Icedragon520 Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Det er klart det blir ingen sprek sykkel med 34 hk.. Går bittelitt raskere enn en uplombert 2-takts 125cc om du har vært borti det. Hmm satt da på med kompisen min sin 125cc og deretter samme kompisen når han fikk seg 600cc plombert til 34hk, syntes da den 600cc gikk mye værre da. Lenke til kommentar
formann Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Om motorsykkelen ikke er typegodkjent som mellomtung kan det bli dyrt. Vegtrafikkloven: 5.1. Ny/ikke tidligere registrert motorsykkel For ny/ikke tidligere registrert motorsykkel er det krav om at motorsykkelen må være typegodkjent med mindre den er importert av eier til eget bruk. Det betyr at dersom en MC-importør ønsker å bygge om typegodkjente tunge motorsykler til mellomtunge, så må disse først registreres som tung motorsykkel på typegodkjenningen – og dermed betale engangsavgift i forhold til effekt mv som full-effekt motorsykkel - for deretter å ombygges og godkjennes som mellomtung motorsykkel. Bakgrunnen for denne problemstillingen er at noen importører har EU-typegodkjenning for eksempelvis en modell i to utgaver; full effekt og lav effekt. På grunn av salgsvolumet ønsker importørene ikke å ta inn begge utgavene, og de vil da trimme ned fulleffektutgaven. For å tilfredsstille typegodkjenningskravet må de da registrere motorsyklene først, for så å trimme dem ned og få dem godkjent ombygd. Motorsyklene får etter ombygging ikke refundert mellomlegget på engangsavgiften som er betalt for kjøretøyet ved førstegangsgodkjenning. Det høres ikke ut som en billig affære. Lenke til kommentar
formann Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Jeg fikk vist lov til å poste 2 innlegg på under ett sek. Slett meg Endret 13. august 2010 av formann Lenke til kommentar
Lilleenga Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Hei igjen. Jeg har undersøkt forsikring på yamahaen(FZ2n) og fant ut at den ville koste litt over 10k i året(med kasko)... Det er ganske mye penger i året for en som skal bygge opp en rabatt/premie uten noe ifra før... Ligger de fleste MCene på 10k i året? Er det en vanlig pris med kasko? Men ang. forrige tråd om typegodkjenning, kan det være tilfelle her at yamahaen ikke er lovlig? Holder det ikke at den er registret som 34 hester...?(og sikkert godkjent) eller har jeg ikke riktig forstått dette...? Takk igjen Endret 17. august 2010 av Lilleenga Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Er du over 25? Uansett vil jeg si at dette var en helt OK pris på forsikring. Uten bonus er det en god pris. Sjekket delkasko på en aktuell sykkel en gang, fikk tilbud om 51 000 i året fra IF. Joda, Yamahaen er lovlig. Ta en telefon til Greybikes så forteller de hvor mye det kommer til å koste. Hyggelige karer! Skal jeg råde deg til noe så sent på året må det vel være å vente til neste år med å kjøpe sykkel! Lenke til kommentar
Lilleenga Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Hæ? Jeg trodde det var best å kjøpe på høsten/vinteren, fordi da prøver folk å bli kvitt syklene som står og tar plass i garasjen i motsetting til våren da alle vil ha sykler... :/ Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Ikke nødvendigvis.. Og da sitter du med en sykkel som synker i verdi i et halvt år Lenke til kommentar
Lilleenga Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Er du over 25? Uansett vil jeg si at dette var en helt OK pris på forsikring. Uten bonus er det en god pris. Sjekket delkasko på en aktuell sykkel en gang, fikk tilbud om 51 000 i året fra IF. Joda, Yamahaen er lovlig. Ta en telefon til Greybikes så forteller de hvor mye det kommer til å koste. Hyggelige karer! Skal jeg råde deg til noe så sent på året må det vel være å vente til neste år med å kjøpe sykkel! Men hva mener du med: "Ta en telefon til Greybikes så forteller de hvor mye det kommer til å koste." Er ikke allerede sykkelen lovlig? jeg trenger vel ikke å koste på sykkelen noe mer siden den allerede er registrert som mellomtung MC...? Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Ah, nei nei. Da er det jo såklart ikke noen ekstra kostnader! Var litt kjapp der 1 Lenke til kommentar
Lilleenga Skrevet 22. august 2010 Forfatter Del Skrevet 22. august 2010 (endret) Hei igjen. Siden jeg har mer eller mindre hele vinteren på å bestemme hva slags sykkel jeg skal ha så har jeg ikke sluttet å lete etter mellomtung MC til salgs. Denne gangen er det en suzuki som virkelig har imponert meg, nemlig GSRen... Det er kanskje 4 eller 5 stk på finn allerede som mellomtung og den ser jo virkelig smuuuud ut!!! Haken er jo prisne, den koster nesten mer enn yamahaen(som fortsatt er aktuell), men i forhold til kawasaki ninjaen så blir det en del mer penger, og da blir spørsmålet: Er det noen som har prøvd både kawan og suzukien, noen som vet komfort forskjellene og f.eks fun factoren? Er den verdt 10k mer? Takk Endret 22. august 2010 av Lilleenga Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Fine sykler begge to, veldig lettkjørte og det kan være ganske deilig til tider! Vil si de er ganske så like å kjøre, nå har ikke jeg prøvd de så veldig lenge, men oppfattet begge to som helt kurante sykler. Her er det vel nesten smak og behag. Ville nok gått for GSRen i dette tilfellet, gått 15000 mindre til samme pris! Tenker da på http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=23187208 mot http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=23393436 Lenke til kommentar
Lilleenga Skrevet 25. august 2010 Forfatter Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Nå har jeg bestemt meg for å kjøpe en Suzuki GSR 600 34hk, siden den kommer i 34 hk-versjon. Men vet dere om det enkelt kan gjøres om til en tung? sitter det turtallssperre der eller en plobering? Og isåfall vil det koste noe særlig å registrere den som tung? så denne videoen og da skjønte jeg hvorfor så mange av dem jeg fant på salg var i 34 hk utgave: http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/93416/ Nå tror jeg at jeg har bestemt meg! Endret 25. august 2010 av Lilleenga Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå