termostathus eller noe sånt som hadde sprukket som førte til at bilen gikk varm. Byttet den og den var god som ny. Det er ikke registerreim på disse så du slipper den bekymringen. Motormessig er ikke 520 det sprekeste alternativet for å si det sånn, forventer du en sportsbil vil du bli skuffet hvis du kjører 520. Du må nok minst opp på 523 hvis du skal ha litt drag i bilen. I 2000 fikk motoren i 520 20 hester mer (fra 150 til 170). Det var ikke ESP på min, bare TCS (traction control), men kan ikke si at jeg savnet ESP. På vinteren kjørte jeg piggfrie dekk, og det satt som det skulle, ingen problemer med fremkommelighet (tror ikke jeg satt fast en eneste gang).Det er jo som du vet bakhjulstrekk på denne bilen, og det jeg oppplevde var at dersom du gasset litt for hardt i en sving ville rumpa få en liten antydning til å ville slenge før du ble strupet av TCS og rumpa la seg fint inn igjen. Ikke dramatisk i det hele tatt. Jeg vil si at E39 er et av de bedre bruktbilkjøpene du kan gjøre i denne prisklassen i dag, du får ekstremt mye bil for pengene. Det du skal passe på er at bilene er svake for rust, spesielt i bakluke og nederst på dørene. En annen gjenganger er døde pixler i display, men det opplevde ikke jeg. Lenke til kommentar
Mr_Borgen Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 (endret) Kunne du utdypt litt? Spesielt med tanke på vinteregenskaper, ESP-system osv. Takk! Kjørte en 1998 520 stasjonsvogn med automat i tre år omtrent, av kostnader på denne hadde jeg bare en episode utenom vanlig service, det var et termostathus eller noe sånt som hadde sprukket som førte til at bilen gikk varm. Byttet den og den var god som ny. Det er ikke registerreim på disse så du slipper den bekymringen. Motormessig er ikke 520 det sprekeste alternativet for å si det sånn, forventer du en sportsbil vil du bli skuffet hvis du kjører 520. Du må nok minst opp på 523 hvis du skal ha litt drag i bilen. I 2000 fikk motoren i 520 20 hester mer (fra 150 til 170). Det var ikke ESP på min, bare TCS (traction control), men kan ikke si at jeg savnet ESP. På vinteren kjørte jeg piggfrie dekk, og det satt som det skulle, ingen problemer med fremkommelighet (tror ikke jeg satt fast en eneste gang).Det er jo som du vet bakhjulstrekk på denne bilen, og det jeg oppplevde var at dersom du gasset litt for hardt i en sving ville rumpa få en liten antydning til å ville slenge før du ble strupet av TCS og rumpa la seg fint inn igjen. Ikke dramatisk i det hele tatt. Jeg vil si at E39 er et av de bedre bruktbilkjøpene du kan gjøre i denne prisklassen i dag, du får ekstremt mye bil for pengene. Det du skal passe på er at bilene er svake for rust, spesielt i bakluke og nederst på dørene. En annen gjenganger er døde pixler i display, men det opplevde ikke jeg. Mye nyttig her! Tror kanskje jeg lander på en 520/523. Sannsynligvis en 520. Tar endelig avgjørelse i begynnelsen av september. Takk skal du ha! Hvis det er noen andre som har erfaringer/tips om den bilen å komme med, så setter jeg veldig pris på det Endret 18. august 2010 av Mr_Borgen Lenke til kommentar
Mr_Borgen Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Når man snakker om biler fra 1990-tallet, er det mange som mangler både ABS og ESP, og de få som har dette, har tidlige (og dårlige) versjoner av dette. ABS ble først vanlig da den kom på Golf III fra 1995-modell (akkurat som airbag ble vanlig da den kom på Golf III fra 1993-modell). ESP begynte å komme i "vanlige" biler utover 2000-tallet, men de første var til begrenset nytte (bl.a. bremset de bare et hjul om gangen, mot inntil 3 i dagens systemer). Dersom du skal ha såpass gammel bil, legg mer vekt på hvordan bilen er holdt, hvordan den ser ut og hvor god stand den er i, enn at den har ABS, ESP etc. En bil fra før midten av 90-tallet kunne (måtte) du kunne kjøre selv, det er ingen elektronikk til å hjelpe deg. De fleste av mine biler har vært fra før 2000, og jeg har heller aldri savnet det (bare ABS av og til på glatt vinterføre), ESP har jeg kun hatt "gleden" av de siste par årene. ABS er et must, men det er standard på E39 (tror jeg) så det ville ikke blitt noe problem. Har du noen biler å anbefale? Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 ABS er et must, men det er standard på E39 (tror jeg) så det ville ikke blitt noe problem. Har du noen biler å anbefale? ABS er standard på E39 ja. Hvis jeg ikke tar feil så er det vel standard med 6 airbags og TCS også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå