Gå til innhold

Hva er det svakeste ledd, og hva holder?


Anbefalte innlegg

Har nå:

 

Intel E8500 @ 3,16 GHz

4GB RAM DDR2 400MHz

XFX 9800GTX+ 512MB

 

Hva av det er lurest å bytte først? Skal kjøpe nye deler rundt neste mnd.

 

Tenker på Intel i5 750 @ 2,X, og XFX ATI 5770 1GB.

 

Er veldig usikker på om dette er noen stor oppgradering med tanke på at det helst skal holde noen år.

 

Vil det være lurere å kanskje kjøpe ny CPU, og heller gi litt mer, så kjøpe ny GPU senere?

Eller det samme, men GPU nå, og CPU senere?

 

Når skolen starter tenker jeg også gå litt rundt å prøve å få meg jobb, da kan jeg gå enda høyere i pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye penger har du til rådighet? Skal du ha i5/i7 må du bytte hovedkort til 1156/1366. Vil anbefale en AMD prosessor isteden da. du får sekskjerner til 1600kroner og hovedkort til 800.

 

På oppsettet ditt er skjermkortet det svakeste leddet nå. Skal du bytte ut prosessor må du bytte ram også siden de nyeste hovedkorta bare tar DDR3. For amd x6, hovedkort og ram blir det ca 3400 kroner. Med 5770 blir totalsummen 4800-5000.

Endret av Refsa
Lenke til kommentar

AMD? Da lever jeg heller uten PC.

 

Hm, da blir det trolig skjermkort. Men, om jeg først tar skjermkort, så RAM og CPU, vil det da være lurere å gå høyere i pris for skjermkort? 5850/5870? Eller noe nyere fra nVidia om jeg da også kan benytte det jeg har nå, som physx eller noe?

 

Har ikke lyst til å gå noe høyere enn max 5000kr. Men, om jeg kjøper skjermkort, så venter med RAM og CPU, kan jo prisene gå ned, eller det komme noe nyere. Har en del penger, men før jeg har fast inntekt, har jeg ikke lyst til å bruke så altfor mye.

 

Ble sent svar pga diskusjon.no bestemte seg for å være utilgjendelig da jeg trykka på "post" forrige gang. Denne gangen har jeg kopiert posten for sikkerhetsskyld!

Lenke til kommentar

akkurat der tar du feil min venn :) AMD har like bra og bedre ytelse i spill. I tillegg er det billigere. AMD Phenom II x6 1055 yter like bra som i7-920 begge stock. Nyere spill vil kunne bruke flere kjerner og dermed vil en sekskjerne være kjekk. Bare et veldig godt tips i forhold til penger kontra ytelse ikke for å tvinge deg.

 

Du kan også kjøpe det oppsettet jeg har sagt nå og kjøpe en 5770 til senere. 2x 5770 gir nesten lik ytelse som 1x 5870.

Lenke til kommentar

Ingen vits å prøve å omvende en fanboy, det er akkurat som å forsøke å omvende en kristen.

 

Uansett - som det sies: skal du ha ny CPU må du ha nytt hovedkort, og skal du ha nytt hovedkort må du ha ny RAM. Jeg ville ha prioritert i følgende rekkefølge:

 

-HD5770

-Ny CPU, RAM og HK med god støtte for Crossfire

-Et ekstra HD5770

 

Om du tar dette etterhvert som du har råd, vil du ende opp med et ganske dugandes system. HD5770 i CF ryktes ifølge tester å yte generelt noe bedre enn HD5870 single, til en betydelig lavere totalpris. Samtidig får du en betydelig oppgradering av skjermkort i første omgang uten å blakke deg helt. Sørg for å ha nok strøm.

 

edit: jeg var litt sent ute med posten, ser andre allerede er enige med meg :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Satt og så på tester. AMD Phenom X6 1090 slår 920 på noen tester. Ikke 1055. Og 1090 er dyrere enn 920, så da er jo poenget borte.

 

Og det finns grenser for hvor mange kjerner flere programmer kjører effektivt uansett.

Klokk for klokk er Intel mer effektiv enn AMD. Før alt fokus går på å multithreading i programmering, så er Intels quads->AMD hexa. Eller AMD quad->Intel hexa. Uansett.. U see my point.

 

Dette er så minimale tall (3 sekunder lengre rendring av TIFF-bilde favør Intel).. Hvem er normale og samtidig lager 68mb store TIFF-bilder uansett?

 

920->1055, 1090->920 i ytelse. Pris dermiot, der blir det 1055->920->1090. Intel er ikke så dårlig valg der.

Lenke til kommentar

Satt og så på tester. AMD Phenom X6 1090 slår 920 på noen tester. Ikke 1055. Og 1090 er dyrere enn 920, så da er jo poenget borte.

 

Og det finns grenser for hvor mange kjerner flere programmer kjører effektivt uansett.

Klokk for klokk er Intel mer effektiv enn AMD. Før alt fokus går på å multithreading i programmering, så er Intels quads->AMD hexa. Eller AMD quad->Intel hexa. Uansett.. U see my point.

 

Dette er så minimale tall (3 sekunder lengre rendring av TIFF-bilde favør Intel).. Hvem er normale og samtidig lager 68mb store TIFF-bilder uansett?

 

920->1055, 1090->920 i ytelse. Pris dermiot, der blir det 1055->920->1090. Intel er ikke så dårlig valg der.

 

C2D 3,0GHz - ATI Radeon HD 4870 - 8GB Kingston DDR2 - DFI LanParty DK P45-T2RS - 820GB HDD

 

Så bruk det selv. Jeg skal ha intel.

 

EDIT: Blir bare mer og mer forvirra om hvilken side du er på, antar du er fornuftig ettersom du har intel nå, og om jeg har rett, men nærmere titt faktisk sier at intel er bedre, iallefall litt i inlegget ditt.

Endret av Jevrio
Lenke til kommentar

Ah, så når jeg har Intel, så er det BEST, jeg hater AMD, fordi jeg ikke har det? Logisk..

 

Jeg har hatt AMD, Intel, og noe random VIA-dritt engang i tida.

 

Jeg sier Intel i7 920 av den grunn at den er bedre enn 1055, men dyrere. 1090 er best, men dyrest (1800-1600-2200 kroner, hhv.)

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

Ah, så når jeg har Intel, så er det BEST, jeg hater AMD, fordi jeg ikke har det? Logisk..

 

Jeg har hatt AMD, Intel, og noe random VIA-dritt engang i tida.

 

Jeg sier Intel i7 920 av den grunn at den er bedre enn 1055, men dyrere. 1090 er best, men dyrest (1800-1600-2200 kroner, hhv.)

 

Sier ikke du hater det, bare at du virker som en fornuftig person da du har intel. Mht. at jeg først misforstod og trodde du ville bevise at AMD var best.

Lenke til kommentar

Haha, unnskyld meg? Fornuftig person, for at jeg har Intel? Om jeg vil, kan jeg sikkert presse mer ut av en 1055 enn jeg klarer av en 920. Da med ordentlig kjøling.

 

Jeg kjøper det som er best til prisen som er i øyeblikket jeg kjøper det. Har jeg Intel-hovedkort så kjøper jeg Intel-CPU så fremst det er mulig.

 

For alt jeg vet blir det en 1090 på meg neste gang jeg handler.

 

Kjøper du Apple for at det er en Apple-logo på, eller kjøper du det fordi du foretrekker operativsystemet og designet, framfor en kjedelig PC med Windows fra Dell, selv om Dell-en er bedre og billigere?

 

Er Apple billigst kjøper jeg det, er Dell billigst kjøper jeg det istedet. Jeg bryr meg ikke om merket. Det eneste jeg ikke skal ha er iPhone...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, fins ett ord for deg: Fjortizz.

 

Mac OS X er det beste geniale OS som fins. Jeg liker bare ikke at det er sperret til Apple's PCer. Mac OS X er også det som er mest utbredt i mediegrafiker-verden. Og det er jeg. Hva var problemet?

 

Du er ikke annet enn en fordomsfull kid. Ja, det er kanskje personlig, men les deg selv...

Lenke til kommentar

Mac OS X er det beste geniale OS som fins. Jeg liker bare ikke at det er sperret til Apple's PCer.

 

Jeg trodde det var slutt på dette etter at Apple begynte å bruke Intel-arkitektur. Mener å huske at nyeste OS X kan installeres på vanlige Intel PC-er du kan bygge selv. Rett meg om jeg tar feil.

Ang. det du sier om fjortiss, så er jeg enig. Er ingenting som irriterer meg mer enn folk som ber om råd på forumet, men som ikke blir fornøyd med svaret de får og fortsetter å spørre videre. I dette tilfellet hvor han heller vil være uten PC enn å ha AMD. For en fanboi.

Lenke til kommentar

Da gir jeg opp å snakke til deg hva som lønner seg mot fremtiden. Bare et siste forsøk. AMD skal etterhvert lansere en prosessor rekke med kodenavn "Buldozer". Dette er en serie med 8 kjerners prosessorer som skal fungere på AM3. Det er samme hovedkort som de fleste andre nye AMD prosessorer som x3-x4 og x6 gjør. AMD har også hatt svært få sockets. De har i hovedsak brukt AM2, AM2+ og AM3. AM3 vil som sagt fungere med 8 kjerners prosessorer.

 

Intel de siste årene har hatt over 10 forskjellige sockets de samme årene som AMD har byttet på mellom 3-4 stykker. Da sier dette litt om hvor fremtidsrettet et AMD oppsett er i forhold til et Intel oppsett. Dette sies fra en som sitter med Intel E8500 og ikke ville ha AMD for alt i verden for et år siden.

 

Skjermkortet du velger er et ATI. Du veit ATI er en del av AMD kompaniet?

 

Hvis ikke dette har forandret ditt syn så kan du følge denne listen:

 

-Skjermkort

-Ny CPU, RAM og HK med god støtte for Crossfire/SLI

-Et ekstra skjermkort

Lenke til kommentar

Kjøper du et LGA-1156, så får ikke du bruk for LGA-1366 sånn plutselig. Og 1156 blir å fungere i iallefall 3 år til. 775 er enda aktuelt for budsjett-PCer.. 775 har eksistert siden 2004. At de måtte oppgradere chipset for å støtte Core2 (kontra Pentium) er jo logisk, da det var så store endringer i arkitekturen (hvis ikke hadde AMD enda antakelig vært best på ytelse all over).

 

At intel måtte bytte socket for å få ramkontroller på CPU er også logisk. Det er det samme som å si at AMD var teit når de hadde Socket-A, 754, 939 og 940. De er ikke bedre selv. Og de har ennå AM2 og AM2+, samt AM3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...