Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har satt sammen det jeg er mener er et ok begynner kit til meg og mitt bruk.

Har ikke speilrefleks fra før, men har lest mye nå og det blir mer og mer interesant.

Kitet jeg kunne tenkt meg er:

Canon EOS 550D

Canon EF-S 15-85mm F3.5-5.6 IS USM

Canon Solblender EW-78E Til Canon EF-S 15-85mm USM IS

Sigma DG Wide MC CPL Filter 72mm Sirkulært polarisasjonsfilter, smal type

Canon Batterigrep BG-E8 Til EOS 550D

CF minnekort, 16GB med 90Mb/sek skrivehastighet. (TIl Video)

SD minnekort, 8GB med 35Mb/sek skrivehastighet. (Til Foto)

(Minnekortene er kun specet. produsent blir den som er billigst i henhold til spesifikasjonen som jeg har listet opp.

Hva synes dere? Er det komponenter som jeg burde bytte ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en god pakke,har selv 15-85 Is og kan anbefale den på det varmeste.

Som trondter sier så burde du kjøpe filter/solblender på Ebay,langt under halve prisen.

Ga under $10 for solblender hos jiakgong og marumi pl-filter har fått mye skryt for sin kvalitet.

Og en blits 430EX II er også et lurt valg,den innebygde blitsen i kameraer er neste helt ubrukelig.Med en ekstern blits kan du juster hvor du vil ha blitslyset og bla. få mykere lys/mørke overganger.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Bortsett fra at 550D ikke tar CF, er 90MB/s skrivehastighet wasted til video - rundt 6 MB/s er nok. :)

Hva skal du bruke utstyret til? Personlig hadde jeg lagt til et lyssterkt fastobjektiv - Canon 50 f/1.8 er grei, og man får den for rundt en tusenlapp ny, helt ned i 5-600 kr brukt.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvem som stjal de som komplett / MPX fikk inn :D

Komplett begynte på 6399, satte ned til 6349 og når det ble få igjen økte de til 6499, MPX derimot hadde de til 6339 hele tiden:) Tror det gikk rundt 25 stykker på 8 timer.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hei og takk for konstruktive svar!

Jeg har nå endret oppsettet litt:

Canon EOS 550D

Canon EF-S 15-85mm F3.5-5.6 IS USM

Canon Solblender EW-78E Til Canon EF-S 15-85mm USM IS

Sigma DG Wide MC CPL Filter 72mm Sirkulært polarisasjonsfilter, smal type

Canon Batterigrep BG-E8 Til EOS 550

Canon Batteri LP-E8 Til EOS 550D

SD minnekort, 16GB

Trondster&Nautica:

Innkjøpet blir gjort gjennom en bekjent som jobber i Elkjøp:) Da blir alt så mye billigere:)

En blits blir ikke med på kjøpet nå, men ser jeg at det blir behov vet jeg hva jeg skal kjøpe til kitet. Takk for anbefaling.

Ole_Gunnar:

Jeg blandet 7D og denne i et svakt øyeblikk... Den har både CF og SD..

Jeg ble far for 3mnd siden og poden i alle hans aktiviteter og morsomme situasjoner vil stå for mye av bruken. Ellers er jeg ivrig jeger og naturelsker så det blir med i skogen på tur også.. Der tenker jeg objektivet vil komme til sin rett.

Du nevner et fast objektiv. Hvilke situasjoner egner det seg bedre enn det variable?

(Jeg spør da jeg er fersk i gamet)

se#:

Jeg ble anbefalt et ekstra batteri når jeg skulle ha objektivet med af og stabilisering. Med grepet følger det med et adapter for AA om en skulle være i skogen for lenge..

Samtidig synes jeg grepet på huset var litt trangt så jeg ville legge till litt å holde i..

Men det kommer ikke å være påkoblet til daglig, men jeg vil ha muligheten når jeg føler behov.

Takk igjen for meningene dere deler.

Lenke til kommentar

Hei og takk for konstruktive svar!

Ole_Gunnar:

Jeg ble far for 3mnd siden og poden i alle hans aktiviteter og morsomme situasjoner vil stå for mye av bruken.

Du nevner et fast objektiv. Hvilke situasjoner egner det seg bedre enn det variable?

(Jeg spør da jeg er fersk i gamet)

Takk igjen for meningene dere deler.

Der har du grunnen :)

En vilter krabat er vanskelig og feste på film innendørs med et standardobjektiv da det som regel er for lyssvak,enten så må man bruke en blits eller et mer lyssterk objektiv.Canon 50mm f/1.8 er et sådan lyssterk objektiv med en fast brennvidde,den er også veldig billig og gir utrolig mye kvalitet i forhold til prisen.Du kan bruke den innebygde blitsen men problemene er at direkte blitslys gir harde kontraster og parti-vis overeksponerte bilder,med en ekstern blits "430EX II" kan du justere retningen på hvor du vil ha lyset og dermed unngå og få direkte blitslys.

Et tips,kom deg ned på samme bakkenivå som krabaten når du tar bilder :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ett lite protip fra en 3-barnsfar:

50/1.8 er en genial partner i starten, når krapylet ikke er så mobilt.

Når de begynner å bli mobile vil du imidlertid, avhenig av størrelsen på boligen din, kunne oppleve at 50mm blir for trangt. Da er en normal (28-35mm) av den lyssterke typen å foretrekke - og som Nautica sier: Legg deg for pokker ned på gulvet sammen med barnet!

260475912_VcPYt-M.jpg

Lenke til kommentar

Ole_Gunnar:

Jeg blandet 7D og denne i et svakt øyeblikk... Den har både CF og SD..

Canon 7D har kun CF: 7D specs Scroll ned til du ser storage :)

Det er kun Nikon D300s (som jeg vet om) som har spor for bade SD og CF i denne klassen av DSLR :)

Ellers ser dette ut som et greit kit :)

Edit: leif

Endret av grizley
Lenke til kommentar

Jeg driver og setter sammen mitt første speilrefleks-kit selv, og kjøper kamera av omtrent samme grunner som deg (barn, naturopplevelser). Jeg har landet på at Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM passer enda litt bedre for mitt bruk, enn Canon EF-S 15-85mm F3.5-5.6 IS USM som du vurderer. Bedre lysfølsomhet gjør at objektivet blir mye mer anvendelig i litt dårlige lysforhold. Mitt inntrykk er at det er veldig mange som har Canon EF-S 17-55mm f/2.8 som favorittobjektiv, sammenliknet med Canon EF-S 15-85mm F3.5-5.6. Men det er selvsagt avhengig av bruksområdet. Forøvrig har jeg også tenkt å kjøpe Canon EOS 550D, sånn som deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...