Gå til innhold

Hvordan bli ekspert på (luke)parkering (avstandsbedømmelse)?

inaktiv000

Anbefalte innlegg

Noen tips? Det går stort sett problemfritt å parkere, men ettersom jeg er usikker på hvor grensene til bilen går (ved å se i speilene) legger jeg alltid på for mye margin, og kunne derfor parkert på trangere steder eller gjort det mer elegant dersom jeg var bedre på avstandsbedømmelse.

Finnes det noen triks som kan brukes for å bedømme avstand til bilen bak/sidekant/bilen foran, som lar en kjøre temmelig nærme men samtidig være sikker på å ikke treffe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øvelse gjør mester men det kan være smart å øve seg på objekter som ikke er så harde rent fysisk.

Det er vel bare å finne/låne noen plastkjegler og sette opp ei luke på et egnet sted å rygge ut og inn et par hundre ganger så skal du se at det sitter. :thumbup:

EDIT: Når du blir skikkelig god kan du jo legge til en brekksladd på slutten. :!:

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Eksempel:

du skal lukeparkere på til høyere for deg og du rygger inn mellom to biler.

1)stell deg til venstre for bilen som skal stå foran deg når du har lukeparkert. Prøv å stå litt tett inntil

2) dra rattet mot Høyere når du ser sånn ca når halvparten av fronten din er forbi bilen foran

3) SE I Venstrespeilet ditt, når du klarer å se skiltene på bilen bak i venstrespeilet, begynn å dra rattet mot venstre. OBS OBS... her må du være forsiktig med å ikke treffe bilen foran.

husk en ting: lukeparker rolig ikke ha høy fart. da går det som oftest lettere :)

Lenke til kommentar

Learn by doing er vel svaret, men kan være en fordel å ikke lære ved å kræsje i andre biler. Sette opp kjegler er nok beste måten å få øvd seg på. Jeg er heller ikke noe spesielt flink på lukeparkering (aldri brukt tid på det), så blir som regel til at jeg finner en annen plass.

Lenke til kommentar

Øvelse gjør mester. Jeg har hatt lappen i 2 år, og selv om jeg syns jeg er ganske flink til å parkere med bilen min, hater jeg lukeparkering. Trikset er å kjøre mye nærmere bak enn man føler seg fortrolig med. Når man ser i speilet, ser det ut til at man er like ved å bulke når det er en meter igjen. Om nødvendig, gå ut av bilen og se. Kan forøvrig nevne at min største frykt ved lukeparkering, er å komme tilbake til bilen min og se at det er noen få centimeter klaring på hver side. Har heldigvis ikke opplevd det enda.

Lenke til kommentar

Jeg har lært meg å kjøre noe nærmere enn jeg er fortrolig med, men har en ny bil jeg har kjørt forholdsvis lite, så det tar nok tid å bli vant med. Det skulle vært en idiotsikker måte å bedømme avstand på :) Kanskje et lite speil over bakruten, nok til å se rett ned bak hengerfestet, hadde vært en idé?

Lenke til kommentar

Jeg har lært meg å kjøre noe nærmere enn jeg er fortrolig med, men har en ny bil jeg har kjørt forholdsvis lite, så det tar nok tid å bli vant med. Det skulle vært en idiotsikker måte å bedømme avstand på :) Kanskje et lite speil over bakruten, nok til å se rett ned bak hengerfestet, hadde vært en idé?

Vel, de fleste nye biler har jo ryggesensor og/eller ryggekamera. For ikke å snakke om de som har lukeparkeringsassistanse. Åh, det hadde vært så deilig å ha.

EDIT: Jeg antok at du hadde ny bil. Når jeg tenker over det, kan det hende du mente at du hadde fått ny (brukt)bil, noe som forklarer litt mer. Første gangen jeg skulle lukeparkere med min nye bruktbil, presterte jeg å dulte borti bilen foran mens jeg hadde 0,5 meter å gå på bak.

Lenke til kommentar

Vel, de fleste nye biler har jo ryggesensor og/eller ryggekamera. For ikke å snakke om de som har lukeparkeringsassistanse. Åh, det hadde vært så deilig å ha.

De er nyttige verktøy, men de er ikke 100% pålitelig. Man kan fortsatt kjøre på objekter selv med ryggesensor. Og hva skjer om du en dag blir nødt til å kjøre i en bil uten disse fiksfakseriene? Så det eneste som duger i lengden er å kunne dette så godt at man ikke er helt avhengig av slik ekstrahjelp for å lukeparkere trygt, selv om de kommer godt med.

Ellers har man vel et lite forbilde i han her:

http://www.youtube.com/watch?v=gHzws6FpuNE

:p

Lenke til kommentar

De er nyttige verktøy, men de er ikke 100% pålitelig. Man kan fortsatt kjøre på objekter selv med ryggesensor. Og hva skjer om du en dag blir nødt til å kjøre i en bil uten disse fiksfakseriene? Så det eneste som duger i lengden er å kunne dette så godt at man ikke er helt avhengig av slik ekstrahjelp for å lukeparkere trygt, selv om de kommer godt med.

Ellers har man vel et lite forbilde i han her:

http://www.youtube.com/watch?v=gHzws6FpuNE

:p

Han sliter vel litt når han skal ut igjen.....................

Lenke til kommentar

Ser også for meg at det blir morsomt å komme ut igjen ja.

Til avstandsbedømelse på bil er det øving som er tingen. Etter Mye lukeparkering kommer jeg nå inn på veldig trange luker med stor bil. (Opel Vivaro) Men det var ganske ille i starten. Hadde ikke magefølelse på hvor bakenden på bilen var. (Fronten også for den del....)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...