Flimzes Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Gi heller langt strengere straffer til dem som bærer våpen uten tillatelse, også dem som "bare har med kniv på byn til beskyttelse". Man skal selvfølgelig ikke få lov til å bære kniv på utesteder (med mindre utestedet tillater dette). Jeg synes det er interessant at du i stedet for å støtte fredelige menneskers rett til å beskytte seg selv, velger å plassere slike fredelige mennesker på samme hylle som de virkelig kriminelle, ved å gå inn for å straffe dem enda hardere. Dette er for det første moralsk forkastelig, og for det andre vil det gjøre tilværelsen enda lettere for de virkelig kriminelle. Hvor fredelige er de som tar med seg kniv på utesteder? Lenke til kommentar
Morgenfugl Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Det kommer an på hva utestedeet tillater. Sannsynligvis vil svært få utesteder tillate dette, så sjansen er stor for at dette er voldelige mennesker. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Typiske slike er spørsmål om jeg synes man kan grave ned miner i hagen og den slags... Problemet ditt er at du synes det er helt greit å skifte fra en en prinsippiell til en praktisk diskusjon, når det passer deg. Når jeg viser at du ikke har dekning for å kreve bæretillatelser av håndvåpen på prinsippiellt grunnlag, så vil du plutselig ikke prate om det. Når jeg viser at du ikke har grunnlag for å kreve bæretillatelser på praktisk grunnlag, så vil du plutselig ikke prate om det heller. Du påstår at folk har en "universell prinsippiell rett til bevæpning". "Ok", sier folk, "så alle kan bevæpne seg så mye de vil?". Nei, det synes du ikke at de kan... Neivel, da er det ikke en universell eller prinsippiell rett på linje med selvforsvar. Enig? Ja eller nei? Lenke til kommentar
Morgenfugl Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Man har rett til å beskytte seg på egen eiendom. Men jeg har ingen rett til å bære våpen på din eiendom. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Hva i all verden har det med saken å gjøre. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 La meg gjette, du er en "objektivist" som har skiftet navn på dette forumet et utall ganger allerede, fordi du ikke klarer å diskutere skikkelig. Lenke til kommentar
Morgenfugl Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Jeg har enda tilgode å se noen rasjonelle argumenter mot retten til selvforsvar. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Hva i all verden har det med saken å gjøre. Hvor er ignore-knappen... Lenke til kommentar
Morgenfugl Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Rata101 forstår nok hvorfor de er relevant å disktuere selvforsvar i tråden Du har en gudegitt rett til å forsvare deg selv. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Hurr, durr, derp! Alle er enige om at man har rett til å forsvare seg selv. Denne diskusjonen handler om man har rett til å bære våpen. Endret 17. august 2010 av Rata101 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Hardanger: merker meg at du sier at du ikke har tid til å svare på spørsmål. Underlig da at du tar deg tid til å kritisere min våpenkjennskap mens de vanskelige spørsmålene i innlegget ignoreres. Men deg om det Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Jeg slår meg til ro med at argumentene for å innføre bæretillatelser på skytevåpen i Norge rett og slett ikke er gode nok. Lenke til kommentar
Hardanger76 Skrevet 26. august 2010 Forfatter Del Skrevet 26. august 2010 Vel tilbake etter en liten ferie.... Det første jeg ser på nyhetene er at en politisjef fra Latvia eller et av de andre østblokk-landene sier rett ut at de kriminelle fra hans region som bedriver vinningskriminalitet i Norge føler de vinner uansett: Enten på kriminalitet eller ved at de blir innsatt slik at de tjener litt på å sitte i flotte norske fengsler, noe han sier de er overhodet ikke redde for. I samme nyhetsinnslag på TV 2, sier Kripos at de forventer at denne kriminaliteten vil øke og bli mer brutal i årene som kommer.... Verden er kanskje ikke så rosenrød som enkelte her taler for...og den blir verre....fort. Men folk vil nok stikke hodene grundig i sanden en stund enda....helt til faktum er helt opp i ansiktet og de får kjenne ubehaget på kroppen. Emile Zola sa: Først blir en ide latterliggjort, så motarbeidet og til slutt tatt som en selvfølge. På veien skal nok en del oppleve mye smerte fordi man lever i fantasiland.....verden der ute er ikke Kardemomme by....det er Sin City... Våpni sine skal mann på vollen ikkje gange eit fet ifrå. Uvisst er å vita når pùå vegom ute det spørjast kan etter spjut. Håvamål Ekte visdom er tidløs..... Hardanger Jeg slår meg til ro med at argumentene for å innføre bæretillatelser på skytevåpen i Norge rett og slett ikke er gode nok. 3 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Ideen om at verden blir farligere og farligere er over 2000 år gammel. ... Likevel kan vi lett bevise at den siviliserte verden har blitt mye, mye, MYE tryggere de siste 200 årene, for ikke å nevne de siste 2000. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Vel tilbake etter en liten ferie.... Det første jeg ser på nyhetene er at en politisjef fra Latvia eller et av de andre østblokk-landene sier rett ut at de kriminelle fra hans region som bedriver vinningskriminalitet i Norge føler de vinner uansett: Enten på kriminalitet eller ved at de blir innsatt slik at de tjener litt på å sitte i flotte norske fengsler, noe han sier de er overhodet ikke redde for. I samme nyhetsinnslag på TV 2, sier Kripos at de forventer at denne kriminaliteten vil øke og bli mer brutal i årene som kommer.... Verden er kanskje ikke så rosenrød som enkelte her taler for...og den blir verre....fort. Men folk vil nok stikke hodene grundig i sanden en stund enda....helt til faktum er helt opp i ansiktet og de får kjenne ubehaget på kroppen. Emile Zola sa: Først blir en ide latterliggjort, så motarbeidet og til slutt tatt som en selvfølge. På veien skal nok en del oppleve mye smerte fordi man lever i fantasiland.....verden der ute er ikke Kardemomme by....det er Sin City... Våpni sine skal mann på vollen ikkje gange eit fet ifrå. Uvisst er å vita når pùå vegom ute det spørjast kan etter spjut. Håvamål Ekte visdom er tidløs..... Hardanger Jeg slår meg til ro med at argumentene for å innføre bæretillatelser på skytevåpen i Norge rett og slett ikke er gode nok. Du kommer jo egentlig med oppsiktsvekkende lite nytt her. Ingen andre her påstår at verden er rosenrød, vi stikker ikke hodet i sanden. Det vi prøver å forklare er at verden ikke er så enkelt som enkelte her ser ut til å tro. Den er ikke kardemommeby eller Sin City, den er alle gråsonene imellom. Den er heller ikke så enkel at våpen fører til sikkerhet på den måten det påstås. Det har blitt vist til at pistoler i de fleste tilfeller på gaten ikke vil være til særlig hjelp, men snarere bidra til å eksalere i utgangspunktet ufarlige situasjoner og føre til en voldsom økning i vådeskudd. I allefall hvis man skal, slik det har blitt tatt til orde for, gå med ladd pistol, atpåtil uten skikkelig sikring. i tilleg mistenker jeg enkelte her for å drive "våpenonnani", med tanke på innlegg som tyder på at man sitter for mye på nettet og leser om våpen og kniver og hylstre. Særlig når man på ramme alvor drar knivnavn osv inn i diskusjonen om våpen vil hjelpe hun som blir voldtatt. Lenke til kommentar
Kafir Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Det har blitt vist til at pistoler i de fleste tilfeller på gaten ikke vil være til særlig hjelp, men snarere bidra til å eksalere i utgangspunktet ufarlige situasjoner og føre til en voldsom økning i vådeskudd. I allefall hvis man skal, slik det har blitt tatt til orde for, gå med ladd pistol, atpåtil uten skikkelig sikring. Statistikk som underbygger dette? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Det har blitt vist til at pistoler i de fleste tilfeller på gaten ikke vil være til særlig hjelp, men snarere bidra til å eksalere i utgangspunktet ufarlige situasjoner og føre til en voldsom økning i vådeskudd. I allefall hvis man skal, slik det har blitt tatt til orde for, gå med ladd pistol, atpåtil uten skikkelig sikring. Statistikk som underbygger dette? Statistikk som underbygger at faren er større hvis du bærer en ladd pistol uten sikring? Vet ikke om slik statistikk finnes, men burde vell være ganske åpenbart? Det har flere ganger blitt spurt om hvordan jenta som blir overfalt skal kunne få noe nytte av pistolen hun bærer skjult. Eneste gode måten jeg kommer på som har blitt foreslått er å heve beredskapen, noe som utvilsomt vil øke faren for ulykker. Profesjonelle soldater som har masse mengdetrening bak seg og veldig god erfaring med våpen gjør feil og avfyrer vådeskudd. Det skjer jevnlig at soldater har uhell med bla. pistolen som har blitt nevnt tidligere i tråden. At en sivil med ett kurs og ellers lite erfaring med å bære våpen skal gjøre det noe bedre er ytterst tvilsomt. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Wikipedia: Public Policy Research and statistics have shown that guns intensify crime situations, and increase the likelihood of a more violent or lethal outcome.51 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Jammen Wikipedia kan jo hvem som helst redigere og skrive i! Det kan man ikke stole på! Det måtte bare sies, før noen andre gjør det. Og det er selvsagt helt feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå