agvg Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 VDSL vs fiber har vært ett tema her mange ganger, denne artikkelen fra Inside Telecom er jo interessant i så måte. Fiber vil gi reduserte driftskostnader, enklere kundeservice. I tillegg er det enklere å selge enn VDSL, mener Morten Ågnes i Nextgentel. Direktør Morten Ågnes forventer at selskapet vil redusere driftskostnadene gjennom bruk av fiber, sammenlignet med bruk av ADSL-teknologien. - Det er enklere å sette opp og supportere rent teknisk. Dermed får vi større driftsstabilitet og mindre varians i forhold til kapasitet, sier Ågnes. Krevende å selge VDSL Kobbernetteier Telenor satser fortsatt helhjertet på å oppgradere nettet, for å tilby kundene VDSL, men Nextgentel opplever at dette produktet er krevende å selge. Dette skyldes at de må sjekke om produktet er tilgjengelig på kundenivå før hvert salg, og ikke systematisk kan gå ut i et nabolag, slik de nå gjør på fiber. - Per i dag er det bare 20-30 prosent av linjene i sentralene som kan få dette, sier Ågnes. Dette skyldes blant annet at sentralen må ligge innenfor 800 meter fra hustanden. Vurderer hybridmodeller Dette kan forenkles gjennom å se på en FTTB-modell, der fiberen graves inn til blokken eller borettslaget og eksisterende infrastruktur benyttes siste stykke. - Å sette inn en DSLAM i borettslag er en nærliggende teknologi, sier Ågnes. Men den økte kompleksiteten øker kostnaden, og gir mer krevende support og feilretting. Dermed går noe av vinningen opp i spinningen. - Utfordringen med hybridmodeller er økonomien når det blir ulike teknologiske løsninger, som igjen gjør andre krav til support og bytting av utstyr, sier Ågnes. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Det er typisk for Telenor å tyne gammel infrastruktur til det går i oppløsning og råtner av seg selv. Det er strengt tatt en av grunnene til at jeg ikke vil ha noe med dem å gjøre, men det er nå meg da. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Hmm, jeg var nysgjerrig på dette ja. Jeg ser at Powertech tilbyr VDSL, men søker man opp diverse adresser hos dem så er det veldig få der man får tilbud om annet enn ADSL. 800m er jo særdeles upraktisk og jeg har problemer med å skjønne hvordan det kan være lønnsomt å bygge ut tusenvis av nye sentraler for å få folk flest innenfor denne radiusen. Jeg ville ikke betalt mye for en slik utbygging hvis jeg for en liten ekstrakostnad kunne fått en bedre og mer varig løsning som fiber. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Å drive med flikking med noe som gir under 100Mbit, er jo bortkastet. Grave fiber kommer til å bli gjort før eller siden til de fleste. Hadde Telenor hatt monopol, så hadde alle mann brukt ISDN ennå. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Alt handler om kostnader og hva en privatkunde er villig til å betale. Klart, får en fiber helt inn i stueveggen er jo det mest optimale, men også det mest kostnadskrevende. VDSL er helt klart et billigere alternativ, men kompliserer drift og support kontra fiber rett inn. Lyse er den eneste som tjener litt penger på fiber, men det er hovedsaklig pga Altibox konseptet de selger til andre ISP'er, ikke sine egne fiberkunder. Mange av de mindre ISP'ene som er med i Altibox sliter skikkelig med å få regnskapet i null, pga de må sette salgsprisen lavere enn det de reelle kostandene er, hvis en også skal tenke på at investeringen faktisk skal lønne seg i fremtiden. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Alt handler om kostnader og hva en privatkunde er villig til å betale. Klart, får en fiber helt inn i stueveggen er jo det mest optimale, men også det mest kostnadskrevende. VDSL er helt klart et billigere alternativ, men kompliserer drift og support kontra fiber rett inn. Lyse er den eneste som tjener litt penger på fiber, men det er hovedsaklig pga Altibox konseptet de selger til andre ISP'er, ikke sine egne fiberkunder. Mange av de mindre ISP'ene som er med i Altibox sliter skikkelig med å få regnskapet i null, pga de må sette salgsprisen lavere enn det de reelle kostandene er, hvis en også skal tenke på at investeringen faktisk skal lønne seg i fremtiden. Altibox tjener ikke penger på fiber enda, invisteringene som er gjort er gigantiske og det er bare småpenger de får inn i forhold. Hafslund modellen er en optimal løsning for valgfrihet, enkel drift og ikke minst pris for kundene. De som eier fibernett bør åpne nettet til flere, rett å slett for å få større dekningsgrad på fiber. Det er ikke uvanlig at 50% av boliger i et område har fiber, mens de resterende 50% ikke vil gå inn på en låst løsning. VDSL2 har uansett potensiale og marked i Norge, pr i dag er oppsettet på dsl i Norge tungt og vanskelig driftsmessig. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 De som eier fibernett bør åpne nettet til flere, rett å slett for å få større dekningsgrad på fiber. Det er ikke uvanlig at 50% av boliger i et område har fiber, mens de resterende 50% ikke vil gå inn på en låst løsning. Hvorfor skulle de åpne det? Det er jo ingen grunn til det. Staten og kommunene burde ha bygget åpne fibernett som i Sverige, der du kan velge fiberleverandør og få abonnement til under 200kr mnd. Selv om utbygging er vanskeligere og dyrere i Norge, er det ingen unnskyldning for svikten vi har sett fra myndighetene. Telenor og deres samarbeid med Jagland/Stoltenberg/Bondevik-regjeringene fra 1995-2005 har fratatt oss et enormt IT-løft. VDSL2 har uansett potensiale og marked i Norge, pr i dag er oppsettet på dsl i Norge tungt og vanskelig driftsmessig. Med 800m som krav så ser jeg ikke helt at det er noe særlig potensiale. Det krever bygging og plassering av masse utstyr og telefonsentraler. Kostnaden blir kanskje ikke like høy som fiber men det kan umulig være langt unna. 1 Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Hvorfor skulle de åpne det? Det er jo ingen grunn til det. Staten og kommunene burde ha bygget åpne fibernett som i Sverige, der du kan velge fiberleverandør og få abonnement til under 200kr mnd. Selv om utbygging er vanskeligere og dyrere i Norge, er det ingen unnskyldning for svikten vi har sett fra myndighetene. Telenor og deres samarbeid med Jagland/Stoltenberg/Bondevik-regjeringene fra 1995-2005 har fratatt oss et enormt IT-løft. Med 800m som krav så ser jeg ikke helt at det er noe særlig potensiale. Det krever bygging og plassering av masse utstyr og telefonsentraler. Kostnaden blir kanskje ikke like høy som fiber men det kan umulig være langt unna. 1: Som jeg sier så vil åpne nett gi flere kunder, større dekningsgrad og flere aktører å velge imellom? Skal vi ha et nytt Telenor monopol på fiber? Undersøkelser viser jo at Hafslund modellen fungerer ypperlig? 2: ca 50% av Norges befolkning (etter det jeg har fått med meg) ligger innenfor 1000 meter fra sentralen, så dekningsgraden er nok større enn fiber.... Så ja, potensiale er det definitivt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå