Gå til innhold

Konspirasjonsteori om Wikileaks.org

Anbefalte innlegg

Denne konspirasjonsteoriene må sees på som tankeeksperiment, jeg har aldri sett noe bevis eller indisier på at noe i dette innlegget er fakta. Det er dermed ingenting å bevise eller motbevise/debunke.

Konspirasjonsteori 1: Wikileaks er driftet av CIA eller annet etteretningsorgan

Årsak: Etter at ytringsfrihet dukket opp på nettet kan ikke TPTB (the power to be, hvem enn som sitter med makten) dysse ned ting på samme måte som de kan med aviser og tv-medier. De kan ikke benekte ting eller kringkaste utelukkende sin egen "spin" på hendelser som skjer. Måten ting holdes hemmelig på er blitt å kontrollere begge parter, altså at man lager falske konspirasjonssider hvor man blander vrøvl med fakta for å villede og skape forvirring. Og ikke minst er formålet å diskreditere eventuelle fakta rundt en konspirasjon.

At TPTB driver og lager falske konspirasjonssider og lignende for å bevare hemmeligheter (drukner rett og slett fakta og hemmeligheter i en hav av villedende informasjon) er jeg egentlig ikke i tvil om - hadde det ikke vært for dette hadde sensitiv informasjon flommet over alle steder. Men at Wikileaks er en slik side skal jeg ikke argumentere for - men tenk om det er det? Jeg har aldri sett Wikileaks lekke noe skikkelige sensitive greier, kun ting som lager litt oppstandelse i media fra tid til annen og gjerne ting man vet hender likevel.

Tenk på den sekundære virkningen Wikileaks isåfall kunne hatt med til å stoppe whistleblowers? Folk kontakter wikileaks og vil sende inn sensitiv informasjon og wikileaks kan på denne måten oppdage hvem som ikke overholder taushetsplikt og anmelde disse til politiet eller lignende og få buret folkene inne før de faktisk lekker informasjon.

Sannsynlig? Usannsynlig? Helt plausibelt ihvertfall om du spør meg, men hva tror du?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Trust no one :)

Men ja, du kan nok være inne på noe her. Dobbeltagenter og desinformasjon er vanlige taktikker i mange etterretningssammenhenger, så det kan ikke utelukkes at CIA el.l. står bak Wikileaks. Vi har jo allerede sett falske bin Laden-videoer blir brukt til å øke oppmerksomheten rundt terror (og da kanskje på bekostning av noe annet som fortjente den oppmerksomheten).

Ved å fòre hele konspirasjonsemnet med desinformasjon, til tider av vanvittig og latterlig karakter (øglemenn, anyone?), oppnår man også en dekreditering. Se bare på hvordan hylekoret i kommentarfeltene til nettavisene angriper og latterliggjør alle som i det hele tatt tør å tenke på at ting ikke nødvendigvis er som massemedia sier det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...