Gå til innhold

Du har en gudegitt rett til å forsvare deg selv.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At enkelte her er pingler som ikke tør å tenke tanken på et skytevåpen, skal ikke hindre individet å kunne forsvare seg fra kriminelle som florerer rundt i vårt nye multikulturelle samfunn med åpne grenser.

Vi trenger "concealed carry" for kompetente borgere.

Kan de som hevder at mer liberale våpenlover, fører til flere våpendrap, legge frem bevis?

Pingler... Vel... Det å ønske seg et våpen for å føle seg sikker og trygg, DET er pinglete. Det å ikke bære våpen i det hele tatt, og ønsket om å ikke gå rundt med våpen til en hver tid for å beskytte seg selv mot mulige ekstreme hendelser: Det er alt annet en feigt! Det er modig!

Alle som snakker om at det ville vært trygt og godt å ha skytevåpen er feige...

Okei, kjør på med skyttergravsargumentasjon. Veldig modig å gå rundt uten våpen ja. Men pinglete å være redd for våpen.

Du høres ut som en amerikaner.

Legg frem bevis og tall på dine påstander, vil du?

Vi var et trygt samfunn før grensene ble åpnet. Norge har forandret seg.

Kan du? Altså, bevise setning 2/3 med basis i setning 1?

Selvsagt, skal bare finne SSBs kriminalitetsstatistikk fra 60 tallet og oppover. Gled deg.

Lenke til kommentar

At enkelte her er pingler som ikke tør å tenke tanken på et skytevåpen, skal ikke hindre individet å kunne forsvare seg fra kriminelle som florerer rundt i vårt nye multikulturelle samfunn med åpne grenser.

Kan de som hevder at mer liberale våpenlover, fører til flere våpendrap, legge frem bevis?

Pingler... Vel... Det å ønske seg et våpen for å føle seg sikker og trygg, DET er pinglete. Det å ikke bære våpen i det hele tatt, og ønsket om å ikke gå rundt med våpen til en hver tid for å beskytte seg selv mot mulige ekstreme hendelser: Det er alt annet en feigt! Det er modig!

Okei, kjør på med skyttergravsargumentasjon. Veldig modig å gå rundt uten våpen ja. Men pinglete å være redd for våpen.

Ja, selvsagt. Det du sa, møtte jeg med en tilsvarende motforestilling. Du la frem en påstand om at folk som ikke går rundt med våpen er feige, jeg la frem en påstand om det motsatte.

Det er uansett ingen tvil om hva som er det mest fornuftige dersom man faktisk ønsker færre drap, mindre brutal kriminalitet og så videre.

Jeg er ikke redd for våpen, men jeg ønsker ikke et samfunn der alle fritt kan kjøpe våpen, fordi jeg vet det finnes mange gale mennesker som kan missbruke dem. Nei, jeg er ikke redd, men jeg ønsker bare ikke unødvendig mange dødsfall og skuddskader etc. Jeg mener vi fint kan klare oss uten!

Lenke til kommentar

http://www.ssb.no/emner/03/05/a_krim_tab/tab/tab-2010-06-22-25.html

Straffereaksjoner per 1000 innbyggere har økt fra 22 i 1960, til 79 i 2009. Vi behøver vel ikke å repetere andelen fremmedetniske i norske fengsler?

Økningen har vært jevn og trutt.

Nå legger du skylden over på innvandrere igjen. Selv om all statistikk viser at det kun er et bittelite fåtall av disse igjen som er kriminelle... Og så går du oftopic, for dette har jo ikke noe med trådstartres innlegg å gjøre?

Og skal man i følge deg selge skytevåpner i dagligvarehandlelen slik at mange nok kan få skytevåpen, slik at de kan jakte på fremmedetniske folk?

Lenke til kommentar

Ja, selvsagt. Det du sa, møtte jeg med en tilsvarende motforestilling. Du la frem en påstand om at folk som ikke går rundt med våpen er feige, jeg la frem en påstand om det motsatte.

Det er uansett ingen tvil om hva som er det mest fornuftige dersom man faktisk ønsker færre drap, mindre brutal kriminalitet og så videre.

Jeg er ikke redd for våpen, men jeg ønsker ikke et samfunn der alle fritt kan kjøpe våpen, fordi jeg vet det finnes mange gale mennesker som kan missbruke dem. Nei, jeg er ikke redd, men jeg ønsker bare ikke unødvendig mange dødsfall og skuddskader etc. Jeg mener vi fint kan klare oss uten!

Hvis kompetente, trente skyttere kan få bæretillatelse, er det for turbonello det samme som at barn på 5 år kan kjøpe maskingevær på Prix?

Hvorfor er det bare det ene eller det andre. Hvorfor skal du ta fra meg min frihet til å forsvare meg selv?

Lenke til kommentar

Hvis kompetente, trente skyttere kan få bæretillatelse, er det for turbonello det samme som at barn på 5 år kan kjøpe maskingevær på Prix?

Det er forskjell på å barbere seg å skjære av seg hodet.

Det jeg mener om saken er at våpenloven burde være slik den er i dag, om ikke strengere.

Hvorfor er det bare det ene eller det andre. Hvorfor skal du ta fra meg min frihet til å forsvare meg selv?

Fordi jeg mener det er unødvendig. "forsvare seg selv" er også et definisjonsspørsmål. Dessuten vil ikke våpner bli utelukket brukt til å forsvare seg selv. Dersom du får lyst til å drepe noen, så kan du jo bare gå på butikken å kjøpe ei hagle helt impulsift. Noe jeg ikke ønsker.

Du tror samfunnet tydeligvis blir tryggere om alle går rundt med en ladd pistol. Du tror alle mennesker som ville ha gått rundt med det, ville brukt det bare når det oppstår ekstremsituasjoner som de må forsvare seg i. Det tror ikke jeg. Derfor...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingen som tar fra deg friheten til å forsvare deg selv.

Du har derimot ikke en gudegitt rett til å kjøpe, eie eller bruke et skytevåpen.

Det virker som dere som argumenterer for, mener det kun er to alternativer; skytevåpen eller døden.

Det blir litt paranoid og tåpelig å anytde at skytevåpen er den eneste måten å forsvare deg på eller å overleve i Norge (et av de tryggeste landene på planeten) på.

Du argumenterte jo tidligere om stigende kriminalitet i Norge (som de fleste andre steder i verden) og tror du virkelig at løsningen er å lette på våpenlovene og få langt flere skytevåpen i omløp i samfunnet?

De fleste drap skjer innad i familier uansett og hvorfor i alle dager skulle du da ønske å ta et våpen inn i hjemmet?

Endret av Itspersonal
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok neppe mulig, siden strenge våpenlover er bortimot ikke-eksisterende i USA idag. (Annet enn enkelte lokale lover der delstatene tillater byer å ha slike.

California og noen av småstatene i nordøst, som New York, Maryland osv har begrensninger, men ikke forbud. Så sammenligningsgrunnlaget finnes ikke. Men om vi allikevel prøver, så finner vi ingen sammenheng mellom våpenlover og drapshyppighet. Det er tydelig at andre faktorer er viktigere. (Spesielt gjengrelaterte konflikter, noen som vises ved at den høyeste dødsraten er blandt ungdom.)

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi jeg mener det er unødvendig. "forsvare seg selv" er også et definisjonsspørsmål. Dessuten vil ikke våpner bli utelukket brukt til å forsvare seg selv. Dersom du får lyst til å drepe noen, så kan du jo bare gå på butikken å kjøpe ei hagle helt impulsift. Noe jeg ikke ønsker.

Hva er det du går rundt og tror om dine medmennesker ?

Tror du virkelig at folk flest bare går rundt og plutselig får lyst til å drepe noen ?

Og hvem tror du at du er som liksom bare forbeholder deg retten til å avgjøre at folk bare får lyst til å drepe noen ?

Dette er jo bare sprøyt, og de er urolig at du i det hele tatt klarer å finne opp så mye tøys. Det er kun ditt eget hat til dine medmennesker som gjør at du kan spy ut så mye dritt om andre.

Om noen virkelig ønsker å drepe noen, så kan jeg gi deg en liste av redskaper de kan bruke fra kniver og jordbruksredskaper til kjøkkenkniver og kjøkkentustyr.

Og selv om du ikke vil forsvare deg selv, hvorfor vil du også nekte andre denne retten ?

Det er jo folks egne liv det er snakk om.

Hvem har gjort deg til herre over andre og gitt deg retten til å avgjøre at de ikke skal få lov til å forsvare sine egne liv ?

Lenke til kommentar

Tror du virkelig at folk flest bare går rundt og plutselig får lyst til å drepe noen ?

Og hvem tror du at du er som liksom bare forbeholder deg retten til å avgjøre at folk bare får lyst til å drepe noen ?

Dette er jo bare sprøyt, og de er urolig at du i det hele tatt klarer å finne opp så mye tøys. Det er kun ditt eget hat til dine medmennesker som gjør at du kan spy ut så mye dritt om andre.

Om noen virkelig ønsker å drepe noen, så kan jeg gi deg en liste av redskaper de kan bruke fra kniver og jordbruksredskaper til kjøkkenkniver og kjøkkentustyr.

Og selv om du ikke vil forsvare deg selv, hvorfor vil du også nekte andre denne retten ?

Hvem har gjort deg til herre over andre og gitt deg retten til å avgjøre at de ikke skal få lov til å forsvare sine egne liv ?

Du sitter jo selv og sier at man kan bruke all slags redskaper som våpen, og du sier at de fleste ikke plutselig får lyst til å drepe noen. Da må jeg spørre deg, hva skal du da med et skytevåpen, og hvem skal du forsvare deg mot?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Du sitter jo selv og sier at man kan bruke all slags redskaper som våpen, og du sier at de fleste ikke plutselig får lyst til å drepe noen. Da må jeg spørre deg, hva skal du da med et skytevåpen, og hvem skal du forsvare deg mot?

Slik sosialistisk hersketeknikk som du prøver på her ved å avlede oppmerksomheten gjennom å stille motspørsmål, samt ilegge meningsmotstanderen suspekte meninger og motiver basert på eget hat og fordommer, virker ikke lenger.

Vennligst svar på innlegget mitt og de spørsmål jeg stilte og ikke prøv å mistenkeliggjøre meg og komme med fordomsfulle motspørsmål for å slippe å kommentere mitt innlegg og svare på spørsmålene.

Lenke til kommentar

Slik sosialistisk hersketeknikk som du prøver på her ved å avlede oppmerksomheten gjennom å stille motspørsmål, samt ilegge meningsmotstanderen suspekte meninger og motiver basert på eget hat og fordommer, virker ikke lenger.

Vennligst svar på innlegget mitt og de spørsmål jeg stilte og ikke prøv å mistenkeliggjøre meg og komme med fordomsfulle motspørsmål for å slippe å kommentere mitt innlegg og svare på spørsmålene.

Herseteknikk? Hva er det du snakker om? :p Kan du også fortelle meg hvor mitt hat og mine fordommer ligger utifra innlegget mitt? Jeg stiller deg bare noen spørsmål. Du har heller ikke stilt meg noen spørsmål som jeg skulle svare på.

Jeg lurte bare på hvorfor du kommer med en del argumenter som heller mer mot våpenforbud enn mot allemannseie...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg går rundt som deg og tror at medmenneskene kan sammenliknes med egne lemmer, som om de er en del av min egen kropp og at man har kontroll på alle sine lemmer.

Nei... Selvsagt gjør jeg ikke det. Jeg tror at det finnes mange mennesker som ikke har alltid like god kontroll og selvbeherskelse, som de kanskje mange ganger liker å tro.

Frihet: Min frihet slutter der din begynner. Når folk begynner å gå rundt med våpen, så innskrenkes friheten til å gå rundt omkring i samfunnet uten å ha skytevåpen på seg.

Jeg tror at mennesket er både godt og ondt, og tror ikke på at det eksisterer noe fullstendig godt menneske, like lite som jeg tror at det finnes et fullstendig ondt menneske. Et menneske er både Gud og Djevel. Jeg tror at folk ofte handler på impuls og at det ikke alltid er like gjennomtenkt. Jeg tenker: årsak - virkning. Årsaken kan bli mer våpen, våpen kan brukes til å skyte folk, ergo, vil mer våpen til mer folk, føre til mer skyting av folk.

Å gjøre ting lett tilgjengelig, øker bruken av det, både positivt og negativt. Jeg ønsker et samfunn der man ikke trenger å gå rundt med våpen fordi alle andre har det...

Jeg tror ikke samfunnet blir noe tryggere med det, og jeg tror ikke man får mer frihet.

Jeg ser det ikke som viktig. Det vil bare være viktig for produsentene.. Disse er ute etter å tjene penger på noe vi ikke trenger. Jeg trenger det ikke, og når ikke jeg trenger det, så ser jeg ikke noen grunn til at andre trenger det.

Ikke folk flest, men noen... Noen fler enn hva som er nødvendig etter min målestokk. Det jeg sier er at jeg ikke tror at samfunnet blir noe bedre ved at alle er bevæpnet... Jeg tror at denne propagandaen er laget av folk med en våpen-fetisjisme, og folk som ønsker å tjene penger... Jeg ser ikke behovet... Om du ønsker deg våpen, og sånt, så meld deg inn i en pistol-klubb eller noe sånt. Det er ikke noe problem å få tak i et våpen dersom du er veldig kåt på det... Men jeg vil ikke støtte noen politikk som går ut på at man skal la alle få gå rundt med våpen i gatene, og sånt. Et slikt samfunn ønsker jeg meg ikke.

Det du sier her, er at jeg ikke skal få si meningen min. Så hvem tror du at du er? Hvem tror du at du er, som tror du kan gå rundt å bestemme hva andre skal mene og ikke mene? Vi lever i et demokrati. I et demokrati skal folk bestemme selv hva slags samfunn de ønsker, uansett om det er begrenset frihet eller fullstendig frihet. Og denne retten tar jeg i bruk på samme måte som paranoide våpentilhengere.

Ser du benytter mange føleslesladde ord og begreper her. "Hat til mine medmennesker" - dette er på nippet til å bli så latterlig at jeg nesten ikke klarer å forholde meg til det...

Uansett: Du får ikke meg til å endre mening ved å bruke denne dårlige hersketeknikken... Det er i alle fall helt klart...

Ja... Det er helt i orden. Poenget er at en pistol eller ei hagle er laget av et helt annet formål: Å drepe, true, eller forsvare seg. ...Jeg ønsker ikke et slikt samfunn. Jeg ønsker ikke et samfunn der det blir viktig å ha en pistol, eller annet skytevåpen. Man tenker noe annet når man ser en pistol, enn en kjøkkenkniv. Med din politikk så vil man se gjenger der hvor medlemmene har AK47 og så videre på seg. Jeg ønsker det ikke!

Fordi de ikke har bruk for det... Fordi jeg ikke tror på et samfunn med.

Og hvem har gjort deg til herre over andre til å bestemme at alle skal gå med våpen? For, ja, det er det man må om det blir vanlig. Man må gå med våpen fordi det er den eneste måten å være trygg på.

Og hvem er du til å bestemme over hva jeg skal mene her inne og ikke? Jeg skjønner at du ikke ønsker at det skal være noen regler for noe som helst, et anarki, men du må også forsøke å sette deg inn i hvorfor andre ikke ønsker det samme, og at de har akkurat like mye rett til å bli hørt... Så lenge reglene er like for alle, så er jeg fornøyd.

• Liker 3
Lenke til kommentar

https://www.politi.no/kripos/statistikk/drap/

2007: 32 drap

2008: 33 drap

2009: 30 drap

2010: 29 drap

Vs.

Omtrent 10 500 som dør av kreft hver år

Du prioriterer feil dersom du tror retten til å bære våpen er så forbanna viktig for å overleve her i Norge. Jeg bare klarer ikke å se hvorfor det er vits i å diskutere denne saken i det hele tatt. Dette er ganske enkelt ikke en bekymringssak for vårt samfunn. Jeg titter bare på USA og titter deretter tilbake på Norge og kan virkelig ikke forstå at dette skal være en sak verdt å kjempe for.

Kreft er en ting. Mitt forslag dersom du virkelig vil bedre livsskvaliteten og potensielt redde liv i Norge: Tenk ut noen lure preventive tiltak mot kreft og kroniske sykdommer - problemer som kan spores tilbake til dårlig ernæring, tobakk og lite aktivitet. Du hadde reddet flere liv ved å tvangsfore skole-elever med tran hver fandens dag enn hvis du skaffer nordmenn retten til å bære våpen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Våpen er dessuten ikke bare for å forsvare seg fra kriminelle på gata, men også fra tyranniske myndigheter. Sånn som situasjonen er nå, kan myndighetene beslutte å slakte ned alle som har en politisk mening. Det er værre i USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...