Gå til innhold

Du har en gudegitt rett til å forsvare deg selv.

Anbefalte innlegg

Er dere ute etter å fjerne alle regler mtp. håndvåpen eller? Jeg håper dere er klare over at en liberalisering på denne fronten ikke nødvendigvis bare fører med seg "fordeler" ofre og potensielle ofre - forbrytere og potensielle forbrytere står også mye sterkere. Det er nemlig ingen fordel i å ha våpen i seg selv - det kommer helt an på hvem som trekker det først.

Jeg er overbevist om at å akseptere flere våpen i hverdagslivet vårt bare vil føre til problemer.

Du er komfortabel med at Politiet kan bære våpen, ikke sant?

Hva med sivile som blir vurdert like strengt som Politiaspiranter? Er det også greit? Hvis ikke, hvorfor?

Politiet i dag er ikke spesielt tungt bevæpnet. Dette er en fordel for oss: dersom styresmaktene bærer mindre våpen har folket mindre grunn til å bære våpen. Jeg gir blanke faen i at dere påstår at Norge er et land med mange våpen - elgbørsa til fattern og hagla til bestefattern kan IKKE sammenlignes med pistoler og maskinpistoler. Det er fortrinnsvis slike våpen vi vil forby.

Dessuten er det en gigantisk forskjell på at en trent og nøye overvåket politistyrke bærer våpen kontra det at hele befolkningen kan bære våpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jo problemet det da, at de kriminelle ikke har noe problem med å skaffe seg våpen, mens de lovlydige har store vansker med det.

Man har sågar ikke lov å bære våpen på seg, man har kun lov til å transportere de fra A til B, og dette er det svært strenge regler for.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kanskje du skulle lese litt statistikk fra land der borgere får erverve våpen til beskyttelse, for å sammenligne dine hypoteser med virkeligheten?

Finn en eneste artikkel som beskriver en sak, der tyver har bevæpnet seg, fordi de skulle stjele "stereoanlegg" hos en familie de visste var bevæpnet. Du vil ha store problemer med dette, simpelthen fordi vanlige innbruddstyver ikke risikerer livet for stjele Britney Spears CD'er og Cowboy kostymer. Argumentet ditt mangler kontakt med virkeligheten.

Fra dine poster om kristendom og islam er det ganske klart at du ikke har noe somhelst kontakt med virkligheten på noen punkter.

Tyver i usa er bevepnet, bare søk på armed theif på google, sist jeg hørte var det en 80 år gammel WW2 veteran som skyøt in bevepnet tyv som skøyt mot han

http://www.myfoxchicago.com/dpp/news/metro/home-invasion-suspect-shot-dead-garfield-park-20100526#

Var ikke dette akurrat det du sa jeg ikke ville finne?

Lenke til kommentar

Nå er jo problemet det da, at de kriminelle ikke har noe problem med å skaffe seg våpen, mens de lovlydige har store vansker med det.

Man har sågar ikke lov å bære våpen på seg, man har kun lov til å transportere de fra A til B, og dette er det svært strenge regler for.

Våpen skal ikke brukes til forsvar i norge, og det er derfor helt unødvendig, at man skal ha liberale lover for frakt av våpen, ikke at det er spesielt vansklig, har du en våpen koffort, kan du gå med en AR15 på gata i oslo, du kan slenge den ban i bilen og kjøre av gjøre.

Aldri hørt om skyttere som noen gang har hatt problemer med å frakta våpen.

Lenke til kommentar

Du mener:

Drapsrater («intentional killing») per 100 000 innbyggere i noen utvalgte land, år 2006. (Basert på politidata).[21]

USA: 5,62 (største by - New York City: 7,30)

Canada: 1,86 (største by - Toronto: 1,82)

England og Wales: 1,41 (største by - London: 2,25)

Sverige: 1,27 (NB: spesialstudie)

Norge: 0,71 (største by - Oslo: 1,67)

Danmark: 0,53 (største by - København: 1,80)

http://no.wikipedia.org/wiki/Drap

dette ble for ubehagelig for dere som liker våpen her inne?

Lenke til kommentar

Jeg registrerer med stor grad av forundring at drapsratene for Toronto (1,82), en by med flere innbyggere enn hele Norge totalt, er sammenlignbare med Oslo (1,67).

Dette er nok helt klart relatert til den høye innvandrerkonsentrasjonen i Oslo, som medfører stor grad av økning i kriminalitet som voldtekt og drap.

All statistikk viser at innvandrere er 3 til 4 ganger så tilbøyelige til drap, voldtekt eller ran, som det nordmenn er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Stor byer har altid høy draps rate, husk at det er hær de fattinge er, det er her junkiene er, de to største faktorene til voldlig kriminalitet er fattigdom og hardt stoff missburk.

Husk også at I norge er det ekstemt få drap med skytevåpen, de fleste drap er familie trageider der far ofte tar livet av kona/eks kona han skyter henne skjeldent, ofte kniv eller kveling. Det er faktisk ekremt få skytevåpen drap i norge, med tanke på anntall våpen i norge, dette er fordi vi ser på våpen anderldes enn Amerikanere, Det eneste hintet vi har om at vi har masse våpen i norge er at det er velidg mange selvmord med skytevåpen i norge.

Få bruker våpen til å drepe, men når de selv vil dø, tar dem ofte skytevåpenet, ektremt messy men for det meste så smertefritt du får selvmord.

Lenke til kommentar

Jeg kan godt være enig i at en kriminell som går inn for å skaffe seg automatvåpen kan klare det, men det er fortsatt en mye større utfordring enn i f.eks USA eller Russland (vil jeg tro). Straffen for å bli tatt med dem er også ganske stor.

Lenke til kommentar

Uten å ha lest alt i denne debatten så må eg dog bare få si at eg ikkje ser problemet til trådstarter.

Vil dere væpne dere, så begynn på skyting, pistol, hagle, rifle.. whatever...

Dere får trening med det valgte våpen og kan så kjøpe det dere vil ha..

Ingen tjener på at våpen deles ut til folk som ikkje kan behandle dem. tro meg.. har du ikkje skutt med ein pistol før raneren står foran deg, så bommer du mest sansynlig uansett.

Eg har mer en min del våpen i hus, alle til sine formål.. men hadde nok heller fattet ett balltre enn en pumpehagle om det skulle komme ubedt besøk..

Lenke til kommentar

Du mener:

Drapsrater («intentional killing») per 100 000 innbyggere i noen utvalgte land, år 2006. (Basert på politidata).[21]

du vet at new york er nesten like strenge på våpenlover som norge er?

sverige er strengere en norge og england har totalforbud på alt utenom lufvåpen 4.5mm og armbrøst/pil og bue fra tilig 2000tallet?

ps. etter total ban av våpen i england har kriminaliteten gåt til himels.

Lenke til kommentar

Du mener:

du vet at new york er nesten like strenge på våpenlover som norge er?

sverige er strengere en norge og england har totalforbud på alt utenom lufvåpen 4.5mm og armbrøst/pil og bue fra tilig 2000tallet?

ps. etter total ban av våpen i england har kriminaliteten gåt til himels.

Ja, som jeg sa det er ikke antall våpen det går på, det er mentaliteten rundt dem, at kriminaliteten i england gikk opp er helt uvesentlig, da engelskmenn heller ikke brukte våpene sine til selvforsvar, det ble brukt til sport og jakt, det er heller ikke total banning av våpen, det er banning av håndvåpen, du kan fremdeles eie rifler, hagler og svart krutt håndvåpen som revlolvere, eneste som ikke er lov er moderne håndvåpoen som patron revolvere og semi auto pistoler.

England har foresten en av de aller aller laveste skytevåpen mord raten som finnes.

Lenke til kommentar

Med andre ord - kriminelle får tak i våpen uten problemer, og de bryr seg ikke om regler for transport og bruk. Når jeg hevder at Nordmenn burde kunne bære våpen på seg, så mener jeg ikke at man skal begynne å selge våpen på Narvesen. Jeg mener at mennesker som allerede er kvalifisert til å erverve håndvåpen etter dagens regler, også skal kunne bære disse på seg for å kunne beskytte seg i en nødsituasjon. Alle jeg kjenner som skyter aktivt, ser på seg selv som skikket til dette. Alle jeg kjenner som ikke skyter, synes dette er en hårreisende ide. Det er en sammenheng mellom kunnskap/erfaring og holdning, og i denne tråden kommer det frem så mye provoserende lavmål at jeg rett og slett ikke orker å lese mer av det. Takk for meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skyter og har skutt i 11 år, jeg syns ideen er håresene, det er som å si, hei for en fin dag vi har i dag, jeg tror jeg vil fikse den fine dagen ved å sprenge en atombombe, med andre ord, det er ikke noe feil med våpen loven i norge, da er det idiotisk å skape amerikanske våpenlover. Jeg skyter og jeg vet hvor lett det er å bomme med en pistol, selv trent politi bommer 50% av tiden på 5 meter i ekte skarpe sitvasjoner, å da gi fritt frem får alle som har våpen lisens lov til å bære våpen er idiotisk.

Pistoler er ektremt vansklig å bruke effektivt i nødsitvasjoer. Sjangsen er at du treffer en uskyldig 150 meter bak persjonen du prøvde å treffe, kuler går langt, og de har ofte sin egen ide om hvor de vil gå, et litt napp i avtrekkeren når man skyter en pistol og man bomber med 10 meter på 15 meters avstand, 20 meter på 25 meters avstand osv.

Lenke til kommentar

Jeg vet om flere lettere kriminelle som ikke har våpen, rett og slett fordi de ikke har bruk for det, men om det ble slik at folk flest kunne ha våpen måtte de ha skaffet det og, og de hadde nok kommet til å måtte bruke de. Nå slipper man det problemet.

Forøvrig, siden det er så mye snakk på muslimer og slikt, dette er etnisk norske, uten noen gudetro.

Lenke til kommentar

Med andre ord - kriminelle får tak i våpen uten problemer, og de bryr seg ikke om regler for transport og bruk. Når jeg hevder at Nordmenn burde kunne bære våpen på seg, så mener jeg ikke at man skal begynne å selge våpen på Narvesen. Jeg mener at mennesker som allerede er kvalifisert til å erverve håndvåpen etter dagens regler, også skal kunne bære disse på seg for å kunne beskytte seg i en nødsituasjon. Alle jeg kjenner som skyter aktivt, ser på seg selv som skikket til dette. Alle jeg kjenner som ikke skyter, synes dette er en hårreisende ide. Det er en sammenheng mellom kunnskap/erfaring og holdning, og i denne tråden kommer det frem så mye provoserende lavmål at jeg rett og slett ikke orker å lese mer av det. Takk for meg.

Det er ikke annet å si enn at jeg er fullstendig enig.

Hvorfor skal nordmenn som ønsker å følge loven nektes våpen, mens alle kriminelle gjengmedlemmer på grønland og furuset har store lagre med våpen og ammunisjon uten at noen gjør noenting? Politiet er vel livredde for å bli kalt rasister.

Endret av Ideal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skyter og har skutt i 11 år, jeg syns ideen er håresene, det er som å si, hei for en fin dag vi har i dag, jeg tror jeg vil fikse den fine dagen ved å sprenge en atombombe, med andre ord, det er ikke noe feil med våpen loven i norge, da er det idiotisk å skape amerikanske våpenlover. Jeg skyter og jeg vet hvor lett det er å bomme med en pistol, selv trent politi bommer 50% av tiden på 5 meter i ekte skarpe sitvasjoner, å da gi fritt frem får alle som har våpen lisens lov til å bære våpen er idiotisk.

Pistoler er ektremt vansklig å bruke effektivt i nødsitvasjoer. Sjangsen er at du treffer en uskyldig 150 meter bak persjonen du prøvde å treffe, kuler går langt, og de har ofte sin egen ide om hvor de vil gå, et litt napp i avtrekkeren når man skyter en pistol og man bomber med 10 meter på 15 meters avstand, 20 meter på 25 meters avstand osv.

Kilde?

Lenke til kommentar

Kilde?

Your welcome:

Okay, bottom line is, if your life is on the line, use your sights! There is no good substitute for accuracy. I think a lot of the terrible hit ratio statistics we see from police shooting incidents comes from the fact that, in a life threatening situation, we want to return fire fast.

http://www.officer.com/web/online/Operations-and-Tactics/Point-ShootingAgain/3$32550

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...