Gå til innhold

Stasjonær og tilbehør til poker og photoshop

Anbefalte innlegg

Hei. Etter å ha levd med en 7" notebook som må sendes inn hver 2. måned i to år, er det på tide med en ny pc. Denne gangen tenker jeg å skaffe meg en stasjonær pc og utstyr (skjerm, tastatur osv.) som er bra til pokergrinding, mye skriving (avisjobb), photoshop, indesign osv.) At den takler Avid er også et pluss, men ikke nødvendig. Er skikkelig noob på alt som kommer til hardware og hva en kan få for pengene nå til dags. At min forrige stasjonære pc hadde 256MB minne sier vel mye om hvor godt jeg følger med i tiden:)

Det jeg tror jeg trenger er:

2 stk. gode og billige skjermer (20"+)

1 stk. komfortabelt tastatur

1 stk. behagelig og presis mus

1.stk. stasjonær PC med Windows 7 som klarer det nyeste av de programmene jeg snakket om, helst i flere år fremover. En grei hardisk, noen usb-porter, godt minne, hdmi inngang? (har ikke peiling på slikt) osv.

Så kan dere gjerne komme med innspill og tips til ting jeg trenger.

Alt dette til en billigst mulig pris. Jeg er student, og har ikke alt for mye penger. Det er vanskelig å sette opp en bestemt pris siden jeg kanskje kan få tak i noen ekstra lapper hvis argumentene for det er gode nok (sett i forhold til mitt behov).

Jeg blir veldig glad for all hjelp jeg kan få:) Hilsen en som har ligget i hardwarekoma siden år 2000...;)

Endret av Forestsage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er Komplett så bra på pris? Har sett at de er en del dyrere enn andre butikker på de fleste produkter. Har dessverre ingen erfaring med pcbygging og vegrer meg veldig for å begynne på et slikt prosjekt. Er ferdigpakkene generelt veldig dårlige i forhold til prisen? Hva koster det å få satt sammen egne utvalgte deler?

Når det gjelder skjermer trenger jeg noen som passer godt sammen med pcen og vil gi god oppløsning. Er litt usikker på hvordan en setter opp begge skjermer samtidig, men forstår dette er veldig enkelt? Hvilke kabler trenger jeg? Har brukt dette endel på jobb, så tenkte at det burde passe ypperlig hvis en vil multitable med flere pokerklienter.

Lenke til kommentar

Komplett er ikke noe særlig dyrere enn andre på markedet, hadde de vært mye dyrere hadde de gått konk. Noen ting er billigere der og andre er dyrere men slik er det hos stort sett alle webshops.

Litt dyrere totalt blir de nok ofte men det er tross alt marginale forskjeller, dessuten så får du igjen for det lille ekstra du betaler hvis du noen gang trenger hjelp da de har et suverent serviceapparat.

Ferdigpakkene er som regel billigere enn det man setter sammen selv da de er lagd for å være billigst. Noen komponenter kan være spart inn på da spesielt med tanke på at noe er forrige generasjon. Kvalitetsmessig er det like bra som alt annet.

Og prisen på ferdigpakkene til Komplett er ikke mulig å slå, de er rett og slett svinsk billige.

Hadde du vært på jakt etter det råeste råe, eller hatt ett veldig sært behov ville jeg nok anbefalt deg å sette sammen noe selv, men siden det ikke er noe slikt inne i bildet så kan du like godt kjøpe enten en maskin i deler å bygge den selv, eller kjøpe en ferdig montert.

Å bygge en pc er omtrent like vrient som å bygge med lego, så hvis du har litt lego erfaring så skal det ikke være spesielt vrient å få til, dessuten så har det den siste tiden blitt lagd en mengde videoer og instruksjonsartikler på hvordan man går fram så det er mer eller mindre idiotsikkert hvis man følger en eller flere av disse.

Som du sier så er det å sette opp flere skjermer lekende lett og gjøres via skjerminnstillinger der de fleste er vant til å tulle rundt allikevel.

Så da til slutt er spørsmålet hvor mye har du tenkt å legge i en slik maskin komplett med skjermer og keyboard/mus?

Legg merke til at skjermer kan man få fra 999kr og oppover, avhengig av kvalitet selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Det jeg er usikker på er hvor billig en kan gjøre det, etter mitt behov, og likevel få et produkt som kan gi meg greie muligheter når det gjelder photoshop osv. Av spill kan jeg tenke meg å kunne kjøre det nyeste av Football Manager og Pro Cykling manager.

Jeg snakker da om en PC med:

En god prosessor (til mitt bruk,)

4GB RAM

Harddisk på 320GB+ (helst borti 1TB)

Grafikkdeler osv. har jeg ikke mye peiling på.

Bør kunne legge rundt 5000kr for selve maskinen, noe mye høyere enn det må jeg tenke litt på.

2 skjermer, helst 20"+ men er ikke et krav. Max 3000kr. Trenger ikke være noe luksus (det får tvn i stua sørge for selv), men skal ikke være irriterende i lengden heller, siden det kan påvirke pokerhumøret mitt:)

Et behagelig tastatur. Max 1000kr.

God mus. Max 500kr.

9500kr blir dette tilsammen, men her kan det spares inn mye tror jeg. En god og stabil maskin går helt klart forran hvor gode skjermene, tastaturet og musa er.

Lenke til kommentar

Dersom du driver mye med Photshop og indesign, er ikke tegnebrett noe du bør skaffe deg da? :)

Tegnebrett har jeg ønsket meg lenge, men det får bli til en senere anledning. Først må jeg få et pusterom fra min 7" notebook jeg faktisk har kjørt photoshop på (ja, du gjettet riktig, det gikk treigt som et helv...)

Glemte å legge til at jeg har ingen problemer med at tingene er brukt, bare de er i god stand.

Lenke til kommentar

Nå har jeg funnet en pc som er aktuell: Multicom 420 Value med Full HD skjerm, AMD Athlon II X4, Windows 7. Er dette et bra tilbud? Har hørt at det er lurt å ha en liten SSD til å kjøre OS? Er det mulig på denne?

Jeg tenkte på å foreslå denne, men om du er kapabel til å sette sammen din egen maskin vil du nok både få mer for pengene og større valgfrihet på den måten.

En SSD høres ikke dumt ut til ditt bruk. Skal forsøke å sette sammen et selvbyggoppsett, hang on.

Her er mitt forslag. Du har egentlig ikke bruk for ytelsen til HD5750, men jeg finner ingen rimeligere skjermkort med dobbel DVI og HDMI. Nå vet jeg ikke om HDMI var et absolutt krav, men likevel var det ikke mye å velge mellom, og tilsynelatende heller ikke mye å spare på å sløyfe denne egenskapen heller. Dobbel DVI vil jeg absolutt anbefale når du skal ha to skjermer. Husk forøvrig at du må ha DVI-kabler også, da det kun følger VGA-kabler med skjermene, ellers følger alle kabler med. SSD er foreløpig ikke inkludert, da dette er relativt dyrt, og dermed vanskelig å klemme inn i et oppsett med et slikt budsjett der du også skal ha to skjermer.

IPS er nok ikke dumt til bildebehandling, men da tror jeg du må doble skjermbudsjettet ditt - minst - dersom du skal ha to.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Veldig bra forslag, er noe slik jeg kan tenke meg :thumbup: Jeg må uansett ta en avgjørelse for om jeg tør å bygge pc selv, er redd for å sitte der med delene uten å skjønne noen ting (selv med god guide). Er generelt ganske god med kabler osv., men Pc-bygging er noe jeg alltid har trodd var for fagfolk, og ikke for tidligere "legomestere" (er faktisk bare en uke siden jeg brukte to timer på lego da :!: )

Når det gjelder SSD så vet jeg at det er dyrt, men jeg regner med det vil være verdt pengene så ofte som jeg bruker PC for tiden. Forresten: Hvordan er det en går frem slik at OSet blir kjørt på SSDen i steden for HDDen, kan du velge når du setter CDen til OSet inn?

Lenke til kommentar

I utkastet over så ville jeg byttet ut skjermkortet med et uten vifte, hater støy!

Kjøp heller en god skjerm enn to med crappy fargestyring. Dells u2410 med 1920 x 1200 oppløsning gir deg mere pixler i høyden, det er mer praktisk til fotoarbeid.

SSD'en oppfører seg akkurat som en vanlig disk ved innstallasjon, men du må skru av automatisk defragmentering. Også fordel å innstallere Windows 7 fresh (ikke klone fra annen installasjon) da sikrer du at operativsystemet utnytter disken best mulig,

Jeg ville også putta inn en litt kraftigere strømforsyning fra samme leverandør.

Lenke til kommentar

Du velger hvor du vil installere OS ja. Er det vanskelig å identifisere diskene under installasjon er det ikke verre enn å plugge ut alle andre disker enn SSD når du skal installere ;)

PC-mekking er strengt tatt ingen heksekunst. Så lenge du fatter at f.eks. en S-ATA-kabel går mellom hovedkortet og optiske drev (og klarer å identifisere kabler, plugger og porter), så er du langt på vei selvberget. Alt du ikke kan utenat (omtrent), finner du svar på i HK-manualen :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen. Nå har jeg kommet frem til at jeg vil ha en ferdigpakke. Jeg snakket litt med en på multicom og han mente at jeg burde kjøpe 430 pakken deres istedenfor, med Core i5-650 prosessor og oppgradert skjermkort, hvis jeg skulle kjøre to skjermer. Han anbefalte meg å kjøpe to stk av disse .

Det jeg uansett lurer på da er: Trenger jeg å oppgradere til denne pakken for å få oppfylt mine ønsker? Kan jeg ta 24" skjermen i pakken og legge til en av de i forslaget over og få to skjermer som samarbeider godt sammen?

Tar noen forhåndsregler og spør her på forumet når jeg får råd fra selgere :!:

Noe positivt er at de har lagt inn mulighet for SSD på 80 eller 160GB til begge pakkene etter mitt ønske.

Tusen takk for all hjelp til nå folkens.

Endret av Forestsage
Lenke til kommentar

Bump!

Jeg er nå nære ved å trykke kjøp på denne med følgende:

24" skjerm Full HD 1920x1080 med DVI og HDMI fra BenQ [+1 037,-]

Oppgrader til AMD Athlon II X4 640, 3.0 GHz, 4 kjerner [+352,-]

80GB Intel X25M SSD (ingen bevegelige deler, minnebasert harddisk) [+1 279,-]

1TB (1000GB) 7200RPM SATA harddisk [+683,-]

Skjermkort GeForce GT240

Trådløst nettverk, 300Mbps 802.11n, PCI kort (internt kort i PC) [+300,-]

2 stk USB 3.0 kontakter

CREATIVE Inspire T3130 2.1 høyttalersystem - sub: 15W RMS, satelitter: 5W RMS. Favoritt i VG [+419,-]

Tilsammen 10 003kr

Jeg kommer til å kjøpe en ekstra 24" skjerm og kjøre en på DVI-I og en med HDMI.

Hvis noen synes noen av valgene mine virker perverst dårlige i forhold til prisen (jeg er ingen dataekspert), så håper jeg dere kan komme med innspill til en bedre løsning. Er ikke noe artig å kjøpe katta i sekken. Det jeg er mest bekymret over er at jeg har hørt GeForce GT240 suger balle i sin egen prisklasse (jeg aner ikke om multicom kan tilby noe bedre for den pakken).

Jeg setter pris på all mulig hjelp jeg kan få nå siden jeg trenger PC rimelig raskt, og at gutta på multicom vil bruke 3 uker på å levere dette.

Endret av Forestsage
Lenke til kommentar

Beklager at jeg maser så mye ;) men er det noen som kan si om dette er en god eller dårlig løsning? (sett i forhold til at jeg ikke skal bygge selv) Grunnen til at jeg har sånn hastverk er at jeg har mye arbeid å gjøre fremover og at det minimum tar 3 uker før jeg får denne i posten. Er det feks. noen av demovarene til Komplett som er bedre enn denne?

Lenke til kommentar

SSD er veldig bra.

Hadde nok heller gått for en Core i7.

RAM bør du kline til med. Jeg gikk for 12GB, litt overkill men har ikke angret. :)

Kan maks velge 8GB RAM på det oppsettet der. Core i7 er ikke tilgjengelig som valg heller :( Har uansett hørt mye bra om den. Kan jo alltids maile dem igjen og be dem legge det til, hvis den funker sammen med det andre. Fikk dem jo faktisk til å legge til SSD-muligheten på 420 og 430 valuepakkerne, så det hjelper å spørre :)

Hvorfor vil du anbefale mer enn 4GB RAM forresten? Hva er fordelene? Synes oppgraderingen til 8GB RAM her var en smule dyr og 12GB koster sikkert skjorta der.

Lenke til kommentar

Nå kan jeg forresten få AMD Athlon II X4 645, 3.1 GHz 4 kjerner for 530kr mer, isteden for å ta Athlon II X4 635 (ikke noe tillegg i pris) eller AMD Athlon II X4 640, 3.0 GHz 4 kjerner for 273kr ekstra. Er det verdt det? Har ikke peiling på hva det har å si for hvor rask maskinen blir.

Endret av Forestsage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...