Gå til innhold

Dataingeniør-utdanning

Antih

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Jeg har nettopp fått høre at jeg har fått plass på UIA på Dataingeniør Bachelor gjennom restplass på Samordnaopptak.

Men jeg er fortsatt litt usikker på denne utdanningen og jeg håper at noen her som jobber med data eventuelt noen som studerer denne linjen kan gi meg litt veiledning. :)

Jeg har holdt på med data siden jeg var 5 år gammel (er nå 26 år), og er generelt veldig interessert i data. Jeg er alltid oppdatert innen den nyeste teknologien (ram, cpu, gpu etc) og liker å finne ut hvordan disse fungerer. Jeg har bygd en god del pcer gjennom tidene, og er en person som liker å skru i ting for å se hvordan de fungerer. Kan nevne at stereoanlegget mitt og andre ting har blitt plukket fra hverandre en del ganger for å se hvordan det ser ut inni :D

Men her kommer mine svake punkter. Jeg er totalt blåst på programmering. Har ikke rørt C++/C(#), Java og slike programmer før, og vet ingenting om hvordan de implementeres og brukes. Har forøvrig testet ut "Hello World" gjennom Visual C++ og fikk det til å fungere. Jeg er veldig interessert i å lære meg dette, men rister oppgitt på hodet da jeg f.eks går inn på kildekodene på diverse nettsider og leser alle de ulike kommendoene som brukes på C++ o.l. Jeg kan jo ingen!

Har også gått Elektro på skolen og er utdanna elektriker, men jeg skal inrømme at jeg ikke kunne fordra eletroteknikk: dvs jeg hatet digitalteknikk og osciolloskop og sinuskurver og slikt.

Jeg har gått forkurs ingeniør, og gikk ut med A i fysikk og B i 3MX og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg elsker å holde på med matematikk og fikle med tall :)

Fysikk er også uhyre interessant.

Så det jeg prøver å oppnå med denne tråden er egentlig om jeg er skikket til å bli Dataingeniør, og om mine interesser matcher med utdanningen.

Er det mye elektronikk ala oscilloskop og slikt man benytter seg av på denne utdanningen? Er digitalteknikk sentralt og mye brukt? Vet selv at jeg vil slite om disse omtar utdanningen mye.

Hva med programmering og hardware. Er de veldig sentral? Er det veldig vanskelig å lære seg å programmere fra scratch?

Ja her ble det mye på en gang, og jeg håper noen kan ta seg tiden til å lese dette og kanskje punche ned noe jeg har å gå etter. Tusen takk for svar :thumbup:

Endret av Antih
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dataingeniør handler om arbeid med "mykvare". Det er ikke noe problem at du ikke kan programmere, de vil ta deg fra det grunnleggende til du ikke har noen problemer med å lære deg nye språk på egenhånd etter at du er ferdig. Det er også vanlig at dataingeniører jobber med mer driftsteknisk arbeid. Du vil kanskje oppdage når du kommer ut i arbeidslivet hva du vil trives best med. Tror du vil få dette til med glans jeg.

Lenke til kommentar

Enig med tickinghd. Dataingeniør er rettet mot emner som programmering, systemutvikling, nettverk (oppsett, vedlikehold, funksjonalitet) etc. - dog i svært liten grad mot maskinvare og "mekking".

Imidlertid inneholder programmering endel matematikk, og mattekunnskaper kommer godt med. Alle starter på scratch i programmering, typisk Java eller C++ fra starten av. Så lenge du har gode læringsevner og vilje til å studere er du svært godt egnet til dette studiet, uavhengig av dine programmeringsrelaterte forkunnskaper.

Fordelen ved å lære programmering på den akademiske måten er at man også lærer konvensjonell problemløsning, noe som er svært viktig innenfor programmering dersom man ønsker at kildekoden skal være lett å vedlikeholde og forståelig for andre som skal arbeide med den. En autodidakt har trolig lettere for å ty til "kreative", ukonvensjonelle løsninger fordi h*n er vant til å arbeide for seg selv, på sin egen måte.

Lenke til kommentar

Takker for svar begge to. :)

Så hardware er lite relatert i denne utdanningen? Dvs lite måling med multimeter, oscilloskop og slikt? På nettsidene til diverse høyskoler så står det at man som dataingeniør kan utvikle komponenter til datamaskiner. Det er derfor jeg stusser litt på om det er mye elektronikk i faget.

Hva med jobb? Hvordan er arbeidsmarkedet i dag. Er det vanskelig å få seg jobb som dataingeniør i dag?

Og kan dere komme med noen eksempler på hva en dataingeniør jobber spesifikt med i dag? Jeg vil helst ikke havne som systemadmin på videregående der alt jeg gjør er å hjelpe elever med problemer med å logge inn.

Endret av Antih
Lenke til kommentar

Dataingeniør er et veldig vidt begrep, og for meg å si at man ikke har omgang med hardware blir litt bastant. Hovedvekten ligger nok uansett på softwarebasis (for de fleste), og man har endel valgmuligheter ift. hvilke fag man vil ta. Gikk ett år dataingeniørutdanning på HiB før jeg hoppet over på det lignende datateknologistudiet på UiB, der jeg har mulighet til å mikse fag mellom disse utdanningsinstitusjonene. Ingen fag jeg har kommet over så lengt ser ut til å være særlig hardwarerelatert.

Ang. arbeidsmarkedet så må jeg bare gjenta at dataingeniør er et vidt begrep. IKT er fremtiden, og jeg for min del har ingen bekymringer for manglende jobbtilbud etter studiene, selv om jeg ikke har fått noen konkrete tilbud enda. Nær sagt alle sektorer har behov for den salgs kompetanse, og jeg vet at en stor porsjon av uteksaminerte informatikkstudenter fra UiB får seg jobb i olje- og petroleumssektoren, eller i bedrifter som i stor grad baserer seg på å levere løsninger til disse. Men det ville nok vært enklere å liste opp sektorer som ikke har behov for IKT/systemutviklingskompetanse.

Lenke til kommentar

For å tilføye til det srbz sier, det er ett godt arbeidsmarked for dataingeniører med erfaring. Som nyutdannet må man kanskje være litt fleksibel, men med riktig erfaring er mange arbeidsgivere interesserte. Lønnen er heller ikke så verst for tre år høyere utdannelse. Man kan sikkert få seg jobb som systemadmin på videregående om man ønsker, men de fleste velger jobber med større utfordringer. Gjerne utviklerjobber eller jobb i større driftmiljøer.

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar

Ok det høres jo så fint ut på papiret det der. Dataingeniører kan få ulike typer jobb og slikt, men for meg som er grønn på programmering og slikt så klarer jeg ikke helt å se for meg HVA slags jobber det er snakk om :)

Hva er det de går ut på egentlig? Utviklerjobb? Spesifikt, hva gjør en utvikler? Hvordan jobber han? Og likedan med "driftsmiljøer"?

Ellers takk for gode svar som hjelper mye :)

Lenke til kommentar

Vel, du kommer garantert til å få noen bedriftspresentasjoner ila. studiet dersom du hopper på, der bedrifter bl.a. forteller litt om hva de driver med (prosjekter, verktøy o.l.)

Som utvikler utvikler du programvare. Hva slags programvare du utvikler avhenger av hvilken sektor du jobber for eller hvem som er din oppdragsgiver. At du er grønn på programmering før du har begynt å studere er ikke nødvendigvis en ulempe. Mange av mine medstudenter (og forsåvidt meg selv) hadde aldri vært borti noe mer avansert enn HTML og CSS før programmeringsstudiene. Om det fenger deg når du begynner å komme inn i det har du ikke noe å bekymre deg for.

Lenke til kommentar

Jeg begynner på 2. året dataingeniør ved HiBu. Jeg går veien "Embedded Systems" og har noen fag som har med maskinvare og elektronikk. Skal til høsten nå ha maskinvareutvikling, og på vårparten skal jeg ha fag i signalbehandling og i datamaskinarkitektur. Dette er de fagene som skiller Embedded Systems fra Spill og simuleringslinja ved samme skole.

Med andre ord: Det finnes dataingeniører med litt vekt på maskinvare biten også. Det blir nok uansett til hva du ønsker selv. Man blir jo ikke en god dataingeniør bare ved å gå skole. Man blir en god dataingeniør ved å tilegne seg kunnskap på en god og effektiv måte, og hvorfor skal da hvilke fag man har begrense hva man ønsker å lære mer om? ;)

Jeg begynner på 2. året dataingeniør ved HiBu. Jeg går veien "Embedded Systems" og har noen fag som har med maskinvare og elektronikk. Skal til høsten nå ha maskinvareutvikling, og på vårparten skal jeg ha fag i signalbehandling og i datamaskinarkitektur. Dette er de fagene som skiller Embedded Systems fra Spill og simuleringslinja ved samme skole.

Med andre ord: Det finnes dataingeniører med litt vekt på maskinvare biten også. Det blir nok uansett til hva du ønsker selv. Man blir jo ikke en god dataingeniør bare ved å gå skole. Man blir en god dataingeniør ved å tilegne seg kunnskap på en god og effektiv måte, og hvorfor skal da hvilke fag man har begrense hva man ønsker å lære mer om? ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så det er to ulike valg du kan velge på HiBu, Embedded Systems og Spill? Hva med fag som de to linjene har felles, er det mye elektronikk der? Og hvis ja, er det vanskelige fag? Og hva med programmering, har dere mye av det på dataingeniør?

Ellers takk for svar :)

Lenke til kommentar

Skal begynne på andre året dataingeniør på UiA nå til høsten, så har kun erfaringer fra første året.

Du har mye matte, fysikk og kjemi første året, datafagene er grunnfag i programmering som vil lære deg Java (det var ihvertfall det for oss, mulig det varierer fra lærer til lærer? Usikker) helt fra bunn uten at du trenger noen forkunnskaper for programmering i det hele tatt.

Du har også programmering av mikrokontrollere, som er veldig morro å holde på med, og grunnleggende operativsystemer hvor du lærer prinsipper som ligger til grunn i operativsystemene.

Andre året velger du retning mellom drift og datateknikk, skal selv gå datateknikk, og da får du en del valgfag hvor du selv velger hva du vil ta, så du kan vel legge litt opp selv hva du er mest interessert i.

Lenke til kommentar

Skal begynne på andre året dataingeniør på UiA nå til høsten, så har kun erfaringer fra første året.

Du har mye matte, fysikk og kjemi første året, datafagene er grunnfag i programmering som vil lære deg Java (det var ihvertfall det for oss, mulig det varierer fra lærer til lærer? Usikker) helt fra bunn uten at du trenger noen forkunnskaper for programmering i det hele tatt.

Du har også programmering av mikrokontrollere, som er veldig morro å holde på med, og grunnleggende operativsystemer hvor du lærer prinsipper som ligger til grunn i operativsystemene.

Andre året velger du retning mellom drift og datateknikk, skal selv gå datateknikk, og da får du en del valgfag hvor du selv velger hva du vil ta, så du kan vel legge litt opp selv hva du er mest interessert i.

Stilig stilig :)

Hva er forskjell på drift og datateknikk? Og er det vanskelig 1.året? Mye å lese?

Lenke til kommentar

Stilig stilig :)

Hva er forskjell på drift og datateknikk? Og er det vanskelig 1.året? Mye å lese?

Forskjellen ligger jo hovedsakelig i hvilke fag som er de som er obligatoriske, på Denne Siden kan du se de forskjellige fagene, dersom du trykker deg bortover i "Studieplanrammen" og det står greit forklart hvilke som er hva. :)

Drift fokuseres mest, logisk nok, på fag som vil være relevante for en jobb hvor du er ansvarlig for å driften av en bedrifts nettverk eller lignende, mens datateknikk fokuserer på programmering, altså utvikling.

Ved å velge fag fra det andre når det er valgfag vil du ha mulighet til å ha tilnærmet alle fagene fra den andre linjen i hvilken som helst av linjene. Så det er veldig opp til hva man er interessert i.

Vanskelighetsgraden første året er relativt lav, første semester er mye repetisjon dersom man tidligere har hatt 3MX(R2 etter reformen) og 3KJ(2KJ etter reformen). Programmeringen som går over hele det første året "Programmering Grunnkurs" har en veldig treg læringskurve, spesielt om du har noen interesse for dette så er det utrolig kjedelige programmer. Det mest interessante faget, etter min mening, var "Digitale kretser og mikroprosessorteknikk" selv om det kan virke vanskelig i begynnelsen så ser man ihvertfall noenlunde interessante og virkelighetsrelevante(om man kan skrive det) resultater.

Første året er altså veldig greit, det vanskeligste synes jeg var fysikken. Det er en del å lese dersom du ønsker topp karakterer, men noe annet kan man jo ikke forvente på et universitet. Kvaliteten på foreleserne varierer også veldig, så du får bare håpe at du får interessante forelesninger da det, synes ihvertfall jeg, har veldig mye å si for hvor vanskelig og interessant man vil syntes faget er :)

Ellers så får man jo også ny campus ved UiA i Grimstad nå i år, som gjør at det, forhåpentligvis, blir en veldig grei plass å studere. :)

Endret av Cemi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hei,

Jeg gikk ut som dataingeniør for 2 år siden ved HiB. Gikk linjen for systemutvikler, da det var to grunnlinjer jeg kunne velge mellom, og det andre var drifting som ikke interesserer meg så veldig mye.

Som sagt tidligere, så er det lite elektronikk og slikt. Mest fokus på software utvikling, selv om det ikke er noe i veien for å ta enkelte valgfag. Om du ikke kan noe programmering fra før skal du ikke bekymre deg for. Å kunne de riktige "kommandoordene" er ikke nødvendigvis det viktigste. Det store fokuset ligger på teknikker og problemløsning (Noe jeg synest var det mest artige da). Mange av de i klassen min hadde ikke vært borti programmering når de begynte, og det er lagt opp til at man tar det fra et grunnleggende nivå.

Men det er klart man skal ikke legge sjul på at læringskurven kan være noe brattere, men det kommer av seg selv om motivasjonen er der.

Hva gjelder jobbmuligheter så er det nok mange muligheter nå for tiden, selv om det er mange kjedelig jobber også. Jeg begynte å jobbe for en bedrift som utvikler og vedlikeholder styringssystemer for oljeplattformer. Det går mest i logikk (PLS) programmering, noe som jeg ikke var så mye borti på skolen, men som jeg etterhvert liker veldig godt. En del turer i nordsjøen blir det også, så det er mange muligheter kan du si.

Lenke til kommentar

Så det er to ulike valg du kan velge på HiBu, Embedded Systems og Spill? Hva med fag som de to linjene har felles, er det mye elektronikk der? Og hvis ja, er det vanskelige fag? Og hva med programmering, har dere mye av det på dataingeniør?

Ellers takk for svar :)

Det eneste faget som er maskinvare relatert på spill er faget vi hadde i andre semester. Det het "Intro til datamaskiner" og var grunnleggende om hvordan en datamaskin er satt sammen og hvordan en CPU fungerer osv. Faget dreide seg også mye om kretser og da spesielt digitalteknikk. Foreløpig har jeg hatt 20 studiepoeng programmering. Første faget var Grunnleggende programmering i første semester, og videregående programmering i andre semester. Programmering høres veldig skummelt ut når man ikke har gjort det før, men om du synes det er gøy så går det unna som bare det. (Hadde ikke programmert før jeg begynte der)

Det lille jeg hadde av elektronikk i Intro til datamaskiner var ikke veldig vanskelig, men hva som er vanskelig er jo veldig variert fra person til person. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...