DaddyYankee Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Her har vi en del kamera for nybegynnere: Nybegynner Middels: Middels og Semi-Pro: Semi Pro Så hva slags kamera er det snakk om når det gjelder profesjonelle speilrefleks kamera? Hva slags kamera pleier de virkelige fotografene å bruke? De som er kjent? 1 Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Canon 1D/1Ds, Nikon D3/D3x, Hasselblad, Leica M/S/R, Phase One, Mamyia, Pentax 645(D) og en drøss til. Ikke alle av de nevnte lager nødvendigvis speilreflekser though, Leica M feks, er en rammesøker. Å eie et "pro"-kamera er dog ikke garanti på gode bilder. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) D300, D700, 7D og 5D er også "bona fide" pro-kameraer, selv om de står som "semi-pro" i den arbitrære listen trådstarter har rotet frem. Jeg har riktignok ikke peiling på Canon, men Dx00 kvalifiserer i det minste til NPS-medlemskap. FWIW. Uansett så er det produsentenes definisjon av pro-kameraer... Profesjonelle fotografer er nok ofte litt mindre stressa på sånt - et kamera er et verktøy, og en proff velger det rette verktøyet for jobben, enten det er en D3x, M9, Gowlandflex, Horseman, eller Instamatic... Endret 4. august 2010 av Anew Lenke til kommentar
# offline Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Sony A850 og Sony A900 med god Zeiss-optikk Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Mjo, kan vel kanskje kalle Dx00 og 5/7D for "pro" også. Helt enig i at det er tullete å tenke på hva som er pro og hva som ikke er det, det viktigste er uansett å bruke rett kamera til jobben. Jeg foretrekker fullformat og kamera uten vertikalgrep, dermed ble det 5D II istedet for 1Ds (II, ettersom jeg nok ikke hadde kommet til å ha hatt råd til 1Ds III (og ok, video var litt forlokkende også... )). Endret 4. august 2010 av Ole_Gunnar Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 4. august 2010 Forfatter Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Mjo, kan vel kanskje kalle Dx00 og 5/7D for "pro" også. Helt enig i at det er tullete å tenke på hva som er pro og hva som ikke er det, det viktigste er uansett å bruke rett kamera til jobben. Jeg foretrekker fullformat og kamera uten vertikalgrep, dermed ble det 5D II istedet for 1Ds (II, ettersom jeg nok ikke hadde kommet til å ha hatt råd til 1Ds III (og ok, video var litt forlokkende også... )). Canon 1Ds er vel fullformat? Vel, så en profesjonell fotograf bruker en kamera på rundt 30000-50000kr? Stemmer det at de profesjonelle kamerane er ofte i fullformat? Endret 5. august 2010 av Lightpixel 1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) Canon 1Ds er vel fullformat? Vel, så en profesjonell fotograf bruker en kamera på rundt 30000-50000kr? Stemmer det at de profesjonelle kamerane er ofte i fullformat? Spørs hva de skal brukes til. 1D-husene til Canon er jo presse-/sportshus, og har en noe sær cropfaktor på 1,3 (sensorstørrelse 28,1x18,7mm). Men mange profesjonelle (gjerne presse) bruker også hus med mindre sensor. D300 ble fort et populært kamera til pressebruk når det kom. Olympus E3 er også et hus i "proffsegmentet", og det har FourThirds-sensor. Og til oppgaver som trenger god detaljgjengivelse (f.eks. landskap til store utskrifter, foto til reklameposter etc.) bruker man gjerne kameraer med enda større sensorer. Sensoren til Hasselblad-mellomformatkameraer er på 36x48 mm, altså dobbelt så stort som såkalt "fullformat". Leicas S-system har 30x45mm sensor, ca. 56% større enn "fullformat". Yrkesfotografer er en stor og variert gruppe, med veldig mange forskjellige behov alt etter hva de beskjeftiger seg med. Det som gjerne går igjen i "proffkameraer" er høy teknisk kvalitet og gjerne god byggekvalitet. Andre egenskaper som sensorstørrelse- og pikseltetthet, autofokussystem, seriebildehastighet etc. bestemmes mer av tiltenkt bruksområde. Endret 5. august 2010 av Sutekh Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Tja de fleste kameraer kan vell brukes som pro kamera i dag, pentax k20d er jo brukt til en del editorials for vogue bla. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 5. august 2010 Forfatter Del Skrevet 5. august 2010 aha I see. Men de som tar skolebilder, hva slags kamera pleier de å bruke? 1 Lenke til kommentar
festen Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) Det er profesjonelle fotografer i litt fattigere land som slett ikke bruker så gode kamera som 1000D. Alt holder i massevis tror jeg. Spesielt når det er god belysning. Jeg kan ikke huske at de som tar tatt skolebilder har gjort det skikkelig med softboks. Det er nok bare en form for Canon 1D eller 5D, med en 580 blitz. Endret 5. august 2010 av festen Lenke til kommentar
Anew Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 aha I see. Men de som tar skolebilder, hva slags kamera pleier de å bruke? En skolefotograf trenger egentlig "ingenting". AF ytelse og seriebildehastighet er en ikke-sak, de har full kontroll på lyset, blir ikke (eller i det minste sjelden) skutt på, printstørrelsene er sjelden eller aldri større enn A4, og det regner ikke på skolebilder. Faktum er at mange skolefotografer slett ikke er fotografer - de reiser rundt med ferdiginnstilte kameraer og skyter etter et mønster lagt opp av virksomhetens ene fotograf. En Nikon D40 er mao. godt nok. I realiteten velger de nok litt tyngre saker (mest av forfengelighet vil jeg tro), men jeg har sett skolefotografer med Canon XXD. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) Sikkert flere som husker mororettsaken på amerikansk tv hvor 2 bryllupsfotografer ikke hadde "profft" nok utstyr... Hvis man igjen skal dra inn penger = proff så er det jo folk som drar inn masse kroner med både gamle film speilreflekser eller Nikon D40 for den saks skyld. Ordet proff går nok mest på ytelse, byggekvalitet, tilgjenglige knapper/hjul for å raskt kunne endre oppsettet på huset, og i noen grad størrelsen på bildebrikken. Endret 5. august 2010 av JoonGoii Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Skolefotografen som tok bilder av min klasse siste året på VGS brukte 1Ds MkII. Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Sikkert flere som husker mororettsaken på amerikansk tv hvor 2 bryllupsfotografer ikke hadde "profft" nok utstyr... Hvis man igjen skal dra inn penger = proff så er det jo folk som drar inn masse kroner med både gamle film speilreflekser eller Nikon D40 for den saks skyld. Ordet proff går nok mest på ytelse, byggekvalitet, tilgjenglige knapper/hjul for å raskt kunne endre oppsettet på huset, og i noen grad størrelsen på bildebrikken. oj. har du link tl den saken ? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Skolefotografen som tok bilder av min klasse siste året på VGS brukte 1Ds MkII. Og bildekvaliteten hadde blitt den samme med en 7D eller 50D. Som andre har nevnt er katagoriseringen i proutstyr eller ikke relativt uinteressant for den virkelige profesjonelle fotograf. Vi snakker er om noe som er verktøy, og hvor man ofte har mer enn et verktøy i kassa. De primære grunnen til at kamera som 1D og D3s etc blir mye brukt av visse grupper "proffer" er av samme grunn som snekkere ikke bruker en 900 kr Skil drill. 1D, D3s etc er ekstremt driftsikkert utstyr hvor mye av prisforskjellen ligger i byggkvalitet og levetid. Profesjonelle fotografer er heller ikke en ensartet masse, her har vi alt fra pressefotografer til hva man kalle bildende (fotograferende) kunstnere. Hva de bruker av utstyr kan være svært ulikt. Den som er kunstner kan faktisk ta bildene med et gammelt 120-format kamera og sort/hvitt film. En kjenning av meg som er i klassen at han innkjøpt til museer etc, bruker til og med mobilkamera. Eller som han sier, det er faktisk ikke alltid jeg har tid til å rigge opp om jeg skal få akkurat det motivet jeg ønsker. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Sikkert flere som husker mororettsaken på amerikansk tv hvor 2 bryllupsfotografer ikke hadde "profft" nok utstyr... oj. har du link tl den saken ? http://www.photographybay.com/2010/03/06/wedding-photographers-called-out-for-using-a-canon-rebel-xti-by-judge-joe-brown/ Enjoy ! Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Sikkert flere som husker mororettsaken på amerikansk tv hvor 2 bryllupsfotografer ikke hadde "profft" nok utstyr... oj. har du link tl den saken ? http://www.photographybay.com/2010/03/06/wedding-photographers-called-out-for-using-a-canon-rebel-xti-by-judge-joe-brown/ Enjoy ! hehe. ja fant den med en kjapp google. tåpelig greie det der. en ting er å bli saksøkt for å ikke levere den kvaliteten man har lovt, men er ganske tåpelig å bli dømt for å ikke ha brukt "profesjonelt" utstyr Lenke til kommentar
festen Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Jeg tror nok folk kunne begynne å lure på hvorfor de bestilte fotograf hvis fotografen stilte opp med samme kamera de selv brukte på ferieturen. Det samme med snekkere. Det ville bare ikke virke veldig imponerende om de kom med biltema verktøy. Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 skulle gjerne sett noen saksøke Jay Maisel for at han bruker en 70-300 Lenke til kommentar
# offline Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Enjoy ! Den var fønni :!: Man kan bruke hva som helst så lenge du har grei optikk og peiling på lys. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå