Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Organisering av bankkontoer for student

Henrik C

Anbefalte innlegg

Jeg skal studere nå til høsten, og trenger litt tips til hvordan det er greit å organisere bankkontoene mine for å holde god orden.

Per dags dato har jeg to kontoer hos Nordea, en sparekonto og en brukskonto som jeg har et Visakort knyttet til.

Nå som jeg skal studere må jeg plutselig betale regninger selv og husleie og masse annet, så nå trenger jeg et litt annet system.

Jeg har nettopp opprettet enda en brukskonto hos Nordea, som jeg ikke har knyttet noe kort til. Her tenkte jeg at jeg kunne plassere inn husleie for en mnd, penger til busskort, internett og andre faste utgifter.

Da får jeg følgende oppsett hos Nordea;

Sparekonto - skal ikke røres dersom jeg kan unngå det

Brukskonto m/ Visa - brukes til alle innkjøp med kort. Stipend og lån kommer inn på denne kontoen.

Utgiftskonto - Flytter over det jeg trenger i husleie, busskort, internett og forsikring til denne kontoen, betales med bankoverføring/AvtaleGiro.

Er dette greit nok? Burde jeg sette opp andre kontoer? Har ikke fast jobb, og regner ikke med at jeg kommer til å jobbe noe særlig - muligens helger dersom jeg finner en grei jobb jeg kan trives i, og disse pengene vil jeg da sette inn på brukskonto.

Noen andre tips til en fersk student?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kommer til å jobbe noe som seiltrener utover høsten, muligens faset også, men jeg kommer ikke over frikortgrensen, så jeg venter med BSU til jeg kan benytte meg av skattefordelene. Regner med at dette ikke skjer før jeg er ferdig med studiene, med mindre jeg finner en veldig godt betalt jobb der jeg jobber fire-fem dager hver måned.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Det ser ut som et fint oppsett det,. Personlig har jeg alltid klart meg med en brukskonto som jeg bruker til alt( kort,bank,fast trekk osv), men om du syns det blir lettere å holde kontrollen så er nok to et fint alternativ. Flere tror jeg ikke du trenger, blir fort kluss om hvor du har hva og slikt.

Ellers kan du vurdere å høre med banken om de vil gi deg et kredittkort. Det har reddet meg noen ganger jeg har gått tom på brukskontoen et par dager før stipend. Da er det bare å betale det ned igjen når stipendet kommer.

Og det er alltid greit å ha to kort å betale med hvis det ene skulle svikte.

Ellers må jeg bare si lykke til! Er selv student og selv om man pålangtnær flyter i penger så er det mulig å leve rimelig greit på lånet og stipendet man får.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede et MasterCard som for tiden bare råtner i lommeboken, så da tror jeg at jeg har det ganske greit ordnet.

Du kan også vurdere å endre det slik at inntektene dine kommer inn på faste trekk kontoen din og ikke brukskontoen din. Fordelen er at du er tryggere hvis du mister kortet ditt og det er mindre sannsynlig at du drikker opp husleiepengene :) Det gir deg også bedre kontroll over hvor mye du bruker hvis du hver uke overfører en tusenlapp til kortkonto f.eks.

Ulempen er at du må huske å overføre pengene i nettbanken ellers kan du stå i matbutikken og plutselig ikke ha råd til melk som er litt kjedelig.

Cobos

Lenke til kommentar

Personlig har jeg bare brukt en konto, en i skandiabanken ettersom de HADDE bra rente på brukskontoen. Nå er det ganske dårlig, så hvis jeg skulle gjort det samme idag hadde det nok blitt f.eks ya.no som har 3,2% rente fra første krone. Dessverre har ya.no en crappy nettbankløsning. Nestemann på lista, https://www.banknorwegian.no/ har 2,75% rente fra første krone

Hvorfor har du ikke vurdert sparesmart.no? De har pr. nå 3.3% rente fra første krone. Ulempen er at de etter min mening heller ikke noe sexy nettbankløsning.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Personlig har jeg bare brukt en konto, en i skandiabanken ettersom de HADDE bra rente på brukskontoen. Nå er det ganske dårlig, så hvis jeg skulle gjort det samme idag hadde det nok blitt f.eks ya.no som har 3,2% rente fra første krone. Dessverre har ya.no en crappy nettbankløsning. Nestemann på lista, https://www.banknorwegian.no/ har 2,75% rente fra første krone

Hvorfor har du ikke vurdert sparesmart.no? De har pr. nå 3.3% rente fra første krone. Ulempen er at de etter min mening heller ikke noe sexy nettbankløsning.

Det er en sparekonto, så jeg antar du ikke får brukt efaktura/bankkort direkte mot den kontoen. De kontoene jeg nevner er brukskontoer med bankkort.

Lenke til kommentar

Det er en sparekonto, så jeg antar du ikke får brukt efaktura/bankkort direkte mot den kontoen. De kontoene jeg nevner er brukskontoer med bankkort.

Godt poeng. Det glemte jeg av i farten. Så vidt jeg vet gir de ikke ut bankkort. Det med e-faktura har jeg ikke tenkt over. Må sjekke det opp etter hvert.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...