T.O.E Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Jeg tør ikke regne ut selv, rett og slett fordi jeg vet for lite. Min mening er uaktuell. Men dette var det er hva Ill.Vit. sier om saken: N er det totale antallet intelligente sivilisasjoner rundt om i Melkeveien. "Hvis vi er alene, er N = 1. Det er absolutt mulig, men vår fasit er et like realistisk alternativ." R er det årlige antallet sollignende stjerner som oppstår i Melkeveien. "10 - en vurdering som ligger i den optimistiske, men fortsatt realistiske delen av skalaen." Fp er brøkdelen av alle sollignende stjerner som har planeter rundt seg " 0,5, som betyr at 50 prosent av Melkeveiens sollignende stjerner har planetsystemer." Ne er gjennomsnitts-antallet jordlignende planeter i et solsystem. "1, anslått ut fra de mange såkalte exoplanetene som er oppdaget de siste årene" Fl er brøkdelen av jordlignende planeter der det oppstår liv. "1, som tilsvarer at livet alltid vil oppstå der hvor betingelsene gjør det mulig" Fi er brøkdelen av planeter med liv som også har intelligent liv "0,5, noe som tilsvarer at det oppstår intelligens på annenhver livsbærende planet" Fc representerer livsformer som har teknologi til å sende ut signaler "1, ut fra antagelsen om at alle intelligente sivilisasjoner med tiden vil utvikle teknologi" L er tidsrommet som en teknologisk sivilisasjon i gjennomsnitt overlever. "10 000 år. Det er helt umulig å vite om dette anslaget er for optimistisk eller pessimistisk." "FASIT: 25 000 sivilisasjoner." Når jeg leser det som de skriver, så syntes jeg det er optimistiske tall, men fremdeles fullt mulig. Deres kalkulasjoner er også veldig lik Drake sin. Uansett om vi finner ut at de har gjort veldig feil, og det bare er 100 eller færre, så gjør det meg ingen ting. Greia er at vi ikke vet, så jeg utelukker ingenting før vi er sikre. For min del kan det fint være flere enn 25 000 og, for alle faktorene er usikre. Men det Drake og hans folk regnet ut i 1961 er ikke fullt så aktuelt å høre på, for hva vi har lært og oppdaget siden da har vært ekstremt avgjørende for denne ligningen. Jeg mener ikke at Drake var noe raus med tallene sine i det hele tatt. Det som gjør tallene så lave var at han la inn dette: fi = 0.01 (1% of which will be intelligent life) fc = 0.01 (1% of which will be able to communicate) Det er fullt mulig, men langt ifra hva jeg tror. Han sier at 1/100 planeter MED liv får intelligent liv, og 1/100 av de 1/100 planetene med intelligent liv klarer å kommunisere. Litt pessimistisk mener jeg. Det var stort sett det eneste Ill.Vit. endret på, noe jeg personlig støtter. Drake sa selv at det er 2 planeter pr solsystem som kan utvikle liv, men Ill.Vit. bare 1. Det halverer jo svaret vil jeg tro. Endret 17. august 2010 av T.O.E Lenke til kommentar
soulless Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Formelen er grei den, men med syv ukjente faktorer kan du nesten like godt stikke en finger i været for å se hvor mange sivilisasjoner som finnes. Virker for meg mer og mer sannsynlig at det finnes andre sivilisasjoner i og med at vi finner flere og flere planetsystemer etter hvert som utstyret vi bruker blir bedre og bedre. I følge det antropiske prinsippet blir det altså mer og mer sannsynlig at liv, også intelligent, kan ha oppstått andre plasser i galaksen enn akkurat her hos oss. Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Formelen er grei den, men med syv ukjente faktorer kan du nesten like godt stikke en finger i været for å se hvor mange sivilisasjoner som finnes. Virker for meg mer og mer sannsynlig at det finnes andre sivilisasjoner i og med at vi finner flere og flere planetsystemer etter hvert som utstyret vi bruker blir bedre og bedre. de 7 ukjente faktorene er ikke totalt ukjente, vi har en anelse, og derfor har vi en anelse om hvor mange sivilisasjoner det kan være. Men ja det er VELDIG usikre tall. En dårlig sammenligning er Man. U. - Newcastle i går. Vi visste ikke hva resultatet kom til å bli før kampen, men vi vet en del om hvilke faktorer som påvirker spillet, slik at vi har en anelse om at Man. U. kom til å vinne kampen. I følge det antropiske prinsippet blir det altså mer og mer sannsynlig at liv, også intelligent, kan ha oppstått andre plasser i galaksen enn akkurat her hos oss. I følge meg så er det antropiske prinsippet bare bullshit. Jeg quoter fra "Theory of Everything" på wikipedia: "Dette synet (antropiske prinsippet) studeres av flere seriøse fysikere men konsensus blant de aller fleste er å ikke støtte seg på det antropiske prinsipp. Av flere avvises dette også som å «gi opp for tidlig»." Å tro på at universet må være kompatibel med det bevisste livet våres, og at universet var planlagt fra the Big Bang slik at det ga rom for våres liv, er det samme som å tro på Gud, noe som jeg også avviser. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Et tanke ekspriment: Si at den meteoren vi antar tok livet av dinosaurussene for 65 millioner år siden hadde kommer fem millioner år før, altså for 70 millioner år siden... Da hadde vi som pattedyr hatt 5 millioner år ekstra på oss i den utviklingen (altså hypotetisk!!) og jeg lurer da på hvor avanserte vi hadde vært da, om utviklingen hadde vært i samme tempo som i dag og faktorene de samme... Hvem vet? Men tenk om liv på andre planeter ikke hadde dinosaurusene til å "sinke" utviklingen da, hvor avanserte er de nå da? Igjen, dette er veldig hypotetisk, men allikevel en artig tanke.. Men tilbake til spørsmålet: Vil ikke den vanlige kristenmann bli litt sjalu hvis det plutselig dukket opp en annen art fra en annen planet som kunne fortelle oss at de hadde kollonisert en hel haug med planeter og vært i kontakt med hundrevis av andre sivilisasjoner? Og som kunne fortelle at så langt de kunne se finnes det ikke en eneste gud der ute? Jeg tror det ville blitt et lite ramaskrik fra den gemne kristne hop før de hadde satt seg ned og spinnet videre på noen spinkle antagelser om denne guden sin, noe ala det vi ser i kreasjonist bevegelsene, der løgn, missvisende informasjon og utdrag av ting og tang er veien de prøver å gå for å sy gud inn der det ikke trengs noen gud for å få ting til å gå rundt... Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Et tanke ekspriment: Si at den meteoren vi antar tok livet av dinosaurussene for 65 millioner år siden hadde kommer fem millioner år før, altså for 70 millioner år siden... Da hadde vi som pattedyr hatt 5 millioner år ekstra på oss i den utviklingen (altså hypotetisk!!) og jeg lurer da på hvor avanserte vi hadde vært da, om utviklingen hadde vært i samme tempo som i dag og faktorene de samme... Det er en tankevekker ja. Kanskje vi har blitt utryddet av oss selv, eller kanskje vi har reist til andre bosteder enn på jorden. Men det trenger ikke være snakk om 5 millioner år heller. Tenk om Kristendommen ikke hadde forhindret vitenskapen under "the dark ages"? Nesten all forskning ble slått ned på, og ble ulovlig i 500 år. Teoretisk sett så kunne vi vært 4-500 år lengre frem i teknologiske verden i dag. Men tenk om liv på andre planeter ikke hadde dinosaurusene til å "sinke" utviklingen da, hvor avanserte er de nå da? Igjen, dette er veldig hypotetisk, men allikevel en artig tanke.. Alle exoplaneter ble ikke lagd samtidig. Mange ble lagd for milliarder av år siden, som har blitt ødelagt nå, mange er på jorden alder, og mange har enda ikke har blitt lagd. Så vis vi antar at det kan være sivilisasjoner enn våres, så betyr det at det er sivilisasjoner som ble startet, og utryddet lenge før jorden ble til, og det er sivilisasjoner som vil bli startet lenge etter vår utryddelse. Jeg leste i Stephen Hawking sin bok "Universet i et nøtteskall" at han nærmest sikker på at det finnes utenomjordisk liv. Men han blir redd siden vi ikke har mottatt noen signaler fra dem. For med det har han konkludert at liv lever bra på planeter, helt til vi får store teknologiske fremskritt, og vi utrydder oss selv etter kort tid. Hvis det finnes sivilisasjoner som har hatt avansert teknologi lenge, så betyr det at rommet burde vært fylt med mange signaler fra langt tilbake i tid, fra mange forskjellige kilder, siden strålingen er konstant. Men hvis teorien hans stemmer, så betyr det at vi får avansert teknologi, og så utrydder vi oss selv, så ingen flere signaler blir sendt ut. Det er derfor er det så få signaler i verdensrommet mener han. Men tilbake til spørsmålet: Vil ikke den vanlige kristenmann bli litt sjalu hvis det plutselig dukket opp en annen art fra en annen planet som kunne fortelle oss at de hadde kollonisert en hel haug med planeter og vært i kontakt med hundrevis av andre sivilisasjoner? Og som kunne fortelle at så langt de kunne se finnes det ikke en eneste gud der ute? Jeg tror det ville blitt et lite ramaskrik fra den gemne kristne hop før de hadde satt seg ned og spinnet videre på noen spinkle antagelser om denne guden sin, noe ala det vi ser i kreasjonist bevegelsene, der løgn, missvisende informasjon og utdrag av ting og tang er veien de prøver å gå for å sy gud inn der det ikke trengs noen gud for å få ting til å gå rundt... Jeg tror at selv med bevis, så klarer de å tolke bibelen på en måte som aksepterer utenomjordisk liv. IHS er jo superkristen, og han sa jo selv at han tror på liv på andre planeter. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Jeg leste i Stephen Hawking sin bok "Universet i et nøtteskall" at han nærmest sikker på at det finnes utenomjordisk liv. Men han blir redd siden vi ikke har mottatt noen signaler fra dem. For med det har han konkludert at liv lever bra på planeter, helt til vi får store teknologiske fremskritt, og vi utrydder oss selv etter kort tid. Hvis det finnes sivilisasjoner som har hatt avansert teknologi lenge, så betyr det at rommet burde vært fylt med mange signaler fra langt tilbake i tid, fra mange forskjellige kilder, siden strålingen er konstant. Men hvis teorien hans stemmer, så betyr det at vi får avansert teknologi, og så utrydder vi oss selv, så ingen flere signaler blir sendt ut. Det er derfor er det så få signaler i verdensrommet mener han. Jeg tror at selv med bevis, så klarer de å tolke bibelen på en måte som aksepterer utenomjordisk liv. IHS er jo superkristen, og han sa jo selv at han tror på liv på andre planeter. Supervitenskapsmannen Stephen Hawking tar feil. Signalene fra sivilisasjoner som utrydder seg selv, fortsetter sin reise ut i verdensrommet helt uavhengig av "atomkrigen" på hjemme planeten. Kanskje det er en skreven regel at slike planeter som jorden ikke skal forstyres ? Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 (endret) Hvis det til enhver tid finnes 25 000 sivilisasjoner med evne til å sende signaler, i galaksen, og det har gjort det i de siste noen milliarder årene, er det fryktelig rart at vi ikke har snappet opp et eneste lite kosmisk pip fra dem. Med 25 000 i én galakse vil det da være 2 500 000 000 000 000 siviliasjoner med evne til å sende radiosignaler i det synlige univers. 2,5 billiarder (blir det riktig?) til enhver tid, det blir 6,6 ganger så mange teknologiske sivilisasjoner som Bill Gates har verdier regnet i indonesiske rupier , og aldri har vi hørt et eneste knyst eller fått et eneste verifiserbart besøk. Jo, jeg vet at universet er relativt stort (dagens underdrivelse), og det er kanskje ikke mulig å reise mellom galaksene, men frykter at det faktiske tallet teknologiske siviliasjoner er mye lavere enn det. Selv om det gjennomsnittlige tallet per galakse er under 1, kan det være millioner eller milliarder av sivilisasjoner der ute. Tviler på at det vil ha noe å si for kristne eller andre religiøse om vi ikke er alene. De spinner bare videre på overtroen og får den til å passe inn med den observerte virkeligheten. Men kanskje blir de litt sjalu fordi de ikke er guds yndlingskjæledegger lenger. Det er også interessant at IHS stolt proklamerer at han har bedre peiling enn Stephen Hawking. Inntrykket jeg sitter med, er ikke sammenfallende med dette, for å si det diplomatisk. Endret 18. august 2010 av Kalahari Lenke til kommentar
RWS Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 (endret) Det var nok dagens underdrivelse at vårt lille planet system er lite ja... Vi bor på en bitte bitte bitte BITTE liten planet, som selv i vårt lille solsystem er bitte liten og ubetydelig og så skal de ha meg til å tro at den guden som ikke bare har skapt dette enorme solsystemet, men HELE det frikking enorme universet bryr seg om å bli tilbedt av disse bitte små og totalt ubetydelige skapningene? Ha ha, hvor stormannsgal er det mulig å bli egentlig? Tanken er fin den sikkert for folk som er livredde for å dø, men særlig troverdig er den dessverre ikke, det er bare å kikke litt nærmere på bildet for å skjønne det... Endret 18. august 2010 av RWS Lenke til kommentar
IHS Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 (endret) Jeg leste i Stephen Hawking sin bok "Universet i et nøtteskall" at han nærmest sikker på at det finnes utenomjordisk liv. Men han blir redd siden vi ikke har mottatt noen signaler fra dem. For med det har han konkludert at liv lever bra på planeter, helt til vi får store teknologiske fremskritt, og vi utrydder oss selv etter kort tid. Hvis det finnes sivilisasjoner som har hatt avansert teknologi lenge, så betyr det at rommet burde vært fylt med mange signaler fra langt tilbake i tid, fra mange forskjellige kilder, siden strålingen er konstant. Men hvis teorien hans stemmer, så betyr det at vi får avansert teknologi, og så utrydder vi oss selv, så ingen flere signaler blir sendt ut. Det er derfor er det så få signaler i verdensrommet mener han. Jeg tror at selv med bevis, så klarer de å tolke bibelen på en måte som aksepterer utenomjordisk liv. IHS er jo superkristen, og han sa jo selv at han tror på liv på andre planeter. Supervitenskapsmannen Stephen Hawking tar feil. Signalene fra sivilisasjoner som utrydder seg selv, fortsetter sin reise ut i verdensrommet helt uavhengig av "atomkrigen" på hjemme planeten. Kanskje det er en skreven regel at slike planeter som jorden ikke skal forstyres ? Det er også interessant at IHS stolt proklamerer at han har bedre peiling enn Stephen Hawking. Inntrykket jeg sitter med, er ikke sammenfallende med dette, for å si det diplomatisk. Ja tror du signalene ut i verdensrommet dør ut, samtidig som en sivilisasjon utrydder seg selv ? Endret 18. august 2010 av IHS Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 (endret) Supervitenskapsmannen Stephen Hawking tar feil. Signalene fra sivilisasjoner som utrydder seg selv, fortsetter sin reise ut i verdensrommet helt uavhengig av "atomkrigen" på hjemme planeten. Stephen Hawking sitter i rullestol konstant, og har ikke annet å gjøre enn å tenke, så det har han gjort siden han var rundt 20 år. Tror nok han har tenk mer på problemene som kan oppstå enn deg. Blir lei meg når folk som deg oppfører seg som om de veit alt! Selvfølgelig slutter ikke signalene som allerede har blitt sendt ut. Men la oss si at sivilisasjonen utryddet seg selv etter bare 500 år med avansert teknologi. Det betyr at strålen med informasjon er bare 500 år "lang". De 500 årene kunne ha passert oss for veldig lenge siden, før vi hadde muligheten til å fange signalene. Men om sivilisasjonene derimot varer gjennomsnittlig i 5 millioner år, så ville signalene passert jorda vår i 5 millioner år. Hvis det skulle stemme, så er sjansen for å motta noen signaler mye større. Og det er med det som grunnlag(+ mer) at han sier det han sier. Hvis det til enhver tid finnes 25 000 sivilisasjoner med evne til å sende signaler, i galaksen, og det har gjort det i de siste noen milliarder årene, er det fryktelig rart at vi ikke har snappet opp et eneste lite kosmisk pip fra dem. For det første, så har vi bare sett etter signaler i 50 år, noe som er et kosmisk sett bare et brøkdel av et sekund. Så signalene kan ha dratt forbi oss, eller det er en stund til de kommer. For det andre, så er Jorden ubeskrivelig liten! Jorden er til melkeveien som et sandkorn er til solsystemet. Og et radiosignal går BARE i en rett linje. Treffer radiosignalet noe, så blir signalet brutt. Signalet blir også svakere over store avstander. Så sjansen for at en planet i et solsystem mange lysår unna klarer å sende et signal til jorden UTEN at signalet treffer noe som helst som bryter signalet er veldig, veldig liten. Med 25 000 i én galakse vil det da være 2 500 000 000 000 000 siviliasjoner med evne til å sende radiosignaler i det synlige univers. 2,5 billiarder (blir det riktig?) til enhver tid, det blir 6,6 ganger så mange teknologiske sivilisasjoner som Bill Gates har verdier regnet i indonesiske rupier , og aldri har vi hørt et eneste knyst eller fått et eneste verifiserbart besøk. Jo, jeg vet at universet er relativt stort (dagens underdrivelse), og det er kanskje ikke mulig å reise mellom galaksene, men frykter at det faktiske tallet teknologiske siviliasjoner er mye lavere enn det. Selv om det gjennomsnittlige tallet per galakse er under 1, kan det være millioner eller milliarder av sivilisasjoner der ute. Å ta kontakt med sivilisasjoner i andre galakser tror jeg man må utelukke helt til man klarer å lage markhull, noe som antageligvis aldri vil skje. Jeg klarer rett og slett ikke å si hva jeg tror. Jeg tror like mye på 25 000 i hver galakse, som bare 1 i annenhver galakse. Grunnen til at jeg støtter 25 000 er vel fordi jeg har sterke håp innerst inne. Å tenke at universet er så utrolig stort, faktisk 10^23 - 10^26 ganger så stor som hva som er teoretisk sett mulig å se. Det er fordi universet utvider seg raskere enn lyset, så vi får ikke sett ting som er en viss avstand unna fordi lyset aldri vil nå oss. Å tro at alt det som skjer ute i universet skjer uten at noen som helst livsform får sett det, er bare trist. Det er fullt mulig, men jeg håper inderlig ikke det. Tviler på at det vil ha noe å si for kristne eller andre religiøse om vi ikke er alene. De spinner bare videre på overtroen og får den til å passe inn med den observerte virkeligheten. Men kanskje blir de litt sjalu fordi de ikke er guds yndlingskjæledegger lenger. Det er også interessant at IHS stolt proklamerer at han har bedre peiling enn Stephen Hawking. Inntrykket jeg sitter med, er ikke sammenfallende med dette, for å si det diplomatisk. Helt riktig! Endret 18. august 2010 av T.O.E Lenke til kommentar
pilsner1985 Skrevet 11. mars 2022 Del Skrevet 11. mars 2022 Suppekatten skrev (På 8/4/2010 den 23.24): Tror tittelen sier det meste. Hva er dere Kristnes syn på muligheten for annet intelligent liv i rommet? Tror de fleste Ateister er enige om at muligheten for at evolusjon har foregått på andre steder i universet er høyst sansynlig, men lurer på hva dere tror når dere sier at gud skapte mennesket. Vil det da være umulig at det finnes liv/intelligent liv bortenfor jorden? Suppekatten Jeg tror at Gud kan ha skapt liv på andre planeter også utenom solsystemet vi bor i her. Lenke til kommentar
pilsner1985 Skrevet 11. mars 2022 Del Skrevet 11. mars 2022 Amatus skrev (På 8/5/2010 den 14.03): Dette er et veldig interessant tema. Uten å skrive et særlig langt innlegg om dette, vil jeg nevne at Paulus omtaler en "sky av vitner" i Heb 12,1 og en forsamling av førstefødte (akkurat slik som Adam var Guds førstefødte her på jorden). Ellen G. White (som syvendedags adventistene anser som en "moderne", kristen profetinne eller budbærer) fikk også syner fra Gud fra andre verdener og befolkningene på dem, og selv skriver hun gjentatte ganger at det klassiske kristne perspektivet med Himmelen (Guds by), engler og mennesker ikke omfavner hele virkeligheten rundt oss, som i realiteten innebærer milliarder på milliarder av skapte kloder med andre intelligente, syndfrie vesener. Disse er Skaperen JHVHs verk, akkurat slik som menneskene (som for øvrig ble skapt i Skaperens eget bilde). Jepp, er nok veldig gamle skapninger også på de andre planetene pga syndfriheten der... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå