Gå til innhold

Dataingeniør-utdanning

Antih

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Jeg har nettopp fått høre at jeg har fått plass på UIA på Dataingeniør Bachelor gjennom restplass på Samordnaopptak.

Men jeg er fortsatt litt usikker på denne utdanningen og jeg håper at noen her som jobber med data eventuelt noen som studerer denne linjen kan gi meg litt veiledning. :)

Jeg har holdt på med data siden jeg var 5 år gammel (er nå 26 år), og er generelt veldig interessert i data. Jeg er alltid oppdatert innen den nyeste teknologien (ram, cpu, gpu etc) og liker å finne ut hvordan disse fungerer. Jeg har bygd en god del pcer gjennom tidene, og er en person som liker å skru i ting for å se hvordan de fungerer. Kan nevne at stereoanlegget mitt og andre ting har blitt plukket fra hverandre en del ganger for å se hvordan det ser ut inni :D

Men her kommer mine svake punkter. Jeg er totalt blåst på programmering. Har ikke rørt C++/C(#), Java og slike programmer før, og vet ingenting om hvordan de implementeres og brukes. Har forøvrig testet ut "Hello World" gjennom Visual C++ og fikk det til å fungere. Jeg er veldig interessert i å lære meg dette, men rister oppgitt på hodet da jeg f.eks går inn på kildekodene på diverse nettsider og leser alle de ulike kommendoene som brukes på C++ o.l. Jeg kan jo ingen!

Har også gått Elektro på skolen og er utdanna elektriker, men jeg skal inrømme at jeg ikke kunne fordra eletroteknikk: dvs jeg hatet digitalteknikk og osciolloskop og sinuskurver og slikt.

Jeg har gått forkurs ingeniør, og gikk ut med A i fysikk og B i 3MX og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg elsker å holde på med matematikk og fikle med tall :)

Fysikk er også uhyre interessant.

Så det jeg prøver å oppnå med denne tråden er egentlig om jeg er skikket til å bli Dataingeniør, og om mine interesser matcher med utdanningen.