Baltazar94 Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Hvis de frykter å bli plaffa ned så fort de kommer gjennom vinduet, så øker sjansen betraktelig for at de sørger for å skyte først. En liten logisk feil her, muligens en lett kortslutning i toppetasjen. Hvis de kriminelle kan risikere å bli plaffa ned så fort de kommer gjennom vinduet, så kommer de ikke. De kan ikke gamble med at de skal skyte først. De vet jo ikke om de blir i stand til å skyte først, men uansett om de nå klarte å skyte først så kunne de jo bomme. Det er ikke lett å krype inn et vindu og skyte sikkert samtidig, særlig ikke når man som innbruddstyv er nervøs samtidig. Ingen ville heller risikere å bli skutt på og kanskje drept, bare på grunn av et innbruddsforsøk i et vanlig hjem. Det er ganske enkelt ikke verdt risikoen. Lenke til kommentar
Nalenu Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Er 100% enig med trådstarter. Slik Norge er i dag så har vi indirkte ikke lov til å beskytte vår egen eigendom. Om noen hadde brutt seg in til huset mitt å oppdaga det så trur jeg at jeg villet ha prøvd smarteste utvei først å utløst brannalarmen eller noe så tyvene har blitt redd å rømt. Om ikke så har jeg tatt fram hagla ja, jeg regner med at de som bryter seg in i hus er minst like redde som de som blir offer for tyveriet. Og him vedkommende ikke tar hinet å prøver seg å trekke opp våpen eller retter noe mot meg så skytter jeg vedkommende i foten (eller andre steder som ikke fører til direkte død). I avhøret har jeg villa sagt at jeg skaut i nødverget og skjekker historien min mot tyven sin. Såklart vill tyven si at jeg tok å skaut uten noensomhelst grunn, men med mindre det er vitner tilstede så er politet stuck der. ( har såklart ikke skutt om jeg har sett at hanj ikke har synnlig stjålet noe eller ødelagt noe) Jeg bor selv på bygda og nå får tia så er d jævli mye polakker å andre øst-europeere her. Og det har faktisk vert noe tyveri her. Har utvilsomt skutt mot folk utlendinger som har prøvd å stjellt noe som står ute. I vertfall på dekka til bilen som de kjører. Slike får problemer med å forklare seg i et politi intervju unanset. Når det kommer til dette med voldtekter, så er MAJORITETEN av disse voldtektene utført av utlendinger. Man kan høre ukentlig at vitner og ofre som har blitt forsøkt voldtatt si at d var en afro-afrikaner eller men en utenlands opprinnelse. Når jeg hører om dette så blir jeg så sint at jeg får lyst til å dra masj rett til asylmottaket å sprenge stedet me jorda. Bondevik politikken gjorde at vi vart oversvømt av utlendinger og det er blitt påvist at voldtekts å tyveri raten har gått opp på grunn av dette. Så få de ut. En annen side av saken er å fått innført bordeller, så de sprengkåte i landet kunna ha betalt for en runde å isteden for å gå løs på uskyldige/tilfeldige. -Nalenu Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Dette er tilbakevist med statistikk fra USA. Konklusjonen din er at det er bedre å legge seg flat for kriminelle, enn å risikere å gjøre motstand. Det sier ikke rent lite om mentaliteten som råder. Har du noe brukbare tall på dette? Skal se hvordan dette ligger i forhold til f.eks draps-tallene jeg postet. Om f.eks antall voldtekt synker tilsvarende det antall drap øker, så betyr ikke det nødvendigvis at antall voldtektsforsøk synker, men at det resulterer i flere drap. Statistikker kan trikses så utrolig mye, alt etter hvordan man formulerer resultatet og hva man sammenligner med... Endret 13. august 2010 av aklla Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Ingen vedtar lover mot enkeltpersoner. Det er vel kanskje mulig, men det er mange eksempler på at sosialistene har fått laget lover som begrenser friheten og ytringsfriheten for alle andre men som er til fordel for dem selv. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Ingen vedtar lover mot enkeltpersoner. Det er vel kanskje mulig, men det er mange eksempler på at sosialistene har fått laget lover som begrenser friheten og ytringsfriheten for alle andre men som er til fordel for dem selv. Eksempler eksempler eksempler? Hva er greia med å ikke svare på veldig basic spørsmål om hvordan våpen skal brukes i alle disse situasjonene deres? Lenke til kommentar
Kafir Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Dette er tilbakevist med statistikk fra USA. Konklusjonen din er at det er bedre å legge seg flat for kriminelle, enn å risikere å gjøre motstand. Det sier ikke rent lite om mentaliteten som råder. Har du noe brukbare tall på dette? Skal se hvordan dette ligger i forhold til f.eks draps-tallene jeg postet. Om f.eks antall voldtekt synker tilsvarende det antall drap øker, så betyr ikke det nødvendigvis at antall voldtektsforsøk synker, men at det resulterer i flere drap. Statistikker kan trikses så utrolig mye, alt etter hvordan man formulerer resultatet og hva man sammenligner med... Dette kunne jeg tenke meg å fordype meg litt i. La det bare være sagt at jeg støtter forslaget fordi jeg tror på det, ikke fordi jeg er en fanatisk våpenentusiast. Skulle statistikk tilbakevise mine påstander så er jeg åpen for å endre mening. Skal vi ta en felles økt og se hva vi klarer å finne av statistikk rundt dette? Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Du snakker om at flertallet gjør feil valg?! Det kalles demokrati, og er grunnmuren i samfunnet vårt. Vil du med andre ord gå vekk fra dette? Det er ikke så mye at flertallet gjør feil valg. Men det er som en gjeng som mobber en som er litt forskjellig fra flertallet , eller har litt andre meninger enn de som mobber ham. Mao. "demokrati" er som to ulver og en sau som stemmer over hva de skal ha til middag. Sauen har jo ikke mye å si for han er jo i mindretall. Demokrati er og blir feil så lenge man ikke har et system hvor individes og mindretallets rett blir forsvart og ivaretatt, og den enkeltes rett til å forsvare seg selv er en naturlig del av dette. Først når disse forutsetningene er tilstede kan vi si at demokrati er riktig styreform. Men i Norge er ingen av disse tilstede, og flertallet kan plyndre, mobbe og undertrykke mindretallet som de vil, og de gjør det også. Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Om noen kommer for å "stjele" eller "ødelegge" min kjæreste, ville jeg selvsagt ofret livet i beskyttelse. Men for en 50" flatskjerm? Nei, egentlig ikke. Det sier du nå, fordi du regner med at dette aldri blir nødvendig. Men hvis situasjonen ble slik at det ble nødvendig, så ville du nok løpe for å gjemme deg i nærmeste skap. Jeg regner med at du er sosialist, og sosialister er aldri modige hvis de ikke kan angripe i flokk, og dem som de angriper i tilleg er uten mulighet til å forsvare seg selv. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Er politimenn og brannmenn sosialister, Baltazar? Jeg tenker, siden det er ikke vanskelig å finne eksempler hvor disse utsetter seg selv for livsfare for å redde andre mennesker. Jeg synes du er særs generaliserende når du sier at alle som etter din definisjon er sosialister, aldri ville risikert sitt eget liv for andres. Edit: Eller utallige eksempler som jevnlig dukker opp i aviser om vanlige mennesker som har enten utsatt seg selv for livsfare, eller til og med dødd i forsøk på å redde personer som står dem nært. Endret 13. august 2010 av Zeke 1 Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Å ha løse våpen i huset er en MYE større fare for familien din, en en teoritisk supervoldtektsmann med narko problemer, son invaderer hjem bevepnet med AK etter jakt på fitte. Denne påstanden syns jeg du bør forklare nærmere. Eller kanskje du mener at et våpen er farlig av seg selv, og kan komme for å skyte deg om du slipper det inn i huset ? Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 (endret) Derfor drepes så få i Norge Hadde Norge hatt like mange drap som snittet i verden, ville vi hatt 400 drap i året. Se drapstallene - og få en forklaring. Tirsdag skrev Nettavisen at det så langt i år har vært kun ett drap i hovedstaden. Dette er uvanlig lavt, og politiinspektør Hanne Kristin Rohde sier hun ikke kan huske tilsvarende lavt drapstall. Fra nyttår og fram til 1. juli har Kripos registrert 11 drap i hele Norge. I fjor ble totalt 29 personer drept. Også disse tallene er lave, sett i forhold til andre land vi kan sammenligne oss med. - Vi ligger blant de laveste i verden når det gjelder drap, sier voldsforsker Ragnhild Bjørnebekk ved Politihøgskolen til Nettavisen. USA på topp FNs siste internasjonale drapsstatistikk, som tar for seg gjennomsnittlig antall drap i perioden 2003-2008, viser at Norge kommer veldig godt ut sammenlignet med de fleste andre land. Statistikken viser at det skjer under ett drap per 100.000 innbyggere i året her i landet. Danmark og Sverige har litt flere drap, men også de ligger lavt på statistikken. Klart flest drap er det i USA, nærmere seks årlige drap per 100.000 innbyggere. Totalt i hele verden er den gjennomsnittlige drapsraten på nærmere åtte, noe som ville betydd nærmere 400 drap i Norge dersom vi hadde hatt den samme drapsraten. Rohde fortalte tirsdag at hennes politikolleger i andre land, blir overrasket når de får høre om de lave drapstallene i Norges hovedstad. - Jeg har vært på noen studiebesøk i utlandet, og de ser jo bare forundret på oss og ber oss gjenta tallene, sa politiinspektøren til Nettavisen. Ifølge FNs beregninger ble det begått 490.000 drap i verden i 2004. Finland skiller seg ut Skottland kommer også høyt på drapsstatistikken. I Norden er det dessuten ett land som skiller seg ut. - Finland ligger veldig høyt på drapsstatistikken. De skiller seg veldig ut, sier Bjørnebekk. - Hvorfor skiller akkurat Finland seg ut når det gjelder drap? - Det har vel noe med både historiske og kulturelle årsaker som slår ut. Det er muligens også mye bruk av alkohol der, men det er ingen enkel forklaring på dette, sier voldsforskeren. Mange av drapene i Finland skjer i nære relasjoner, mellom folk som kjenner hverandre. - Svært god akutthjelp - Hvorfor har Norge så få drap? - Det er mange ting som gjør at Norge kommer så godt ut. En av årsakene er at vi har en svært god akuttmedisin som nok redder mange, spesielt i Oslo. I et annet land ville det nok blitt drap, sier Bjørnebekk. Hun sier at noe av grunnen til at vi ligger så lavt på drapsstatistikken i Norden, er at vi har fjernet mange av de ytre faktorene som gjør at det er høy kriminalitet og mye vold i et samfunn. - Vi er et samfunn med stor grad av likhet, hvor velferdsgodene er likt fordelt, som barnehageplass til alle og tilgang til andre sentrale goder. Det er god kvalitet på barnehager, barnevernet og skolene, og dessuten har vi lav arbeidsledighet, sier Bjørnebekk til Nettavisen. I tillegg er Norge er lite land, som også har betydning, ifølge forskeren. - Vi er et samfunn med god oversikt, og vi er ikke så mange. Vi har ikke dårlige lokalmiljøer og oppvekstmiljøer, sier hun. - Gode på forebygging Forebyggende arbeid har også hatt betydning for de lave drapstallene. - Vi er veldig gode på å igangsette forebyggende tiltak som er forskningsbaserte, og som gir gode resultater. Vi har et velferdssamfunn som gjør det mulig å igangsette disse tiltakene, og Norge er spesielt flinke på dette området, sier Bjørnebekk. Det forebyggende arbeidet skjer både ved trening i såkalte risikofamilier, og gjennom ulike forebyggende programmer i skolene. - Dette gjøres for å hindre alvorlige utviklingsløp, slik at volden og kriminaliteten blir lav, sier forskeren, og legger til: - I Norge ligger nesten alle typer kriminalitet lavt. Endret 14. august 2010 av Feltherre Lenke til kommentar
Kafir Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 God artikkel Feltherre. Noen ting som er verdt å merke seg: Totalt i hele verden er den gjennomsnittlige drapsraten på nærmere åtte, noe som ville betydd nærmere 400 drap i Norge dersom vi hadde hatt den samme drapsraten. Dette inkluderer krigsherjede land som Afghanistan, Irak, Sudan, Kenya etc... Det er mange ting som gjør at Norge kommer så godt ut. En av årsakene er at vi har en svært god akuttmedisin som nok redder mange, spesielt i Oslo. I et annet land ville det nok blitt drap, sier Bjørnebekk. I mange tilfeller er alltså den kriminelle handlingen den samme, men resultatet er anderledes på grunn av andre faktorer. Vi er et samfunn med god oversikt, og vi er ikke så mange. Vi har ikke dårlige lokalmiljøer og oppvekstmiljøer, sier hun. Her håper jeg inderlig Hanne Kristin Rohde sammenligner oss med andre land, for enkeltstående er denne påstanden en direkte løgn. I Norge ligger nesten alle typer kriminalitet lavt. Utvilsomt, sammenlignet med resten av verden. Jeg er likevel interessert i å se en utviklingskurve for de siste tiår. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Lurer fortsatt på, og føler ikke jeg har fått noe godt svar på, hvordan skal en pistol hjelpe jenta som blir voldtatt? En ting er at hun ikke kan bære den på byen, mye av sikkerheten forsvinner jo allerede der. Om du blir overfallt på gaten, hvordan skal du da rekke å trekke våpen? Når hun først er blitt overfalt er det jo for sent. Da ser jeg ikke annen løsning enn å høyne beredskapen, noe som jeg tror vil gjøre det veldig utrivelig å gå i byen og øke faren for farlige situasjoner veldig. Lenke til kommentar
Kafir Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 En ting er at hun ikke kan bære den på byen, mye av sikkerheten forsvinner jo allerede der. Godt poeng. Skal man ut og drikke så ligger pistolen hjemme. Beste alternativet her vil jeg si er skikkelig OC spray. Om du blir overfallt på gaten, hvordan skal du da rekke å trekke våpen? Når hun først er blitt overfalt er det jo for sent Mange kvinner rapporterer at de følte seg forfulgt en stund før overgrepet hendte. Andre ganger er det menn de har truffet på utesteder og avvist, så intensjonen var tydelig. Overfall som skjer pluttselig kan ikke avverges, men en stor del vil ikke hende på den måten. Jeg tror ikke så mye på "voldtektsforbryteren som sitter inni en busk og hopper på folk", og jeg tror argumentet om at man ikke har tid til å reagere er sterkt overdrevet. 1 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Så de skal trekke pistol hver eneste gang de føler de blir forfulgt? Hvordan tror du det kommer til å gå? 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 En ting er at hun ikke kan bære den på byen, mye av sikkerheten forsvinner jo allerede der. Godt poeng. Skal man ut og drikke så ligger pistolen hjemme. Beste alternativet her vil jeg si er skikkelig OC spray. Om du blir overfallt på gaten, hvordan skal du da rekke å trekke våpen? Når hun først er blitt overfalt er det jo for sent Mange kvinner rapporterer at de følte seg forfulgt en stund før overgrepet hendte. Andre ganger er det menn de har truffet på utesteder og avvist, så intensjonen var tydelig. Overfall som skjer pluttselig kan ikke avverges, men en stor del vil ikke hende på den måten. Jeg tror ikke så mye på "voldtektsforbryteren som sitter inni en busk og hopper på folk", og jeg tror argumentet om at man ikke har tid til å reagere er sterkt overdrevet. Som han over meg sier så tror jeg da at vi vil få ett ganske godt innslag av paranoia når det gjelder våpen. Jeg vil i allefall fæøe meg mye mindre trygg på byen om jenter med pistol går og føler seg truet. Mange jenter er veldig redde for å bli voldtatt og synes det er ubehagelig at en mann går bak henne. Skal hun har pistolen klar hver gang hun føler at noe er galt? Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Politiet har vel uttalt at 7 av 10 overfallsvoldektsofre er beruset, så da er altså ikke skytevåpen aktuellt uansett. I 2009 var det 21 overfallsvoldtekter, så det vil altså si at 6 edru kvinner ble overfallsvoldtatt i fjor. Så kan man spørre seg igjen hvor mange av dem som hadde gått til anskaffelse av bæretillatelse i forkant av voldtekten, dersom det var mulig. Og så kan man igjen spørre seg i hvor mange tilfeller det ville hjulpet å bære en pistol... Man ender uansett opp med at overfallsvoldtekter ikke er et holdbart argument for bæretillatelser, siden det er en ekstremt marginal gruppe som kunne hatt bruk for det. Samtidig ville bæretillatelser hatt en massiv negativ effekt på det norske samfunnet i forhold til hva man får ut av en slik ordning. Det går bare ikke opp. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Så de skal trekke pistol hver eneste gang de føler de blir forfulgt? Hvordan tror du det kommer til å gå? Jeg har prøvd å stille samme spørsmål opp til flere ganger, men det er vanskelig, så det vil ikke den voldelige(de som ønsker våpen) siden her svare på. Lenke til kommentar
Kafir Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Flimzes, jeg setter visse krav til kvalitet på innlegg for at jeg skal ta meg bryet med å svare. Dine innlegg når ikke opp. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Du kan fortsatt svare meg. Det er er fullstendig legitimt spørsmål å stille. Jeg vet av erfaring at de aller, aller fleste jenter synes det er ubehagelig å gå hjem alene fra byn eller andre steder om kvelden. Og jeg kan garantere deg at for hver jente som faktisk blir forfulgt, så er det 50-100 tilfeller der jenten tror hun blir forfulgt, men hvor dette ikke stemmer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå