Gå til innhold

Du har en gudegitt rett til å forsvare deg selv.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ikke problemet med at en innbrudstyv blir skutt. Er ikke for almen bevæpning osv. men om noen brøt seg inn hos meg og jeg hadde våpen for hånden vill jeg selvfølgelig brukt det til å få kontroll over situasjonen. Hvis de gjorde motstand ville jeg jo blitt nødt til å bruke det mot det, det ville jo vert synd for dem. Men, heller hans liv enn mine eiendeler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig ville det nok vært fint om skytevåpen ville ha vært lovlig. Da kunne man jo dratt til skytebaner og testet ut forskjellige skytevåpen. Jeg er ihvertfall glad for at lovene er liberale i USA, fordi ellers ville ikke Discovery Channel vært det samme.

Men som forsvar synes jeg ikke våpen er noe særlig. Våpen er et drapsmiddel og skal du drepe innbrudstyven fordi han kommer inn i huset ditt? Man kan lett si, hold opp hendene eller så skyter jeg deg, men vil man virkelig skyte personen? I tilegg kan han skyte deg, fordi forventer de at folk har pistoler så har de nok pistoler selv. Det må da være mye bedre om vanlige folk ikke har pistoler, innbrudstyver er der for pengene uansett.

En langt bedre løsning må da være å få langt flere politi ute på gatene. Da vil innbrudstyver etterhvert bli tatt. I tilegg burde vi ha progressive straffer sånn at gjengangere havner lenge i fengsel. Hvis man blir tatt tredje gangen for å rane et hus, burde man ikke få et par måneder som i dag, men flere år.

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet med at en innbrudstyv blir skutt. Er ikke for almen bevæpning osv. men om noen brøt seg inn hos meg og jeg hadde våpen for hånden vill jeg selvfølgelig brukt det til å få kontroll over situasjonen. Hvis de gjorde motstand ville jeg jo blitt nødt til å bruke det mot det, det ville jo vert synd for dem. Men, heller hans liv enn mine eiendeler.

Og hvis han har en pistol som han trekker opp fordi han er redd for at du skal skyte ham?

Plutselig har du ett kulehull i brystet, som du ikke ville hatt om han tok eiendelene dine og stakk av.

Du får igjen penger til nye eiendeler gjennom forsikringen, uten risiko.

Lenke til kommentar

Og du ville blitt tiltalt for mord, kanskje til og med overlagt drap om det kom frem at du som andre her driver å trener på slike ting, skyter du en ubevepnet persjon i huset ditt er det drap, så enkelt er det.

Lenke til kommentar

* Ofte vil det være tilstrekkelig å rope ut at man har våpen.

Dersom det er en uteligger på jakt etter heroinpenger så vil han stikke av når han får en slik advarsel.

* At man har våpen betyr ikke at man skal drepe noen.

Det betyr at - dersom situasjonen blir ekstrem og kommer ut av kontroll - så KAN man drepe noen, for å redde sitt eget liv.

* Ingen sier at bevepning betyr "jakt på innbruddstyver i huset". Et bedre alternativ er faktisk å låse seg inn på et rom i huset og rope at man føler seg truet, er bevepnet og vil skyte dersom vedkommende prøver å ta seg inn til deg.

* Dersom situasjonen utvikler seg og man må konfrontere innbruddstyven så er det verdt å merke seg at bare det å peke et våpen på noen har en enorm effekt. Det er absolutt ikke sikkert at man trenger å avfyre skudd for å få kontroll. I tillegg har man varselskudd som virkemiddel. Til sist kan man skyte mot bena eller annen eksponert del av kroppen som ikke vil ta livet av personen. Bildet om at man får besøk av en narkoman og skyter han i hodet uten advarsel er alt for unyansert.

Jeg støtter forslaget om at alle friske lovlydige borgere over 21år skal få eie pistol uten videre begrunnelse, basert på at man skal ha rett til å beskytte seg selv. Jeg vil dog tilføre at det må være krav til sikker oppbevaring samt at vedkommende mottar tilstrekkelig opplæring i bruk og sikkerhet før erverv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvis han har en pistol som han trekker opp fordi han er redd for at du skal skyte ham?

Plutselig har du ett kulehull i brystet, som du ikke ville hatt om han tok eiendelene dine og stakk av.

Du får igjen penger til nye eiendeler gjennom forsikringen, uten risiko.

Skulle helt ærlig likt å se den innbrudstyven som trakk en pistol mens jeg siktet på ham mett ett våpen og rakk å trekke av før meg. Lucky luke eller noe da?

Lenke til kommentar

Og du ville blitt tiltalt for mord, kanskje til og med overlagt drap om det kom frem at du som andre her driver å trener på slike ting, skyter du en ubevepnet persjon i huset ditt er det drap, så enkelt er det.

Å skyte en ubevæpnet person som anngriper deg kan vell neppe kalles annet enn selvforsvar. Jeg trener ikke på slike ting men hadde jeg hatt våpen for hånden hadde jeg ikke latt som ingenting mens noen robbet huset mitt.

Lenke til kommentar

Skulle helt ærlig likt å se den innbrudstyven som trakk en pistol mens jeg siktet på ham mett ett våpen og rakk å trekke av før meg. Lucky luke eller noe da?

Det skjer hele tiden, i usa er det rett som det er at politiet må skyte noen, som trekker en pistol på politiet som allerde har våpen siktet på persjonen, kriminelle er idioter og tror det vil greie det, kan også nevne at det er ektretm vansklig å skyte med pistol, det fleste skudd vekslinger med pistol i usa er på under 5 meter, og selv da er det mye bomming, og dette er fra politi som trener ganske intesivt med våpen, jeg tviler sterkt på at den vanlige nordmannen ville treffe shit med en pistol i mørket mot en inbrudstyv.

Skarpe våpen har bare en hensikt og uskadliggjøre motstanderen, desverre med skarpe våpen er uskadligjøring og dreping som oftes det samme. Faktisk viss du prøver på noe fancy som å skyte folk i beina eller armen, ender du ofte selv opp som død.

Så fort du introduserer skarpe våpen i en sitvasjon eskalerer du den, du eskalerer et innbrudd til et poteniselt mord.

Endret av Hårek
Fjernet unødig lang sitering
Lenke til kommentar

Å skyte en ubevæpnet person som anngriper deg kan vell neppe kalles annet enn selvforsvar. Jeg trener ikke på slike ting men hadde jeg hatt våpen for hånden hadde jeg ikke latt som ingenting mens noen robbet huset mitt.

I bestefall blr du tiltalt for uaksomt drap, i verstefall overlagt drap, du har bare lov til å utøvde passende vold i forhold til sitvasjonen, med mindre det stormer 20 persjoner inn døra med automat våpen, vil du ikke kunne gi god nok årsak til å skyte noen i norge i selv forsvar, skytevåpen i norge skal ikke brukes til det, så enkelt er det, i norge har du ikke en gang lov til å bruke en nunchuck til selvforsvar, hva tror du da skjer når du bruker at skrapt våpen

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Så fort du introduserer skarpe våpen i en sitvasjon eskalerer du den, du eskalerer et innbrudd til et poteniselt mord.

Ja, men da skjer det ikke som han over skrev at jeg ender med ett luftehull. Er klar over hvor vanskelig det er å skyte med pistol, men nå har ikke rommet mitt lengre ganger/større rom enn at pistol holder i mengder. og selvfølgelig, hadde jeg en pistol ville brystet vært siktrepunktet. Skutt i bein og armer kan lett drepe folk det og.

I bestefall blr du tiltalt for uaksomt drap, i verstefall overlagt drap, du har bare lov til å utøvde passende vold i forhold til sitvasjonen, med mindre det stormer 20 persjoner inn døra med automat våpen, vil du ikke kunne gi god nok årsak til å skyte noen i norge i selv forsvar, skytevåpen i norge skal ikke brukes til det, så enkelt er det, i norge har du ikke en gang lov til å bruke en nunchuck til selvforsvar, hva tror du da skjer når du bruker at skrapt våpen

Anngriper han deg så kommer det vell godt innunder nødvergeparagrafen, da tviler jeg på at man kan få så alt for mye stress

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Anngriper han deg så kommer det vell godt innunder nødvergeparagrafen, da tviler jeg på at man kan få så alt for mye stress

Nope nødverget gjelder rimlig makt i forhold til faren, ubevepnet man som angriper deg er ikke godkjent blink for skarpe våpen, selv om du forsvarer deg med kniv er det mulig du blir tiltalt ut i fra hvor og hvor mange ganger du stikker persjonen.

Det er ektremt vansklig å kommer fra tiltalle viss du bruker noe som helst våpen i nødverge,

Bruker du bare hender og never kan du gjøre mye, men så fort du har våpen og den andre persjonen ikke har, blir det sett på som forsettlig eller uaktsomt drap

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Og det er derfor loven er slik, skytevåpen skal i praksisk ikke brukes til selvforsvar, det er bare ikke slik vi gjør det i norge, opner vi for det, dukker det opp div hendelser der det er random om det var lovlig eller ikke, derfor er loven slik at skytevåpen ikke skal brukes til selvforsvar, med mindre det er ekstreme hendelser, og selv da vil du ha problemer med å forklare hva du gjorde med et ladet våpen der og da.

I usa er det enkelt, kommer det noen inn i huset ditt og du ikke har bedt dem inn, kan du skyte dem, prøver noen å rane baren din kan du skyte dem, prøver noen å stjele bilen din, kan du skyte dem, men slik er det ikke i norge, og slik vil vi ikke ha det i norge.

Den siste hendelsen der en persjon brukte skytevåpen i selvforsvar fikk han 2 år, han fikk så lav staff fordi 1. det var et uhell, han ville bare skremme dem vekk men drepte noen.

2. persjonen hadde blit truet over lengre tid av et tungt miljø og var på grensen til å bryte sammen av stresset. det ente med at noen kom på døra etter han og han skøyt gjennom døra og drepte en.

Spiller ingen rolle at folka kunne slå han i ihjel eller at noen av dem kanskje hadde kniv han brukte skytevåpen, og det eneste som reddet han fra en langt strengere straff var at han faktisk ikke prøvde å drepe noen, han skøyt blindt gjennom en dør.

Hadde du på den andre siden skutt en kar i mørket i huset ditt, vill staffen blit mye høyere, kanskje døra de bare sto oppe, barna dine hadde glemt å lukke døra og en kar kom inn for å se om det var noe galt eller om noen hadde gjort innbrud, du ser en sikkelse i møret og roper, jeg har våpen ikke rør deg, persjonen reagerer som de fleste, han gjør en beveglse du tolker det som at han trekker våpen og du skyter han.

Dette er bare en sitvasjon som kan skje viss vi opner døra for at det er lovlig å bruke skytevåpen til selvforsvar. dette har skjedd flere ganger i usa.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så burde alt være lov i selvforsvar. Hvis noen anngriper deg og du kan skyte ham, selvfølgelig gjør du det. Jeg har ingen planer om å ofre mitt liv for en innbrudstyv. Er på ingen måte for at vi skal ha en praksis der våpen er til for selvforsvar, men står du med våpenet der så synes jeg det er klart at du skal kunne bruke det til å beskytte ditt eget liv.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så burde alt være lov i selvforsvar. Hvis noen anngriper deg og du kan skyte ham, selvfølgelig gjør du det. Jeg har ingen planer om å ofre mitt liv for en innbrudstyv. Er på ingen måte for at vi skal ha en praksis der våpen er til for selvforsvar, men står du med våpenet der så synes jeg det er klart at du skal kunne bruke det til å beskytte ditt eget liv.

Og selv om det var sant, er ikke norske inbrudstyver bevepnet så livet ditt er aldri i fare.

Eneste livet som er i fare er inbruddstyven viss du har våpen, og viss du skyter han, blir du aristert, så enkelt er det, liker du det ikke kan du flytte til usa, der har du til og med en liten(veldig liten) sjangse at du kanskje kan få bruke våpenet til self forsvar, noe du aldri vil trenge i norge.

Eneste som trenger våpen til selvforsvar i norge er kriminelle som må beskytte seg fra andre krininelle

Lenke til kommentar

Er faktisk mulig å drepe noen uten våpen vet du. Jeg ville ikke tatt snajsen på at han bare banker meg litt, hadde jeg våpen og ble anngrepet ville jeg såklart skutt, hadde jeg ikke ville jeg forsvart meg med det jeg hadde tilgjengelig. Ellers kan man jo like gjerne dra ned buksen og legge seg på rygg med en gang.

Lenke til kommentar

Saken er at loven ser deg som den sterke når du har våpen og han andre ikke har det, derfor er det volden du utdøver som har noe å si, viss begge er ubevepnet kan du dange på han så mye du vil og drepe han, da det er sett på som at du sloss for livet når dere er i håndgemeng, men så fort du har et våpen, enten det er en nunchuck, kniv eller pistol eller hagle, er inbruddstven den svake, ikke deg, det er ingen deler av den norske loven der en innburdtyv har sagt fra seg retten til å leve, spiller ingne rolle om du har en diamant til 200 millioner, verdisaker er aldri en godkjent grunn for å drepe noen i norge.

Poenget er at kommer du ned trappa med balltre er det sett på som en godkjent responst til inbrudd, kommer du ned trappa med hagle er det sett på som en overreaskjon på en ellers ufarlig sitvasjon, folk i norge blir ikke drept under innbrud, derfor er det helt ulogisk og paranoid å dra frem hagla når man hører noen kunse kjøkken vinduet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...