mbo Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Hei alle sammen. For ca 2-3 måneder siden endte jeg i en dum slosskamp som endte med at jeg lå på bakken og ble sparket i mage og rygg område. Endte med forslått magemuskler og ømme tarmer. I ettertid har jeg slitt en god del med ryggsmerter. Får skikkelig vondt i korsryggen av å kjøre bil, sitte lenge i ro og løfte ting forran meg. Har enda ikke kontaktet lege i sammenheng med dette. men om dette skulle vise seg å vere livsvarig og at jeg alltid kommer til å slite så mye med ryggen etter denne hendelsen. Hvor mye kan jeg da få i erstatning? Ser ikke for meg at jeg kan jobbe i en aktiv fysisk jobb om dette kommer til å fortsette. Dette utelukket vel 90% av jobber i norge. Og i tillegg er jeg avhenging av å kunne jobbe for å studere så nå sitter jeg litt i en knipe. Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Hestekølle Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Du sier lite om slosskampen. Dersom begge parter var beruset eller påvirket er det vel lite du kan kreve i erstatning. Og mens vi snakker om erstatning må du vel saksøke motparten der du kan risikere å tape dersom forholdene under slosskampen stod i mot deg. Hvis du oppgir litt mer om selve kampen kan vi kanskje hjelpe deg bedre, men jeg hadde saksøkt dem (om det var slik at jeg kunne det). Ellers tror jeg bare du må se kirropraktorer, leger og fysioterapeuter som kan hjelpe deg. EDIT: Glemte å si at dette var veldig leit. Syns virkelig synd på deg Endret 4. august 2010 av Hestekølle Lenke til kommentar
frevild Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Se å ha deg til legen. For å kreve erstatning må du kunne dokumentere at dine (eventuelle) ryggskader ble forårsaket av volden. Legen vil kunne si noe om hvordan skadene ble utløst. Og hva gjør du hvis fyren som gav deg juling nekter for å ha sparket deg i ryggen? Hva hvis han sier at du sikkert fikk skadene på annet vis, f.eks. ved et tungt løft e.l.? Har du vitner? Disse bevisspørsmålene vil neppe volde deg så store vansker, men de må ikke glemmes. Det du kan kreve, er erstatning for dine økonomiske tap som følge av ryggskaden. Du kan også kreve såkalt ménerstatning hvis du er påført varige mén. Forutsetningen er at du ikke ble påført volden rettmessig, f.eks. hvis sparkene falt i nødverge. Du kan også google voldsoffererstatning og se hva du finner ut om det. Til slutt: Det har lite å si at dere sloss i fylla (om så var tilfelle). Prinsippet om "fylla har skylda" gjelder ikke i jusen, heller... Lenke til kommentar
InToRv Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Dette har skjedd med meg også (Bare at det var nakken, og den er fin nå) Når jeg gikk og anmeldte det til politiet (Rett etter på) Så la vi til i anmeldelsen at jeg hadde blitt slått hardt i nakken, noe som da dokumenterer at jeg har fått skader av slåsskampen. Noe som igjen er meget nyttig i et søksmål, om du skulle være skadet for livet. Så kom deg til snuten sporenstreks. Lenke til kommentar
mbo Skrevet 4. august 2010 Forfatter Del Skrevet 4. august 2010 Vi var begge beruset ja, og fyren er en kjent gjenganger hos politiet med flere voldsaker på seg. og sparkene var ikke i nødverge. jeg sa til han "slutt jeg gir meg" og lignende før jeg fikk et slagg i tryne som endte med at jeg falt på bakken og han sparket meg en god del ganger. har også vitner som kan fortelle at sparkene var helt unødvendig. Lenke til kommentar
InToRv Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Da har du en rimelig fin sak, med tanke på at han er en kjenning hos politiet. Kjør på. Jeg ville sagt jeg var redd for å anmelde det, ettersom du er så sen med det. Men ettersom smertene er der enda, så valgte du å gjøre det eneste rette til slutt (Bare et tips, som sparer deg mange spørsmål og tvilende politibetjenter) Endret 4. august 2010 av PaperWalls Lenke til kommentar
Hestekølle Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Vi var begge beruset ja, og fyren er en kjent gjenganger hos politiet med flere voldsaker på seg. og sparkene var ikke i nødverge. jeg sa til han "slutt jeg gir meg" og lignende før jeg fikk et slagg i tryne som endte med at jeg falt på bakken og han sparket meg en god del ganger. har også vitner som kan fortelle at sparkene var helt unødvendig. Well...seems like you got yourself a case! Gå til politiet du, og han andre...skamme seg! Lenke til kommentar
AndaRockaz Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Du har jo heller ikke SÅ mye å tape? Lenke til kommentar
Elwani Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Det spiller ingen rolle om det var i Nødverge eller ikke, så lenge TS LÅ PÅ BAKKEN når sparkene ble gitt mot rygg og mage regionen. hvis en fyr ligger på bakken, og han har prøvd å knivstikke deg, kan ikke du slå han i hjæl med et balltre og si at det var selvforsvar hvis du først har slått K.O på han. Det blir som å løpe etter en innbruddtyv fra ditt sted til hans, bryte deg inn og slå han hensynsløs. Jeg ville saksøkt og krevd erstattning. Men først ta deg en tur til legen og få bekreftet at smertene er pga harde spark mot ryggen (Altså slag skader). Dra også med det evnt. vitner som er pålitelige (Altså som ikke var beruset). Lenke til kommentar
mbo Skrevet 5. august 2010 Forfatter Del Skrevet 5. august 2010 Får stikke til legen så snart jeg kan da. Var forresten politiet som brøt inn når han sparket meg. Får bare håpe de husker det. skriver politiet logg eller noe om hva som foregår om nettene? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 ..for ca 2-3 måneder siden.. Her ligger nøkkelen din. Du gikk ikke til legen, dermed er det svært lite trolig at du får noe erstatning. Skulle du ha håp om erstatning, måtte du ha gått til legen med det samme, eller absolutt tidligst morgenen etter overfallet. Dette for dokumentere skrammer/merker i huden som sammenfaller med dine smerter i dag. Gikk du til Politiet den gangen du ble banket opp? Hvis ikke ligger du veldig dårlig an. Begynne å anmelde et overfall som ligger 2 - 3 mnd tilbake i tid, og uten dokumentasjon i fra lege på at du har blitt overfalt.. det sier seg selv at du antagelig kan se veldig langt etter en erstatning. Lenke til kommentar
mbo Skrevet 5. august 2010 Forfatter Del Skrevet 5. august 2010 ..for ca 2-3 måneder siden.. Her ligger nøkkelen din. Du gikk ikke til legen, dermed er det svært lite trolig at du får noe erstatning. Skulle du ha håp om erstatning, måtte du ha gått til legen med det samme, eller absolutt tidligst morgenen etter overfallet. Dette for dokumentere skrammer/merker i huden som sammenfaller med dine smerter i dag. Gikk du til Politiet den gangen du ble banket opp? Hvis ikke ligger du veldig dårlig an. Begynne å anmelde et overfall som ligger 2 - 3 mnd tilbake i tid, og uten dokumentasjon i fra lege på at du har blitt overfalt.. det sier seg selv at du antagelig kan se veldig langt etter en erstatning. Hmm, jeg var hos legen med magesmertene 2-3 ganger. Så det er vertfall dokumentert at jeg har blitt påført skader. Ryggen har gradvis blitt verre de siste 2 månedene. Har også bilder fra skadene på fjeset. Lenke til kommentar
Elwani Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Så lenge legne kan konkludere med at skadene på ryggen er pga slag, er det et fett om det er 1uke eller 2mnd. Og politiet brøt inn i saken, det kan hende politi offiserene kjenner igjen saken og kan bekrete dette, med mindre du bor i en stor by.. Noen ganger så blir sloss kamper bare bryti opp uten videre oppfulling av politiet. Du husker vel om han ble sendt avgårde eller satt på glattcella ? Blei han sendt avgårde er det mest sannsynlig ingen politi rapport og hente. Hvertfall ikke om individuelle personer, men det er vel kansje blitt skrivd at de stoppet en slosskamp i xxxxx gate xx klokken xx:xx dato xx.xx.xxxx Skader på rygg og nakke skal man kunne se i flere år i ettertid om det har vært påført av fysisk skade mot ryggen, så hvor lenge siden har ingenting å si, hvis det er pga slag og spark så burde det bli sett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Muskulære smerter etter slag/spark vises ikke over lengre tid. Har man merker i huden, og man er hoven i muskulaturen etter slag/spark så vises dette. Etter at hovenheten har gått bort kan man ikke på "magisk" vis si at du har blitt slått/sparket. Derfor er viktig å oppsøke lege med engang.. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) Ja, man kan søke erstatting. Voldsoffererstatning heter det. Du har derimot en langt dårligere sak om du ikke kom deg ned og anmeldte forholdet innen rimelig tid. Edit - link: http://voldsoffererstatning.no/index.php?lang=nor&cid=4 Dette burde nesten være pensum på skoler etterhvert. Så mye vold vi har i samfunnet i dag, så er det greit om 10% av befolkningen vet hva de skal gjøre om de havner i slosskamp. Endret 5. august 2010 av Sovehest Lenke til kommentar
mbo Skrevet 5. august 2010 Forfatter Del Skrevet 5. august 2010 Er nesten 100% sikker på at han blir skyldig og får straff. Men om ryggen aldri blir bedre og legen kan bekrefte dette. Hvor mye kan jeg få i erstatning? og må jeg ha min egen advokat i retten? eller vil staten gi meg en? Lenke til kommentar
Elwani Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Du har krav på fri rettshjelp i Norge hvis du har lav inntekt, advokat vil da blir dekket av staten. Istereo: Jeg har rygg problemer som var forårsaket av fysisk skade mot rygg etter bilulykke, den kan man se på sånn trommel scan av ryggen (Er ikke sikker på hva den scanne greia heter).Det blei en muskulær skade rundt skjelettet ved de nederste ryggvirvlene. Så jo man kan se det i ettertid, men tanke på at dette er 8 år siden skjedde og forrige gang jeg var på scan så sa legen til meg at det var tydlige skader på musklenne etter fysisk sammentreff med ryggen og noe hardere noe. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Eg var vitne til ein valdsepisode der ein kamerat var slått ned, havna på sjukehus og var sjukemeld ei vekes tid. Ein del år seinare fekk han ein ganske grei erstatningssum etter rettssak og greier. Personen var og ein kjenning av Politiet. Lenke til kommentar
mbo Skrevet 5. august 2010 Forfatter Del Skrevet 5. august 2010 Eg var vitne til ein valdsepisode der ein kamerat var slått ned, havna på sjukehus og var sjukemeld ei vekes tid. Ein del år seinare fekk han ein ganske grei erstatningssum etter rettssak og greier. Personen var og ein kjenning av Politiet. Hvor grei var summen? og fikk han noe varige skader? Lenke til kommentar
Elwani Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 mbo, uansett hva summen er, så burde du anmelde. Virker som du kun vil anmelde denne fyren for en grei slant med penger, noe som er moralsk feil fra din side.. Et spørsmål: Var det du som trigget slåsskampen ? Slo du han eller var det en grunn til at han slo deg ? Tenk litt over hvorfor du vil anmelde fyren.. Penger? Fordi han kom og slo uten grunn? Eller fordi du vil få en fin slant penger ut av noe du egentlig startet som kunne vært avværget.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå