RBW Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Globalfoundries starter opp med 28 nm-produksjonsteknikk i år, til neste år begynner serieproduksjonen. Les mer Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Det ryktes at AMD vurderer om de skal produsere Radeon-brikker selv etter alt trøbbelet med TSMC. TSMC skal forøvrig trenge mer enn et år før de er klare på 28nm. Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Nå har vel ikke AMD lenger mulighet til å produsere "selv" har de det da? De fabrikkene de hadde ble vel innlemmet i GF før det ble skillt ut i ett eget selskap? Men om det er GF-fabrikkene så blir nok disse hovedprodusenten for AMD i fremtiden ja. TSMC har ikke akkurat vert solide de siste årene. Endret 4. august 2010 av hvakrg Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Det er selvsagt Globalfoundries jeg snakker om, som også produserer CPUene for AMD. Det var tross alt skilt ut av AMD og investeringene de gjør er i stor grad styrt av AMDs behov. Men "selv" i hermetegn er nok en god idé ja. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 To varianter av prosessen vil være tilgjengelig, nemlig 28 nm-HP (High Performance) for produkter som grafikkprosessorer og 28 nm-SLP(Super Low Power) som er myntet på håndholdte enheter og lignende. For X86-prosessorer er det 32 nm-SHP (Super High Performance) som gjelder. Det første produktet fra 28 nm-SLP kommer til å bli Fusion-APUen "Bobcat". Det blir en serie med super low power-prosessorer med én x86-kjerne, GPU, minnekontroller og forskjellige utgaver med TDP mellom 0,5 og 10 Watt kombinert med ulike hastigheter. Tidligere skulle Llano (40nm fusion-prosessor med PhenomII-kjerner) bli det første Fusion-produktet, men dette er vist utsatt slik at Bobcat blir den første Fusion-APUen. APU = Accelerated Processing Unit = CPU+GPU. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Mindre lekkasjer? Er ikke det ganske fantastisk? Bruker det ikke å være mer lekkasjer? Endret 4. august 2010 av CAT-scan Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Normalt medfører krymping mer lekkasjer ja, så det er ikke selve krympingen som eventuelt har denne positive effekten. Jeg leste et sted at Globalfoundries en lovende 28nm SOI-produksjon på gang uten at det ble forklart hvorfor. Både AMD/ATI og nVidia har fått kjenne på TSMCs problemer på 40nm, så det er nok noe de har erfart her. Akkurat hva som ligger i teknologien vil jeg også gjerne vite. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Men 28 nm-produksjonen skal vel være bulk (ikke SOI)? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Det var det jeg ikke fikk helt til å stemme jeg heller. Lenke til kommentar
blinc Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Sett opp mot 40 nm skal 28 nm-SLP kunne ha 49 prosent høyere frekvens, 44 prosent lavere effektforbruk og en rundt 25 prosent mindre lekkasje. Det riktige er vel 49% høyere frekvens ELLER 44% lavere effektforbruk? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Kilden er her: http://www.globalfoundries.com/technology/28nm.aspx "GLOBALFOUNDRIES' HKMG enables full scaling from 40nm in area and performance; i.e., 28nm delivers twice the gate density of industry standard 40nm processes and an SRAM cell size shrink of more than 50 percent (cell size of 0.120 square micrometers for dense single port). 28nm transistors offer up to 40% higher performance than 40nm at comparable leakage with up to 50% lower energy per switch and 50% lower static power." Det har vel noe med hvordan de har "løst" lekkasjeproblematikken, vil jeg tippe. Jeg får håpe de har noe bedre å by på enn "it's Magic©®™". Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Hvor er det HW har fått disse 25 prosentene fra? Sammenlignbar lekkasje er jo knall det også, for så vidt. Endret 4. august 2010 av CAT-scan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå