Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Plombering av 600cc til hvilken pris?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal snart ta lappen på mellomtung og ser på mellomtung MC. Jeg fant mange alternativer men generelt lurer jeg på pris på plombering... Et eksempel er en Ducati Monster 600 med ca. 50 hester. Da lurer jeg på ca hvor mye det koster å ombygd en tung MC til en mellomtung motorsykkel med Ducatien som et eksempel. Hva slags andre kostnader kommer i tillegg?

Eller er det billigere og mye smartere å bare kjøpe en sykkel som er på f.eks 250cc og 34 hk som en Kawasaki Ninja 250R?

Dessuten kunne jeg tenkt meg en classic/naked sykkel akkurat som Ducatien, eller kanskje en Bandit.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste vil være å kjøpe en sykkel som allerede er registrert som mellomtung. Hvis du på død og liv skal plombere selv, må du kjøpe 34hk-kit fra greybikes.no og få det montert på et autorisert mc-verksted, så godkjennes hos biltilsynet. Prismessig vil jeg gjette på 5-7000 kr, men tar nok også litt tid.

Jeg ville helt klart droppa Kawaen og klint til med noe større. Har du tenkt til å fjerne plomba, eller holde deg til 34 hk i to år?

Ta en titt på Honda Hornet. De liker jeg! :yes:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange takk for nettsiden, nå vet jeg i hvert fall hvor man skaffer plombene! Jeg kommer nok til å la plomben sitte i til jeg blir 20 år og da fjerner den selv, kanskje.

Og når det gjelder Hornet så har jeg sett på noen av dem, en ganske rå sykkel! :thumbup:

Lenke til kommentar

Nei, hva tenkte jeg på :/ Jeg kan jo ikke fjerne plombering selv nei.

Men ja jeg kommer nok til å registrere den som tung da jeg har muligheten for det. Men hvor begrenset blir en 600cc, 34 hk da man setter en plomb i den?

Kawasakien gjør jo 170 km/t og 0 til 100 på litt over 5 sek. ,

mens det gjør ducatien på full effect med ca. 50 hester... :S

Samme gjelder det med Horneten, 100 hk ned til 34 struper vel sykkelen ganske bra, eller?

Takk for alle svar, er litt uviten på plombering og mellomtung :thumbup:

Lenke til kommentar

Hestene er riktignok tilsvarende en 125 cc totakter, men momentet og følelsen er en helt annen. Nå veier 125cc-syklene riktignok en del mindre, så med dyktige sjåfører vil de vel ligge nogenlunde likt, men dette vil du ikke henge deg opp i i hverdagen akkurat.

Likevel vil det ikke være noen racer med 34 hk, men vil holde i massevis om du er fersk på mc.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt en Honda CBR125R i snart to år, så helt fersk er jeg ikke... Men vil Ducatien nesten gå dårligere enn CBRen? så hvis jeg har forstått riktig av dere så vil kawasakien gå mye verre en ducatien...? Men jeg vil vel kanskje få mere kjøreglede av Ducatien?

Men om det gjelder en annen ducati som 900 monster så blir vel det ikke noe bedre det, kun mer vekt vil jeg tro...

Endret av Lilleenga
Lenke til kommentar

Ducatien vil gå en god del bedre enn 125-en din.

Kawaen er produsert og laget for 34 hk. Dette, kombinert med lav vekt, vil sannsynligvis gjøre sitt til at den virker sprekere enn Ducatien. Så dersom du har tenkt til ha sykkelen i to år og ikke fjerne plomber, vil Kawaen være et godt valg. Men Ducati er jo en del mer macho, og italienske sykler generelt er :love:

Jeg tror ikke forskjellen vil være så veldig stor mellom Monster 600 og 900. Kanskje hvis du stiller dem opp mot hverandre, men i hverdagen: neppe. :)

Lenke til kommentar

Men jeg fant en 1995 Kawasaki Z 550 på autodb.no og selve sykkelen er ganske pen. På greybikes.no står det at de har plombe til "ZEPHYR 550". Er det tilsvarende for kawasakien? Dessuten, hvor stor forskjell blir det på tunge sykler som ducatien og kawasaki z550 i effekt når begge er plombert?

Her er linken forresten:

http://mc.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=1003529;Modified=1256724167;_cmd=similar

Hva tror du prisen ville ha vært på den om man skulle ha gjettet...?

Lenke til kommentar

Jeg fant en Honda CB750 sevenfifty på Finn.no og denne skal det vissnok være en plombe til, men jeg synes den er litt dyr, sammenlignet med ducatien... Kawasakien er ganske rimelig for prisen og jeg synes at den er ganske pen! :)

En Yamaha har også dukket opp... (se linken nedenfor)

Så jeg står imellom Ducatien, Kawasakien(Z550), Hondaen og til slutt yamahaen...

Hondaen står rett i nærheten men jeg synes at pris er litt stiv pluss at tanken er litt liten og "tynn"... Men ellers er den ganske pen. Jeg kunne tenke meg en så billig sykkel som mulig selvfølgelig, men skal jeg først ut med 50 - 60k så synes jeg egentlig at bare ducatien er verdt det... Men Hondaen er vel kanskje litt lettere å få solgt igjen?

Og hva med kawasakien? Er den noe bra kjøp i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Yamahaen får min stemme. Kjører samme sykkelen på kjøreskolen og den er helt superb, særlig i bykjøring. Flott og sterk motor og veldig god sittestilling. Nå har jeg ikke prøvd Ducatien, men den du kikker på er nokså gammeldags, med luftavkjøling og forgasser. Yamahaen er nyere og mer for pengene vil jeg si. :yes:

Lenke til kommentar

Hei Lilleenga, satt nylig i samme posisjon som deg, var veldig i tvil om å plombere ned en større sykkel eller kjøpe meg Kawasaki Ninja 250R.

Men jeg har alltid vært litt bitt av Kawasaki-basillen så det endte til slutt opp med at jeg kjøpte en 2008 ninja 250R for bare 41k. Den var bare gått 4k km, pluss at jeg fikk med en del ekstrautstyr. For meg var det ikke så mye tvil da :)

Foreløpig synes jeg det er knallmoro, og den har nok av krefter for min del (foreløpig).

Jeg har kjørt lett MC i 2 år på en Suzuki Intruder, så sittestillinga er jo også veldig forskjellig.

Jeg sitter egentlig litt bedre på Ninjaen fordi den har litt touring preg, og ikke bare ren foroverlent racing.

Jeg var litt redd for at 250R'n ikke ville ha nok aksellerasjon til å kjøre trygt forbi biler, men heldigvis tok jeg feil fordi sykkelen er rask nok til å trygt kjøre forbi biler uten å lage farlige situasjoner. Hvis jeg skulle kjøre forbi en bil på Lett MC-en tok det litt tid før jeg fikk fart på den, derfor jeg nevner det :)

Ellers er det vel litt smak og behag, gå for det du føler for. Men husk også å tenk på forsikrings pris osv :)

ps: et lite argument for å kjøpe ninja 250r er at disse syklene vil alltid være lette å selge, fordi det finnes alltid nye nybegynnere som er veldig interessert i disse syklene.

men sykkelen er veldig gøy å kjøre for ikke nybegynnere også :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar og innlegg!

Men angående kawasakien så har jeg måterevurdert den litt. Jeg tror den blir litt liten for meg, ihvertfall for lav. Hvor lav er den forresten ifra midt på salen til bakken? En siste ting, jeg har en rød shoie hjelm, og er jeg rar om jeg synes at røde hjeler ikke passer på grønne ninjaer? jeg har også tenkt på den svarte, det blir litt annerledes, men det hadde vært greit med en rød sykkel som jeg kunne bruke den røde hjelmen med, samtidig at sykkelen kler rødt. Ikke tro at jeg bare bryr meg om utseende på sykkelen, men når man handler sykkel kan man jo velge.

Så går det an å spørre deg om man føler seg litt liten på sykkelen?

Takk igjen! :)

Endret av Lilleenga
Lenke til kommentar

Hei igjen :)

Hehe, joda det er sikkert litt kjipt å ha en rød hjelm til en limegrønn kawasaki (hvis ikke du går for den svarte). Men hvis du virkelig vil ha en Kawasaki hadde jeg kjøpt meg ny hjelm, men smak og behag da :)

Sykkelens høyde syns jeg er ganske grei. Jeg er 1,80 høy og veier ca 100kg, men sykkelen er ikke liten for meg synes jeg.

Det er også en sånn fjøring under sete som man bare trenger å vri på så kan du senke/heve sykkelen. Det hele er gjort på et par minutter.

(PS: Man trenger ikke skru sykkelen fra hverandre for å komme til denne fjøringa, den er lett tilgjengelig hvis du står bak sykkelen og tar handa inn ved bakhjulet)

Håper jeg var til hjelp :)

Lenke til kommentar

Mange takk igjen! Du svarte på en spørsmål som jeg lenge har lurt på!

Jeg har en lett-MC nå, Honda CBR125r og den begynner å bli litt liten for meg, tror jeg. Så å kjøpe en sykkel som er på samme størrelse eller i verste fall mindre ville ha vært en dum ting.

:thumbup:

Takker igjen for alle svar og innlegg, nå er det bare opp til meg hvilken jeg kjøper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...