Gå til innhold

Hvor er pusen? :(

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en katt som bruker å ta seg noen spaserturer rundt her jeg bor.

Han bruker å være borte i noen dager og kommer hjem etterhvert. Jeg er et nervevrak hver gang katten blir borte. Han er både kastrert og merket + at han har halsbånd. Jeg har hadd det tilfelle at han kommer hjem igjen uten halsbåndet, det samme gjelder søstrene mine sine katter, jeg lurer nesten på om det er noen som tar dem hver gang de får nye. Denne gangen har han vært borte i 6 dager og jeg er urolig igjen. Han forsvant samme dagen som han fikk helt nytt halsbånd og jeg er redd om han kunne være sperret inne en plass, eller at han sitter fast. Det kan jo hende at han bare er på rek igjen. Men bare for å roe nervene litt:

Er det noen som har vært i det samme tilfelle? At katten blir borte selv om han er både kastrert og merket?

Mhv: Urolig Katteeier :(

Endret av FantazyGirl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt normalt, spesielt på hannkatter. Gamlekatten min kunne være borte i opptil et år i slengen og det viste seg at han faktisk bodde på flere plasser under disse turene.

Katter er selvstendige vesener som det ikke nytter å passe på. Blir de borte så er det ikke sikkert det har skjedd noe, det kan hende de bare flytter litt rundt.

Du kan prøve å sette inn en notis i aviser i en 30-50km radius og se om noen har sett ham eller tatt ham inn.

Lenke til kommentar

Ikke bruk halsbånd på katter.

De sniker seg rundt over alt, ett halsbånd kan gjøre at katten setter seg helt fast eller at den i praksis blir hengt i ett tre eller noe fordi halsbåndet har hektet seg fast i en grein.

ID-tagging av katten, sånn chip du setter i nakken, er mye bedre, både for deg og katten.

Ellers er det ikke uvanlig at katter blir borte over lengre tid, katten til foreldrene mine kan fort være borte en uke av gangen, for så kun komme hjem å spise litt før den stikker ut igjen.

Har hatt en katt som var borte i 3 år også, da den kom tilbake var en ny katt på plass og vi hadde fått oss hund. Den "gamle" katten var ikke så fornøyd med det og dro etter ett par dager.

Den kommer nesten garantert tilbake, ingen vits i å bekymre seg.

Som nevnt, katter er selvstendige dyr og klarer seg veldig bra uten noe hjelp.

Lenke til kommentar

Ja, men det er liksom ikke likt han å være borte så lenge.

Sist gang ble han borte i 2 uker og søsteren min dro innom dyrebeskyttelsen og fant han der. Da var det en mann som hadde sendt han dit og løy og påsto at katten hadde vært ute siden i August. Der nede ble han kastrert og de var på tur til å gi han bort til en ny fam. Nå er han jo merket, men jeg liker det bare ikke når han blir så lenge borte. Han bruker liksom ikke å bli borte mer enn i 2-3 dager om gangen.

Lenke til kommentar

Det var ikke likt katten min å være borte i 3 år heller, for så stikke igjen etter noen dager og bli borte for godt...

Katter er veldig uforutsigbare i oppførselen når det gjelder slike ting.

Som vidarkri sier, katter gjør akkurat det dem vil, katten din kommer hjem når den har lyst til det, med mindre det har skjedd noe med den da så klart.

Lenke til kommentar

Nei nå valgte han å flytte selv. :thumbup:

Seriøst, jeg har også bekymret meg for kattene mine opp gjennom åra men har funnet ut at det er litt fånyttes.

De kommer og går og er borte i måneder og år og plutselig står han ved matskåla igjen som om ingenting har hendt. :!:

Artige dyr de kattene. :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...