Gå til innhold

Er billig bra ? eller må man bruke hundre tusner av kr på ting man egentlig ikke bruker

Anbefalte innlegg

hei, nå har jeg bestemt meg for å få ordna meg en pc som rungere til litt forsjellig og kan oppgraderes, det viktigeste for meg er en pc som fungere til litt spill, nettsurfing, filnedlasting, se på film osv slikt tenkt da.

neste jeg trenger er pc kabinet, Hovedkort, CPU, Minne (muligens en ny harddisk ( den jeg har er ca 1 år gammel, men lite brukt) jeg vill bruke SLI EVGA 9600 SSC og harddisker jeg har til lagring,

så hva syns vi om dette oppsettet her ? dette er det billigeste man for, men er det bra ?

https://www.komplett.no/k/cart.aspx?mode=share&ShoppingListId=821538

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Handlevognen er tom.

Det billigste man får er ikke nødvendigvis bra, men du får en helt grei PC til surfing, film og kontorarbeid for rundt 3000 kr. For en skikkelig gamermaskin kan du regne en 7-8000, da snakker vi en maskin som kjører alle dagens og morgendagens spill i overkommelig til god kvalitet. Etter min mening vil det være vanvidd for en typisk hjemmebruker å legge mer enn 12000 i en maskin. For en slik investering bør man ha spesielt krevende behov (spør du meg). Disse estimatene er eks. eksterne komponenter og programvare.

Jeg kan sette opp et forslag til deg, men jeg vil gjerne ha spesifisert litt nærmere hva slags spill du spiller. Dette er avgjørende for din investering, siden nær sagt all maskinvare nyere enn ~4 år vil ha null problem med å takle de andre bruksområdene du lister opp. Det er stor forskjell på kabal, The Sims og Crysis.

Et budsjett hadde heller ikke vært så dumt, alternativt tenker jeg du ønsker deg noe så billig som mulig uten at det blir ukurant svakt.

edit: Jeg satte opp et foreløpig forslag til deg bestående av de komponentene du ba om, til ca 3500. Ingen super gamingmaskin, men et helt greit allroundoppsett, og du klarer nok å dra endel nyere spill med dette. Som sagt: litt mer spesifikt om spillkravene dine hadde hjulpet en god del på vei.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Det du burde legge mest penger i når du skal bygge din egen datamaskin, er først og fremst skjermkort, så en rimelig god prosessor som ikke blir en flaskehals for nevnte, så minne som kjører like kjapt som prosessor. Minne og hovedkort, samt PSU har det liten verdi å putte mye penger i ettersom forskjellen er minimal, særlig om du ikke skal overklokke maskinen.

Bruk mest penger på skjermkort og prosessor. ;)

Lenke til kommentar

Det er en påstand som definitivt avhenger av brukerens krav til maskinen. Hvis "spill" betyr "The Sims" har det liten verdi å bytte ut hans 9600-serie-skjermkort med et nytt til flerfoldige tusen kroner. Isåfall ville jeg heller lagt pengene i skjerm.

Hva som er flaskehals er subjektivt i forhold til hva som er bruksområdet. Et HD3650 ville ikke vært flaskehals sammen med en E6600 og 2 GB RAM til videoredigering, mens det fint kunne vært det om maskinen skulle brukes til nyere, krevende spill.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

sorry for at handle vongna var tom, spill jeg spiller er suprme comander, crysis, og mye forsjellig, sann, jeg er veldig til og laste ned filmer og sann, og det jeg egentlig har lyst på er en midleridig billig løsning som rett og slett fungere, for min stajonære pc som jeg har nå har en liten bug jeg rett og slett ikke klarer og finne ut av, men har kommet frem til at det mest sannsynlig er hovetkortet

her er oppsettet mitt om dere ser vedlegg :) tusen takk for all hjelpen :) vill helst at hovedkortet kan kjøre SLI for jeg har nemelig 2 stk evga 9600 SSC (ssc = overklokka til de grader)

budsjett, ja det var det da, ikke mere enn 4500 vill jeg se, med tanke på at jeg har :

Harddisk 7200 rpm 630Gb 32mb

2 stk Evga 9600 ssc

750w strømforsynner

CD Rom

Endret av thekiwi
Lenke til kommentar

Det du burde legge mest penger i når du skal bygge din egen datamaskin, er først og fremst skjermkort, så en rimelig god prosessor som ikke blir en flaskehals for nevnte, så minne som kjører like kjapt som prosessor. Minne og hovedkort, samt PSU har det liten verdi å putte mye penger i ettersom forskjellen er minimal, særlig om du ikke skal overklokke maskinen.

Bruk mest penger på skjermkort og prosessor. ;)

Ikke for å være kjip her, men jeg ser meg nødt til å påpeke at PSU er en av de viktigere tingene du kan legge penger i når du bygger deg en maskin. En dårlig PSU kan faktisk ta med seg hele maskinen til h****te om den skulle finne på å streike. En dårlig PSU kan også levere lite Ampere til skjermkort og CPU, dette kan bli et stort problem ved f.eks. overklokking. Siden trådstarter allerede har PSU er det nok ikke et reelt problem i denne sammenhengen, men jeg velger fortsatt å kommentere det slik at ingen andre blir feilinformert. Lykke til med byggingen!

Lenke til kommentar

Man bør kjøpe en kvalitetspsu ja, men det er viktig å ikke se seg blind på watten. Det fins mange gode psuer som ikke koster skjorta. Man trenger ikke 124355432512 (satt på spissen) watt, bare fordi man skal en gamer pc.

Lenke til kommentar

veldig sant men jeg tok dette til hjerte og kjøpte en på 750 watt og som er veldig stabil, når jeg kjøpte første gangen :) Corsair TX 750W PSU

men trenger hjelp til og finne et hovedkort, er sp mye og velge mellom, trur jeg har lyst på micro-ATX, for det er såpass lite, har gitt opp og overklokke og sann jeg nå så orker ikke det lenger..

Lenke til kommentar

Det er knapt mulig å kjøpe komponenter i dag som ikke vil fungere til en grei PC. Hvis du kjøper et moderne hovedkort (AM3 eller LGA1156), dobbelkjerneprosessor (2,5GHz+) og 2 GB minne som passer til hovedkortet, så er du i havn. Et skjermkort fra nVidia eller ATi til kr 1000 - 1500,- holder til de fleste spill.

Lenke til kommentar

takk :) har skjermkort, og de fungere yppelig ennå, de drar crysis på 1600x1024 så ekke noe problem ennå

Hei, kan dere hjelpe meg med dette her ?

I denne linken så er det et hovedkort, og det er 2xPCI-Ex(2.0)x16 på denne, det jeg lurer på

er om den støtter SLI ? er litt viktig for meg siden jeg har 2 stk kjermkort som yter yppelig når det er i sli sammen.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=580152

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...