Suppekatten Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Tror tittelen sier det meste. Hva er dere Kristnes syn på muligheten for annet intelligent liv i rommet?Tror de fleste Ateister er enige om at muligheten for at evolusjon har foregått på andre steder i universet er høyst sansynlig, men lurer på hva dere tror når dere sier at gud skapte mennesket. Vil det da være umulig at det finnes liv/intelligent liv bortenfor jorden?Suppekatten Endret 6. april 2017 av Suppekatten Lenke til kommentar
WINWIN Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Tror tittelen sier det meste. Hva er dere Kristnes syn på muligheten for annet intelligent liv i rommet? Tror de fleste Ateister er enige om at muligheten for at evolusjon har foregått på andre steder i universet er høyst sansynlig, men lurer på hva dere tror når dere sier at gud skapte mennesket. Vil det da være umulig at det finnes liv/intelligent liv bortenfor jorden? Heigren Skulle tro at man ut fra ett ateistisk standpunkt også ser på det som usansynlig at det er liv der ute, ettersom oddsen for at liv skal bli til av seg selv er såpass lav. ( For ikke å si umulig ) // WINWIN Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Tror tittelen sier det meste. Hva er dere Kristnes syn på muligheten for annet intelligent liv i rommet? Tror de fleste Ateister er enige om at muligheten for at evolusjon har foregått på andre steder i universet er høyst sansynlig, men lurer på hva dere tror når dere sier at gud skapte mennesket. Vil det da være umulig at det finnes liv/intelligent liv bortenfor jorden? Heigren Dette er et veldig interessant tema. Uten å skrive et særlig langt innlegg om dette, vil jeg nevne at Paulus omtaler en "sky av vitner" i Heb 12,1 og en forsamling av førstefødte (akkurat slik som Adam var Guds førstefødte her på jorden). Ellen G. White (som syvendedags adventistene anser som en "moderne", kristen profetinne eller budbærer) fikk også syner fra Gud fra andre verdener og befolkningene på dem, og selv skriver hun gjentatte ganger at det klassiske kristne perspektivet med Himmelen (Guds by), engler og mennesker ikke omfavner hele virkeligheten rundt oss, som i realiteten innebærer milliarder på milliarder av skapte kloder med andre intelligente, syndfrie vesener. Disse er Skaperen JHVHs verk, akkurat slik som menneskene (som for øvrig ble skapt i Skaperens eget bilde). Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 På samme måte som bibelen er svært diffus om hvorvidt Gud kun skapte Adam og Eva (og dermed må barna deres ha hatt sex med hverandre for å formere seg) så kan man vel godt, ut i fra ett bibelsk ståsted, heller ikke utelukket at Gud har skapt liv på andre planeter. En annen ting, Gud skapte først jorden, så etter den tredje dagen skapte han stjernene. Vi vet jo i dag at stjernene er soler i andre solsystemer. Det åpner for en videre diskusjon. Er jorden iflg bibelen unik? Ble jorden skapt før alle andre planeter? Kanskje ikke, fordi Gud kan veldig godt ha skapt alle planetene i universet, siden han skaper Solen (og stjernene) samtidig.. Dvs han skapte alle solene på én gang. Så om det finnes liv på andre planeter, meget mulig. Hvis du tar ett kjapt Google søk på hvor stort universet egentlig er, så sitter jeg bare og måper.. Det er milliarder på milliarder av planeter i vår galakse. og det er milliarder av galakser! Det er så stort at det er totalt umulig for meg å i det hele tatt fatte det... Skapte Gud virkelig alle planetene for oss? for å vise hvor mektig han er? Hvorfor alle andre soler (energi) som vi ikke drar nytte av - er de til nytte for andre sivilisasjoner? Lenke til kommentar
WINWIN Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 På samme måte som bibelen er svært diffus om hvorvidt Gud kun skapte Adam og Eva (og dermed må barna deres ha hatt sex med hverandre for å formere seg) så kan man vel godt, ut i fra ett bibelsk ståsted, heller ikke utelukket at Gud har skapt liv på andre planeter. Så veldig difus er den ikke på dette punktet. Hadde det hypotetisk sett vært skapt flere mennesker, så hadde det også vært mulighet for at noen fortsatte å være fulkommene - på den måten de ble skapt. Hadde hypotetisk sett Adam og Eva fått barn før syndefallet, så hadde heller ikke disse vært rammet av "arvesynden" og kunne vært fulkommene. Men ettersom synden kom til verden med ett menneske, så må det ha vært "original" formen som "fikk en bulk"... Ergo faller hypotesen om at det var flere en to mennesker som ble skapt - sett fra Bibelens ståsted. En annen ting, Gud skapte først jorden, så etter den tredje dagen skapte han stjernene. Vi vet jo i dag at stjernene er soler i andre solsystemer. Det åpner for en videre diskusjon. Er jorden iflg bibelen unik? Ble jorden skapt før alle andre planeter? Kanskje ikke, fordi Gud kan veldig godt ha skapt alle planetene i universet, siden han skaper Solen (og stjernene) samtidig.. Dvs han skapte alle solene på én gang. Vi kan ta dette mere nøye hvis du ønsker det, selv om det er litt off topic. Det korte svaret er at hvis du ser nøyere på skapelses berettningen, og tar i betraktning at den er skrevet "ut fra hvordan dette hadde blitt observert fra jorden" så ser du at dette ikke tilsier at stjernene og solen ble skapt på den tredje dagen. Så om det finnes liv på andre planeter, meget mulig. Hvis du tar ett kjapt Google søk på hvor stort universet egentlig er, så sitter jeg bare og måper.. Det er milliarder på milliarder av planeter i vår galakse. og det er milliarder av galakser! Det er så stort at det er totalt umulig for meg å i det hele tatt fatte det... Skapte Gud virkelig alle planetene for oss? for å vise hvor mektig han er? Hvorfor alle andre soler (energi) som vi ikke drar nytte av - er de til nytte for andre sivilisasjoner? Jeg sier meg heller ikke helt uenig i dette, for det er en fasinerende tankt. Samtidig så er det jo fler i himmelen som også har glede av dette utrolige skaperverket // WINWIN Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 På samme måte som bibelen er svært diffus om hvorvidt Gud kun skapte Adam og Eva (og dermed må barna deres ha hatt sex med hverandre for å formere seg) så kan man vel godt, ut i fra ett bibelsk ståsted, heller ikke utelukket at Gud har skapt liv på andre planeter. En annen ting, Gud skapte først jorden, så etter den tredje dagen skapte han stjernene. Vi vet jo i dag at stjernene er soler i andre solsystemer. Det åpner for en videre diskusjon. Er jorden iflg bibelen unik? Ble jorden skapt før alle andre planeter? Kanskje ikke, fordi Gud kan veldig godt ha skapt alle planetene i universet, siden han skaper Solen (og stjernene) samtidig.. Dvs han skapte alle solene på én gang. Så om det finnes liv på andre planeter, meget mulig. Hvis du tar ett kjapt Google søk på hvor stort universet egentlig er, så sitter jeg bare og måper.. Det er milliarder på milliarder av planeter i vår galakse. og det er milliarder av galakser! Det er så stort at det er totalt umulig for meg å i det hele tatt fatte det... Skapte Gud virkelig alle planetene for oss? for å vise hvor mektig han er? Hvorfor alle andre soler (energi) som vi ikke drar nytte av - er de til nytte for andre sivilisasjoner? Jeg er litt enig i det WINWIN har skrevet angående hva Bibelen sier om hvem og hvor mange som ble skapt direkte av JHVH selv. Når det gjelder formeringen av menneskene, så var det før syndefallet ikke snakk om noen genetiske feil eller mutasjoner - skaperverket inkludert dem, var fullkomment, og det var ikke noe rom for negative konsekvenser av innavl. Og som WINWIN sa, når Adam og Eva falt i synd og degenereringsprosessene startet hos dem og ble overført til alle etterkommerne deres (slik som Bibelen poengterer at alle mennesker er syndige og har syndig natur), kan det ikke ha vært noen andre mennesker på jorden som ble skapt direkte av JHVH. I så fall måtte de også ha spist av den forbudte frukten. Og i seg selv er det jo en urimelig ting at Bibelen skulle utelate disse fullstendig dersom dette var tilfellet. I alle fall. Akkurat når det gjelder det her med stjernene og "de to store lysene"... Dette synes jeg er litt interessant; jeg har alltid tenkt på 1 Mos 1,1 som en bibeltekst som mange kristne og ikke-kristne misforstår. Selv tenkte jeg ikke over hva som egentlig står akkurat her angående skapelsen av himmelen og jorden, før kanskje bare ett par år siden. "I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Jorden var øde og tom, og mørke lå over havdypet. Men Guds Ånd svevet over vannet. Da sa Gud ..." (1 Mos 1,1-3a) Mange bruker dette verset som et motbevis på at Bibelen ikke kan være troverdig ettersom vitenskapen i dag lærer at universet (her "himmelen") er flere milliarder år gammelt. Nå er det ikke slik at jeg tror populærvitenskapen er ufeilbarlig sannhet, men når det gjelder universets alder, så er jeg enig i at universet simpelthen ikke kan være bare 6000 år gammelt. Denne konklusjonen må man også dra når man leser resten av Bibelen. I Jobs bok, f.eks., forteller JHVH sin tjener Job hvordan "alle Guds morgenstjerner jublet, og alle Guds sønner ropte av fryd" da jordens hjørnestein ble lagt [symbolsk tale]. Dermed må universet med andre skapte vesener (engler og gudesønner - dvs. Guds tjenere som bor i Himmelen, og Guds barn på andre planeter) ha eksistert også før tilretteleggingen av jorden... Og med 'tilrettelegging' indikerer jeg at jorden ikke ble laget/skapt for 6000 år siden, men allerede var der fra "begynnelsen" av - som igjen kanskje, og bare kanskje, nettopp var for omlag 15 milliarder år siden, slik som vitenskapsfolkene hevder...? I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden ... Ja, hvem vet når begynnelsen på alt var? ... nå når vi er inne på det her med himmelen og jorden, så vil jeg bare påpeke at 'himmelen' i Bibelen kan referere til universet, atmosfæren og Himmelen (med stor H), dvs. JHVH og Hans englers bolig i universet. Når det i Åpenbaringsboken omtales "en ny himmel og en ny jord", er det da snakk om en ny planet med en ny atmosfære - Himmelen og resten av universet er jo, slik som Bibelen formidler, ikke rammet av synd slik vår planet er! Guds himmel er fullkommen allerede. Anyways, digresjon... Men en interessant digresjon. (Synes jeg, da.) Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 På samme måte som bibelen er svært diffus om hvorvidt Gud kun skapte Adam og Eva (og dermed må barna deres ha hatt sex med hverandre for å formere seg) så kan man vel godt, ut i fra ett bibelsk ståsted, heller ikke utelukket at Gud har skapt liv på andre planeter. En annen ting, Gud skapte først jorden, så etter den tredje dagen skapte han stjernene. Vi vet jo i dag at stjernene er soler i andre solsystemer. Det åpner for en videre diskusjon. Er jorden iflg bibelen unik? Ble jorden skapt før alle andre planeter? Kanskje ikke, fordi Gud kan veldig godt ha skapt alle planetene i universet, siden han skaper Solen (og stjernene) samtidig.. Dvs han skapte alle solene på én gang. Så om det finnes liv på andre planeter, meget mulig. Hvis du tar ett kjapt Google søk på hvor stort universet egentlig er, så sitter jeg bare og måper.. Det er milliarder på milliarder av planeter i vår galakse. og det er milliarder av galakser! Det er så stort at det er totalt umulig for meg å i det hele tatt fatte det... Skapte Gud virkelig alle planetene for oss? for å vise hvor mektig han er? Hvorfor alle andre soler (energi) som vi ikke drar nytte av - er de til nytte for andre sivilisasjoner? Jeg er litt enig i det WINWIN har skrevet angående hva Bibelen sier om hvem og hvor mange som ble skapt direkte av JHVH selv. Når det gjelder formeringen av menneskene, så var det før syndefallet ikke snakk om noen genetiske feil eller mutasjoner - skaperverket inkludert dem, var fullkomment, og det var ikke noe rom for negative konsekvenser av innavl. Og som WINWIN sa, når Adam og Eva falt i synd og degenereringsprosessene startet hos dem og ble overført til alle etterkommerne deres (slik som Bibelen poengterer at alle mennesker er syndige og har syndig natur), kan det ikke ha vært noen andre mennesker på jorden som ble skapt direkte av JHVH. I så fall måtte de også ha spist av den forbudte frukten. Og i seg selv er det jo en urimelig ting at Bibelen skulle utelate disse fullstendig dersom dette var tilfellet. I alle fall. Akkurat når det gjelder det her med stjernene og "de to store lysene"... Dette synes jeg er litt interessant; jeg har alltid tenkt på 1 Mos 1,1 som en bibeltekst som mange kristne og ikke-kristne misforstår. Selv tenkte jeg ikke over hva som egentlig står akkurat her angående skapelsen av himmelen og jorden, før kanskje bare ett par år siden. "I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Jorden var øde og tom, og mørke lå over havdypet. Men Guds Ånd svevet over vannet. Da sa Gud ..." (1 Mos 1,1-3a) Mange bruker dette verset som et motbevis på at Bibelen ikke kan være troverdig ettersom vitenskapen i dag lærer at universet (her "himmelen") er flere milliarder år gammelt. Nå er det ikke slik at jeg tror populærvitenskapen er ufeilbarlig sannhet, men når det gjelder universets alder, så er jeg enig i at universet simpelthen ikke kan være bare 6000 år gammelt. Denne konklusjonen må man også dra når man leser resten av Bibelen. I Jobs bok, f.eks., forteller JHVH sin tjener Job hvordan "alle Guds morgenstjerner jublet, og alle Guds sønner ropte av fryd" da jordens hjørnestein ble lagt [symbolsk tale]. Dermed må universet med andre skapte vesener (engler og gudesønner - dvs. Guds tjenere som bor i Himmelen, og Guds barn på andre planeter) ha eksistert også før tilretteleggingen av jorden... Og med 'tilrettelegging' indikerer jeg at jorden ikke ble laget/skapt for 6000 år siden, men allerede var der fra "begynnelsen" av - som igjen kanskje, og bare kanskje, nettopp var for omlag 15 milliarder år siden, slik som vitenskapsfolkene hevder...? I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden ... Ja, hvem vet når begynnelsen på alt var? ... nå når vi er inne på det her med himmelen og jorden, så vil jeg bare påpeke at 'himmelen' i Bibelen kan referere til universet, atmosfæren og Himmelen (med stor H), dvs. JHVH og Hans englers bolig i universet. Når det i Åpenbaringsboken omtales "en ny himmel og en ny jord", er det da snakk om en ny planet med en ny atmosfære - Himmelen og resten av universet er jo, slik som Bibelen formidler, ikke rammet av synd slik vår planet er! Guds himmel er fullkommen allerede. Anyways, digresjon... Men en interessant digresjon. (Synes jeg, da.) Ja, interessant Men da kan man jo lure på hvorfor Gud lot jorden stå tom i 13 milliarder år før han skapte solen, og ikke minst liv? At universet er solid langt mer enn 6000 år er jeg selvsagt enig i, men ble mennesket skapt for 6000 år siden? Men uansett tar vi nå utgangspunkt i en norsk bibel, og det er hårfine ordvalg på noen få steder i bibelen som danner grunnlag for tolkningen. Om bibelens Gud virkelig skapte andre mennesker på jorden uten å nevne de, ser jeg i alle fall ikke bort fra at man også kan godta at han skapte liv andre steder. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Selvfølgelig er universet fullt av liv. Alle de andre stjernene (solene) lyser ikke for ingen ting. Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Selvfølgelig er universet fullt av liv. Alle de andre stjernene (solene) lyser ikke for ingen ting. Er du enig at det blir en påstand? At du regner med at det er liv på andre planeter? Lenke til kommentar
geebs Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Litt underlig at Bibelen skulle være så jævla kryptisk på dette hvis det faktisk omtaler det i det hele tatt. WINWIN, universet er stort... typ veldig stort. Større enn hva du, jeg eller noe annet menneske kan håpe på å drømme om å forestille seg. Du kan dra så masse statistikker ut av ræva du vil, det nærmeste du kommer vil nok være "the Drake equation" eller noe tilsvarende, og for å si det sånn, det er ikke akkurat en nøyaktig vitenskap. Frank Drake, som forøvrig er grunnleggeren av SETI, er den første til å innrømme at ligningen kun er for å underholde nysgjerrige hjerner så spar oss for slik sprøyt som "latterlig lav". Skal gjerne se en kilde på dette jeg altså. For alt du vet kan oddsen for det være latterlig høy, og med tanke på mengden solsystemer innenfor 20 lysårsrekkevidde kan det være et under at vi ikke har mottatt noen radiosignaler fra de ennå. Jeg tror nok ikke dette er tilfellet, men du later som om du vet at vi befinner oss på den helt andre siden av skalaen, noe som kun er uærlig! Lenke til kommentar
IHS Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Selvfølgelig er universet fullt av liv. Alle de andre stjernene (solene) lyser ikke for ingen ting. Er du enig at det blir en påstand? At du regner med at det er liv på andre planeter? For en kristen er ikke liv noe som tilfeldig oppstår. Derfor har en kristen, en helt annen oppfatning av omverden enn en ikke-kristen. Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Selvfølgelig er universet fullt av liv. Alle de andre stjernene (solene) lyser ikke for ingen ting. Er du enig at det blir en påstand? At du regner med at det er liv på andre planeter? For en kristen er ikke liv noe som tilfeldig oppstår. Derfor har en kristen, en helt annen oppfatning av omverden enn en ikke-kristen. Riktig. Du har en oppfatning. Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) På samme måte som bibelen er svært diffus om hvorvidt Gud kun skapte Adam og Eva (og dermed må barna deres ha hatt sex med hverandre for å formere seg) så kan man vel godt, ut i fra ett bibelsk ståsted, heller ikke utelukket at Gud har skapt liv på andre planeter. En annen ting, Gud skapte først jorden, så etter den tredje dagen skapte han stjernene. Vi vet jo i dag at stjernene er soler i andre solsystemer. Det åpner for en videre diskusjon. Er jorden iflg bibelen unik? Ble jorden skapt før alle andre planeter? Kanskje ikke, fordi Gud kan veldig godt ha skapt alle planetene i universet, siden han skaper Solen (og stjernene) samtidig.. Dvs han skapte alle solene på én gang. Så om det finnes liv på andre planeter, meget mulig. Hvis du tar ett kjapt Google søk på hvor stort universet egentlig er, så sitter jeg bare og måper.. Det er milliarder på milliarder av planeter i vår galakse. og det er milliarder av galakser! Det er så stort at det er totalt umulig for meg å i det hele tatt fatte det... Skapte Gud virkelig alle planetene for oss? for å vise hvor mektig han er? Hvorfor alle andre soler (energi) som vi ikke drar nytte av - er de til nytte for andre sivilisasjoner? Jeg er litt enig i det WINWIN har skrevet angående hva Bibelen sier om hvem og hvor mange som ble skapt direkte av JHVH selv. Når det gjelder formeringen av menneskene, så var det før syndefallet ikke snakk om noen genetiske feil eller mutasjoner - skaperverket inkludert dem, var fullkomment, og det var ikke noe rom for negative konsekvenser av innavl. Og som WINWIN sa, når Adam og Eva falt i synd og degenereringsprosessene startet hos dem og ble overført til alle etterkommerne deres (slik som Bibelen poengterer at alle mennesker er syndige og har syndig natur), kan det ikke ha vært noen andre mennesker på jorden som ble skapt direkte av JHVH. I så fall måtte de også ha spist av den forbudte frukten. Og i seg selv er det jo en urimelig ting at Bibelen skulle utelate disse fullstendig dersom dette var tilfellet. I alle fall. Akkurat når det gjelder det her med stjernene og "de to store lysene"... Dette synes jeg er litt interessant; jeg har alltid tenkt på 1 Mos 1,1 som en bibeltekst som mange kristne og ikke-kristne misforstår. Selv tenkte jeg ikke over hva som egentlig står akkurat her angående skapelsen av himmelen og jorden, før kanskje bare ett par år siden. "I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Jorden var øde og tom, og mørke lå over havdypet. Men Guds Ånd svevet over vannet. Da sa Gud ..." (1 Mos 1,1-3a) Mange bruker dette verset som et motbevis på at Bibelen ikke kan være troverdig ettersom vitenskapen i dag lærer at universet (her "himmelen") er flere milliarder år gammelt. Nå er det ikke slik at jeg tror populærvitenskapen er ufeilbarlig sannhet, men når det gjelder universets alder, så er jeg enig i at universet simpelthen ikke kan være bare 6000 år gammelt. Denne konklusjonen må man også dra når man leser resten av Bibelen. I Jobs bok, f.eks., forteller JHVH sin tjener Job hvordan "alle Guds morgenstjerner jublet, og alle Guds sønner ropte av fryd" da jordens hjørnestein ble lagt [symbolsk tale]. Dermed må universet med andre skapte vesener (engler og gudesønner - dvs. Guds tjenere som bor i Himmelen, og Guds barn på andre planeter) ha eksistert også før tilretteleggingen av jorden... Og med 'tilrettelegging' indikerer jeg at jorden ikke ble laget/skapt for 6000 år siden, men allerede var der fra "begynnelsen" av - som igjen kanskje, og bare kanskje, nettopp var for omlag 15 milliarder år siden, slik som vitenskapsfolkene hevder...? I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden ... Ja, hvem vet når begynnelsen på alt var? ... nå når vi er inne på det her med himmelen og jorden, så vil jeg bare påpeke at 'himmelen' i Bibelen kan referere til universet, atmosfæren og Himmelen (med stor H), dvs. JHVH og Hans englers bolig i universet. Når det i Åpenbaringsboken omtales "en ny himmel og en ny jord", er det da snakk om en ny planet med en ny atmosfære - Himmelen og resten av universet er jo, slik som Bibelen formidler, ikke rammet av synd slik vår planet er! Guds himmel er fullkommen allerede. Anyways, digresjon... Men en interessant digresjon. (Synes jeg, da.) Ja, interessant Men da kan man jo lure på hvorfor Gud lot jorden stå tom i 13 milliarder år før han skapte solen, og ikke minst liv? At universet er solid langt mer enn 6000 år er jeg selvsagt enig i, men ble mennesket skapt for 6000 år siden? Men uansett tar vi nå utgangspunkt i en norsk bibel, og det er hårfine ordvalg på noen få steder i bibelen som danner grunnlag for tolkningen. Om bibelens Gud virkelig skapte andre mennesker på jorden uten å nevne de, ser jeg i alle fall ikke bort fra at man også kan godta at han skapte liv andre steder. Ja, altså, det jeg vet, det er at vi mennesker ikke i utgangspunktet er universets midtpunkt; vi har flere søsken rundt oss som JHVH også tar seg av. Resten synes jeg burde forbli JHVHs hemmelighet og visdom. Interessant nok kom denne planeten og den åndskampen som foregår på den, til å bli universets midtpunkt; nemlig fordi det er JHVHs evige omdømme som står på spill, takket være Hans tidligere nestkommanderende (under Mikael / Jeshúa), Lucifer, som har kommet med heftige anklager mot Skaperen. Og også i fremtiden formidler Åpenbaringsboken at denne planeten vil bli forvandlet til universets hovedkvarter, og Skaperen og Hans Sønn vil plassere sin trone som står midt i Guds by, her nede på jorden. Bibelen formidler at mennesket ble skapt for rundt 6000 år siden, ja. Og vitenskapen sier at vi har eksistert i flere 100 000 år...? 300 000-400 000 år? Når det gjelder om Adam og Eva var det eneste stamfedrene som ble skapt direkte av JHVH selv, så er dette like klart formidlet av Bibelen som at det finnes andre siviliasjoner og gudesønner (dvs. vesener skapt av Gud) der ute - ja, om ikke ennå klarere. Legg merke til hva Paulus sier om alle menneskers synd takket være alles stamfar, Adam (og ikke flere stamfedre): "For slik alle dør på grunn av Adam, skal alle få liv ved Kristus." (1 Kor 15,22) Og se her hva Bibelen sier om Eva, moren til alle som lever: "Adam kalte sin hustru Eva, for hun ble mor til alle som lever." (1 Mos 3,20) Så saken tror jeg egentlig er klar mht. hva Bibelen sier. Det som kanskje ikke kommer så klart frem, er f.eks. hvor gamle Kain og Abel var da de bar fram ofringsgavene sine til JHVH (da Kain bar fra markens grøde, og Abel et lyteløst lam, da sistnevnte var slik som JHVH hadde påbudt). Her er hva Bibelen sier: "Adam levde sammen med sin hustru Eva. Hun ble med barn og fødte Kain. Da sa hun: «Jeg har fått en gutt av Herren.» Siden fødte hun Abel, hans bror. Abel ble sauegjeter, Kain ble jordbruker. Da det var gått en tid, hendte det at Kain bar fram for Herren et offer av markens grøde. Abel bar også fram offer; han gav av de førstefødte lammene i saueflokken sin og av fettet på dem. Herren så med velvilje på Abel og hans offergave, men Kain og hans gave enste han ikke. Da ble Kain brennende harm og stirret ned for seg. Herren sa til Kain: «Hvorfor er du harm, og hvorfor stirrer du ned for deg? Hvordan er det? Har du godt i sinne, kan du løfte blikket. Men har du ikke godt i sinne, ligger synden på lur ved døren. Den vil ha makt over deg, men du skal være herre over den.» Siden sa Kain til sin bror Abel: «Kom, så går vi ut på marken!» Og mens de var der ute, fór Kain løs på sin bror Abel og slo ham i hjel." (1 Mos 1,1-8) Hvem vet hvor lenge "Da det var gått en tid..." og "Siden..." er? Med dette tenker jeg på at Adam og Eva også kunne ha fått flere barn som ikke nevnes i løpet av denne tiden - dette sier jeg med tanke på Kains kone som har vært til hodebry for mange. For akkurat slik som det nevnes kun én sønn etter en annen sønn nedover i slektleddene til bibelske personer (og sjeldent hele søskenflokker - og ennå sjeldnere kvinner!), er det jo sannsynlig at Kain og Abel slett ikke var de eneste to på daværende tidspunkt. JHVH hadde jo sagt til Adam og Eva: "Gud velsignet dem og sa til dem: «Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden og legg den under dere! Dere skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen og alle dyr som det kryr av på jorden!»" (1 Mos 1,28) Som de første menneskene Adam og Eva var, er det jo også sannsynlig at de ikke på det punktet visste at deres etterkommere selv kunne formere seg slik som dem; og dermed bar de fram en stor F1-generasjon, dvs. at de fikk svært mange barn selv, bl.a. døtres som sønnene deres siden kom til å gifte seg med. Forresten, så bruker jeg det kostnadsfrie bibelstudieprogrammet (som inkluderer Strong's concordance (ordforklaringsregister for alle ordene i Bibelen; hebraisk, arameisk og gresk)) e-sword. Det beste verktøyet jeg har når det gjelder publisering av legitime tolkninger av skriftsteder når sammenhengen hvilket de står i, ikke løser problemet. Anbefales. =) Endret 6. august 2010 av Mennesket Lenke til kommentar
geebs Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Wow... Trodde jeg aldri skulle se gamle testamente i aksjon for å rettferdiggjøre tro på aliens, altså, men you live and learn... Endret 6. august 2010 av EloX Lenke til kommentar
WINWIN Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Bare en rask innskytelse ang sønner / døtre: 1. Mos kap.5: 3 Og Adam levde så i hundre og tretti år. Da ble han far til en sønn som var ham lik, som et bilde av ham, og han gav ham navnet Set. 4 Og Adams dager etter at han var blitt far til Set, ble åtte hundre år. I løpet av den tiden ble han far til sønner og døtre. 5 Alle Adams levedager ble altså ni hundre og tretti år, og så døde han. (NWO) Altså: Sønner og døtre produsert av Adam // WINWIN Lenke til kommentar
Canaye Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Selvfølgelig er universet fullt av liv. Alle de andre stjernene (solene) lyser ikke for ingen ting. Jo . kan faktisk være at de lyser bare på grunn av sola vår .. sjansen er vell der og sjansen for at det finnes liv i rommet er og helt u utforsket hvem vet hva som skjer når vi møter liv i rommet ? er de idioter eller smartere en oss ? kommer de til og ødelegge jorda med en laserstråle ? ingen vet før vi møter det livet der ute ! så jeg mener at nasa skulle ha fortsetta med sit arbeid .. @Canaye Lenke til kommentar
Krutt-kim Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Tror tittelen sier det meste. Hva er dere Kristnes syn på muligheten for annet intelligent liv i rommet? Tror de fleste Ateister er enige om at muligheten for at evolusjon har foregått på andre steder i universet er høyst sansynlig, men lurer på hva dere tror når dere sier at gud skapte mennesket. Vil det da være umulig at det finnes liv/intelligent liv bortenfor jorden? Heigren Skulle tro at man ut fra ett ateistisk standpunkt også ser på det som usansynlig at det er liv der ute, ettersom oddsen for at liv skal bli til av seg selv er såpass lav. ( For ikke å si umulig ) // WINWIN hvordan kan du si at det er umulig? vi er jo et levende bevis på at det har skjedd MINST en gang. oddsen for at den første kjemiske reaksjonen skal skje, er sansynligvis veldig lav. men med tanke på hvor ufattelig mange planeter som eksisterer over ufattelig lang tid, er det ikke usansynlig at det har skjedd eller vil skje andre steder i verdensrommet. En annen ting, Gud skapte først jorden, så etter den tredje dagen skapte han stjernene. Vi vet jo i dag at stjernene er soler i andre solsystemer. Det åpner for en videre diskusjon. Er jorden iflg bibelen unik? Ble jorden skapt før alle andre planeter? Kanskje ikke, fordi Gud kan veldig godt ha skapt alle planetene i universet, siden han skaper Solen (og stjernene) samtidig.. Dvs han skapte alle solene på én gang. Vi kan ta dette mere nøye hvis du ønsker det, selv om det er litt off topic. Det korte svaret er at hvis du ser nøyere på skapelses berettningen, og tar i betraktning at den er skrevet "ut fra hvordan dette hadde blitt observert fra jorden" så ser du at dette ikke tilsier at stjernene og solen ble skapt på den tredje dagen. for en gangs skyld helt enig med deg WINWIN. bibelens skapelsesmyte bærer til de grader preg av å være skrevet av mennesker uten den minste kunnskap, som annså seg selv som sentrum i universet. Gud skapte de to store lysene, det største til å råde om dagen og det minste til å råde om natten, og stjernene. forfatteren sammenligner sola med månen, istedet for sola med stjernene, og forstår åpenbart ikke hva noen av delene er. det er også ironisk at gud skaper ting i feil rekkefølge. først skaper han planter og trær, så skaper han sola (som jo plantene er avhengige av). det er ingen grunn til å tro at bibelen har hatt noen påvirkning fra en høyere makt. på alle punkter (ikke minst moralsk), bærer den preg av å være skrevet av bronsealder mennesker. trist at noen fortsatt velger å leve etter den Lenke til kommentar
Krutt-kim Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Selvfølgelig er universet fullt av liv. Alle de andre stjernene (solene) lyser ikke for ingen ting. Er du enig at det blir en påstand? At du regner med at det er liv på andre planeter? For en kristen er ikke liv noe som tilfeldig oppstår. Derfor har en kristen, en helt annen oppfatning av omverden enn en ikke-kristen. det er morsomt hvordan kristne automatisk tror at alt har en høyere mening. kan du fortelle meg hva meningen bak tsunamien var? (venter nyskjerrig) Lenke til kommentar
Suppekatten Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Tror tittelen sier det meste. Hva er dere Kristnes syn på muligheten for annet intelligent liv i rommet? Tror de fleste Ateister er enige om at muligheten for at evolusjon har foregått på andre steder i universet er høyst sansynlig, men lurer på hva dere tror når dere sier at gud skapte mennesket. Vil det da være umulig at det finnes liv/intelligent liv bortenfor jorden? Heigren Skulle tro at man ut fra ett ateistisk standpunkt også ser på det som usansynlig at det er liv der ute, ettersom oddsen for at liv skal bli til av seg selv er såpass lav. ( For ikke å si umulig ) // WINWIN Vell, jeg ville da tro at de fleste Ateister (som meg) tror på "Drake-ligningen" ? Selv om man krisemaksimerer input-talla i ligningen så mye man kan, sier den fortsatt at det finnes noen milioner avanserte sivilisasjoner, bare i Melkeveien! http://en.wikipedia.org/wiki/Drake_equation Basert ut fra størrelsen på universet, og antallet stjerner som har de rette kriteriene for et eget solsystem, er mulighetene uendelige! Heigren Endret 6. august 2010 av Heigren Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Selv aner jeg ikke om vi er alene. Hvis big bang og evolusjonsteorien stemmer, så tenker jeg med mitt hode at det neppe er millioner av andre slike tilfeller.. Fordi det virker usannsynlig at liv kan ha oppstått (men ikke så usannsynlig når du begynner å se omfanget av universet) Men igjen så kan det være at jeg begrenser meg mer enn jeg tror. Universet kan virke til å være så enormt gigantisk at ingen ord kan beskrive det. Hvis du for enkelhetens skyld sier at det er 100 milliarder planeter i vår galakse, og at det er 100 milliarder galakser, er det altså 10.000.000.000.000.000.000.000 muligheter for liv.. det er ti tusen milliarder milliarder... Det er ganske mye (og sansynligvis er regnestykket mitt langt under realiteten) - det er forresten også kun det synlige univers. Det kan være milliarder av universer også.. Da tipper jeg at kalkulatoren i så fall eksploderer hvis jeg prøver å regne det ut Hvis det skulle finnes noen Gud, så vet jeg heller ikke. Føler også at kristne ville blitt litt fornærmet hvis Gud også laget tilsvarende liv på millioner av andre steder.. Da blir vi liksom bare en i mengden, og ikke noe spesielt. (Men det ville forklart hvorfor vi ikke ser mye til ham lengre.. han har kanskje glemt "project erath" )oppi alle prosjektene sine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå