Gå til innhold

Finnes det straff for ødelegge andres pcer med virus?

Anbefalte innlegg

For et par uker siden var det LAN i bygda her og på det LAN'et var det et lol som hadde mange farlige virus på pcen. To av kompisene mine fikk virus av ham. Virus som ikke NAV med alle oppgraderinger kan fjerne.

De får problemer som: pcen loader ikke windows. windows er delvis ødelagt. masse fargesplash på skjermen.

De får ikke reinstalert os eller flashet bios. (bios er klikket på en av pcene). En av de har kjøpt ny pc og han andre vet ikke hva han skal gjøre.

Finnes det noen straff for han som hadde viruset?

Det er jo veldig surt for de som har fått pcene ødelagt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skader etter virus er som oftest ikke veldig store, last ned sikkerhetsoppdateringer og likt til NIS og scan harddisken. Det med at bios er ødelagt kan bare være frembrakt av et veldig alvorlig virus jeg mener hana skal betale de 300 det koster på komplett å få fikset det kjapt som faen.

Siden han var uvitende om viruset så er det nok ingen straff dettte må dere selv ta læredom av. Etter det jeg har merket har NIS blokert (NAV blir det vel) blokkert alle virus jeg har dumpet over så dere har nok warez versjoner eller uoppdaterte gamle versjoner.

Det er kjedelig at dette har skjedd men redd data dypformater og legg in win på nytt og så scan backupen du har tatt

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

altså, unnskyld at jeg sier det, men dere virker som en gjeng med ......

det skal da umulig være så pokkers vanskelig å ta hånd om et virus, først og fremst så skal det ikke så sinnsykt mye til for å identifisere hva slags virus det er snakk om og hva det heter, etter man har gjort det så er det bare til å søke rundt på nett, vips, så finner man en god del informasjon om hvordan man skal håndtere det for å bli kvitt problemene!

for det andre så sier du ingenting om hvordan disse fjøsnissene dine har fått viruset, er det han som har overført det slik at han står helt ansvarlig, eller er det kompisene dine som har hentet filene fra hans maskin...

hva annet som er verdt å nevne, joda, jeg tviler sterkt på at han kan holdes ansvarlig i den form av at han kan pålegges å erstatte noe som helst, spesielt ikke erstatning i form av penger til han som kjøpte ny pc..

Lenke til kommentar

Må si meg enig med ThomasM i denne sammenheng, virker ikke som kara har de best trimma mopedene på enebakk for å si det sånn. ( liten vri på skarpeste kniven i skuffen der)

Virus er intet problem, tror dere njuuuber ut her..

Lenke til kommentar

Hvist ikke norton tar viruset og det var helt oppdatert.

Kan det vere snakk om et virus som har så lite spredning at antivirus-selskapene ikke har sett de ennå.

Dette med Bios virus er jo nesten slutt med nå.

Er det et bios virus der du ikke får lakt inn ny bios vill det hjelpe å skifte EEPROM.

Siden viruset også angrep datta på disken å de ikke for reinstalert os (med vanlig formatering) må de nok lavnivåsformatere disken. (har aldrig vært bortig et virus der man er nøtt til det)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

og til dere som babler om at han burde grisebankes osv, dere kan forsåvidt returnere til vaktposisjonene deres, det er ikke blitt nevnt hvem som er skyld i at viruset har havnet på maskinene til "ofrene"

Lenke til kommentar

Og PC'en til han som fra begynnelsen hadde viruset er like fin...? Dette virker temmelig tvilsomt, at et 'livs'-farlig virus ødelegger alle pc'er det kommer i kontakt med, mens pjokken som hadde det i utgangspunktet ikke merker forskjell.

Og han som hadde viruset har vel ikke noen skyld (med unntak hvis han har programmert dette 'viruset'), siden han heller ikke kunne ha oppdaget det og fjernet det, du hevder jo at nyeste NAV ikke fant det... :roll:

Lenke til kommentar

Straffeloven § 145. Den som uberettiget bryter brev eller annet lukket skrift eller på liknende måte skaffer seg adgang til innholdet, eller baner seg adgang til en annens låste gjemmer, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder.

Det samme gjelder den som ved å bryte en beskyttelse eller på lignende måte uberettiget skaffer seg adgang til data eller programutrustning som er lagret eller som overføres ved elektroniske eller andre tekniske midler.

Voldes skade ved erverv eller bruk av slik uberettiget kunnskap, eller er forbrytelsen forøvet i hensikt å skaffe noen en uberettiget vinning, kan fengsel inntil 2 år anvendes.

Medvirkning straffes på samme måte.

§ 291. For skadeverk straffes den som rettstridig ødelegger, skader, gjør ubrukelig eller forspiller en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen.

Straffen for skadeverk er bøter eller fengsel inntil 1 år. Medvirkning straffes på samme måte.

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring, medmindre almene hensyn krever påtale.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Straffeloven § 145. Den som uberettiget bryter brev eller annet lukket skrift eller på liknende måte skaffer seg adgang til innholdet, eller baner seg adgang til en annens låste gjemmer, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder.  

Det samme gjelder den som ved å bryte en beskyttelse eller på lignende måte uberettiget skaffer seg adgang til data eller programutrustning som er lagret eller som overføres ved elektroniske eller andre tekniske midler.  

Voldes skade ved erverv eller bruk av slik uberettiget kunnskap, eller er forbrytelsen forøvet i hensikt å skaffe noen en uberettiget vinning, kan fengsel inntil 2 år anvendes.  

Medvirkning straffes på samme måte.  

§ 291. For skadeverk straffes den som rettstridig ødelegger, skader, gjør ubrukelig eller forspiller en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen.  

Straffen for skadeverk er bøter eller fengsel inntil 1 år. Medvirkning straffes på samme måte.  

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring, medmindre almene hensyn krever påtale.

noen andre som føler at dette her ikke akkurat har så sinnsykt mye med saken å gjøre ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

pcen er på ingen måte ødelagt, dette blir det samme som å kreve erstatning for at noen har formatert hddn din mens du var på do..

han har ikke ødelagt noe som helst i den forstand at det utstyret må repareres fysisk eller eventuelt byttes..

vi vet heller ingenting om hvordan viruset har havnet på maskinen til disse 2 personene...

men hvorfor i all verden ingen av dere på et lan har tenkt seg frem til at en eventuell løsning kan ligge i det å finne navnet på viruset..

det at han har hatt viruset på sin maskin hvor det har ligget i "dvale" går fint, men hvorfor dere har aktivert det når dere har fått det på deres maskin stiller jeg meg litt forvirret til...

så lenge han ikke har kamuflert den så er ikke de fleste dumme nok til å trykke på REAl_BRITNEY_SPEARS_XXX_BLOWJOB.exe.avi.mpg

du kan begynne med å bevise at det er han som står bak at maskinene er infisert, og at det ikke er kompisene dine som har hentet det selv i god (haha) tro...

jeg ser ikke for meg at noen skulle gjøre det uten videre, så enten så hater han kun kompisene dine, eller så er resten av folka på lanet smarte nok til å holde seg unna visse filer..

det at en av de velger å kjøpe seg ny pc fordi han ikke får sin til å fungere etter virus angrep ler jeg meg nesten skakk i hjel av..

det er på grensa til å være så talentløst idiotisk at han burde havne på listen over folket fra åkra som tror afrika er et land..

vil du ha løsningen på problemet, skaff navnet på viruset, søk på google, les hva du skal gjøre for å fikse det, vips, ikke noe verre enn det..

vennligst fortell resten, konfronterte dere personen med viruset ?

Lenke til kommentar

Spørsmålet var om det er straff for å ødelegge andres PC'er med et virus, ja det er faktisk det derfor siterte jeg de to § i straffeloven som omhandler denne type ting.

Jeg tar ikke stilling til hvem, hva, hvordan dette skjedde. Jeg bare konstaterer at det faktisk er straffbart. Tap av data kan faktisk være meget kostbart, hva om viruset f.eks sendte MS passport passord rundt til diverse andre PC'er. Nå tror jeg ingen ville være så korttenkt at de tar med en PC med sensitive personlige/firma opplysninger med på LAN party men.....

Lenke til kommentar
Spørsmålet var om det er straff for å ødelegge andres PC'er med et virus, ja det er faktisk det derfor siterte jeg de to § i straffeloven som omhandler denne type ting.

Jeg tar ikke stilling til hvem, hva, hvordan dette skjedde. Jeg bare konstaterer at det faktisk er straffbart. Tap av data kan faktisk være meget kostbart, hva om viruset f.eks sendte MS passport passord rundt til diverse andre PC'er. Nå tror jeg ingen ville være så korttenkt at de tar med en PC med sensitive personlige/firma opplysninger med på LAN party men.....

:yes::yes:
Lenke til kommentar
Kan minne litt om å ha ubeskyttet ha det gøy sammen der man i ettertid merker at man har blitt smittet av noe. Sikkert kjipern big time, men umulig å fastslå hvem som er skyldig (delt skyld?) når man ikke vet hvordan "akten" har gått for seg.

Tenker du på en sen kveld på Reperbahn. :lol:

Lenke til kommentar
pcen er på ingen måte ødelagt, dette blir det samme som å kreve erstatning for at noen har formatert hddn din mens du var på do...
Og viss du hadde noe av verdi(prosjekter, dokumenter, osv...) da? Skal han betale for tur til ibas?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...