Gå til innhold

Hvilken hunderase passer meg best?

Anbefalte innlegg

-Bor for det meste i Finnmark, så det blir veldig kaldt på vinteren, og sommeren er kort. God plass på gården til faren min, men bor for tiden i leilighet.

-Har mye erfaring med store hunder: Har jobbet i mange år med huskyer, dobermann, or rottweiler, og har 3 ganske berømte hundekjørere som naboer, som alle har deltatt i Finnmarksløpet.

-Hater små bikkjer! :p Bare bråk og mas, og de har ingen funksjon, annet enn jålefaktor... (Nå snakker vi veeeldig små bikkjer da. Type chihuahua, puddel, eller sånne små hvite ulldotter, hva de nå heter.. æsj og usj)

-Det må være en reisehund! Jeg reiser veldig mye rundt, på fjellet, hytta, skogen, sjøen, og planlegger faktisk en jorda rundt tur, gjennom asia og sør amerika; derfor trenger jeg en reisekompis, som er praktisk, smart lettlært og lettstellt, og som ikke tar så sinnsykt mye plass. Den jorda rundt turen er ikke helt bestemt enda, men det virker sannsynlig, og uansett om det ikke blir, så blir det veeeldig mye turer i skog og mark, og hytter og fjell, og langturer, noen ganger med bil andre ganger til fots.

-Den må være veldig sosial, komme godt overens med folk, og være generellt en cool-ass-dogg, som ikke lar seg rikke av foten av småting - Og ikke minst selvstendig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ingen ekspert men kan dele min egen erfaring.

Vi hadde selv en Gordon setter når vi bodde i Finnmark og det tror jeg må være den snilleste og mest letthånderte hunden jeg har vært borti.

Men det er jo sikkert mer en nok av ulike blandingsraser som folk vil gi bort som du kan se på. Moren min fikk nettopp en hund som var blanding av boardercollie og shcæfer. Den er rikig nok på valpestadiet og er temmelig hyperaktiv, men den er i tilleg veldig sosial og lettlært.

Jeg hadde nok lett lokalt om jeg var deg de fleste kriteriene dine passer med gjennomsnits hunden i Finnmark.

Lykke til

Lenke til kommentar

Er ingen ekspert men kan dele min egen erfaring.

Vi hadde selv en Gordon setter når vi bodde i Finnmark og det tror jeg må være den snilleste og mest letthånderte hunden jeg har vært borti.

Men det er jo sikkert mer en nok av ulike blandingsraser som folk vil gi bort som du kan se på. Moren min fikk nettopp en hund som var blanding av boardercollie og shcæfer. Den er rikig nok på valpestadiet og er temmelig hyperaktiv, men den er i tilleg veldig sosial og lettlært.

Jeg hadde nok lett lokalt om jeg var deg de fleste kriteriene dine passer med gjennomsnits hunden i Finnmark.

Lykke til

Gordon setter er en jakthund og bør helst brukes til jakt. Jaktegenskaper er ikke alltid gøy for en som ikke driver med jakt.

Når det kommer til renraset og forutsigbarhet ville jeg IKKE brydd meg nevneverdig om hvor hunden/oppdretter befinner seg.

Men det kan jo være greit å forholde seg til Skandinavia, evt Finland, da skal det være nok å ta av innenfor de fleste raser.

Til TS: det er mange raser som kan passe deg. Hva med en standard labrador? Hvis den skal tåle mer kulde, hva med finsk lapphund eller eurasier?

Endret av Lekr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...