Gå til innhold

Ekstern Mikrofon til Canon 7D (konsert)

Anbefalte innlegg

Hei. Skal ta bilder og filme en konsert (Har fått lov) i oslo, og lurte litt på valg av ekstern mikrofon, så på fotovideo, der kom Audio-Technica PRO24CMF opp, men jeg vet ikke hva som vil være det beste valget. Kan legge omtrent 2000,- i mikrofonen. Så tenker jeg ett par objektiver også. Konserten skal være på Chateau Neuf i Oslo, men har aldri vært der før, så vet ikke om en Sigma 30 1.4 Vil holde, eller om jeg vil trenge en litt lengre en, Alternativet vil være både den sigmaen + en Canon EF 85 1.8, eller ett objektiv til ca 7000,- (eller en annen kombinasjon av objektiver).

EDIT: Fant denne også, http://www.japanphoto.no/product/videokamera/tilbehor/rode-stereo-videomic/ Men vet ikke noe om hvilken som er best. Noen tips?

- Markus

Endret av morlie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ikke mulighet til å få koblet en ekstern opptaker rett i miksepulten (gitt at det ikke er en unplugged konsert)? Tror det vil gi bedre (og jevnere) lydkvalitet enn å ta opp lyden med mikrofon der hvor kameraet befinner seg.

Edit - en bærbar pc med Audacity (eller ett annet opptaksprogram) og linjeinngang kan fungere som opptaker.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Jeg vil nok også anbefale en ekstern opptaker, det beste er jo rett i bordet dersom det er et bra bord med en høvelig utgang. (F.eks en broadcast utgang eller gruppeutgang)

En grei opptaker er en Zoom H4/H2, sjekk f.eks procom.no.

Alternativt finnes det jo gode videomikker, jeg ville nok ha kjøpt denne i en butikk for lydutstyr, ikke på Japan foto (:

Røde har flere bra videomikker som du kan sette i blitsskoen.

Jeg gjorde et opptak for moro skyld på en utekonsert, ble overasket over hvor god lyden fra den innebygde mikken på 7D var

Lenke til kommentar

Røde sin Stereo Videomic er en bra mikrofon for å koble direkte i 7D - trolig en av de beste, dog vil det å kunne få lyd direkte fra miksebord være langt bedre. Ulempen her er at man blir lite mobil. Opptak direkte til kamera fra påsatt mikrofon vil medføre ekstra støy og kanalseparasjonen er ikke god på en slik type mikrofon. Bruker selv Røde Stereo VideoMic, men det er stor forskjell på opptak med denne og opptak direkte med skikkelig oppsett - dvs fra miksebord eller tilpasset mikrofonoppsett.

Den desidert beste løsningen, dog medfører den mer etterarbeid, er å ta opp lydspor med den innebygde som referanse og i tillegg få tatt opp et flerkanals lydspor i digital form fra miksepulten. Man bruker da det interne opptaket for å få best/enklest mulig sync av eksterne lydspor, og fjerner det etter syncen er gjort.

Når det gjelder optikk så spiller ikke det så stor rolle om optikken er så lyssterkt. Du vil ikke kunne lukkeråpning større enn 4 - 6 uansett. Nede på 1,4 til 2,8 vil du ha så liten dybdeskarphet at det blir nesten håpløst - om du da ikke ønsker dette som effekt. Du risikerer at alt er ute av fokus. Du klare fint å få bra opptak på ISO 3200/6400 - faktisk utrolig bra. Går du over 50 mm i objektiv bør du bruke stativ, steadicam eller skulderstativ. Steadicam og skulderstativ er rådyrt jevnt over, men man kan lage fungerende løsninger på en svært rimelig måte. Det finnes også noen rimeligere løsninger, jf Cameragrip Også en LCDVF kan være fin å ha til filmopptak. I alle fall er det enklere å få fokus korrekt med den.

Hvilken optikk du bør bruke avhenger svært mye av i hvilken grad du kan bevege deg. Kan du bevege deg tett på aktørene er trolig 30 mm bra, om ikke må du ha lengre brennvidde. Du kan gjerne kjøpe et helmanuelt objektiv, AF er ubrukelig ved filmopptak. Samyang har en 85/1,4 til ca 2 500 kr. Fungerer greitt, men tar litt tid å lære seg hvordan innstillingene skal være for å fungere best mulig. Det er ellers fullt mulig å bruke zoomobjektiv, bare man er forsiktig med å bruke zoomen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk for bra svar Bolson :-)

Jeg har jo en 50mm 1.8, samt 70-200 2.8, samt vidvinkel og litt annet. Så da trenger jeg ikke optikk mao.

Har stort spillerom når det gjelder bevegelser. har også en monopod, men vet liksom ikke helt om det er det store å ha med seg..

Ser ut som om jeg går for den røde mikrofonen, ser for meg at jeg kommer til å bruke den senere også til litt mer "småfilmer", så da er det nok ikke mulig å koble til noe bord :-)

Konserten er forøvrig ikke før den 24. Så jeg kommer nok til å lete litt smått rundt på nettet.

Men, trur du det kan bli kult å filme med 10mm vidvinkel? eller burde jeg holde meg til litt mer "standard" vinkel?

- Markus

Lenke til kommentar

Monopod er glimrende å bruke til video. Jeg har en Benro MP-91 (relativt stor). Med et kulehode kan du bruke den på mange måter. Størrelsen betyr ikke så mye, men jeg ville ha en som kunne brukes i golvet stående.

1. Skape trepunktstøtte, f.eks ved hjelp bukselinningen/belt eller på golv/annen støtte. Har selv klart å få stødige opptak med 250 mm brennvidde med min 550D ved bruk av monopod. Trepunktstøtte, selv om det bare er belte monopoden er låst mot gjør det langt enklere å få stødige bilder.

2. Enkel steadicam. Enkle steadicams bygger på motvektprinsippet - og da er det nok å balansere ut det punktet på monpoden som det passer å holde på. Ha noen vekter til å montere nederst på monopoden - f.eks. med borrelås.

Tren litt med å bruke monopoden slik, så vil du plutselig oppdage at du kommer til å ta mesteparten av video med monopoden på. Selv holder jeg sjelden i kameraet når jeg tar video.

Eksempel med vanlig stativ.

http://www.youtube.com/watch?v=T1aPbwcqquk

Faktisk er så bruker jeg mye en Sigma 10 - 20 mm for video. Glimrende der man ønsker å få med seg mennesker, ansamlinger og man kan være relativt nært. Og det er faktisk et ikke uvesentlig poeng å komme svært nært når man driver med video av mennesker. Du har også et oppsett som gir langt mer stødige bilder. En god venn av meg, han bruker svært mye en 14 mm på Canon EOS 5D MkII, linker til to opptak hvor 14 mm er i bruk. 10 mm på 7D blir litt mindre vidvinkel.

http://castor.t3o.punkt.de/files/t3con09_tramride.m4v

http://castor.t3o.punkt.de/files/revnev_T3CON09.mp4

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Har brukt Canon 7D og Røde VideoMic på et par sceneforestillinger. Men jeg opplever at lyden peaker en del. Fant ut av lydjusteringen under batteriet (makan til godt skjult greie), men vil det holde for meg å sette denne ned til -10 eller -20 dB?

Eller bør jeg gå for en mellomledning med volumjusteringsmulighet? Tips til noen bra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...