Gå til innhold

Tar Norge imot for mange innvandrere?

Anbefalte innlegg

Tallene er inkludert alle land som er definert industriland, og ikke bare land som går under definisjon Vesten.
Det jeg mener er at kun HVITE industrielle land blir utsatt for storskalas fremmedinnvandring. Bestrider du dette?

Jeg personlig, sammen med mange jeg kjenner, mener ikke fremmedinnvandring skaper store problemer. Noen utfordringer har vi nok, men det har alle landene.
Flott å se at diskusjonen har kommet forbi "innvandring er bra for oss"-stadiet og videre til "innvandring er ikke SÅ ille"-stadiet. Vi får håpe vi kommer oss forbi dette stadiet en gang også.

MEN, til saken: På hvilken måte er det faktum at fremmedinnvandring er per dags dato problemfullt i ALLE land som er utsatt for det, et argument FOR fremmedinnvandring?

I tillegg har vi godt utbytte av innvandringen, både sysselsetningsmessig, kulturmessig og kunnskapsmessig.
Jeg er sterkt uenig i den subjektive mening.

Blant annet ved å påpeke at vi har en eldre- og helsesektor der det jobber veldig mange med innvandrer bakgrunn. Denne sektoren sliter allerede, og verre skal det bli når eldrebølgen skyller over landet om 5-10 år.
Hva med å tenke litt mer langsiktig enn 10 år? Hvordan kommer Norge til å se ut om 60 år, når dagens innvandrerbarn og hver av deres 5 søsken trenger plass på eldresenter? Dagens innvandring bare utsetter problemet og bygger det opp i størrelse.

Andre sektorer er også avhengig av disse innvandrere, blant annet transportsektor, byggesektor osv.
Hvorfor kan ikke disse arbeidsoppgavene gis til nordmenn?

Vi får også større utbytte av kunnskap siden en del av disse har tatt høyere utdanning andre steder i verden.
Så lenge disse individene med "høyere utdanning" ikke utgjør en større prosentandel av innvandrerene enn prosentandelen av høyt utdannende individer blant etnisk norske, stiger ikke kunnskapsnivået det grann!

Ser vi nå på de mest lukrative studier, slik som medisin og jus, så fremgår det at de beste studenter er nettopp de med innvandrer bakgrunn.
Dette hadde det vært interessant å se noen kilder til.

Vi har i tillegg en god del flinke idrettsutøvere med innvandrer bakgrunn som har hevet norsk idrett internasjonalt betraktelig.
Christina Vukicevic, John Carew, hu bokserdama og et fåtall andre som ikke engang er verdt å nevne...

Vi får bedre forståelse for andre kulturer med innvandring, og får i utbytte noen av deres positive kulturelle koder i en globalisert verden. Så det er mange variabler man kan inkludere.
Men du velger kun å inkludere de variablene som støtter din ideologi.

Hvilke "positive kulturelle koder" sikter du til forresten?

Endret av 793
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg mener er at kun HVITE industrielle land blir utsatt for storskalas fremmedinnvandring. Bestrider du dette?

De aller fleste industriland er land med hvit majoritet, dermed er ikke påstanden på noen som helst måte en gyldig påstand. I tillegg, og som påpekt tidligere, kan vi ikke snakke om storskala fremmedinnvadring, fordi det er andre land enn industriland som står for det. Dette presiserte jeg ved å henvise til kilder, som påpeker at 80 % av alle flyktninger i verden er enten flyktninger i eget land eller i naboland til konfliktfulle områder. Det er land som Jordan, Syria, Iran osv. gode eksempler på. Industrilandene tar imot en veldig liten del av den totale flyktningsstrømmen i verden. Bestrider du dette??

Flott å se at diskusjonen har kommet forbi "innvandring er bra for oss"-stadiet og videre til "innvandring er ikke SÅ ille"-stadiet. Vi får håpe vi kommer oss forbi dette stadiet en gang også.

Stråmann. Jeg har aldri påstått noe annet enn at vi har noen utfordninger i forhold til innvandring, slik som alle andre land i verden. Dermed tildeler du meg meninger som jeg ikke har med formål å score noen billige poeng. Dermed er dette ikke bare stråmann, men samtidig en dårlig stråmann.

MEN, til saken: På hvilken måte er det faktum at fremmedinnvandring er per dags dato problemfullt i ALLE land som er utsatt for det, et argument FOR fremmedinnvandring?

Innvandring bringer ikke med seg kun negative konsekvenser men også en god del positive konsekvenser. Hadde ikke Tyskland invitert så mange tyrkere og jugoslavere på 50-, 60-, og 70-tallet så hadde de heller ikke opplevd den voldsomme økonomiske veksten slik som de fikk. De hadde varer, muligheter for stor eksport men manglet arbeidskraft. Disse ”arbeidergjester” ble løsningen for Tyskland. Norge er et langstrakt land med ganske stort geografisk område, men med få innbyggere. Men den veksten som vi har opplevd i de siste 30 år så er vi avhengig av importert arbeidskraft.

I tillegg til dette er mange av disse innvandrere under status flyktinger, og dermed oppfyller internasjonale krav i forbindelse med asylinstituttet som Norge, og mange andre land, har forpliktet seg til.

Jeg er sterkt uenig i den subjektive mening.

Jeg er sterkt uenig i dine subjektive preferanser, dermed er vi like langt.

Hva med å tenke litt mer langsiktig enn 10 år? Hvordan kommer Norge til å se ut om 60 år, når dagens innvandrerbarn og hver av deres 5 søsken trenger plass på eldresenter? Dagens innvandring bare utsetter problemet og bygger det opp i størrelse.

Mye av dette du sier er preget av sterke fordommer. Jeg påpekte at man har brent seg allerede i Danmark siden undersøkelsen viste at etnisk danske kvinner føder flest barn – en fødselsrate på 1,9 – mens for eksempel fødselsraten hos ikke-vestlige kvinner har gått kraftig ned og ligger nå på 1,6. Noe som bekrefter det jeg alltid har sagt – nemlig at innvandrer kvinner etter hvert aksepterer normer og verdier i landet de bor i. Dvs. i vårt tilfelle så setter de karriere og jobb fremfor familier etter hvert som de får mer utdanning og etter hvert som de blir kjent med de norske normer og verdier. Dermed er dine påstander om innvandrere og ”hver av deres 5 søsken” en påstand preget av fordommer istedenfor reelle fakta.

Vi hadde fått problemer med eldre sektoren om så det ikke bodde en eneste innvandrer i dette landet om 10-20 år. Faktisk så er det slik at innvandrere kommer til å moderere disse problemene siden vi kommer til å trenge arbeidskraft i forhold til denne, og andre sektorer. I tillegg med så mange under pensjon kommer vi til å trenge flere som skal bidra til felleskassen.

Hvorfor kan ikke disse arbeidsoppgavene gis til nordmenn?

Det kunne de sikkert, hadde vi bare hatt nok nordmenn. Men det har vi ikke. De som er arbeidsledig vil ikke har disse jobber. Mange av nordmenn kan ikke ta disse jobber av forskjellige årsaker, slik som helsemessige årsaker. Mange nordmenn er høyutdannet og dermed overkvalifisert til disse jobber, mens andre er underkvalifisert for enkelte av disse jobber. Dermed er forklaringen enkel.

Dette hadde det vært interessant å se noen kilder til.

De får toppkarakterer på videregående og kommer inn på studieretningene med de strengeste opptakskravene.

- De er veldig flinke. Mange av dem er blant våre aller beste studenter, sier Pål Barkvoll, professor og instituttleder ved Institutt for klinisk odontologi ved Universitetet i Oslo (UiO).

Også medisinstudiet domineres stadig i større grad av studenter med minoritetsbakgrunn. Det bekrefter seksjonsleder for medisin ved NTNU, Tore Romundstad.

Fritt Ords Pris-vinner Bushra Ishaq (25), som selv studerer medisin ved UiO, påpeker at særlig muslimske jenter satser mer på karrieren enn tidligere.

- SSB's undersøkelse fra 2009 viser at muslimske jenter gjør det bedre enn sine etniske norske søstre på videregående. En rapport fra Likestilling og Diskrimineringsombudet viser samme tendens for høyere utdannelse, sier hun.

Hun mener det nå foregår en generell sosialmobilisering blant minoriteter i Norge.

- Med en gjennomgående negativ gjenspeiling av muslimer i media som destruktive, ønsker mange å markere seg som gode borgere og tjene samfunnet på en god måte ved å gjøre det bra på skolen, sier Ishaq

Hun får støtte av norskpakistanske Javvad Mushtaq (21), som bærer den ærverdige tittelen "årets økonomistudent".

-Det er blitt skapt en del fordommer om at vi er late og dumme, at vi skulker skolen, snylter på staten og ikke presterer like bra som nordmenn. Jeg tror mange innvandrere nå ønsker å motbevise dette. Vi vil vise at vi også lykkes, og skape et positivt bilde av innvandrere, sier han.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=10009166

Christina Vukicevic, John Carew, hu bokserdama og et fåtall andre som ikke engang er verdt å nevne...

Først og fremst er ikke disse du nevner hvem som helst, men idrettsutøvere som har hevet Norge internasjonalt betraktelig. De er faktisk noen av de beste idrettsutøvere Norge har. I tillegg til disse kan vi nevne Ndure, Okparaebo, Mohammed Abdellaoue, Daniel Braaten osv.

Forresten, ”hu bokserdama” har et navn. Hun heter Cecilia Brækhus og fortjener i aller høyeste grad at man i det minste skriver navnet hennes når man referer til henne.

Hvilke "positive kulturelle koder" sikter du til forresten?

Det er mange. Vi i vesten er ikke i besittelse av universelle kulturelle koder. Mange av disse koder er importert fra land slik som Storbritannia og USA. Og mange av disse koder er mildt sagt motbydelig. De som påstår noe annet eier ikke objektivitet.

For eksempel avskyr jeg hvordan vesten, og spesielt nordmenn, forholder seg til alkohol. Vi har en drikkekultur som ikke ligner grisen. Der har vi mye å lære av ikke-vestlige land. Det samme gjelder det forholdet vi har til dop generelt. Oslo er en av de byene med flest overdoser, og de fleste forbrukere er etniske nordmenn. Der har vi også mye å lære av mange ikke-vestlige kulturer. Nordmennenes forhold til familien og nærmeste er heller ikke noe jeg foretrekker. Man stuer bort foreldrene i gamlehjem og overlater mye av ansvaret til staten. I de mange ikke-vestlige kulturer er ikke dette tilfellet. De tar seg av familien på en mye bedre måte enn det vi i vesten gjør. Kleskoder hos en del kvinner i vesten er heller ikke noe jeg er enig i. I mange tilfeller er lite overlatt til fantasien, spesielt gjelder dette jenter i veldig ung alder. Her har vi også mye å lære av andre kulturer. Jeg kunne fortsette med lista, men har begrenset med tid. Tror nok du har skjønt poenget. til tross for at jeg i majoriteten er enig med våre normer og verdier, samt kulturelle koder, så er enkelte av disse ikke å foretrekke, og vi kan lære av andre kulturer

Endret av statsviter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan ikke forvente at vi skal ta deg seriøst statsviter når du bruker som argument for fortsatt (og økt?) innvandring i alle former at land som Syria tar i mot flere innvandrere fra sine naobland. Altså, hallo. Jorden kaller. I Syria så snakker de det samme språket som de gjør i Irak, Dette er en vesentlig forskjell du utem skam ser bort i fra. Når du tydeligvis ikke har begrep om dette så er det meningsløst for meg å vandre nedover samme sti ved å f.eks nevne kulturelle, religøse og biologiske forskjeller.

Endret av pk2010
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan ikke forvente at vi skal ta deg seriøst statsviter når du bruker som argument for fortsatt (og økt?) innvandring i alle former at land som Syria tar i mot flere innvandrere fra sine naobland. Altså, hallo. Jorden kaller. I Syria så snakker de det samme språket som de gjør i Irak, Dette er en vesentlig forskjell du utem skam ser bort i fra. Når du tydeligvis ikke har begrep om dette så er det meningsløst for meg å vandre nedover samme sti ved å f.eks nevne kulturelle, religøse og biologiske forskjeller.

Teamet for denne tråden, hvis du ikke har fått med deg, er om vi har tatt for mange innvandrere. En forutsetning for at vi skal kunne svare på det spørsmålet er at vi har et sammenligningsgrunnlag. Og da er det naturlig at vi sammenligner oss med andre land og antall flyktinger de får. Her kommer Norge særdeles godt ut i sammenligning med andre land. Spørsmålet inkluderer ikke variabler som du nevner her, og om så vi hadde inkludert de så er det klart at vi ikke tar i mot for mange. I tillegg har ikke jeg svart i forhold til om vi bør ta i mot flere, men om vi har tatt for mange hittil. Vesentlig forskjell.

Om at jeg ikke har begrep om dette er veldig morsom påstand tatt i betraktning hva jeg gjør til daglig. Er det en ting jeg vet er at vi i Norge har både plass, rom, økonomi, ekspertise, plikt og kapasitet til å forholde oss til de internasjonale avtaler i forbindelse med en så viktig menneskerettighetsprinsipp som det internasjonale asylinstituttet. Vi er et folk og et land som har vært dyktig i forhold til mange ting, men vi har også hatt mye flaks. Dermed er det helt på sin plass at vi tibyr hjelp til noen få sjeler i denne verden som ikke har vært like heldig.

Endret av statsviter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet du hva som er motbydelig?

Folk som blir tatt imot av Norge med åpne armer, og når de er innenfor porten så uttaler de at Norsk kultur er motbydelig.

Spiller ingen rolle hva slags bakgrunn man har. Alle i dette landet har demokratisk rett til å ytre meninger i forhold til kulturelle koder, ikke bare fordi vi har ytringsfrihet i dette landet men også fordi universelle koder ikke eksisterer. At vi i Norge, og vesten generelt, praktiserer noen motbydelige kulturelle koder, er det ikke tvil om. Riktig nok er majoriteten av våre kulturelle koder et sett av rasjonelle koder som jeg ikke har noe i mot. Men det fratar meg ikke rett til å si at eneklte av disse koder kunne jeg være helt forutenom.

Endret av statsviter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet du hva som er motbydelig?

Folk som blir tatt imot av Norge med åpne armer, og når de er innenfor porten så uttaler de at Norsk kultur er motbydelig.

Spiller ingen rolle hva slags bakgrunn man har. Alle i dette landet har demokratisk rett til å ytre meninger i forhold til kulturelle koder, ikke bare fordi vi har ytringsfrihet i dette landet men også fordi universelle koder ikke eksisterer. At vi i Norge, og vesten generelt, praktiserer noen motbydelige kulturelle koder, er det ikke tvil om. Riktig nok er majoriteten av våre kulturelle koder et sett av rasjonelle koder som jeg ikke har noe i mot. Men det fratar meg ikke rett til å si at eneklte av disse koder kunne jeg være helt forutenom.

Han presiserer vell folk som uttaler at nork kultur er motbydelig, ikke bare noen koder eller normer.

Ingen har vell heller bestridet deres rett til å si det, bare at det er motbydelig?

Det sier jeg meg enig i. Om du kommer til Norge og får opphold har du selvfølgelig full rett til å ytre deg innenfor loveenes grenser. Men jeg synes det likefult er småkvalmt å først søke tilflukt i Norge og så vise at man annser hele vår kultur som motbydelig. Dog har jeg ikke inntrykk av at det er noe stort eller utberedt fenomen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Teamet for denne tråden, hvis du ikke har fått med deg, er om vi har tatt for mange innvandrere. En forutsetning for at vi skal kunne svare på det spørsmålet er at vi har et sammenligningsgrunnlag. Og da er det naturlig at vi sammenligner oss med andre land og antall flyktinger de får. Her kommer Norge særdeles godt ut i sammenligning med andre land. Spørsmålet inkluderer ikke variabler som du nevner her, og om så vi hadde inkludert de så er det klart at vi ikke tar i mot for mange. I tillegg har ikke jeg svart i forhold til om vi bør ta i mot flere, men om vi har tatt for mange hittil. Vesentlig forskjell.

Om at jeg ikke har begrep om dette er veldig morsom påstand tatt i betraktning hva jeg gjør til daglig. Er det en ting jeg vet er at vi i Norge har både plass, rom, økonomi, ekspertise, plikt og kapasitet til å forholde oss til de internasjonale avtaler i forbindelse med en så viktig menneskerettighetsprinsipp som det internasjonale instituttet. Vi er et folk og et land som har vært dyktig i forhold til mange variabler, men vi har også hatt mye flaks. Dermed er det helt på sin plass at vi tibyr hjelp til noen få sjeler i denne verden som ikke har vært like heldig.

http://www.budstikka.no/nyheter/billingstad-ranet-kobles-til-flere-ran-1.5527589

Lenke til kommentar
De aller fleste industriland er land med hvit majoritet, dermed er ikke påstanden på noen som helst måte en gyldig påstand. I tillegg, og som påpekt tidligere, kan vi ikke snakke om storskala fremmedinnvadring, fordi det er andre land enn industriland som står for det. Dette presiserte jeg ved å henvise til kilder, som påpeker at 80 % av alle flyktninger i verden er enten flyktninger i eget land eller i naboland til konfliktfulle områder. Det er land som Jordan, Syria, Iran osv. gode eksempler på. Industrilandene tar imot en veldig liten del av den totale flyktningsstrømmen i verden. Bestrider du dette??

Vel du vet at det er Singapore, Hong Kong, Sør-Korea, Japan, Abu Dhabi, Kuwait Og Taiwan. Dette er 210 millioner mennesker. Hva har de alle til felles, ingen tar imot masse asylsøkere. Ikke en gang de arabiske landene gjør det.

Og selvfølgelig drar flyktninger til nabolandene. Hvis de skal rømme, så er det der man skal rømme, men hvorfor ikke da sette opp flyktningleirer i de nabolandene istedenfor å rasere våres egen økonomi ved å ta imot som har råd til å komme hit? Vi kan ikke redde verden med å ta imot 0.1% av alle verdens fattige til Europa.

Innvandring bringer ikke med seg kun negative konsekvenser men også en god del positive konsekvenser.

Eh.. det er ikke veldig mange positve konsekvenser.

1. Vi får mer arbeidskraft.

- Nei, så lenge yrkesdeltagelsene deres er på 45% får vi ikke mer arbediskraft. Vi får mindre arbeidskraft per capita.

2. Vi får mer kunnskap!

- Nei, så lenge det er færre av dem som går på universitetet enn etniske nordmenn, så stiger ikke kunnskapsnivået.

3. De tar jobbene vi vil ikke ha.

- Fantastisk at du dømmer dem til fattigdom, men uansett hadde de ikke vært der så ville nordmenn ha tatt jobbene. Enten hvis nordmenn ikke ville ta jobbene med dagens lønn måtte de øke lønnen og nordmenn vil etterhvert ta jobbene fordi det er en god måte å tjene penger på. Eller så ville aldri nordmenn ha følt seg hevet over slike jobber. Kanskje innvandringen er grunnen til at nordmenn føler seg hevet over slike jobber, nordmenn gjorde slike jobber i gamle dager.

Også misliker du norske kulturelle koder.

4. Nordmenn drikker for mye

- De vil forsatt drikke mye uansett hvor mange innvandre du tar inn.

5. Nordmenn tar ikke vare på sine eldre

- De vil foratt ikke gjøre det uansett hvor mange du tar inn.

6. Nordmenn kler seg for lettkledd

- Hvis du misliker norsk kultur så mye og kvinnenes muligheter til å kunne kle seg som de vil. Hvorfor flytter heller ikke du til et av de arabiske landene som passer deg godt. For min del ser jeg ikke problemet med at f.eks. kvinner i f.eks. badetøy kan bli avkledd med øyne. Er nakenhet så fryktlig grusomt? Men den eneste måten du skal få dette til er hvis det blir innført sharia i Norge. Støtter du det?

Og jeg vil se noen ordentlige kilder for at muslimske kvinner får 1.4 barn i Danmark. Det lages jo ikke statistikk en gang basert på religion. Jeg fant en annen kilde her, og den sa 1.6 for alle ikke-vestlige som inkluderer f.eks. asiatere som får få barn, men det inkluderer også noen grunner

1. For det første venter etniske minoritetskvinner med å få barn fordi de er opptatt med utdanning, som det knyttes stor prestisje til.

2. For det andre skjer det med årene en tilnærming til dansk levesett når det gjelder normer og verdier i forhold til familie, ekteskap og utdanning.

3. Og for det tredje har de strengere reglene for familiegjenforening med utenlandsk ektefelle, som 24-årsregelen og tilknytning til Danmark, ført til at mange venter med å inngå ekteskap

Det betyr bare at fertilitetsraten for ikke-vestlige kommer til å øke igjen, og den er lav fordi de er unge. Og det at de er unge betyr at til og med samme fertilitetsrate vil øke populasjonen drastisk. Men jeg skulle gjerne se ferilitetsraten til disse gruppene, somaliere, afganere , pakistanere og irakere. Klarer du det?

Jeg hentet f.eks. ut noe data her for England http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1571969/Britains-highest-birth-rates-among-migrants.html

The birth rate among women born in Pakistan but living in the UK is three times higher than that among British-born women, the figures will show.
'

Edit: Fantastisk, jeg fant tallene for forskjellige muslimske grupper

Afghanistan 2,8, Irak 2,9, Libanon (palæstinensere): 2,9, Pakistan 2,8, Tyrkiet 2,1, Somalia 4,2

Virkelig lave fertilitetsrater det var for de gruppene.

http://snaphanen.dk/2010/07/26/f%C3%B8der-indvandrerkvinder-virkelig-f%C3%A6rre-b%C3%B8rn/

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Vel du vet at det er Singapore, Hong Kong, Sør-Korea, Japan, Abu Dhabi, Kuwait Og Taiwan. Dette er 210 millioner mennesker. Hva har de alle til felles, ingen tar imot masse asylsøkere. Ikke en gang de arabiske landene gjør det.

Du snakker om asylsøkere, jeg snakket om flyktninger. Prøv å følge litt mer med gutt. Statusen er avgjørende her. Jeg har aldri forsvart antall asylsøkere i dette landet som ikke oppfyller de internasjonale kravene for opphold. De bare opptar plassen til de med flyktning status og de med legitimt grunnlag til opphold. Dermed bommer du, slik som du har for vane å gjøre.

Og selvfølgelig drar flyktninger til nabolandene. Hvis de skal rømme, så er det der man skal rømme, men hvorfor ikke da sette opp flyktningleirer i de nabolandene istedenfor å rasere våres egen økonomi ved å ta imot som har råd til å komme hit? Vi kan ikke redde verden med å ta imot 0.1% av alle verdens fattige til Europa.

Rasasere vår økonomi?? Hvis vår økonomi blir rasasert så tro meg da blir det ikke innvandreres feil. Vi har alt for stort sykefravær i verdens sammenheng, og en eldrebølge som er rett rundt hjørnet. I tillegg er vi alt for lite flinke til å omstille til mer miljøvenlig politikk og teknologi, samt at vi ikke investerer nok i forskning som skal sørge for alternativer når oljen tar slutt. DET, min gode venn, blir vår dømmedag hvis det skjer, og ikke innvandring.

Innvandring har vi hatt over 30 år, uten at det har rasasert vår økonomi. Innvandrere utgjør ca. 8% av den totale befolkningen i dette landet, og da inkludert de vestlige innvandrere. Majoriteten av de er i jobb, da er det begrenset hvor mye resten klarer å rasasere.

Det er ingen selvfølglighet at flyktninger drar til nabolandene, hvor har du det fra? Hvis jeg hadde vært flyktning så hadde jeg gjort alt for å komme meg så langt unna uroligheter som mulig. Da hadde jeg ikke dratt til et land der mine muligheter for verdig liv er lik null. Selvsagt hadde jeg dratt til landene der mine unger, og jeg, får det mye bedre. Da er rike land i vesten et mye bedre alternativ enn fattige naboland. Alle hadde gjort det samme, til og med du. De som sier at de ikke hadde gjort hvis muligheten byr seg, de lyver. Du dro jo langt fra Norge til New Zealand. Hvorfor dro du ikke til Russland feks? Det er fordi du vurderer dine muligheter ut i fra subjektive preferanser, der du kan lykkes. Logisk. Det samme gjør disse flyktninger, når muligheten byr seg. I tillegg kommer mange av de til Norge gjennom FN-systemet, dermed har de ikke mye de skulle ha sagt for hvor de havner.

Eh.. det er ikke veldig mange positve konsekvenser.

1. Vi får mer arbeidskraft.

- Nei, så lenge yrkesdeltagelsene deres er på 45% får vi ikke mer arbediskraft. Vi får mindre arbeidskraft per capita.

2. Vi får mer kunnskap!

- Nei, så lenge det er færre av dem som går på universitetet enn etniske nordmenn, så stiger ikke kunnskapsnivået.

3. De tar jobbene vi vil ikke ha.

- Fantastisk at du dømmer dem til fattigdom, men uansett hadde de ikke vært der så ville nordmenn ha tatt jobbene. Enten hvis nordmenn ikke ville ta jobbene med dagens lønn måtte de øke lønnen og nordmenn vil etterhvert ta jobbene fordi det er en god måte å tjene penger på. Eller så ville aldri nordmenn ha følt seg hevet over slike jobber. Kanskje innvandringen er grunnen til at nordmenn føler seg hevet over slike jobber, nordmenn gjorde slike jobber i gamle dager.

1.Totalt sett er yrkesdeltakelsen godt over 50% tatt alle innvandrere i betraktning. Det er bare noen få grupper som sliter under 50%, og det er somaliere og irakere. Grunn til det henger sammen med deres syn på kvinner i forhold til sysselsetting. De har noen kulturelle koder som tilsier at kvinner ikke skal arbeide, sysselsetting er forbeholdt mennene. Ikke så ulikt det vi praktiserte her i vesten for bare 100 år siden. Det er denne variabelen som trekker ned deres totale gjennomsnitte for yrkesdeltakelse. I tillegg er disse grupper mer utsatt for returnering, dvs. de har kortere opphold i landet enn mange andre innvandrer grupper. Dermed er dette nok en variabel som trekker ned deres gjennomsnittet. Mange andre ikke-vestlige grupper har ganske høy arbeidsdeltakelse, blant de muslimer fra Bosnia som ligger godt over 60%.

2. Absulutt uenig. Antallet har ingenting å si, men nivået av kunnskapen. Hvis vi bare en kunnskapsrik innvandrer i dette landet finner en patent på noe unikt som skal bidra til Norges velstand eller profil i verden, så er målet oppnådd. De få ikke-vestlige innvandrere som tar høyere utdanning, eller allerede har høyere utdanning, er meget flinke. Artikkelen som jeg henviste til i forrige innlegg viser at flere og flere med ikke-vestlig bakgrunn tar høyere utdanning og er meget flinke studenter, faktisk flinkere enn de etnisk norske studenter i mange tilfeller.

3. Jeg dømmer dem absolutt ikke til fattigdom, det er du som gjør det. Du vil nekte dem innreise i dette landet, dermed dømmer du dem til fattigdom. Her i Norge får de et mye bedre liv ved å ta jobber som nordmenn ikke vil ha, enn at de skal være arbeidsledige i landet de kommer fra. Her ser vi igjen din ulogiske tankegang, noe som bekrefter det jeg alltid har sagt om deg.

Endret av statsviter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Også misliker du norske kulturelle koder.

4. Nordmenn drikker for mye

- De vil forsatt drikke mye uansett hvor mange innvandre du tar inn.

5. Nordmenn tar ikke vare på sine eldre

- De vil foratt ikke gjøre det uansett hvor mange du tar inn.

6. Nordmenn kler seg for lettkledd

- Hvis du misliker norsk kultur så mye og kvinnenes muligheter til å kunne kle seg som de vil. Hvorfor flytter heller ikke du til et av de arabiske landene som passer deg godt. For min del ser jeg ikke problemet med at f.eks. kvinner i f.eks. badetøy kan bli avkledd med øyne. Er nakenhet så fryktlig grusomt? Men den eneste måten du skal få dette til er hvis det blir innført sharia i Norge. Støtter du det?

4. Da har ikke du forstått dette i det hele tatt. Jeg svarte i samsvar med påstanden at vi ikke har noe å lære av andre kulturer. Det er vitenskapelig bevist at enkelte ungdomsmiljøer som er i kontakt med ikke-vestlige miljøer har allerede endret preferanser i forhold til alkoholbruk. Disse norske ungdommene drikker rett og slett mindre, eller ikke i det hele tatt, nettopp fordi deres kamerater med ikke-vestlig bakgrunn har et annet forhold til alkohol bruk. Tar vi i betraktning at norsk drikkekultur er helt på bærtur så er dette en velkommen variabel i den norske kulturen. Selvsagt har den ikke stor skala effekt siden det ikke bor så mange individer med ikke-vestlig kultur i Norge.

5. Absolutt uenig. Slik som allerede sagt så har allerede ikke-vestlige kulturer en påvirkning på den norske kulturen, både positivt og negativt. I dette tilfellet har den allerede positiv effekt målt utifra personlig erfaring fordi individer jeg har møtt, og som samtidig har kontakt med ikke-vestlige normer og verdier, har endret sine preferanser i forhold til dette. At du ikke ser dette er jo helt logisk fordi du bor på New Zealand.

6. Igjen tilegner du meg ekstreme meninger som jeg ikke har. Du vet meget godt at jeg aldri har støttet sharia lover siden jeg er en av de fremste forsvarere av demokratiske prinsipper. Det jeg sier i dette tilfellet er at det finnes en folkeskikk som skal sette standarden for resten av samfunnet. Jeg sier ikke at kvinner bør gå i burka, eller at jeg ønsker å frata dem grunnleggende rettigheter, det jeg sier er at de i det minste kan kle seg anstendig når de er blandt folk. En bikini hører til badestranda, ikke et shopping senter. Mine barn skal ikke være nødt til å se halvnakne kvinnfolk midt på gata.

At du da på bakgrunn av dette insinuerer at jeg bør flytte til arabiske land viser bare dine sanne preferanser som er basert på fordommer. Du er ikke interessert i mine argumenter og meninger, men kun å svartmale meg her på forumet. Du vet meget godt at jeg har sagt, og fremhevet, at jeg definerer de fleste av vestlige kulturelle koder som rasjonelle dvs. at jeg er enig i de fleste av dem. Men det betyr ikke at jeg ikke skal kritisere resten av de vestlige kulturelle koder som jeg personlig definerer som forkastelige.

Og jeg vil se noen ordentlige kilder for at muslimske kvinner får 1.4 barn i Danmark. Det lages jo ikke statistikk en gang basert på religion.

Dette har jeg allerede henvist til siden artikkelen var i papirutgaven av dagbladet. Ikke min feil at du ikke følger med.

1. For det første venter etniske minoritetskvinner med å få barn fordi de er opptatt med utdanning, som det knyttes stor prestisje til.

2. For det andre skjer det med årene en tilnærming til dansk levesett når det gjelder normer og verdier i forhold til familie, ekteskap og utdanning.

3. Og for det tredje har de strengere reglene for familiegjenforening med utenlandsk ektefelle, som 24-årsregelen og tilknytning til Danmark, ført til at mange venter med å inngå ekteskap

1. Riktig, de venter til de er ferdig med utdanning før de får barn. Men undersøkelsen viser også at de i disse tilfellene i gjennomsnitt ikke får flere barn enn andre vestlige kvinner.

2. Igjen riktig. Det er jo det jeg alltid har sagt. Minoritetskvinner aksepterer etterhvert normer og verdier i det landet de bor i. Noe som også betyr at de føder færre barn.

3. Det er også riktig. Og jeg hadde ikke hatt noe imot om Norge hadde innført lignende regler for å teste om dette kunne bidra til mer strengere asylpolitikk ifht asylsøkere som ikke oppfyller kravene til opphold.

Det betyr bare at fertilitetsraten for ikke-vestlige kommer til å øke igjen, og den er lav fordi de er unge. Og det at de er unge betyr at til og med samme fertilitetsrate vil øke populasjonen drastisk.

Nupe. Dette betyr bare at fertilitesraten for ikke-vestlige kvinner kommer til å ligge på samme nivå som resten av samfunnet.

Jeg skal gå nøye gjennom disse kildene dine når jeg får tid. I mange tilfeller mangler det noen grunnleggende variabler for at slike undersøkelser kan defineres som gyldige. Derfor ønsker jeg å bruke litt mer tid på dem.

Endret av statsviter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

vestlige kvinner jager etter karrierer,er blitt hjernevasket av dette fenomenet likestilling og har derfor ikke samme fertilitetsrate som innvandrerne. Dessuten må jo noen nødvendigvis være i arbeid for å betale oppholdet til disse hordene med parasitter hvis eneste evne er å reprodusere seg.

Endret av pk2010
Lenke til kommentar

Politiet står igjen på bar bakke etter at de torsdag måtte løslate de tre rumenerne som var mistenkt for å ha stått bak brutale ran hjemme hos eldre personer de siste dagene.

Politiet kunne ikke knytte de tre direkte til noen konkrete straffbare forhold, og har nå ingen konkrete spor i saken.

- Personene er undersøkt opp mot andre lignende forhold i østlandsområdet, men det var ikke noe som tilsa at de kunne knyttes opp mot verken ranet i Follo eller ranene i Asker og Bærum, sier politiadvokat Øystein Rusnes i Follo politidistrikt til NTB.

http://www.dagbladet.no/2010/08/12/nyheter/innenriks/eldreran/loslatelse/12938174/

Alle er uskyldige til det motsatte er bevist. Viktig demokratisk prinsipp. Viktig også at fordommer ikke styrer våre preferanser.

Endret av statsviter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle kunne bli enig med statsviter, men dette er faktisk et godt poeng. Må bare tilføye en rettelse: Alle er ikke uskyldige, men antatt uskyldig - til det motsatte er bevist. Er man skyldig så er man skyldig, uavhengig av bevisets stilling.

Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle kunne bli enig med statsviter, men dette er faktisk et godt poeng. Må bare tilføye en rettelse: Alle er ikke uskyldige, men antatt uskyldig - til det motsatte er bevist. Er man skyldig så er man skyldig, uavhengig av bevisets stilling.

Se der ja. Det er vi enige i forhold til noe i det minste.

Lenke til kommentar

vestlige kvinner jager etter karrierer,er blitt hjernevasket av dette fenomenet likestilling og har derfor ikke samme fertilitetsrate som innvandrerne. Dessuten må jo noen nødvendigvis være i arbeid for å betale oppholdet til disse hordene med parasitter hvis eneste evne er å reprodusere seg.

Som vist over, fertilitetsratene for muslimske innvandre er langt høyere enn dansker og ligger rundt 2.8 og det var grunner for at den ikke var høyere på grunn av 24-års reglen og at mange av dem er unge. Altså, den kommer til å øke i fremtiden.

Altså, det Dagbladet skrev er helt feil og man kan egentlig fra første øyekast vite at det er feil. De skrev at innvandre har en fertilitetsrate på 1.4 og etniske dansker har en fertilitetsrate på 1.6, men det er umulig, fordi Danmark har en fertilitetsrate på 1.8. Men når var Dagbladet en troverdig kilde, min kilde er tross alt statistikk Danmark. Så jeg forstår virkelig ikke hvorfor statviter tviler på kilden min, men stiller ikke spørsmål til statistikken han fant i Dagbladet. Kan det ha noe med perspnlige preferanser?

Jeg svarer på resten senere.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...