Sozeles Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Heisann, Jeg har da grunnet dette ondet det er å bli pappa brutalt måttet flytte ut av mitt elskede gaming-rom og inn i en krok bortenfor kjøkkenet. Der står solen på hele ettermiddagen og som et resultat så må jeg nå sitte med toppen og veggen tatt av kabinettet for at maskinen ikke skal crashe pga overheating, og selv da høres den ut som flytoget etter et par timer med SC2.... Jeg har et relativt godt kjølt kabinett med 3x 120mm vifter i bunn som suger inn og blåser opp, med 140mm utsug i toppen, samt 120mm innsug i sideveggen (som nå er tatt av..) mot cpu. Kjølere på skjermkort og cpu er stock. CPU er en AM3 AMD X4 955 som jeg klokket opp 1.2 ghz (men som nå er klokket ned til stock i et forsøk på å senke temperaturen) og et ASUS ATI 5870 kort som er det som har en tendens til å bråke en del. Ser for meg et kit (gjerne et ferdig kit, jeg er ikke jålete) som tar både CPU og GPU. Lavere pris er bedre, så lenge det har et relativt lavt støynivå, forhindrer overheat crash, og at det ikke har et rykte på seg for å springe lekk og ødelegge Kabinettet er et Silverstone Raven 2 om det spiller noen rolle. Anbefalinger tas med glede! Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Problemet ditt her er solen. Et vannkjølingsett vil også bli opphetet av solskinnet utover dagen. En løsning er å bruke en såkall water chiller (dvs en vannkjøler) sett som sørger for at vannet holder en lav temperatur. Andre alternativer er å montere settet sånn at solen ikke skinner direkte på det, men her er problemet igjen temperaturen der settet monteres og avstanden fra denne til pcen. Enkleste løsningen er kanskje persianner? Lenke til kommentar
X672 Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Regner med SC2 er StarCraft 2 så dette er noko eg ville sett på først If your computer is getting really hot while you play StarCraft II, it’s not because you’re blazing up Battle.net – it’s because the game is roasting your machine alive. Blizzard has confirmed the game has an overheating bug. Apparently, the game doesn’t cap the frame rate it uses when rendering its menus. So basically, the system goes crazy, overworking itself on rendering the menu, and that causes a big increase in heat. So much so that if the problem isn’t dealt with, it can damage your computer. There’s an easy fix, however. Pop open this file: “Documents\StarCraft II\variables.txt.” Then drop the following two lines onto the bottom of the file: frameratecapglue=30 frameratecap=60 Save the file and you’re done. According to Blizzard customer support, this change is only a temporary workaround, but it’s probably a fair assumption that there will be a patch to fix the program permanently pretty soon. http://kokugamer.com/2010/07/29/blizzard-confirms-starcraft-ii-overheating-bug/ Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Heisann, Jeg har da grunnet dette ondet det er å bli pappa brutalt måttet flytte ut av mitt elskede gaming-rom og inn i en krok bortenfor kjøkkenet. Der står solen på hele ettermiddagen og som et resultat så må jeg nå sitte med toppen og veggen tatt av kabinettet for at maskinen ikke skal crashe pga overheating, og selv da høres den ut som flytoget etter et par timer med SC2.... Jeg har et relativt godt kjølt kabinett med 3x 120mm vifter i bunn som suger inn og blåser opp, med 140mm utsug i toppen, samt 120mm innsug i sideveggen (som nå er tatt av..) mot cpu. Kjølere på skjermkort og cpu er stock. CPU er en AM3 AMD X4 955 som jeg klokket opp 1.2 ghz (men som nå er klokket ned til stock i et forsøk på å senke temperaturen) og et ASUS ATI 5870 kort som er det som har en tendens til å bråke en del. Ser for meg et kit (gjerne et ferdig kit, jeg er ikke jålete) som tar både CPU og GPU. Lavere pris er bedre, så lenge det har et relativt lavt støynivå, forhindrer overheat crash, og at det ikke har et rykte på seg for å springe lekk og ødelegge Kabinettet er et Silverstone Raven 2 om det spiller noen rolle. Anbefalinger tas med glede! Enkleste ville være å sette opp hvit persienne utenfor vinduet laget av aluminium, evt rullegardin med reflekterende overflate på innsiden men mest effektivt er å ha noe på utsiden, du vil vel uansett ikke ha noe lys inn på rommet når du gamer Lenke til kommentar
Sozeles Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Hei, EDIT: Typo Takk for tipset med at overheating kan være Starcraft 2, skal teste det i dag. Jeg har allerede persienner. Problemet er at det er lite luftgjennomstrømming i kroken mellom kjøleskapet og veggen, samt at det uansett persienner blir sinnsykt varmt i leiligheten fordi sola står på hele ettermiddagen. Før var jeg på skyggesiden av bygget, men altså ei lenger. Selv om lufttemp i rommet er ganske varm burde vel vann kjøle langt bedre enn dagens løsning med viftene i Raven2 boksen? Solen skinner selvfølgelig ikke rett på maskinen / der jeg sitter Endret 11. august 2010 av Sozeles Lenke til kommentar
randknu Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Absolutt, sliter litt med det samme, men maskinen har vert dønn stabil og de høyeste temperaturene jeg har observert på Cpu Core er 56 grader. Maskinen står på gulvet radiatoren ligger i bunn av kabinettet og trekker luft fra rett over gulvet. Det er det kjøligste stedet i rommet. Teppe er ikke bra da. Radiatoren, en 360rad mist economy, er kjølt med 800rpm mist vifter. Så maskinen er så og si lydløs. Du kan jo også gå for ekstern radiator. Men det forutsetter at maskinen ikke skal flyttes på. Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Hei, EDIT: Typo Takk for tipset med at overheating kan være Starcraft 2, skal teste det i dag. Jeg har allerede persienner. Problemet er at det er lite luftgjennomstrømming i kroken mellom kjøleskapet og veggen, samt at det uansett persienner blir sinnsykt varmt i leiligheten fordi sola står på hele ettermiddagen. Før var jeg på skyggesiden av bygget, men altså ei lenger. Selv om lufttemp i rommet er ganske varm burde vel vann kjøle langt bedre enn dagens løsning med viftene i Raven2 boksen? Solen skinner selvfølgelig ikke rett på maskinen / der jeg sitter Persienner inne eller ute ? hvilken farge ? Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Inne. Den fargen du foretrekker Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Sånn i farta er det egentlig 2 ting du kan gjøre : 1 : Sørge for bedre luftgjennomstrømning i leilighten (En stor gulvvifte som får fraktet luften ut fra stagnerte områder) kan være aktuelt. 2 : Mål temperaturen i områdene , ser du at innetemp i området er 30C så må du regne med at temperaturene i forhold til vannkjølinga også blir 10C høyere , selvsagt en riktig dimensjonert vannkjøling vil sannsynligvis greie å holde temperaturene mer stabilt siden varmen blir fraktet ut av kabinettet (om du går for full kjøling av cpu + gpu og lar en vifte kjøle resten av komponentene i pcen). 3 : Kan også være greit å tenke litt på krabatten, på et eller annet tidspunkt får du en liten kryper som skal utforske ting og kommer slangene eller vannkjølinga i veien tipper jeg det kan bli en dyr affære, så dette er litt greit å huske på også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå