Slimda Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Nei, men jeg kunne ikke levd med meg selv etterpå, hvis jeg var feig og lot skurken stjele sakene mine uten att jeg stoppet det. Åja, den holdningen ja. Du må være tøff og sterk og vise at du er mann. "Takk pappa, for at du stoppet innbruddstyven som ville ta PCen min, men hvorfor måtte du dø?" Lenke til kommentar
gudbjorn Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Nei, men jeg kunne ikke levd med meg selv etterpå, hvis jeg var feig og lot skurken stjele sakene mine uten att jeg stoppet det. Åja, den holdningen ja. Du må være tøff og sterk og vise at du er mann. "Takk pappa, for at du stoppet innbruddstyven som ville ta PCen min, men hvorfor måtte du dø?" Du er vel av den typen som ville stått å sett på att kjærsten din bli voldtatt, men ikke gjøre noe i frykt for att voldtekts mannen skulle bli "sint" hvis du prøvde å stoppe han. 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Du er vel av den typen som ville stått å sett på att kjærsten din bli voldtatt, men ikke gjøre noe i frykt for att voldtekts mannen skulle bli "sint" hvis du prøvde å stoppe han. Jeg vet ikke hva du gjør, men jeg ville aldri sammenlignet kjæresten min med en gjenstand. Om noen kommer for å "stjele" eller "ødelegge" min kjæreste, ville jeg selvsagt ofret livet i beskyttelse. Men for en 50" flatskjerm? Nei, egentlig ikke. 1 Lenke til kommentar
Hardanger76 Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Her kommer vi egentlig borti problemets kjerne. Dersom raneren som vil voldta kjæresten din er bevæpnet, 30 kg tyngre enn deg eller råsterk og immun mot smerte fordi han er pumpet full av narkotika....hva skal du gjøre dersom du ikke er bevæpnet selv....stirre ham i senk? Politiet er 30 min unna, problemet er at om 20 min er dere døde.... Du er vel av den typen som ville stått å sett på att kjærsten din bli voldtatt, men ikke gjøre noe i frykt for att voldtekts mannen skulle bli "sint" hvis du prøvde å stoppe han. Jeg vet ikke hva du gjør, men jeg ville aldri sammenlignet kjæresten min med en gjenstand. Om noen kommer for å "stjele" eller "ødelegge" min kjæreste, ville jeg selvsagt ofret livet i beskyttelse. Men for en 50" flatskjerm? Nei, egentlig ikke. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Her kommer vi egentlig borti problemets kjerne. Dersom raneren som vil voldta kjæresten din er bevæpnet, 30 kg tyngre enn deg eller råsterk og immun mot smerte fordi han er pumpet full av narkotika....hva skal du gjøre dersom du ikke er bevæpnet selv....stirre ham i senk? Politiet er 30 min unna, problemet er at om 20 min er dere døde.... Og her kommer du med situasjoner som så og si aldri skjer. Men om det skulle skje? Det er vel derfor man låser dører og barikerer seg om slikt skulle skje. Men jada, om du vil kan jeg sikkert konstruere en teoretisk situasjon med ingen tilknytning til virkeligheten hvor det å ha et våpen HADDE vært en fordel. Men det er meningsløst. 2 Lenke til kommentar
Hardanger76 Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Meningsløst sier du.....situasjon med ingen tilknytning til verkeligheten? Våpen, min venn, er som å eie en forsikringspolise. Hvert år kjøper du og jeg f.eks forsikring på husene våre. Det er heldigvis bare en mikrsskopisk sjanse for at huset ditt brenner, men skulle det gjøre det er konsekvensene enorme. Du mister alt du eier og har på noen hektiske minutter. Da er det godt å ha forsikring, slik at du kan få erstattet huset og eiendelene dine og slipper å i verste fall stå uten hus men fortsatt hefte for noen millioner i lån.... De fleste av oss synes det er HELT naturlig og en selvføge å forsikre hus og biler m.m.... Men når det kommer til din, din samboers og dine barns sikkerhet...nei, det er jo helt koko.... Her kommer vi egentlig borti problemets kjerne. Dersom raneren som vil voldta kjæresten din er bevæpnet, 30 kg tyngre enn deg eller råsterk og immun mot smerte fordi han er pumpet full av narkotika....hva skal du gjøre dersom du ikke er bevæpnet selv....stirre ham i senk? Politiet er 30 min unna, problemet er at om 20 min er dere døde.... Og her kommer du med situasjoner som så og si aldri skjer. Men om det skulle skje? Det er vel derfor man låser dører og barikerer seg om slikt skulle skje. Men jada, om du vil kan jeg sikkert konstruere en teoretisk situasjon med ingen tilknytning til virkeligheten hvor det å ha et våpen HADDE vært en fordel. Men det er meningsløst. 2 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Å ha løse våpen i huset er en MYE større fare for familien din, en en teoritisk supervoldtektsmann med narko problemer, son invaderer hjem bevepnet med AK etter jakt på fitte. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Men når det kommer til din, din samboers og dine barns sikkerhet...nei, det er jo helt koko....Si meg, har du noen sinne stått med et skarpladet automatvåpen og tenkt at "jeg har ingen problemer med å skyte mennesker"? Som du selv sier, en neddopet voldektsmann som tilfeldigvis snubler inn i huset ditt på jakt etter mus har ingen hemninger på å skyte et medmenneske. De er jo neddopet. Men, et vanlig individ, en vanlig person, ville hatt litt problemer med å bare plutselig plaffe ned folk. Når jeg var i militæret, armert med en skarpladet AG-3, følte jeg meg ikke særlig tøff. Jeg følte ikke meg som kongen på haugen. Jeg følte meg særdeles lite selvsikker. Faktisk var jeg særdeles nervøs for at jeg eller noen andre i min tropp skulle gjøre en feil og skyte et nytt luftehull i enten meg eller mine medsoldater. Kanskje det bare er meg, kanskje det er flere. Men ikke faen om jeg stoler på tilfeldige folk med våpen. Det er så lett å gjøre feil, og det har skjedd feil så utrolig mange ganger. Under en fest i militæret, ble en fyr kastet ut av puben. Hva gjorde han? Jo, han gikk tilbake til kaserna, låste ut våpenet sitt, tok frem noen skarpskudd han hadde liggende, og gikk mot festen for å skyte ned de som hadde kastet han ut. Joda, vakta i porten stoppet jo han og fikk løst situasjonen, men hva om det hadde vært hjemme i et hus? Hva om du hadde kasta ut naboen din fordi han hadde antastet din datter? Så kommer han tilbake med en skarpladet rifle, i alkoholholdig raseris, og fyrer løs. Vil du ta den sjansen? Jeg vil ikke ta den sjansen, for ikke faen om jeg stoler så mye på folk som frivillig bøtter ned med gift for å hygge seg, som gladelig innhalerer brente planter og aske og annet piss. Ikke faen om jeg stoler på en privatperson med våpen. Det er mye du kan si og hevde og påstå, men når du faktisk står der med våpenet i hånda, og et våpen pekt mot deg, har du faktisk baller nok til å trykke avtrekkeren uten å nøle, eller ville du nølt et sekund? Jeg vet jeg ville nølt. Jeg liker ikke å skade folk, jeg vil ikke sloss. Og hadde jeg stått der med et våpen og truet en person, så ville nok han, i sin narkorus, skutt meg lenge før jeg hadde tørt å trykke på avtrekkeren. 3 Lenke til kommentar
Hardanger76 Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Det er nok ingen ansvarlig familifar som har "løse" våpen i hus. Alle våpen er i dag påbudt å låse inn selve våpenet eller "vital del" som det heter. Det forutsetter jeg som en selvfølge. Da er det helt sikkert. Våpnene er inni en safe/ våpenskap som bare du og/eller din kone har tilgang til. Det tar det bare 2 sekunder å låse det opp med f.eks en sekssifret kode og så er du bevæpnet. Case closed Å ha løse våpen i huset er en MYE større fare for familien din, en en teoritisk supervoldtektsmann med narko problemer, son invaderer hjem bevepnet med AK etter jakt på fitte. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Det er nok ingen ansvarlig familifar som har "løse" våpen i hus. Alle våpen er i dag påbudt å låse inn selve våpenet eller "vital del" som det heter. Det forutsetter jeg som en selvfølge. Da er det helt sikkert. Våpnene er inni en safe/ våpenskap som bare du og/eller din kone har tilgang til. Det tar det bare 2 sekunder å låse det opp med f.eks en sekssifret kode og så er du bevæpnet. Case closed Ja, for vi følger jo loven 100% støtt og stadig, gjør vi ikke? Vi kjører i korrekt hastighet hele tiden også, ikke sant? Lenke til kommentar
Hardanger76 Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Du sier at du sannsynligvis hadde nølt. Med det antar jeg at du enda ikke har noen familie som du er ansvarlig for? I en slik situasjon, når alle andre alternativer er utelukket, har man selvsagt ikke noe valg. Det er deg og dine eller dem. Du har ikke råd til å nøle.... Og ja, jeg har også vært i militæret, jeg har vært befal og håndtert mer våpen og eksplosiver enn de fleste. Jeg er enig med deg ang. AG3 og hvordan det føltes for første gang. For meg er det utrolig at det går så bra i militæret med så mange ungdommer med så mye våpen....men det beviser kanskje også litt av det jeg sier her: Våpen er ikke farlige så lenge de ligger i gode hender. De aller fleste av oss er oppegående, ansvarlige og omsorgsfulle mennesker som aldri ville drømme om å ta et annet liv. Men når det kommer til din, din samboers og dine barns sikkerhet...nei, det er jo helt koko....Si meg, har du noen sinne stått med et skarpladet automatvåpen og tenkt at "jeg har ingen problemer med å skyte mennesker"? Som du selv sier, en neddopet voldektsmann som tilfeldigvis snubler inn i huset ditt på jakt etter mus har ingen hemninger på å skyte et medmenneske. De er jo neddopet. Men, et vanlig individ, en vanlig person, ville hatt litt problemer med å bare plutselig plaffe ned folk. Når jeg var i militæret, armert med en skarpladet AG-3, følte jeg meg ikke særlig tøff. Jeg følte ikke meg som kongen på haugen. Jeg følte meg særdeles lite selvsikker. Faktisk var jeg særdeles nervøs for at jeg eller noen andre i min tropp skulle gjøre en feil og skyte et nytt luftehull i enten meg eller mine medsoldater. Kanskje det bare er meg, kanskje det er flere. Men ikke faen om jeg stoler på tilfeldige folk med våpen. Det er så lett å gjøre feil, og det har skjedd feil så utrolig mange ganger. Under en fest i militæret, ble en fyr kastet ut av puben. Hva gjorde han? Jo, han gikk tilbake til kaserna, låste ut våpenet sitt, tok frem noen skarpskudd han hadde liggende, og gikk mot festen for å skyte ned de som hadde kastet han ut. Joda, vakta i porten stoppet jo han og fikk løst situasjonen, men hva om det hadde vært hjemme i et hus? Hva om du hadde kasta ut naboen din fordi han hadde antastet din datter? Så kommer han tilbake med en skarpladet rifle, i alkoholholdig raseris, og fyrer løs. Vil du ta den sjansen? Jeg vil ikke ta den sjansen, for ikke faen om jeg stoler så mye på folk som frivillig bøtter ned med gift for å hygge seg, som gladelig innhalerer brente planter og aske og annet piss. Ikke faen om jeg stoler på en privatperson med våpen. Det er mye du kan si og hevde og påstå, men når du faktisk står der med våpenet i hånda, og et våpen pekt mot deg, har du faktisk baller nok til å trykke avtrekkeren uten å nøle, eller ville du nølt et sekund? Jeg vet jeg ville nølt. Jeg liker ikke å skade folk, jeg vil ikke sloss. Og hadde jeg stått der med et våpen og truet en person, så ville nok han, i sin narkorus, skutt meg lenge før jeg hadde tørt å trykke på avtrekkeren. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Det er nok ingen ansvarlig familifar som har "løse" våpen i hus. Alle våpen er i dag påbudt å låse inn selve våpenet eller "vital del" som det heter. Det forutsetter jeg som en selvfølge. Da er det helt sikkert. Våpnene er inni en safe/ våpenskap som bare du og/eller din kone har tilgang til. Det tar det bare 2 sekunder å låse det opp med f.eks en sekssifret kode og så er du bevæpnet. Case closed Å ha løse våpen i huset er en MYE større fare for familien din, en en teoritisk supervoldtektsmann med narko problemer, son invaderer hjem bevepnet med AK etter jakt på fitte. Nei det er det ikke, det er mørkt, du er redd du svetter, en 120 kilo tung nærkis på jakt etter musa til kona di er bare 10 meter unna, ikke faen om du får opp den koden på 2 sekunder, sjangsen er at du kommer til å famle og ikke greie koden, så er det spørsmålet om hvor dette skapet står, de fleste aktive skyttere har ikke skapet stående ved senga, de fleste har det i hobby rommet, i gangen, inni et skap osv. Det er tydlig fra usa at folk som har skytevåpen for selv forsvar ikke har dem i skap, de som ikke har dem for selv forsvar men for hobbier, har dem i våpen skap. Du snakker tydligvis om ting du ikke har greie på. Endret 6. august 2010 av Gunfreak Lenke til kommentar
Hardanger76 Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Hehe, jeg skjønner du har bestemt deg, Gunfreak. Men mitt skap står faktisk på soverommet. Panelet opplyst og jeg har åpnet det hundrevis av ganger, tatt ut pumpehagla, ladet den og jeg har faktisk tatt tiden....det tar under 10 sekunder, mer enn god nok tid som oftest når du hører bilen parkere utenfor (jeg bor litt avsides). Men for all del, dette er for det meste et noenlunde fritt land. Det er ikke bevæpningsplikt her.... Jeg liker å har orden på mine forsikringer, og våpen er en av dem. Det er som jeg nevnte tidligere langt i fra politisk korrekt å mene at alle har en gudegitt rett til å forsvare seg og sine. Mange snakker om USA og 2nd Amendment i grunnloven som gir enhver amerikaner en gudegitt rett (ja du leste riktig, jeg sa gudegitt....det er det grunnleggerne av verdens mektigste nasjon mente da det skrev dette, bare gjør litt research og du vil se det selv) til å ikke bare eie men også BÆRE våpen. Dersom du hadde tatt deg en tur til staten Arizona ved grensen til Mexico, så hadde du fått vite at 29.juli i år så ble Arizona en "unrestricted carry state" hvilket betyr at alle over 21 kan kjøpe seg et våpen, bære det skjult eller helt åpenlyst uten noen form tillatelse annet en sjekk på rulleblad for ev. dommer og sperrer (sykdom o.l.) Det betyr at alle friske, lovlydige personer i Arizona over 21 kan kjøpe, eie og bære våpen uten noen særlig inngripen fra staten. Dette gjøres som en politisk ting fordi borgerne ønsker å restaurere grunnloven og fordi både politi, politikere og befolkning er enig i denne fundamentale retten. Og ja, Arizona står der fortsatt, de har ikke gått til helvete. Faktisk så har drap og voldskriminalitet i USA gått nedover i mange år nå, i takt med at flere stater utsteder ganske lett såkalte "concealed carry permits" og flere stater blir "unrestricted". Faktisk så selges det MYE mer våpen enn noengang før i USA (til dels fordi de er redde for at Obama skal prøve å ta dem i fra dem eller gjøre de vanskelige og dyre å få tak i) mens kriminaliteten faller.... Det er som jeg begynte med.... dersom voldtektsfobryteren frykter han kan bli skutt på stedet er nok det ganske avskrekkende. Men da bare tar de til våpen også sier du? Ja, det kan være, men nå har vi i alle fall jevnet ut oddsen litt for de kvinnene som før hadde en svært dårlig odds. Verden er et mørkt og farlig sted, og det ser ut til å bli verre før det blir bedre.... Men for all del....dette tror jeg vil ordne seg selv om noen år. Bare la inkompetente politikere fortsette å svinebinde politiet, tollere og andre med dårlig styring og dårlige budsjetter så vil kriminalieten flomme over landet og da vil det ikke gå lenge før det norske folk vil skjønne at staten ikke kan beskytte dem hele tiden og kreve endringer i f.eks våpenloven. Det er nok ingen ansvarlig familifar som har "løse" våpen i hus. Alle våpen er i dag påbudt å låse inn selve våpenet eller "vital del" som det heter. Det forutsetter jeg som en selvfølge. Da er det helt sikkert. Våpnene er inni en safe/ våpenskap som bare du og/eller din kone har tilgang til. Det tar det bare 2 sekunder å låse det opp med f.eks en sekssifret kode og så er du bevæpnet. Case closed Å ha løse våpen i huset er en MYE større fare for familien din, en en teoritisk supervoldtektsmann med narko problemer, son invaderer hjem bevepnet med AK etter jakt på fitte. Nei det er det ikke, det er mørkt, du er redd du svetter, en 120 kilo tung nærkis på jakt etter musa til kona di er bare 10 meter unna, ikke faen om du får opp den koden på 2 sekunder, sjangsen er at du kommer til å famle og ikke greie koden, så er det spørsmålet om hvor dette skapet står, de fleste aktive skyttere har ikke skapet stående ved senga, de fleste har det i hobby rommet, i gangen, inni et skap osv. Det er tydlig fra usa at folk som har skytevåpen for selv forsvar ikke har dem i skap, de som ikke har dem for selv forsvar men for hobbier, har dem i våpen skap. Du snakker tydligvis om ting du ikke har greie på. 1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Kriminaliteten falt i usa pga. oppsvingen i økonomien mens Clinton var president, Kriminalitet øker og synker i takt med økonimien i usa, når den er ille blir det mye kriminalitet som under depresjonen på 30tallet, anntall våpen i usa har ikke noe å si for megden kriminalitet, eneste som skjer er at flere barn og andre familie medlemmer skyterseg selv ved uhell og flere selvmord med skytevåpen. Det er bare å se på de statene med med kriminalitet, de er nesten alle i sørstatene spesielt texas og slikt, der det er flest våpen, noe som viser at anntall våpen har ikke noe å si. Endret 9. august 2010 av Hårek Fjernet unødig personangrep Lenke til kommentar
Warz Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Norge kommer faktisk dårligere ut enn USA, ifølge Bakke. I USA har kriminaliteten sunket kraftig hvert år siden 1973. I 2000 var det 101 registrerte lovbrudd per 1.000 innbygger i Norge, mot bare 41 lovbrudd i USA. http://www.stavangeravisen.no/art.asp?art=14136 Lenke til kommentar
Hardanger76 Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Hehe! Lille venn, har du noen gang hørt om klikkpatroner? Det slike man kjøper for å hindre ventuelle skader på våpenet, trene med osv.....altså patronlignende sylindre i aluminium som bare er sylindre og ikke patroner.... Viser vel i grunnen graden av dine våpenkunnskaper.... Her har du en printervennlig versjon slik at du kan henge den på veggen......på arket kan du jo alltids skrive: Ikke døm før du vet hele sannheten..... http://www.amfibi.no/printerfriend.aspx?menuid=209&prodid=18640 Kriminaliteten falt i usa pga. oppsvingen i økonomien mens Clinton var president, Kriminalitet øker og synker i takt med økonimien i usa, når den er ille blir det mye kriminalitet som under depresjonen på 30tallet, anntall våpen i usa har ikke noe å si for megden kriminalitet, eneste som skjer er at flere barn og andre familie medlemmer skyterseg selv ved uhell og flere selvmord med skytevåpen. Det er bare å se på de statene med med kriminalitet, de er nesten alle i sørstatene spesielt texas og slikt, der det er flest våpen, noe som viser at anntall våpen har ikke noe å si. Vi du driver å tørr trener med hagle og skarp ammo hjemme er det noe feil med deg, du lider av en eller flere paranoide lidelser og bør sjekke deg selv, ring en pyikiater og få hjelp, det er ikke normalt at man øver seg på å finne frem våpen og lade det. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Norge kommer faktisk dårligere ut enn USA, ifølge Bakke. I USA har kriminaliteten sunket kraftig hvert år siden 1973. I 2000 var det 101 registrerte lovbrudd per 1.000 innbygger i Norge, mot bare 41 lovbrudd i USA. http://www.stavanger...t.asp?art=14136 Norge er verdens fredligste land, så enkelt er det, usa er langt fra verdens ferdligste land, faktisk er det det minst fredlige av alle vestlige land Hehe! Lille venn, har du noen gang hørt om klikkpatroner? Det slike man kjøper for å hindre ventuelle skader på våpenet, trene med osv.....altså patronlignende sylindre i aluminium som bare er sylindre og ikke patroner.... Viser vel i grunnen graden av dine våpenkunnskaper.... Her har du en printervennlig versjon slik at du kan henge den på veggen......på arket kan du jo alltids skrive: Ikke døm før du vet hele sannheten..... http://www.amfibi.no...09&prodid=18640 Spiller ingen rolle om det er skape skudd eller ikke, du trener for noen som er helt søkt og sykt usansyndlig, er som om jeg skulle trene i tilfelle osama kommer stomrene gjennom vinduet mitt med AK og 10 av venne hans, det er ikke normalt å trene teoretiske muligheter baset på syke og paranoide tanker. Endret 9. august 2010 av Hårek Fjernet unødig personangrep og unødig sitering 1 Lenke til kommentar
Hardanger76 Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Så bra at det ikke er du som bestemmer om jeg skal ha våpen eller ei da, i din uendelige åpne, tolerante og fordomsfrie visdom...... Nå synes jeg du drar dette over i helt uakseptable baner når du ber meg oppsøke psykolog og tillegger meg "syke og paranoide tanker" Det vil jeg ha meg frabedt, og jeg vil be deg holde til tema og ikke gå på person. Men dog, dette er vel ikke noe moderator ikke kan ordne opp i. ... langt sitat ... Endret 9. august 2010 av Hårek Fjernet unødig lang sitering 2 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Du innrømmer uvettig bruk av våpen på et offetnligforum, 1 Lenke til kommentar
Warz Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Det er vel ikke uvettig å øve på selvforsvar? Hva vet du om hans liv? Kanskje han har folk etter seg? Endret 6. august 2010 av Warz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå