Gå til innhold

HTC Desire - problem med alternative ladere?

Anbefalte innlegg

Jeg har oppdaget et "problem" med ladingen av min HTC Desire etter oppdatering til Android 2.2.

Den originale laderen som fulgte med telefonen fungerer som før. En annen HTC lader (Til en HTC Touch pro, med USB til micro USB ledning)fungerer som Desire laderen.

Men dersom jeg lader telefonen fra et USB adapter i bilen, så forsvinner væranimasjonen kort tid etter at ladingen starter. Når ladeledningen kobles fra så kommer meldingen "forbereder minnekort" opp i statusfeltet.

Jeg har også et par uoriginale bordladere til telefonen (Noe DealExtreme greier)

Det var disse jeg registrerte fenomenet på først. Det var IKKE slik før oppdateringen til FroYo.

Er det flere som har observert dette?

Noen som ser noen andre problemer utover at programmer installert på minnekort ikke kan kjøres mens telefonen et tilkoplet en slik lader?

St1-R

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greia er vel at laderne dine kobler til minnekortet som om det skulle være en PC. Har opplevd dette selv på iPod bl.a

Greia er også den at "noe" har skjedd ved FroYo oppdateringen. Det var ikke slik tidligere. Jeg vet at enkelte Nokia telefoner må ha ladere hvor to pinner i pluggen er koblet sammen for at telefonen skal detektere USB tilkoblingen som en lader.

St1-R

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er problemet, men det er ikke meningen at ladere med bare 5V ut på USB-pinnene skal fungere, fordi dette kan ta knekken (ikke ødelegge, men stoppe dem pga overbelastning) på USB-portene i en PC som kobler til samme kontakten. Dette er tilfelle med stort sett alt av "gamle" USB-ladere. Det er nemlig slik at en USB-enhet har ikke lov til å trekke mer enn 100mA fra en USB-port med mindre USB-porten(kontrolleren/hubben) gir den lov til det. En typisk lader leverer over 1000mA, så til sammenligning blir det for lite for å lade på.

Løsningen er å bruke ladere beregnet på nyere mobiltelefoner, da alle skal følge samme standard med å kortslutte data-pinnene, som da forteller telefonen at det den er tilkoblet er en lader og ikke en USB-port.

USB-ladere som kobler seg til telefonens minnekort vil ikke gjøre annet enn å fungere som en virkelig USB-port, dvs. telefonen vil da lade med 500mA (maks strøm over USB) dersom porten gir den lov til det (noe den vil gjøre, ettersom ellers ville minnekort-opplegget vært bortkastet). En skikkelig mobillader som bruker metoden å kortslutte datapinnene i USBen vil uansett lade ca. dobbelt så raskt som en slik lader.

Vil tro at med en ganske enkel modifikasjon kan det fikses om du er intressert i å modisere laderen. Det går bare ut på å kutte ledningen, kortslutte datapinnene og la strømpinnene passere. Dette må da bare gjøres dersom laderen er "dum" (dvs. ikke de som kobler seg til minnekort).

Endret av gxi
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...